Reklama

Reklama

Držím se světla

(festivalový název)
  • Japonsko Mio on the Shore (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Mio vyrůstá v oblasti Nagano jen se svou babičkou, která vede tradiční onsen. Když ale babičku hospitalizují, zbytek rodiny je nucen lázně uzavřít. Mio tak ve svých dvaceti letech opouští známé klidné místo, aby v Tokiu začala nový život. Zázemí jí poskytne otcův kamarád Misawa Kijosuke, který provozuje malé veřejné lázně. Dívka je velice tichá a své okolí převážně jen sleduje a poslouchá. Hledá práci, ale co vlastně chce a co je schopná dělat, ještě ani sama neví. Klidné prostředí prodchnuté horkou vodou v lázních jí vždy bylo bližší než hlučná lidská společnost. I přes svou plachost si však dokáže najít přátele. Poprvé v životě přebírá iniciativu a odpovědnost a začíná ve veřejných lázních pomáhat. Film nás přivádí do tokijské čtvrti plné malinkých restaurací a podniků, jejichž chod velice ovlivnila příprava na olympijské hry 2022. Snímek nám tak představuje i zákoutí, které dnes už neexistují. A odhodlanost hlavní hrdinky, snažící se nalézt své místo v měnícím se světě, nám zase nabízí inspiraci, jak se s těmito proměnami prchavého světa vyrovnat. (Eiga-sai)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (1)

Tsuki 

všechny recenze uživatele

I na japonské poměry hodně pomalý film, místy skoro až moc, ale lze na to přistoupit. Většinou jde o zachycení nějakého okamžiku, někdy ustrnutí v pocitu bezradnosti… V kostce bych film charakterizovala jako film o pomíjivosti a vyrovnání se se změnami v životě. Což je tematicky fajn, ale je zajímavé si všimnout, že s jistotou lze tuto charakteristiku filmu přisoudit až po plném shlédnutí. Potíž je, že děj nemá moc jasné směřování a film dělá po většinu času dojem bezcílného bloumání a neujasněného sdělení. Co chce film vlastně říct? A jakou úlohu zde hraje množství vedlejších postav? Postav je tady dost, ale bohužel nejsou dobře využité, a tak je dojem z nich často nejen vlažný, ale někdy téměř negativní. Dívka Mio se po přestěhování do Tokia setká s různorodými postavičkami z řad sousedů a místních obyvatel, ale kupodivu většina z nich (včetně jejího strýce) dělá poměrně chladný a nesympatický dojem. Nepodaří se jim plně navázat vztah ani s ní, ani s divákem. A dokonce i jediné dvě dobře rozehrané postavy (Etiopan a kameraman), které projeví k hlavní postavě kousek vřelosti, nakonec vyšumí do ztracena a film jejich slibně rozehranou linku beze všeho utne. Nezbývá než usoudit, že ve skutečnosti nejde o film o budování lokální komunity a vztahů (přestože k tomu film zdánlivě tíhne a možná se mu to jen nedaří předat), nýbrž spíše jde o film o osobním vypořádání se s překážkami a změnami v životě. Tedy že se vlastně snaží přiblížit otázku vnitřního přístupu k životu. Dvě hlavní postavy (Mio a strýc) lze proto vidět kontrastně. Mio, ač je tichá a někdy bezradná a marná, si nakonec umí poradit a najít cestu životem díky svému pozitivnímu náhledu. Oproti tomu, její strýc se utápí v pocitu beznaděje a nevidí cestu ven. Na konci je zcela zřetelné, jak si kdo z nich vede. Je však škoda, že jinak je film paradoxně dost odlidštěný a chladný. Bylo by mnohem snadnější přistoupit na to, že jde o film o osobním přístupu k životu a prokousávání se těžkými změnami, kdyby se do děje klamavě „necpaly“ všechny ty rádoby podstatné postavičky... Nejsem si proto jistá, jestli se filmu podařilo předat to, co chtěl. A špatná práce s vedlejšími postavami mu rozhodně ubírá body. Na druhou stranu, téma se mi líbilo a zaujala mě báseň, která se ve filmu zmiňuje – jedno ze silných míst filmu. Za to ještě těsně hodnotím slabšími 4 hvězdami, ovšem s vědomím toho, že se najde mnoho jiných podobných filmů, pro které jsou 4 hvězdy rozhodně zaslouženější. (Viděno v rámci festivalu Eigasai 2024.) ~(3,6)~ ()

Galerie (6)

Reklama

Reklama