Reklama

Reklama

Putování s párou - Série 1 (2020) (série)


Údolím Orlice na sever (S01E02)

(epizoda)

Obsahy(1)

Jízda s lokomotivou, která dostala přezdívku Líza, je jak cesta časem. Pepa Polášek objevuje místa kolem trati od Ústí nad Orlicí až po malebné předhůří Králického Sněžníku... Výletnický cestopis po zajímavých místech České republiky, která jsou jak korálky spojená řetízkem železnice, pokračuje druhým dílem. Právě železnice znamenala předěl v životě tkalcovských měst, jako bylo Ústí nad Orlicí. Není tedy divu, že Pepa na své první zastávce zkouší svoji zručnost v Hernychově vile, kde vystavují funkční repliku starého ručního stavu. Ostatně každý z nás už jistě mnohokrát řekl, že je něco „na jedno brdo“, ale jen málokdo tuší, že toto pořekadlo má svůj původ právě v konstrukci tkalcovského stavu. Na jedno brdo ale rozhodně nebude další putování. Nad romantickou Orlicí hlídá údolí zřícenina královského hradu Lanšperk. Na dýmající lokomotivu Lízu mávají cyklisté projíždějící kolem vody po jedné z našich nejkrásnějších cyklostezek. Pepa ale směřuje do temnějších časů: nad městem Králíky strmí Mariánský kopec korunovaný slavným klášterem. Zde byli v 50. letech minulého století internováni řeholníci ze zrušených klášterů. Ve stísněných, vězeňských podmínkách čekali na svou další pouť, která často končila v táborech nucených prací. A i další skok do předhůří Králického Sněžníku připomene těžké chvíle našich dějin. V pěchotním srubu K5 U potoka parta nadšenců provozuje muzeum, které dokumentuje marné odhodlání našich předků chránit křehkou demokracii v roce 1938. Ale dost chmurných myšlenek: blízké hory lákají k výšlapu až do oblak a dech beroucí výhledy působí jako očistná kůra nutná ke smíření člověka s minulostí. A dálky, které voní železem a párou, čekají na Pepu i milovníky výletů po železnicích a fanoušky starých mašinek i příští týden. (Česká televize)

(více)

Recenze (3)

Marze 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pěkná trasa. Jezdívali jsme na Podorlicko na fotbalová soustředění (Králíky, Letohrad),. Trať na Červený potok je hodně málo známá. Stezku v oblacích neznám, vypadá velkolepě. Ale z Dolní Moravy na Králický Sněžník jsem šel. ()

zdeny99 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Druhý díl nás zavádí do Ústí nad Orlicí, tudíž města, kde projedou denně desítky rychlíků z Moravy do Prahy a zpět. Díky železnici město pookřálo a následně se stalo jedním z nejdůležitějších měst v textilním průmyslu. Informace ohledně místního nádraží byly zajímavé a záběry pěkné. Ovšem ta vsuvka ohledně tkalcovského stavu a jak se používal, mi přišla neadektávní a zbytečná. Poté následuje krátké info ohledně hradu Lanšperk a pak to hlavní z celého dílu. A to jsou Králíky se svým kostelem a klášterem. Ale to nejzajímavější se nachází v lesích, a to bunkry z 2. světové války. Ten bunkr byl pro mě zatím z celého cyklu to nejzajímavější a nejkrásnější. Jen si nemohu pomoci, ten moderátor Polášek je pořád horší a horší ňouma. Ten mi doslova pije krev. [50. hodnocení, 1. komentář, 76%] ()

Reklama

Galerie (17)

Reklama

Reklama