foto

Mischa Auer

  • nar. 17.11.1905
    Petrohrad, Ruské impérium
  • zem. 5.3.1967 (61 let)
    Řím, Itálie
  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Biografie

Herec Mischa Auer svým životním osudem nabízí zajímavý příběh ruského emigranta, který se nejprve prosadil v desítkách amerických filmů, po válce pak zakotvil ve Francii a svou uměleckou kariéru zakončil posledním filmem natočeným v Itálii, kde také náhle zemřel. Narodil se v Petrohradě jako Michail Semjonovič Unskovskij, jeho otec krátce poté padl jako námořní důstojník v rusko-japonské válce. Ztráta živitele rodiny přivedla jeho matku do nouze a Michail vyrůstal ve velmi chudých poměrech bezmála na ulici. Matka později pracovala jako zdravotní ošetřovatelka a po roce 1917 spolu se synem emigrovala do Turecka. Tady se nakazila tyfem a zemřela, Michail pak putoval do Itálie.

V Itálii se náhodou setkal se svým dědečkem z matčiny strany, slavným houslistou Leopoldem Auerem (1845-1930), což mělo zásadní vliv na jeho další osudy. Leopold Auer vzal svého vnuka v roce 1918 do Spojených států a přiměl jej ke studiu hudby. Mladý Michail se v krátké době naučil hrát na několik hudebních nástrojů, dobře ovládal hlavně klavír a housle. Zároveň se začal ale zajímat o divadlo a díky Auerovým kontaktům na řadu osobností z oblasti umění se již počátkem dvacátých let prosadil na jevištích na Broadwayi. První úspěchy v divadle mu krátce nato umožnily i debut před filmovou kamerou a poprvé se v menší roli objevil v komedii SOMETHING ALWAYS HAPPENS (1928). Pro film jej objevil režisér Frank Tuttle, který jej náhodou viděl hrát v zájezdovém divadelním představení v Los Angeles. Z Michaila Unskovského se stal filmový herec Mischa Auer, pseudonym přijal – nijak překvapivě – po slavném dědečkovi.

Od počátku třicátých let hrál Mischa Auer v několika filmech každý rok, prozatím dostával jen nevelké role především cizinců s často podivínskou povahou. K takovým postavám byl logicky předurčen cizím přízvukem i nezvyklým slovanským zjevem. I když byl pověřován jen nevelkými hereckými úkoly, ve filmových studiích se potkával s největšími hvězdami té doby, za všechny jmenujme Marlene Dietrich, Gretu Garbo, Lorettu Young nebo Carole Lombard. Objevoval se ve filmech, které často v různých kategoriích bojovaly o Oscara, případně slavily úspěch i na evropských filmových přehlídkách (ANNA KARENINA, 1934; KŘIŽÁCI – The Crusades, 1935; TŘI ROZKOŠNÁ DĚVČÁTKA – Three Smart Girls, 1936; VŽDYŤ JSME JEN JEDNOU NA SVĚTĚ – You Can′t Take With It You, 1938; VZPOURA ŽEN – Destry Rides Again, 1939). Osobní úspěch slavil nakonec i sám Auer, když byl v roce 1937 nominován na Oscara za vedlejší roli ve filmu MŮJ MUŽ GODFREY (My Man Godfrey, 1936).

V průběhu druhé světové války omezil Mischa Auer svou práci pro film, vrátil se znovu do divadla, kromě toho účinkoval také v rozhlase a cestoval se zájezdovými estrádami. Po roce 1945 se do Evropy začali vracet filmaři, kteří válku strávili v americkém exilu, byl to například případ francouzského režiséra René Claira, s nímž Auer natočil filmy KRÁSKA Z NEW ORLEANSU (The Flame of New Orleans (1941) a DESET MALÝCH ČERNOUŠKŮ (And Then There Were None, 1945), hollywoodští producenti navíc začali vyhledávat levnější evropská studia. To přimělo k odchodu do Evropy i Mischu Auera, který se s rodinou usadil v Rakousku, kde začal pracovat pro Svobodnou Evropu.

Koncem čtyřicátých let natočil Auer několik filmů v Itálii, poslední etapu své umělecké dráhy zasvětil práci ve Francii, kde hrál ve více než dvaceti filmech. Zatímco v zámoří točil s největšími hvězdami Hollywoodu, nyní točil filmy s významnými osobnostmi francouzské kinematografie, například s Brigitte Bardot (BUDOUCÍ HVĚZDY – Futures vedettes, 1955; ZATRACENÁ HOLKA – Cette sacrée gamine, 1955). Modifikovaný typ rolí cizinců-podivínů, nyní ve starším věku, nejlépe reprezentuje postava profesora ve Wellesově koprodukčním filmu PAN ARKADIN – DŮVĚRNÁ ZPRÁVA (Mr. Arkadin, 1955). Poslední film PER AMORE… PER MAGIA (1967) natočil v Itálii, kde tehdy žil a nedlouho po skončení natáčení zemřel v Římě na infarkt. Mischa Auer byl celkem čtyřikrát ženatý (Norma Tillman, 1931-1940; Joyce Hunter, 1941-1950; Susanne Kalish, 1950-1956; Elise Souls, 1965-1967) a měl tři děti.

Pavel "argenson" Vlach

Herecká filmografie

Filmy

1967 Per amore... per magia...
1966 Drop Dead Darling
Natale che quasi non fu, Il
1964 Cleopazza
Due mafiosi, I
Che fine ha fatto Totò baby?
1963 Clémentine chérie
Femmes d'abord, Les
Queste pazze pazze donne
The King's Breakfast
1962 We Joined the Navy
1960 Ninotchka (TV film)
1958 À pied, à cheval et en sputnik
Le Tombeur
Sacrée jeunesse
Tabarin
1957 Nathalie
Polka des menottes, La
1956 Má mě rád, nemá mě rád
Mannequins de Paris
Monte Carlo
Treize à table
Trois de la canebière
Zatracená holka
1955 Frou-Frou
Futures vedettes
Impossible Monsieur Pipelet, L'
La pícara molinera
Pan Arkadin - Důvěrná zpráva
1954 Escalier de service
1952 Song of Paris
1950 Cielo è rosso, Il
1949 Al diavolo la celebrità
Biancaneve e i sette ladri
Vivere a sbafo
1948 Sofia
1947 For You I Die
1946 Sentimental Journey
She Wrote the Book
1945 And Then There Were None
Brewster's Millions
Královský skandál
1944 Lady in the Dark
Up in Mabel's Room
1943 Around the World
Dr. Terror's House of Horrors - a.z.
1942 Don't Get Personal
Twin Beds
1941 Cracked Nuts
Hellzapoppin
Hold That Ghost
Kráska z Nového Orleánsu
Moonlight in Hawaii
Sing Another Chorus
1940 Alias the Deacon
Margie
Public Deb No. 1
Sandy Is a Lady
Sedm hříšníků
Spring Parade
Trail of the Vigilantes
1939 East Side of Heaven
Unexpected Father
Vzpoura žen
1938 Little Tough Guys in Society
Service de Luxe
Sweethearts
The Rage of Paris
Vždyť jsme jen jednou na světě
1937 It's All Yours
Marry the Girl
Merry Go Round of 1938
One Hundred Men and a Girl
Pick a Star
Prescription for Romance
Top of the Town
Vogues of 1938
We Have Our Moments
1936 College Holiday
Here Comes Trouble
Její komorník
One Rainy Afternoon
Sons o' Guns
That Girl from Paris
The Gay Desperado
The House of a Thousand Candles
The Princess Comes Across
Tough Guy
Tři rozkošná děvčátka
Winterset
1935 Anna Karenina
Biography of a Bachelor Girl
Condemned to Live
Dobyvatel Indie
I Dream Too Much
Křižáci
Murder in the Fleet
Mystery Woman
The Adventures of Rex and Rinty
Tři bengálští jezdci
We're Only Human
1934 Beyond the Law
Bulldog Drummond Strikes Back
Change of Heart
Moulin Rouge
My Grandfather's Clock
Stamboul Quest
Student Tour
The Crosby Case
The Trumpet Blows
The Woman Condemned
Viva Villa!
Wharf Angel
1933 After Tonight
Clear All Wires!
Corruption
Cradle Song
Dangerously Yours
Flaming Signal, The
Gabriel Over the White House
Girl Without a Room
I Loved You Wednesday
Infernal Machine
Storm at Daybreak
Sucker Money
Tarzan the Fearless
The Intruder
The Way to Love
1932 Almost Married
Arsène Lupin
Beauty Parlor
Divoška
Drifting
Murder at Dawn
No Greater Love
Rasputin and the Empress
Scarlet Dawn
Sinister Hands
The Last of the Mohicans
The Midnight Patrol
The Monster Walks
The Unwritten Law
The Western Code
Ve znamení kříže
1931 Always Goodbye
Command Performance
Delicious
It Pays to Advertise
King of the Wild
Mata Hari
No Limit
The Drums of Jeopardy
The Lady from Nowhere
The Royal Bed
The Spy
The Unholy Garden
The Yellow Ticket
Women Love Once
Working Girls
1930 Guilty?
Inside the Lines
Just Imagine
Paramount Revue
Shooting Straight
The Benson Murder Case
1929 Marquis Preferred
The Mighty
The Studio Murder Mystery
Why Be Good?
1928 Something Always Happens

Dokumentární

1984 Going Hollywood: The '30s
1952 Screen Snapshots: Memories of Famous Hollywood Comedians - a.z.
1940 Screen Snapshots Series 19, No. 9: Sports in Hollywood
1939 Screen Snapshots Series 19, No. 2

Fanoušci tvůrce

tvůrce nemá žádné fanoušky
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace