Reklama

Reklama

Začátek

  • Česko Počátek (festivalový název) (více)
Drama
Gruzie / Francie, 2020, 125 min

V ospalé dědině dojde k napadení komunity Svědků Jehovových extrémistickou skupinou. Uprostřed tohoto konfliktu se pomalu rozpadá známý svět Yany, manželky vůdce komunity. Její vnitřní nespokojenost roste spolu s tím, jak se snaží pochopit svoje tužby. (Film Europe)

Videa (1)

Ukázka z filmu

Recenze (7)

plo koon 

všechny recenze uživatele

Na filmu se produkčně podílel Carlos Reygadas, ke kterému režisérka očividně vzhlíží a stylem (akademický formát, statické záběry, pomalé panorámy) připomíná její snímek mistrovo Post Tenebras Lux. Slibný začátek začne rozvíjení konfliktu mezi komunitou Svědků jehovových a místími, ale brzy se stane cestou do pochroumané duše hlavní hrdinky. Režisérka stále více tlačí na pilu a při několikaminutovém záběru jejího nehybného ležení v trávě to většina diváků vzdala a propukla v smích. Závěr už je značné wtf, což by němuselo vadit, ale již zcela zničení diváci, které režisérka dávno ztratila, jen s nevěřícným úsměvem kroutili hlavami. Někdy je holt místo filmování lepší si zajít na terapii. (LFŠ 2021) ()

skeptic 

všechny recenze uživatele

Štylistická paleta Beginning (zahrňujúca napríklad dlhšie zotrvanie na jednej osobe, namiesto klasickejšieho - záber/protizáber - riešenia dialógovych scén; hru s mimozáberovým ruchom; extrémne sporadické prerámovanie panoramatickým pohybom) na mňa pôsobila akosi mechanicky a zopár jumpcutov ku koncu (aj keď rozumne motivovaných) pôsobili trochu out of place, vzhľadom na predošlú nebojácnosť zotrvať v dlhších menej komunikatívnych záberoch. Beginnings hraje silno na artovu strunu, ponecháva voľnú ruku na hľadanie rôznych významov. Čo samozrejme, ako inak, ovplyvní nakoľko budete vnímať rôzne udalosti, scény, ako zapadajúce do vnútornej logiky filmu, alebo len snahu každým smerom nejako vybočiť. Je to skôr minimalistický film, ktorý sa ale môže ukázať ako veľmi bohatý, ak naňho začnete nabaľovať veľa (napríklad) práve v tej významovej rovine. Mňa v tomto nepodnietil, je mi v tomto smere tak trochu ukradnutý. Ale stojí za pozretie. Pre mňa je to aspoň jeden z tých filmov kde "every frame is a painting". 65-70% ()

Reklama

Traffic 

všechny recenze uživatele

Chtěl jsem sem napsat, že Začátek je takové Tiché světlo naruby. Pak jsem trochu googlil a zjistil, že Carlos Reygadas se na tomto filmu producentsky podílel. Tak teď už chápu i to, jak gruzínští filmaři splašili Nicolase Jaara, který tu mimochodem nijak zvlášť cítit není. V mnoha ohledech jde o vzorovou artovku jak podle pravítka. Ten film má všechno, co by takový úspěšný vysokoprofilový festivalový film měl mít: neokoukanou lokální specifičnost (kdy jste naposled viděli něco gruzínského?), spirituální přesahy, výrazný styl, šokující scénu a taky mysteriózní rozměr, který bude dílo otevírat vícero interpretacím. Určitá vykalkulovanost by mi mohla vadit, ale podobně jako u Reygadase, kterému se už od začátku vytýkalo, že jen vykrádá Tarkovského a Dreyera, mám u tohoto filmu pocit, že je něčím víc než jen další unylou replikou velkých mistrovských děl. Možná, že podobný příběh jsem ještě neviděl, nebo aspoň ne takto vyprávěný. A dokonce tomu odpustím i to, že si autoři zjevně vůbec neudělali rešerši o jehovistech a rozhodli se je tady portrétovat zkrátka jako katolíky. ()

3497299 

všechny recenze uživatele

Na LFŠ 2021 se opět ukázalo, že největším nedostatkem filmů jsou diváci. "Sajd-specifik" projekce v kulturáku přinejmenším přinesla pěkný příklad blba, který svou četností podněcuje k budoucím experimentům: co udělá blb, když něco nechápe? – začne se hlasitě chechtat. ()

Galerie (14)

Reklama

Reklama