VOD (1)
Obsahy(1)
Při natáčení pod mořskou hladinou naváže filmař nečekané přátelství s chobotnicí, která mu poodhalí tajemný svět chaluhového lesa u břehů jižní Afriky. (Netflix)
Videa (1)
Recenze (143)
No, úplně bych to nenazýval dokumentárním filmem. Je to tak trošku pohádka, kde vám schválně neřeknou skoro žádná tvrdá fakta o chobotnicích, protože tím by se pochopitelně pokazila zdánlivě nepředvídatelná dějová linka. Spoiler alert - týpek je chobotnicí naprosto posedlý a samozřejmě, že si musel dopředu přečíst, jak dlouho žijí chobotnice, nebo o jejich schopnosti regenerace, nebo jaké používají taktiky pro obranu proti predátorům... ale stejně byl tím vším nesmírně zaskočený. No radši bych dostal real deal, než tohle podivné rozkročení mezi dokumentem a soap operou. ()
Když jsem nedávno sledoval sérii Divoká zvířata, ze všech epizod mě nejvíce zaujaly právě Chobotnice, které skrývají pod svými všetečnými chapadly nejedno tajemství. Moje učitelka chobotnice nesází na svou vizuální vytříbenost, jak tomu často u zvířecích dokumentů bývá, nýbrž se namísto formy snaží zaujmout obsahem. Sledujeme dvě životní cesty - lidskou a hlavonožčí - kde ta druhá nabývá velké osudovosti vzhledem k tomu, že životnost chobotnic není nijak dlouhá. Chvílemi jsem měl sice pocit, že Foster už moc tlačí na city a příliš "násilně" projektuje své rozpoložení do své osmichapadlové "kámošky", nicméně se mu ale na druhou stranu nedá upřít opravdový zápal a vášeň pro to, co dělá. Chobotnice jsou vskutku obdivuhodní tvorové - ať už jde o jejich inteligenci, důvtip, mimikry, způsob lovu, ale i fatální obětavost pro potomstvo. ()
,,Chobotnice je vlastně slimák, který v průběhu evoluce přišel o ulitu''. O chobotnicích jsem viděl nejeden dokument, taže samozřejmě vím o jak úžasného tvora se jedná. Byly to zejména geniální dokumenty BBC, kde dávali vědci chobotnicím k řešení různé rébusy a všelijak je zkoušeli. Jednalo se třeba o to jak by se měla bludištěm dostat k pamlsku (krabovi), přičemž si musela odšoupnout dvířka, nebo o to jak malým prostorem se protáhne případně zkoušky dokonalosti změn jejího maskování nad čímž zůstával rozum stát. Vždy se však jednalo o tvora divokého, odloveného a někam laboratorně umístěného. Nprosto zde chyběla jakákoliv přímá interkakce s člověkem. Každý, kdo zažil nějaký blízký kontakt se zvířetem a teď nemyslím okamžik kdy mu žralok ukousl nohu nebo si ho napadl divočák či medvěd...:-).. Každý jistě nad tím prvním kontaktem žasl. Mohla to být třeba malinkatá paví očka v akvárku, která při odklopení krmící desky krytu akvária spěchala k hladině dobře vědouc, že bude jídlo, které přinesl ten velký tvor tam ze světa za sklem. Mohla to být malá roztomilá andulka co poprvé přistála na ruce a z blízka si prohlížela toho tvora co na ní mluví a píská skrze mříže klece, mohla to být kočka, samostatný nezávislý tvor, který se najednou rozhodl s vrněním skočit na klín a nechat se hladit.. Mohl to být pes, který po opuštění člověkem znovu s němou důvěrou složí hlavu do klína novému páníčkovi... Všechny tyhle první kontakty jsou nezapomenutelné. Opravdu se při nich něco děje a to jsou kontakty se zvířaty domácími, zvířaty co jsou na lidi zvyklá. Nedivím se tedy ohromení hrdiny filmu... Četl jsem spousty knih o kontaktech lidí s divokými zvířaty... Vzpomeňme Cousteaua, George Adamsona, Joy Adamsonovou, Dian Fosseyovou nebo třeba Johna Walshe... Ti všichni zažili úžasné okmžiky s divokými zvířaty, které je naždy poznamenaly. Proto bych byl trochu smířlivější k jisté sentimentálnosti v tomto filmu. Pokud hrdina jak sám říká neměl dříve ke zvířatům nějaký extra vřelý vztah, věřím, že toto setkání mohlo zcela změnit jeho já, protože zvířata to opravdu dovedou. Já je mám moc rád a jsem velmi obezřetný u lidí, kteří je nesnáší. Neodsuzuji je, ale vnitřně cítím, že jsou o něco zcela zásadního ochuzeni. Když se chobotnice poprvé dotkla ruky, ani jsem nedýchal. Byly to nádherné okamžiky spojení dvou různých světů. Toho divokého a toho člověčího, navíc světa suchozemského a vodního. Těžko říci co cítila chobotnice... Mohla se jí líbit hebkost kůže, mohla vnímat teplo nebo dokonce tlukot srdce... I já jsem se zařekl, že chobotnice už jíst nikdy nebudu. Jsou to skutečně neuvěřitelná stvoření... Opravdoví mimozemšťané. Film byl nádherný. Ty chaluhové lesy, záběry z dronu z výšky na oceán... Nádhera. Znovu se skláním před krásou a velikostí matky přírody! Tohle je bez debaty za 5 přísavek! * * * * * ()
Nuž .. som rada za Craiga, že opätovne našiel chuť pracovať a jeho netradičná učiteľka mu pomohla otvoriť oči a myseľ. Som rada za Toma, že popri celodennom myslení na chobotnicu, či už vo vode, alebo na súši, si otec na neho našiel čas. Film je to pekný, niektoré zábery dychberúce a chobotnica je nesmierne zaujímavý tvor. Ale .. celý čas som mala chuť vypnúť zvuk, pretože Craigov meditačný koment mi extra nesedel a jeho hlas mi rezal uši .. bohužiaľ. 3,5* ()
Žasnu, jak sebejistě dokážou někteří lidi (xxmartinxx) prosazovat svůj (dost pokroucený) pohled na svět. - Že potápěčův vztah s chobotnicí ve skutečnosti neexistoval? A jak by to mělo vypadat, aby ten vztah byl nezpochybnitelný? Měla mu ta chobotnice napsat do písku svoje vyznání?! - A že měl radši tu chobotnici nechat být a o nic se nesnažit?! Tak určitěéé... Přece každý, kdo se zajímá o víc, než o vlastní blaho, si jen něco projektuje, někým manipuluje nebo dělá jiné podobné nepředloženosti, že? Achjo. Je mi docela líto těch, co vidí za každým rohem jakousi krizi mužství nebo post-moderní cosi a nedokážou si kvůli tomu ani užít film. Ale třeba jim na to doktor něco předepíše. ()
Galerie (14)
Photo © Netflix
Zajímavosti (10)
- Použité záběry ve filmu pocházejí z 20 různých systémů a typů kamer, takže bylo technicky velmi náročné dosáhnout jednotné barevnosti, jakoby vše pocházelo z jedné kamery a také splnit náročné obrazové, technické a kvalitativní požadavky Netflixu. (Muffino)
Reklama