VOD (3)
Obsahy(1)
Režisér a scenárista Robert Eggers, který na sebe strhl pozornost žánrových fanoušků i vyznavačů artových sfér debutem Čarodějnice, opět spřádá důmyslně vystavěné dílo, které provází pověst strhující divácké podívané, osobité autorské vize i hypnotického klaustrofobního dramatu. Robert Pattinson a Willem Dafoe podávají fenomenální výkony coby strážci titulního majáku ve vyprávění zasazeném na konec devatenáctého století. Soužití větrem a lety ošlehaného, i notně vypitého námořníka a jeho nového nezkušeného asistenta se začne propadat do šílenství a paranoie, zatímco novic poodkrývá okolnosti záhadného osudu svého předchůdce. Strhující kompozice černobílé kamery v kombinaci s precizní zvukovou režií utvářejí přízračnou, ale současně uhrančivou atmosféru, do které se spolu s postavami propadnou také diváci. Eggers vytvořil vrcholně estetickou a všechny smysly atakující podívanou, která v sobě snoubí vytříbenou krásu i dravou krutost. (Kinoaero.cz)
(více)Videa (2)
Recenze (475)
Seňor Eggers si po "The Witch" zrejme myslel, že je veľký umelec a rozhodol sa utopiť vo vodách okolo majáku, tak ako asi aj nadšení diváci, ktorý zhliadli túto pseudo-artovú trápnosť v kine. Uznávam, že zvukovo je to pôsobivé a atmosférické, ale osobne ma v tom nič iné nezaujalo. Vizuál nechytil, herecké výkony otravné (len som čakal, či si nakoniec aj zatrtkajú), dej vlastne žiadny... Nejaký rok starý, majákovo spriaznený "The Vanishing" s Gerardom Butlerom tiež nebol nejaký zázrak, ale oproti tomuto to bola pecka. Ledva za dva. ()
Nejlepší adaptace Lovecraftovy povídky, kterou Lovecraft nikdy nenapsal. Mistrovsky děsivá kompozice alegorií a symbolů smíchaná s naprosto dokonalou formou a herectvím. Kdyby se mě někdo zeptal, co si představuji pod slovem "horor", odkázal bych ho přesně na filmy tohoto typu - filmy, kde největším děsem je právě lidská mysl (mnohdy spojená s něčím, co není s to obsáhnout) a kde tvoří film atmosféra, nikoliv (více či méně) laciné krátkodobé útoky na divákův obranný reflex. ()
Dosť možno najoriginálnejší film uplynulého roka. Eggers opäť režíruje spôsobom, že máme dojem, že sme našli niekde pod skalou filmový pás nakrútený v dobe, kedy sa príbeh odohráva. Pattinson predvádza zrejme najlepší výkon kariéry, Dafoe je, ani to netreba písať, opäť geniálny. Zabudnete, že sledujete týchto hercov a vnímate už len postavy. Na konečný verdikt ale treba vidieť film v kine, čo sa našťastie začiatkom januára na Slovensku uskutoční, človek občas dostane vianočný darček s oneskorením. Ono s týmito arachaickými eng titulami toho divákovi dosť unikne. K absolútnej spokojnosti mi chýbal nejaký ten twist, ale všetko sa ozrejmí asi až po tom druhom pozretí a tentokrát na veľkom plátne. Každopádne má to dosť spoločného s Prometheom a gréckou mytológiou a dosť možno iba v spojení s tým film doceníte. ()
Zklamání. Eggers se utopil v líbivých a tajemných obrazech, které možná lahodí oku a budí napjatá očekávání, ale naneštěstí vedou odněkud nikam. A to až do takového extrému, že si z nich mám chuť výplachnout mozek kořalkou. Pečlivě budovaná a nezaměnitelná atmosféra (z rukou bezesporu talentovaného režiséra) tentokrát ústí do sebemrskačského prázdna, ve kterém by se ztratil i sám Lovecraft. Čarodějnici miluju, Maják mě ale svým nabubřelým artem umořil k divácké rozčarovanosti. ()
Nuda ako prasa. Nejaké to ukájanie nad rybou, nosenie oleja do schodov a dole schodmi, kecy pri večeri, ktoré iritovali svojou tuposťou.... no jednoducho presne podľa gusta pána Dafoa. Jeho filmy stoja v poslednom čase za prd, to som si už zvykol. A na to, že si to zakladá na obrazovom výklade príbehu tak ani obraz nebol bohviečo. Myšlienky a zmysel filmu tiež odleteli niekam do vetra a už sa nevrátili. A tak to je lepšie. Strata času. Na hranici odpadu. 30/100 ()
Galerie (54)
Photo © A24
Zajímavosti (22)
- Snímek se natáčel u majáku v Cape Forchu (Nové Skotsko, Kanada). (Punisher)
- Herci Willem Dafoe a Robert Pattinson uvedli, že během natáčení spolu nepromluvili skoro ani slovo a byli příliš fyzicky vyčerpaní na to, aby spolu strávili čas po natáčecím dni. Zatímco Pattinson byl ubytován v hotelu se zbytkem filmového štábu, Dafoe bydlel v malé rybářské chatě o samotě. Opakem bylo pak jejich chování na place, Pattinson měl tendenci jíst o samotě během natáčecích přestávek, zatímco Dafoe zůstával se štábem. Oba uvedli, že si sebe navzájem velmi oblíbili několik měsíců po natáčení, když spolu vedli první skutečnou konverzaci. (MarLin)
- Točilo se na 35 mm černobílý Double-X 5222 film, kamerou Panavision Millennium XL2, za použití čoček, které se používali v třicátých letech, pro autentickou atmosféru. (Punisher)
Reklama