CiTrus007

CiTrus007

Petr Mánek

okres Praha
Nekonvenční ajťák, občasný jazz pianista a ukecaný milovník filmu

homepage
Twitter: petrmanek

45 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 5.7.2014  18:11
    Majdan (2014)
    ****

    Snímek velmi silně a procítěně vykresluje události na Ukrajině posledních několika měsíců. Jeho největší devízou je jedinečný styl kamery, který pomocí dlouhých a souvislých pohledů ponoří diváka přímo do děje na kyjevském náměstí. Tento styl zpočátku působí dosti nevšedně a rafinovaně, v druhé polovině jsem však jím byl poněkud znuděn, neboť do filmu už nevnášel nic nového. Trocha svižnosti na závěr by opravdu neškodila. 7/10 [KVIFF 2014]

    • 4.7.2014  21:10

    Možná nemám buňky na artovou kinematografii, ale s Germanem jsme si opravdu nesedli. Jeho dílo má sice jednu z nejkrásnějších černobílých kamer, které jsem kdy viděl. Na druhou stranu ale také propadá ve všech ostatních aspektech. Ve vizuálu nemohu odpustit naturalisticky nechutné vykreslení středověku jako období primitivních obličejů pomazaných výkaly a bahnem, které samo o sobě neslouží k vyjádření idejí hlubších než sociálních. Z hlediska scénáristického zase nelze prominout strnulost - typický hřích spojený s obsáhlou knižní předlohou. Tři hodiny je opravdu moc. 2/10 [KVIFF 2014]

    • 4.7.2014  20:45
    Doma (2014)
    ***

    Portrét bohatší řecké rodinky měl původně vyprávět o komplikovaných mezilidských vztazích. Místo toho však diváka hned od počátku zavalí přetahovaná přírodní lyrika prokládaná plochými hereckými výkony. Jediným kvalitním aspektem celého snímku tak zůstává epicky postavená kamera a rafinovaně vybarvené obrazy. 5/10 [KVIFF 2014]

    • 4.7.2014  20:33

    Kde někteří vychvalují zajímavý námět, já vidím nevyužitý potenciál. Hvězda kriminálu k divákovi promlouvá především syrovými emocemi a násilím, které podle Davida Mackenzieho patří k dennímu chlebu irských vězňů. Mám však pocit, že kromě bojů, krve a nenávisti mohla být více zdůrazněna složka psychologická, která v aktuálním zpracování vyznívá spíše jako zbytečný a nepochopený diskurz. 7/10 [KVIFF 2014]

    • 2.7.2014  11:17

    Tento snímek mě zaujal po všech stránkách. Jeho scénář je prostý, přesto poněkud nesmělý a nepředvídatelný, a tak až do poloviny filmu nebylo jasné jeho téma. Když se však příběh zjevil, byl jsem překvapen, jak realisticky a procítěně jej Cahill dovedl odvyprávět. Mnohem více než individuální herecké výkony mě zaujala samotná audiovizuální stránka, která vykazuje známky pečlivé přípravy a příjemně doplňuje divákův prožitek. K tématu je nutno poznamenat, že kontemplativní diskuse o střetu vědy s náboženstvím je alespoň z hlediska filosofického dosti ohranou písničkou. Přesto mám pocit, že se snímek k tomuto tématu vyjádřil jedinečně a nabídnul východisko, které je v souladu s východní filosofií smířlivé a harmonické. 8/10 [KVIFF 2014]

    • 13.6.2014  10:47
    Neposlušní (2014)
    ***

    Smyslový film, který se vyjadřuje hlavně formou přírodní a intimní lyriky. Kompozice snímku je zcela epizodická a dílo jako celek postrádá spád i kompaktnost. Hlavní postavy se v absenci myšlenky pokoušejí o vzdor, není však jasné proč a vůči komu. Celá ta slavná provokace tak ztrácí na smyslu a působí spíše bláznivě v koktejlu bezpředmětných emocí a zoufalé snahy o návrat k dětskosti. Kamera mistrně zachycuje ospalý srbský venkov, na mnoha místech si originálně pohrává se světlem a vymezuje se proti pokulhávající hudební složce například v ikonickém záběru s Lazarem na kole v bouři. 5/10 [KVIFF 2014]

    • 13.6.2014  10:10

    Má vysoká očekávání od tohoto filmu byla naplněna. Myšlenka časové smyčky je velmi stará, a tak bychom si mohli myslet, že už k ní nelze nic dodat. Nutno říci, že Christopher McQuarrie mě během necelých dvou hodin přesvědčil o opaku. Jeho scénář je metodický, vědecky korektní, místy až cynicky vtipný a hlavně plný kvalitní a dobrodružné akce. Titulní dvojice, Tom Cruise a Emily Blunt vytvářejí na svojí vojenskou povahu velmi charakteristické postavy, a zejména Tom Cruise předvedl o hodně realističtější výkon než například v nedávném Nevědomí. Oceňuji také, že navzdory neustálému opakování téhož dne film nepůsobí nudně ani profánně, ba právě naopak podněcuje divákovu pozornost a uvádí do děje drobnosti, které se po chvíli ukážou důležitými. Rád bych pochválil kameru a její spojení se speciálními efekty, neboť v mém pohledu tento snímek představuje optimálně vyvážený vědeckofantastický vizuál. Jedinou podstatnou Achillovou patou je závěr, který je na můj vkus řešen až příliš optimisticky. I přesto jsem ale z kinosálu odcházel spokojen a velmi dobře naladěn. 9/10

    • 12.6.2014  16:26

    Tento film nemá skoro nic společného s divokým západem, western je zde pouze kulisou pro jinak dobou nedotčený scénář. Vtípky jsou bohužel jen lehce nad úrovní Kameňáku a ani v této holywoodské komedii se nevyhneme nechutnostem, jako je například průjem, koňské exkrementy, více průjmu, et cetera. Když odhlédnu od všech těchto rušivých elementů, má film vcelku dobrý příběh a překvapivě kvalitní herecké obsazení. Mluvím zejména o Charlize Theron, která v mém pohledu odvedla na plátně nejvíce práce. Velkou radost mi také udělaly velmi dobře zapojené narážky na symboly filmové popkultury, zejména pak cameo Jamieho Foxxe a Christophera Lloyda. 7/10

    • 3.6.2014  18:55

    Po přečtení knihy od Johna Greena jsem se velmi opodstatněně obával o osud této filmové adaptace. Nutno však říci, že se mé obavy ukázaly jako zcela zbytečné. Scénář byl zpracován opravdu pečlivě a až na pár malých zaškobrtnutí na začátku a nejistou dynamiku těsně před vyvrcholením vytváří krásnou klenbu příběhu. Titulní pár, Shailene Woodley a Ansel Elgort, vytvořili lidské a přístupné postavy, které mezi sebou našly emocionální a intimní pouto navzdory společnému prokletí. Jejich vztah ovšem není pouze romantický, je navíc i intelektuální, za což si zaslouží můj skromný obdiv. Tuto lahodící harmonii čas od času skvěle naruší Dafoeův cynický ožrala se svým švédským hip hopem nebo filosofickým problémem drezíny. Jsem velmi rád, že tento film netrpí skoro žádným z obvyklých symptomů knih adaptovaných do filmové podoby. Chtěl bych také ocenit dokonalý výběr hudebního doprovodu, hlubokou a charakteristicky barevnou kameru a zachování silné myšlenky, která se prosazovala na pozadí celého příběhu. Tento film nevypravuje o ideálu – ukazuje, jak se dá žít, když na život nezbývá čas. 8/10

    • 22.5.2014  00:30

    Budoucí minulost velmi poutavě spojuje světy starých a nových X-Menů. Od První třídy uplynulo několik let a je znát, že za tu dobu Bryan Singer řadu věcí změnil. Asi nejmarkantnější novinkou je absence čerstvosti a dynamiky Vaughnova prequelu. Namísto ní nám je naservírována opravdu komplexní a zahuštěná příběhová linka, kterou kvůli všem těm časovým posunům jen těžko jednoznačně zařadíme do jakéhokoli X-univerza. Po herecké stránce k filmu nemám námitek. Snad jen, že příběh je až příliš centrován kolem mladé skupiny mutantů, kvůli čemuž jejich starší alter ega působí ve vložených scénách trochu okrasně a zbytečně, zvláště pak dvojice Stewart-McKellen, která je místy až sentimentální a nečinná. Velkou pochvalu si ode mě na druhou stranu zaslouží Jennifer Lawrence, která ač byla nečekaně postavena do velmi obtížné role, předvedla po všech stránkách obdivuhodný výkon. Tím také mimo jiné zastínila kvalitní hereckou přípravu Jamese McAvoye a Michaela Fassbendera, jimž se úspěšně podařilo navázat na První třídu a prohloubit vztahy svých postav. Rád bych také ocenil cynický a situační humor, který filmu dodává potřebnou lehkost a spád v první polovině. V té druhé už je to trochu obtížnější, protože zde a zejména v závěru podle mého názoru leží jediné opravdu slabé místo. Naštěstí po poněkud těžkopádném a přelidněném vyvrcholení následuje delší epilog, který je až překvapivě účinný ve stabilizaci a usměrnění příběhové linie. Shrnuto, Budoucí minulost je o dost složitější a hustší než První třída, jako celek však působí kompaktně a kvalitně. Stylem je někde na půli cesty mezi starou a novou sérií X-Menů, což se od ní přesně dalo očekávat. 9/10

    • 15.5.2014  23:44
    Challenger (TV film) (2013)
    ****

    Tento film mě příjemně překvapil svým ponurým realismem, díky kterému se z poněkud ploché předlohy vyšetřování havárie Challengeru vyloupnulo plnokrevné investigativní drama z doby dozvuků studené války. William Hurt, který mistrně stvárnil vyšinutého akademika za zenitem, své postavě vtisknul charakter a svědomí, čímž příběh nabírá na morálním rozměru. Film je vzrušující, má svůj styl i spád. Nejvíce si na něm asi cením dobové akurátnosti. 8/10

    • 12.5.2014  08:22

    Zajímavý námět, zpočátku hezké provedení, tím to ale bohužel končí. Ze scénáristického hlediska je vyvrcholení filmu naprosto bezpředmětné a nevyvážené, takže epilog působí zcela neuvěřitelně. I tak se mi ale první polovina celkem líbila. 5/10

    • 11.5.2014  16:50

    Připadá mi, že Scorsese z Vlka nevytěžil vše, co mohl. Film jako takový je dle očekávání řemeslně nepřekonatelný – Leo předvedl dokonalý herecký výkon, kamera ani hudební podklad už nejdou vylepšit. Tak v čem se ukrývá zakopaný pes? Myslím, že jej objevíme v samotném scénáři. Vlk má totiž dlouhé tři hodiny, z nichž zruba polovina je dle mého názoru zcela šablonovitá a nadbytečná. Hlavní postava je na začátku vykreslena jako makléřské ucho, které se po nějaké době na Wall Streetu zkazí. Proměna osobnosti je ovšem naznačena jen na okraji a drtivá většina filmu pojednává o tom, jak si Jordan Belfort svými rozmary přivádí různorodé problémy, které potom musí řešit tvorbou úplně jiných, zpravidla mnohem závažnějších problémů, a tak stále dokola. Tato linie rozhodně není neatraktivní, zvláště pokud přihlédnu ke všem těm opulentním večírkům a vtipným situacím. Mně osobně by ale přišlo mnohem zajímavější, pokud by Scorsese na začátku ponechal více času miniaturnímu psychologickému dramatu, které bohužel velmi rychle zametl pod koberec. I bez ní je ale Vlk z Wall Street kvalitním a hlavně zábavným prožitkem. 9/10

    • 28.4.2014  23:50
    Doupě (2014)
    ***

    Zdá se, že sociální tématika je v Hollywoodu poslední dobou čím dál populárnější. Tuto skutečnost potvrzuje i Bessonův scénář zasazený do reálně zbankrotovaného Detroitu. Přesto se však do popředí dostává hlavně akční sekvence s Paulem Walkerem a Davidem Bellem v hlavních rolích. Ze samotné akční složky filmu mám smíšené pocity. Bojové scény jsou kvalitní, honičkám dominuje free running a rychlá auta hezky odkazují na Walkerovu sérii Rychlých a zběsilých. Celé mi to přesto připadá trochu nerealistické, nadnesené a neuvěřitelné. Když ale odhlédnu od této závady, zbytek filmu do sebe zapadne bez větších problémů. Potíže nastanou až při vyvrcholení. Chápu, co se Besson snaží říci, podle mého vkusu to ale dělá příliš kostrbatě a šlo by to i elegantněji. K hereckým výkonům nemám připomínek, uchvátila mě snad jen barevná kompozice obrazu a zvukový doprovod, který vhodně dotváří atmosféru ghetta. Celkově tedy Doupě nepovažuji za propracovanou akci nebo film s velkou myšlenkou, nýbrž za místy úsměvnou lehkou akční zábavu a poslední kompletní film zesnulého Paula Walkera. 6/10

    • 3.4.2014  08:36

    Nový Kapitán není ani tak pokračováním starého Kapitána jako spíše vykleštěním Avengers. Samozřejmě, film se na správných místech na svého předchůdce náležitě odkazuje. Je ale také o dost akčnější, dynamičtější a epičtější, čímž zmíněný pokladní trhák přinejmenším připomene. Rozšíření herecké sestavy mu podle mého názoru také velmi prospělo. Dobře totiž na plátně fungují Samuel L. Jackson i Scarlett Johansson. Na snadě je tedy otázka, zda v té epické změti události a postav na starého dobrého Kapitána zbyl vůbec nějaký čas. Já myslím, že ne. Takovou chybu totiž udělal již předchozí film a velmi mu to uškodilo, protože i přes všechno to americké vlastenectví je Kapitán sám o sobě jen nudnou figurkou. Marvel tedy dovádí svůj prototyp univerzálního superhrdinského filmu do dokonalosti. Ukazuje se, že už vůbec nezáleží na tom, jak se film jmenuje, nebo o čem v něm běží. S rostoucími hodnoceními, podle kterých se v Marvelu zřejmě řídí, klesá originalita, a tak jejich nová produkce postupně začíná připomínat ony legendární Baťovy cvičky. I když se však jedná o masovou produkci, musím uznat, že tento kus se povedl. 8/10

    • 17.3.2014  21:52

    Málokdy se stane, že sequel předhoní originál. Anchorman je ale výjimka potvrzující pravidlo. Nutno říci, že i samotný první díl byl sám o sobě dostatečně trapnou, oplzlou a přiblblou šaškárnou. Druhému dílu se však podařilo laťku ještě o malý ždibec zvednout. V mnohem rozsáhlejším scénáři se naštěstí Willu Ferrellovi podařilo vyvážit složku příběhovou se vším tím humorem, a tak je nový Anchorman skoro jako ten starý. Jen s více lidmi, lepšími lokacemi, dražším zázemím, bezmála tuctem cameí a baby žralokem. 6/10

    • 16.3.2014  11:43

    Film má velmi solidní základ. Tvůrčí skupina Anderson-Anderson-Yeoman se již několikrát osvědčila, a tak se rozhodně nemůžeme divit, že se s ní opět setkáváme po pouhém roce. Tentokráte nám však nenabízí malou produkci, ale dílo rozsahem hodno samotného Victora Huga. Grandhotel snad může tímto připomínat toliko zprofanovaného Forresta Gumpa. Přesto zde ale nacházím jeden zásadní rozdíl: tento snímek se neomezuje a dává to divákovi okázale najevo. Zmíním například objemné obsazení filmu, jehož hvězdnosti nelze vytknout ani jedno jméno. Kromě toho se však Grandhotel může pyšnit další ctností – je propracován od začátku do konce. Interiéry, exteriéry, filmová hudba i knír Billa Murraye, na vše byl kladen důraz a vše bylo promyšleno do poslední drobnosti. Naposled se zastavím u kamery, ta Yeomanova mě totiž nepřestává uchvacovat. Jeho promptní, suše střižené záběry dodávají filmu dynamiku a spád, který by se u tak rozsáhlé příběhové linie snadno vytratil. Když tedy uvážím Grandhotel Budapešť jako celek, musím uznat, že je to jeden z nejlepších snímků, které jsem za poslední rok měl tu čest navštívit. 10/10

    • 27.2.2014  23:16
    Památkáři (2014)
    ****

    Památkáři mají skvělé obsazení a vyprávějí zajímavý příběh, zhoubnou se jim ale stala knižní předloha. Ono prokleté dílo autorů Edsela & Wittera se totiž v rozsahu může směle měřit s Remarquem, když se však dostalo pod ruce Clooneymu a Heslovovi, muselo být nutně opracováno na kost. Výsledkem je dvouhodinová upoutávka na knihu s poněkud epizodickou kompozicí. Není zde ani tak vyprávěn příběh, jako spíše dokumentaristický náhled do osudů hlavních postav. Osobně musím říci, že mi tento skákavý styl příliš nevadil, přestože některá vypuštěná místa byla velmi zřetelně znát. Učarovali mi spíše sympatičtí představitelé hlavních postav, jejichž výkon dle mého názoru nelze přejít. Ano, jestli tento film v něčem exceluje, je to herecké osazenstvo. Nemohu také pominout kvalitní práci kamery a zvukového oddělení. Režie mě nijak nerozladila, Clooney za kamerou funguje stejně dobře jako před kamerou. Nebýt onoho osudného kiksu Clooneyho, scénáristy, mohli jsme tu mít další legendární produkci. Škoda. 7/10

    • 4.2.2014  01:51
    Enderova hra (2013)
    ****

    Gavin Hood svojí hru rozehrál velmi rafinovaně na několika frontách. Ve spolupráci s oddělením SFX obmazává ústa divákova pohádkovým sci-fi a fenomenálními vesmírnými záběry. Od prvního okamžiku se také zanořuje hluboko do Enderovy mysli a podrobně zkoumá jeho psychologii. Vzniká tím zajímavý kontrast, jenž požitek ze sledování obzvláštní a v závěru i dosti umocní. Samotné finále je dobře dotaženo a z původní předlohy přebírá silnou myšlenku. Doopravdy jsem si přál, aby z této kvalitativní úrovně nebylo sestoupeno, leč i tento snímek má své vady. První z nich je přílišná příběhová koncentrace na Enderův výcvik. Kvůli ní si místy připadám jako v typickém americkém středoškolském filmu. Jindy zase sklouzneme do druhého extrému, který připomíná militantní Spy Kids v univerzu Hvězdné pěchoty. Přes to všechno musím uznat, že Enderova role je dobře obsazená. Kdo mě však vysloveně zklamal, byli dospěláci Kingsley a Ford, kteří mi připadli absolutně nevyužití. Abych to shrnul, Enderovu hru považuji za jedinečný film, který však kvůli drobným jizvičkám a škrábancům musím s těžkým srdcem ohodnotit 8/10.

    • 23.1.2014  00:46

    Má očekávání se bohužel nenaplnila. Špinavý trik měl exkluzivní obsazení, dobrého režiséra, originální zápletku a tudíž i tu nejlepší vyhlídku stát se retro-variací na mé oblíbené Dannyho parťáky. Místo toho ale Russell upustil od akce a rozhodl se pro podstatně nudnější dvouhodinovou tlachárnu. Co naplat, že Christian Bale předvedl nejkvalitnější výkon, který jsem u něj doposud viděl. Jeho práce se společně s prací ostatních protagonistů ztratila v nekonečném víru dialogů a scén, který se zamotává sám do sebe, způsobuje zmatky a diváka udrží u plátna jen proto, že chvilkami vyvrhuje nějaký ten střípek dokonalosti. Je to obrovská škoda, hlavně kvůli všem těm jednotlivostem, které mi padly do oka a které mě potěšily. Předně jde o volbu dobově laděné hudby a velmi pečlivě dekorované prostředí, pak také všechny herecké výkony ústředních pěti protagonistů a velmi osobitý humor, který celou dvouhodinku příjemně okoření. 7/10

    • 20.1.2014  23:09

    Sociální studie amerického zdravotnictví otevírá hned několik kontroverzních témat najednou. Zamýšlí se nad morálkou farmaceutického průmyslu, arogantní byrokracií FDA a omezením svobody jedince, které jej může stát život. Aby to nebylo tak suché, na všechny tyto motivy nahlížíme z perspektivy lidově vyhlížejícího kovboje, který po diagnóze AIDS objeví způsob, jak se udržet při životě, a nakonec si z něj udělá živobytí. Musím říct, že McConaugheymu se tuto postavu podařilo ztvárnit velmi charakterně a spolu s Jennifer Garnerovou vytvořil sympatický pár. Nemohu také opomenout výkon nekonvenčního Jareda Leta. Scénář i technické zpracování jsou průměrné, mojí pozornost přitáhly snad jen vhodně použité zvukové efekty a barvy obrazu. Kromě toho ale film má velmi silné téma, které mě v mém kladném hodnocení utvrdilo. 7/10

    • 13.1.2014  22:50

    Příjemná oddechová Ferrellovka zasazená do prostředí legendární americké novinářské mašinérie. Jak už to tak ve Státech bývá, humor je určen spíše pro střední a nižší inteligenční třídy. Na druhou stranu zde ale dobře funguje obsazení hlavních rolí a příběh je podle mého názoru hezky vystavěn. Díky tomu jsem během projekce relativně dobře bavil. 7/10

    • 12.1.2014  00:57
    Hon na myš (1997)
    ***

    Zamlada jsem se u tomuto filmu hodně nasmál. Teď mi připadá trochu infantilní, pořád mě ale baví.

    • 12.1.2014  00:34
    Hvězdná brána (TV seriál) (1997)
    *****

    Pro mě je Hvězdná brána úvodem do světa sci-fi, a tudíž si jí asi hodně idealizuji. Jsem ale potěšen, že nejsem jediným, kdo její hodnotu uznává i po tolika letech. Vědecká část je bezesporná, fantastická originální a herecké obsazení naprosto bezchybné. Prvních pět sérií je bezesporu jádrem celého seriálu, zbylé jsou jemně překombinované, zejména poslední dvě.

    • 28.12.2013  00:10
    47 róninů (2013)
    ****

    Jak si asi tak v Hollywoodu představují pohádkové Japonsko? Vezměte špetku Harryho Pottera, doplňte Jacksonovými Novozélanďárnami a přidejte trochu wasabi. Herecky tedy nic moc – mezi Japonci najdeme nanejvýš dva slušné herce, zbytek asi viděl kameru poprvé. Samotná hvězda filmu, Keanu Reeves, nepřirozeně vyčnívá a navíc hraje stylem pěst na oko. Scénáristicky není Sedmačtyřicítka také žádná sláva. Akce je sice kvalitní, jako vyslovený hřích však vnímám pětiminutový voice-over v prologu a promarněné vyvrcholení na konci. Co ale bezpodmínečně chválím, je kamera – zvláště pak krásné přírodní a harmonické záběry, které divákovi poví více než kdejaký dialog. S takto smíšenými pocity a jemným optimismem v duši musím uznat, že 47 Róninů není zas takový debakl, jak by se původně mohlo zdát. 7/10

    • 5.12.2013  20:58
    Sviňák (2013)
    *****

    Šílenost takového kalibru jsem naposledy zažil někde na KVIFFu. Sviňák je originální, provokativní a boří všechna tabu. Na jednu stranu je vtipný a vychytralý, na druhou zase odpudivý a nechutný. A je to právě tato hořkosladká kombinace, která mě při sledování k plátnu doslova přilepila. Celý snímek je mistrovským hereckým portfoliem Jamese McAvoye. K jeho výkonu vážně nemám slov a připadá mi, že se při natáčení musel ukrutně bavit. Technické zpracování se zdá být také bezchybné. Zvuková stránka se například může pyšnit úžasně kontrastním soundtrackem, obraz kvalitní animací a velmi padnoucí kamerou. Celkový dojem střihu a kompozice navíc divákův zážitek znatelně umocňuje a prohlubuje již tak pestrou paletu emocí, kterou film disponuje. Co tedy může být špatně? Snad jen to, že se Baird nutí do epiky, když by Sviňákovi mnohem lépe slušel kabátek malé epizody. 9/10

    • 30.11.2013  19:05

    Jako dobré víno, i Hunger Games dozrávají pomalu. Ta tam je roztřesenost a zmatenost prvního dílu – tento sequel má styl, koncepci a dokonalé technické zpracování. Výrazově je mnohem silnější a barevnější, zvláště v blízkosti motivů totality a intimních pocitů, u kterých s divákem vysloveně emocionálně klátí ze strany na stranu. Herecky nezůstal kámen na kameni. Jennifer je sice opět navzdory svému indiferentnímu výrazu bezchybná. Kromě ní však vyjde na světlo i trio Hutcherson-Banks-Harrelson, jejichž výkony považuji za podstatné zlepšení oproti jedničce. Vadil mi snad jen příliš tuctové hollywoodské zakončení střihnuté á la Lidice poamericku s příslibem epické pomsty v dalším díle. 8/10

    • 24.11.2013  12:29
    jOBS (2013)
    ****

    Silně emotivní jOBS dokázal z osobnosti skutečného Jobse vytěžit to nejdůležitější – vizi, inspiraci a rebelování. Ukazuje jeho slavné garážové začátky, přerod malé improvizované firmičky do velké korporace a Jobsův následný několikaletý exil. Bohužel ale také vynechá celou řadu důležitých událostí jeho života a za horizont samotného Applu zajde pouze sporadicky. Kvůli tomu se z něj stává spíše celovečerní dokumentární reklama. Na druhou stranu, všichni herci včetně Kutchera předvádějí velmi kvalitní výkony a k technickému zpracování také nemám připomínek. Problémový je tedy pouze scénář. Ten je rozhodně nekompletní a podle některých i historicky nepřesný. Musím předem podotknout, že člověk bez hlubších znalostí jobsovské problematiky nepocítí ani jeden ze zmíněných nedostatků. Já ale četl životopis od Isaacsona, a tak si mohu rýpnout, že na spočítání věcí, které scénárista Whiteley přeskočil, mi obě ruce nestačí. Potom asi už nikoho nepřekvapí, jak skuteční žijící účastníci příběhu (Woz) mohou jít ještě dál a tvrdit, že se věci měly ve skutečnosti úplně jinak. I přesto je ale film velmi slušnou celovečerní zábavou a když si nebudete příliš lámat hlavu nad drobnostmi, stane se z něj poutavý a energický příběh o šílenci, který chtěl změnit svět. 8/10

    • 16.11.2013  12:00

    Extrémně realistické dokumentární drama precizně vykresluje dobrodružné, ale místy i nelichotivé dopady somálské krize. Odehrává se ve třech dějstvích. To první sleduje životy Phillipse a Somálců, snaží se jejich pohnutky racionálně vysvětlit a morálně ospravedlnit. Jakmile však dojde k samotnému přepadu, přepne Greengrass do režimu Die Hard. V tomto druhém aktu můžeme pozorovat jednu žánrovou kuriozitu – nehollywoodskou akci pohollywoodsku, jejíž narace má kořeny někde u Hotelu Rwanda. Poslední dějství je spíše psychologickou přetlačovanou a morální sebereflexí každé z postav. Tady někde bohužel ztrácí snímek svojí nestrannost a ostře se přiklání k americkému světonázoru. Hra myšlenek ale přesto na konci převáží a ovládne i celý epilog. Herecky i technicky je film dokonalý. Tom Hanks rozhodně mezi neznámými herci nepůsobí jako primadona a diverzita obsazení jen umocňuje realistický zážitek. Až na meziřádkovou interpretaci byl scénář napsán ve smyslu předlohy a nebýt toho přehnaného amerického vlastenectví, dal bych o bod více. 9/10

    • 9.11.2013  23:07
    Wolverine (2013)
    ***

    Dobře zfilmováno, to je ale asi tak všechno. Scénáristé Bomback a McQuarrie film bohužel nevyvážili příliš šťastně, a tak vzniká obrovitá propast mezi klidem a akcí. Herecké obsazení se také příliš nepovedlo. Loganovi to sice stále ještě jde, kromě něj ale aby divák dobrý výkon pohledal. Japonské kulisy působí jako originální nápad pro americký komiks. Koktejl amerických představ o Japonsku mi ale jako zas tak dobrý nápad nepřipadá. Nejsmutnější bylo, když mě bonusový klip na konci lákající na nové X-Meny zaujal více než celý film předtím. Škoda. 6/10