Režie:
Florence MiailheKamera:
Jaroslav FišerHudba:
Philipp E. KümpelHrají:
Taťjana Medvecká, Alžběta Volhejnová, Miloslav Frýdl, Zlata Adamovská, Zuzana Stivínová, Ota Jirák, Zuzana Kronerová, Richard KrajčoVOD (1)
Obsahy(1)
Filmové vyprávění rozehrává vzpomínání dnes už staré paní Kyony na dalekou cestu, kterou museli v dětském věku podniknout s bratrem Adrielem. V šesti kapitolách oživuje příběh epizody jejich útěku z rodného města Novi Varna před razií vesnického pogromu, během něhož jsou zatčeni jejich rodiče. Kyoně vstupující do puberty a Adrielovi se podaří shodou okolností upláchnout a nastoupit na vlak do Stemetsvaru. Bez prostředků i bez opory se ocitají v prostředí dětí ulice a nejrůznějších zlodějů, které vede Iskander, než jsou umístěni do spartánské rodiny na nucenou převýchovu v Basse‑Bathélie. Na popud rebelující Kyony, která se odmítá podřídit přísnému domácímu dozoru, znovu utíkají, tentokrát do hustého, temného lesa. Silná vánice načas rozdělí oba pronásledované sourozence, sestry se na zimu ujímá stará osamělá čarodějnice, která žije mezi vlky v lesní chalupě. Až na jaře se Kyona opět setkává s Adrielem v prostředí cirkusu, který pod velením Madame putuje pomalu k hranicím. Pod šapitó pořádajícím cirkusová představení se skrývají další běženci. Krásné tanečnice spí v noci s okolními vojáky, aby tak vykupovaly pro nesourodé a svobodomyslné společenství trochu bezpečí a nerušený postup ke svobodě. Dospívající Kyonu si zatím předchází lehkomyslný, ale i okouzlující mladík Erdewan. Oběma sourozencům jsou na stopě vojáci a zejména posluhovač režimu Jon Zuyld. Po dalším útěku jsou zadrženi a umístěni v horském táboře, kde se spolu znovu setkávají s Iskanderem. Ten se uchází stejně jako Erdewan o Kyonu i vychází najevo, že je nejen volavkou pracující pro Jona Zuylda. Zároveň se snaží všem pomoci dostat se na svobodu, která se nachází už na druhé stráni válkou a nenávistí zničené země. Kyona si uvědomuje, že na celé cestě putování za vytouženou svobodou musí platit velkou cenu – přichází postupně o své nejbližší, které má ráda... (Pilot Film)
(více)Videa (5)
Recenze (22)
Pro animáky mám prostě slabost a častokrát mi stačí málo k tomu, abych se do nich zamiloval – zvláště pak když nesou stopy zlatých českých ručiček. Což platí i pro koprodukční snímek Přes hranici, jenž vznikal celých 12 let, jelikož využívá neobvyklou, zcela novátorskou a dost náročnou animační techniku – a tou je malba na sklo, která celému motivu útěku z domova a jeho následném hledání [jehož prostřednictvím zároveň apeluje na problematiku migrační krize] dodává nejen působivost, ale i unikátní výtvarný punc.... Tohle je zkrátka důkaz že Česko [a Evropa celkově] má jedinečnou příležitost se opět stát velmocí v produkci umělecky ambiciózních animovaných filmů – ať už kreslených, stop-motion, či loutkových (3D animáky radši nechte Pixaru). ()
Výtvarně naprosto ploché až odpudivé. Viděl jsem asi tak půlku a stačilo. Chápu, že tato technologie je na celovečerák dost masakr, ale paní režisérka by si měla být více vědoma svých schopností a do ničeho takhle dlouhého se již nepouštět. *** Viděno v Pardubickém letním kině. Smutné je, že tento samotný celovečerní film byl překonán jak krátkým animovaným předfilmem podobnou technikou od studentů FAMU nebo co to bylo (namluvil to tuším Goldflam), tak i dokumentem o vzniku tohoto celovečerního filmu samotného, ve kterém nám paní režisérka zaníceně vysvětlovala jak jsou její kraťasy oceňované a boží a proto začala točit tohle... *** Jakožto fanda animáků jsem tohle fakt nedal... když už animáky pro dospělé, tak ať to má aspoň pořádný vizuál. Vyprávět závažné téma vizuálním ztvárněním, které odpovídalo tak pohádce O ptáku ohnivákovi mi nepřijde moc ideální. ()
Půvabná animace na skle je zobecněním útrap lidí na útěku. Museli opustit rodné místo, kde jim hrozí smrt a doufají, že nakonec najdou bezpečný koutek. Sourozenci Kyona a Adriel v pubertálním věku musí projevit mimořádnou odolnost a víru, že cesta má smysl. Bez rodičů, zranitelní nejen fyzicky, teprve objevují, jak potřebují jeden druhého. A také předčasně poznávají drsnost dospěláckého prostředí, kde není nic černobílého, ale všechno, úplně všechno je šedé. Cena za přežití může být drsně vysoká a nemusí se vyplatit věřit kamarádům. ()
Tenhle film je MANDALA. Prchavý příběh Kyony a jejího bratra je poutavej a snad ještě poutavější, než měl být před deseti a více lety, než se udál. Jako jejich strastiplnou cestu definuje tající sníh, tak formu výtvarnýho vyprávění určuje pomíjivost olejomalby na skle. Veškeré životní havárie hrdinů jsou zdánlivě jen okamžikem - naštěstí zaznamenaným. Smutky a touhy, naděje a zoufalství. To všechno se rodilo a mizelo, aby ruce animátorů mohly vyprávět příběh. Příběh aktuální jako nikdy, příběh nepříjemnej, jako je současná realita... Ten film je MANDALA... A opakování je matka moudrosti! ()
Příběh sice není příliš převratný, ovšem silné momenty nepostrádá a dává vyniknout animaci, tedy nádherné malbě na sklo. Ta si od první chvíle bere hlavní slovo a například ve vyjádření přírodních živlů nadchne. Snad i proto považuji za vůbec nejlepší pasáže ty řekněme nevojenské, začarovaný les a cirkus. Svou jedinečnou poetiku ovšem nepostrádá nic, dokonce ani temnější, právě vojenské, části. 75% ()
Galerie (27)
Photo © Maur film
Reklama