foto

Miloš Smatek

  • nar. 12.8.1895
    Rovná u Strakonic, Čechy, Rakousko-Uhersko
  • zem. 2.9.1974 (79 let)
    Praha, Československo

Biografie

Miloš Smatek se narodil 12. srpna 1895 v Rovné u Strakonic jako Miroslav Smatek. Pro hudební dráhu se připravoval na vídeňské konzervatoři, kde v letech 1909 – 1913 vystudoval skladbu u J. B. Foerstra a kontrabas. Po studiích zůstal ve Vídni jako hráč na kontrabas v orchestrech (1913 – 1919).

Po příchodu do Prahy hrál nakrátko v České filharmonii (1919 – 1920) a od roku 1921 působil řadu let jako dirigent a kapelník na různých pražských kabaretních a operetních scénách (např. Lucerna, Aréna na Smíchově, Varieté a Rokoko). Vedl i vlastní zábavný orchestr, s nímž roku 1928 provedl zájezd i do Německa. Od 30. let se věnoval především hudbě filmové.

Jako hudební skladatel, kapelník a doprovázeč se Miloš Smatek taktéž podepsal pod díly a skladbami komorními, symfonickými, vokálními, populárními písněmi a sbory („Dělnická symfonie“, „Divertimento“, „Moravská suita“, „Sonáta pro hoboj“, „Slavnost jara“ atd.), tanečními písněmi („Planá láska“, „Kohoutí polka“, „Prázdný břeh“, „Pionýrský valčík“, „Snění ve dvou“, „Dopis bez adresy“ aj.), pochody („Artista“, „Dělostřelecký pochod“, „Pozdrav všem“, „Modré chrpy“), operetami i zpěvohrami („Napoleonův trubač“, „Divá Bára“, „Pán z Prasátkova“, „Zlatá píšťalka“ atp.), operou („Čachtická paní“), hudbou rozhlasovou („Kutnohorští havíři“, „Ze Zpěvů staré Francie“, „Pan Johanes“, „Romeo a Julie“, „Cyrano z Bergeracu“) a scénickou („Bacilínek“, „Úklady a láska“ nebo „Jan Hus“).

Spolupracoval i s gramofonovými závody. Od roku 1932 pracoval Smatek jako filmový hudební skladatel a dirigent. Jako jeden z prvních filmových skladatelů často psal instrumentální hudbu. Na filmové hudbě hodně spolupracoval s dalšími hudebními skladateli (Karel Hašler, Jaroslav Křička či Julius Kalaš).

Zprvu psal hudbu pro režiséry Martina Friče (U SNĚDENÉHO KRÁMU, POSLEDNÍ MUŽ, JEDENÁCTÉ PŘIKÁZÁNÍ, JÁNOŠÍK, HORDUBALOVÉ, MUŽ Z NEZNÁMA, DRUHÁ SMĚNA, BARBORA HLAVSOVÁ), Karla Hašlera (SRDCE ZA PÍSNIČKU, JARNÍ PÍSNIČKA), Karla Lamače (JINDRA, HRABĚNKA OSTROVÍNOVÁ, LUCERNA), Svatopluka Innemanna (PÍSNIČKÁŘ) i pro Miroslava Cikána (NA RŮŽÍCH USTLÁNO, KRÁL ULICE, VZDUŠNÉ TORPÉDO 48, V POKUŠENÍ, SVĚT, KDE SE ŽEBRÁ, JEJÍ PASTORKYNĚ, ŠTĚSTÍ PRO DVA, Z ČESKÝCH MLÝNŮ).

Zhruba od poloviny 30. let komponoval hudbu i pro Josefa Rovenského (ZA RANNÍCH ČERVÁNKŮ), Přemysla Pražského (SEDMÁ VELMOC), Roberta Landa a Emila Sirotka (česká a německá verze filmu JANA), Jana Svitáka (český a německý DIVOCH), Vladimíra Slavínského (DĚVČÁTKO Z VENKOVA, TO BYL ČESKÝ MUZIKANT), Karla Špelinu (MATČINA ZPOVĚĎ), Otakara Vávru (CECH PANEN KUTNOHORSKÝCH), Jiřího Slavíčka (VZHŮRU NOHAMA), Zdeňka Ginu Hašlera (ZA TICHÝCH NOCÍ, OKÉNKO DO NEBE, HOST DO DOMU) a M. J. Krňanského (GABRIELA).

Od první poloviny 40. let a od počátků německé okupace pro celovečerní film komponoval jen ojediněle, o to více pro krátký film. Po osvobození ve znárodněném filmu stvořil Miloš Smatek hudbu opět pro Miroslava Cikána LAVINA (1946) a HRDINNOVÉ MLČÍ (1946), pro Vladimíra Slavínského POSLEDNÍ MOHYKÁN (1947) a nově pro Karla Steklého PRŮLOM (1946) a SOUDNÝ DEN (1948) a pro Václava Kubáska ŽELEZNÝ DĚDEK (1948).

Hudbu pro naší hranou kinematografii psal v letech 1932 – 1949. Jako dirigent filmové hudby se podepsal i pod filmem TO BYL ČESKÝ MUZIKANT (1940), pro který upravil původní skladby Františka Kmocha. Zbylých pětadvacet let už se neúčastnil ve hrané tvorbě a osmnáct let od vůbec posledního filmového (dokumentárního) projektu.

Tvořil i hudbu pro různé hrané reklamní a krátké snímky (př. JARNÍ PÍSNIČKA, OSM KROKŮ V TAKTU, STÍN, PĚT STRÝCŮ, ZÁHADNÝ HOST, ZACHRÁNĚNÉ ŠTĚSTÍ, POHÁDKA O KNOFLÍKU, NEVŠEDNÍ PODÍVANÁ, BOHEMA, ČAJ O PÁTÉ, PŮLNOČNÍ HOST, PIONÝRSKÁ ABECEDA a KOUZELNÝ MÍČ) a dokumenty (tř. ZDAŘ BŮH, HOŠI!, PRAVÝ VÍTĚZ, NEZAPOMENEME, CHLAPI ZE ŽULI, Z MLHY A DÝMU, TŘETÍ REVOLUCE, CESTOU KRÁSY A SLÁVY), jíž psal až do 50. let.

Třikrát se Smatek objevil na filmovém plátně jako dirigent (NA RŮŽÍCH USTLÁNO, ŠTĚSTÍ PRO DVA) a dirigent orchestru FOK (TO BYL ČESKÝ MUZIKANT). Miloš Smatek zemřel 2. září 1974 v Praze ve věku devětasedmdesáti let.

Jaroslav "krib" Lopour

Fanoušci tvůrce

tvůrce nemá žádné fanoušky