Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Sci-Fi
  • Krimi

Recenze (338)

plakát

Robin Hood: Král zbojníků (1991) 

30 let po uvedení do kin a stále je tento film asi nejoblíbenější zpracování Robina Hooda. Byť se jedná o americkou produkci, díky čemu je třeba lecos brát z rezervou, ale je to stále pohádka. I tam se dějí věci které jsou absurdní, takže nechápu určitou nenávist vůči tomuto zpracování. Řekl bych že se povedlo herecké obsazení, Costnerovi regulerně šlape na paty duo Alana Rickmena s Morganam Freemanem, v některých věcech postavu Costnera i převyšují. Hlavně to platí u Rickmena. Byť nedostává mnoho prostoru, kdykoliv je na scéně, podmaní si ji, možná jeho role je považována karikatůrně, z pojetí Rickmana je cítit velice dobrý sarkasmus, stejně jako u jeho jiných rolí. Nemohu zapomenout ani na "Lady Marian" kterou si zahrála Mary Elizabeth Mastrantonio, přiznám se pro Mary mám od tohoto filmu slabost, díky němu jsem se dostal The Abyss od Camerona, díky ní jsem určitý čas sledoval Grimma. Její postava v Robinovi Hoodovi má šmrnc, není to pouze Eye Candy, dívka v nesnázích, umí dát nějakou tu ránu, je cokoliv jen ne dáma v tomto filmu. Celkově film beru jako pohádku, která má některé až horrové prvky, např. ze scény jak Robin se vrací domů a objeví mrtvého otce, slepého komorního, mám vždy husí kůži, samostatná kategorie jsou scény s čarodějkou, zde si myslím dávali hodně záležet aby její scény byly stašidelné, působili odpudivě. I zde jsem pochopitelně pro mladší mohly scény s ní vzbuzovat noční můry. V neposlední řadě nemohu zapomenout na hudbu, dlouho jsem přemýšlel kde jsem podobný motiv slyšel a pak jsem přišel na to, že Michael Kamen spolupracoval i na hudbě k miniserii From the Earth to the Moon, kupříkladu na úvodní znělce z této miniserii musíte vidět podobné motivy jaké byly užité v Robinovi. Film určitě přispěl k popularizaci o králi zbojníků, už nějakou dobu hledám Director Cut verzi, která přidává cca 15 minut navíc k standartní verzi. Snad ji někde seženu, protože někdy to vylepší pohled na celý film, o kterém mám vysoké mínění. Za mě 4*.

plakát

Omámení a zmatení (1993) 

Jeden z filmů, který mě tak minul o dekádu, takže vzhledem k mému současnému věku je to solidní nostalgie ;-). Děj se sice odehrává v v polovině 70. let, ale až tolik se toho za tu dobu nezměnilo. Možná hudba není taková kvalitní jako v tehdejší době, ale jinak mají mladí v podstatě stejné "problémy" jako zobrazeny ve filmu. V hlavě mají jak si kvalitně zapařit, udělat něco rebelského, možná tolik se nehulí jako tehdy, ale jinak obraz věrohodný. Děj nehledejme, ale tady mi to vůbec nevadí, člověk tak nějak podlehne té atmosféře a žasne jak současné filmové hvězdy vypadali v tehdejší době strašně mladě ;-D...krom tedy Matta, u něho mi připadá jako by svůj herecký styl vůbec nezměnil a při shlédnutí toho snímku pochopíte že ani kdejaký režisér ani nechce. Zpět ale k filmu, je to prostě o dospívání o tom jak někdo tady zmínil neřeší ani tak společenské dění, v jednom záběru se jedna dvojce muchluje a v druhém hned se "filozofuje" o smyslu života a v třetím se dělá nějaká nelegální činnost. Prostě Takoví každý v určitém věku byl a je jedno jestli se jedná o 70. léta nebo 90. či současnost. Teen filmy nemusím, ale tohle fakt stojí za to. 4* a doporučuji.

plakát

2010: Druhá vesmírná odysea (1984) 

Shlédnutí pokračování 2001: Space Oddysey které je považováno za jedno nejlepších scifi všech dob, dost možná nejlepší jsem si dával docela na čas. Důvod jednoduchý, původní snímek mě nijak nezaujal, stopáž je na můj vkus zbytečně přepálená, o hereckých výkonech nelze moc toho říct, největší herecký výkon podal pravděpodobně HAL jako takový, dodnes je to asi nejikoničtější AI zobrazen ve filmu. Samotný film ale zachraňuje neskutečně prapracovaný vizual a hudba, které jsou skutečnou hybnou sílou děje. Svého času jsem nabyl přesvědčení že na film se dá docela solidně dívat pokud je člověk buď totalně posilněn alkoholem, nebo nějak sjetej nějakými drogami, což možná není daleko od pravdy vzhledem k tomu že snímek vznikl na konci 60.let. To vše jsou řekněme důvody proč se nedívat na pokračování, film musí působit aspoň pro mě kompaktně kde se tak nějak vyváží vše dohromady. A ačkoliv třeba David Lynch taky často pro své filmy využívá vizual, hudbu jako tažnou sílu děje, ale nezapomíná na postavy, které jsou zobrazeny i díky často solidnímu obsazení. Jediným důvodem proč jsem se nakonec rozhodl pro shlédnutí byla čirá zvědavost, zda pokračování neposkytne nějaké vysvětlení otázek z předchozího filmu - a že jich bylo. A ačkoliv ani 2010 není bez chyb, narozdíl od 2001 to poskytla. A zároveň na pokračování, nebo narozdíl od předchozího filmu působila daleko kompaktněji, minutová stopáž nebyla až tak zbytečně promrhána na vizuálu, děj spád, hybnou silou děje byly samotné postavy, film nepostrádal napětí a na rozdíl od prvního filmu mělo i daleko hvězdnější obsazení včele s Royem Scheiderem, Helen Mirren, Bobem Balabenem, Johnem Lithgowem, malý štěk si zahrál i Jan Tříska. Celkově film působil delko lidštěji, narozdíl od do jisté míry chladné 2001čky. Zároveň na něm bylo vidět, že film bez prvního filmu by nemohl exitstovat a zobrazuje to způsobem že se nesnaží zbytečně napodobovat, přesto sem tam se člověk přistihne že jsou tam scény jako vystřižené z prvního filmu. 2010 se často vyčítá nebo co jsem si přečetl, že je zde horší ne moc nadčasový vizual, relativně generická hudba, ale to není v tomto případě na škodu. Peter Hyams chtěl jít evidentně jinou cestou a povedlo se mu to. Není to sice snímek, který by vyloženě upoutal tak, že by si ho člověk chtěl pustit znovu, ale kdybych si měl vybrat mezi 2001 a 2010, volil bych určtě 2010. Sorry Stanley Kubricku, tvůj film byl určitě unikátní na svou dobu, má vizuál, hudbu i podpořenou Pink Floydy, ale svým způsobem je naprosto nesnesitelný pro shlédnutí. Pokračování ale bez problémů dávám 4*.

plakát

Správná posádka (1983) 

Poslední dobou ujíždím tak trochu na historii Amerického vesmírného programu a to zahrnuje i seriály a filmy. Takže Right Staff mi nemohl ujít z mého radaru. Možná proto že snímek má docela hvězdné obsazení, tehdy jako Ed Harris, Dennis Quaid (kterého jsem ve filmu málem nepoznal) a menší roli si zde zahrál i Jeff Goldblum. Osobně jsem od něho čekal více, myslím si že snímek má na můj vkus zbytečně dlouhou stopáž. Zvláště když celé to není jen o autronautech, jejich rodinách, ale dějová linie příběhu se točí i okolo Chucka Yeagera, který zdánlivě nemá s dějem moc společného krom toho, že je taky testovací pilot. Nemohl jsem si nevšimnout že celkový děj filmu byl pojatý lehce humorně. Jediný okamžik nějakého dramatu byl vlastně let "Gusa" Grissoma ale hned poté se to zase stočilo na lehce humornou laťku. Je to zvláštní zvláště v kontrastu v aktuální filmové nebo seriálové tvorby, kdy každý seriá a film je jedno velké "meetoo". Někdy je ale pravda že mi chyběl trochu pocit napětí při startu jednotlivých astronautů, zvláště ve srovnání s Apollem 13 to vypadá jako by to byl pro většinu vyhlídkový let. Chápu ale důvod proč to tak je. Film ani tak nemapuje období od roku 1947 - 1963, jako oslavuje průkopníky, první americké astronauty, obdiv co pro ně znamenal start, že byly určité osobnosti, které byly milovány veřejností. Je to zvláštní, zatímco v té době byli astronauti celebrity typu filmových hvězd, v současnosti jsou to považováni za něco samozřejmé, což by nemělo. Když to tak vezmu, tak pokud se jim podaří plán, tak v podstatě prožiju období jako svého času moji rodičové - znovu přistání na měsíci, výprava na Mars. Už se těším docela, do té doby mi nezbývá než závidět těm kteří tuto dobu zažili.

plakát

Svatojánský věneček (2015) (TV film) 

Jak napsal Malarkey, na "věnečkovi" je strašně znát že to dělal Strach. To znamená že se jedná o solidní odvedenou práci, s lehce zapamatovatelnou hudbou od Miloše Boka, který je jeho dvorní hudební skladatel a...se scénářem od Epsteina. Pokud něco filmu chybí, tak je to hlubší děj. Rafinovanější zápletka, vícerozměrný záporák, který by nebyl karikatura jako je zde Pavel Liška. V závěru jsem si myslel že tvůrci budou mít "koule" a zlo si zaslouží co si zasluhuje, ale nakonec se z toho zase vybruslilo díky převratného zjištění v ději o kterém divák tak věděl 5 minut. Z filmu nevidím navíc žádné ponaučení, nezaznamenáme prakticky žádný vývoj u postav - Ondra furt chce být plavcem, Verunka chce být stále sečtělá, Liška chce stále někomu něco dokazovat a král s komorním se dohadují o vynálezech. Na jedno shlédnutí se člověk i pobaví, jinak ale nic víc, zapadne to průměru české pohádkové produkce.

plakát

Vesmírný tábor (1986) 

Přiznejme si narovinu, jedná se o "náborové video" pro Nasa, u kterého tvůrci chtěli využít popularity tehdejšího Space programu a vcelku jednoduchým scénářem ukázat lidem, kolik zábavy se dá zažít, kdy se přidají k Space corps, parodon k Nasa. Proto taky taky logo této vesmírné agentůry vidíme prakticky na každém rohu, že si až připadáte jako v Marťanovi. Nicméně to mi nebrání si užít snímek, i přes jednoduchost film má pohodové obsazení, ať už to byli tehdejší hvězdy jako byla Lea Thompson či Kate Capshaw, nebo ty budoucí jako je Joaquin Phoenix či Tate Donovan, nebo Terryho O´Quinn, kteří na svoje chvíle slávy terpve čekali. Hudba od Johna Wiliamse perfektně dokresluje tu trochu odlehčenou atmosféru, kdy i přes to, že místama jde o život, postavy si najdou čas proto aby si užili menšího výletu do vesmíru. A o tom ten snímek je, aby podnítil budoucí elitu národa aby se stali součastí něčeho velkého ve svém životě. Naneštěstí snímek by uveden v naprosto nevhodnou dobu, necelých 5 měsíců od katastrofy Challangeru, film obdržel ne zcela pozitivní kritiku, hlavně ale skončil v obrovské finanční ztrátě, která naprosto vyloučila případné pokračování. Nemůžeme se ale na tvůrce zlobit, v době kdy skončila produkce snímku nemohli tušit co Americký vesmírný program zažije a jsem si jistý že snímek by jinak vzbudil naprosto jinou reakci. Já osobně jsem na snímek narazil až nyní v pokročilejším věku a evidentně nejsem cílová věková skupina snímku, ale dokážu si představit, že kdybych viděl tento snímek ve správném věku, podnítilo by mi to zájem o kosmonautiku. Za mě tedy 3*.

plakát

Star Trek X: Nemesis (2002) 

Nemesis se obtížně hodnotí, na jednu stranu se považuje za film, který de-facto pohřbil Star trek minimálně na dalších 7 let, na druhou stranu, není to rozhodně tak špatný snímek. Něvětším problémem filmu pravděpodobně zůstává fakt, že je to "ok" snímek v rámci Star trek standartů, ale v rámci filmového standartu už bohužel ne. Star trek snímky vždy byly tak trochu o balanci mezi tím co by bylo přijatelné pro stávající fandom, tak i pro běžné či nové diváky. Někdy byl Star trek ve filmu příliš experimentální, že byl silné kafé jak pro Star trek fandom, tak i běžné diváky (Star trek: The Motion Picture), někdy tvůrci uděali změny, které byly ku prospěchu k vývoji Star treku (STII., STIV., STVI., STVIII, Star trek 2009) a někdy prostě příliš si tvůrci stáli za zachování statusu quo v rámci Star treku. Nemesis osobně nepovažuji za horší než Generations či Insurrection, popravdě v současnosti mi Nemesis více šmakuje, možná proto, že jsem na filmu vyrůstal, ale i pravděpodobně proto, že konečně jsme měli snímek vyloženě o Picardovi samotném, konečně tvůrci nabourali trochu status quo že Rikera a Dianu dali dohromady, že Riker ne mimo kameru, ale otevřeně se mluvilo že převezme velení Titanu. Čili hodně zajímavých nápadů měli scénaristé v tomto snímku, Picard jezdící buginou byla sice trochu "off" scéna v rámci TNG, protože to by si Picard nikdy nedovolil a v rámci canonu nedávalo smysl moc mít takovouto techniku, ale přiznejme si, kdo se u toho nezasmál. A o tom je i filmový Star trek, možnost udělat věci, na které by tvůrci v rámci serie neměli prostor, nebo nemohli dovolit. Netvrdím že film nemá problémy, dodnes se mliuví o Scimitaru jako o "Mary Sue" lodi, ale na druhou stranu tvůrci dostali na scénu Romulany, je škoda že to skončilo jen u Donatry a vymysleli Remany, myslím si že kdyby zůstali jen u Romulanů, že by příběh fungoval lépe - ale to by zase nedostala prostor Marina Sirtis, která konečně měla důležitější roli v rámci filmu. Neříkám, že mě neznepokojovala scéna, kdy Schinzon prakticky se pokusil "znásilnit" Deanu, ale ve Star treku to nebylo nic nového, podobná znepokojivá scéna byla ve Star trek VI. Nemesis tedy podle mě byl uveden v době, kdy se obecně nevědělo co dál se Star trekem a podle toho to vypadalo. Nepomohlo snímku ani "odchod" Brenta Spinera a fakt, že samotní herci nebyli s produkcí spokojeni, ale přesto to udělali a myslím si že nyní se ukazuje, že Nemesis není až tak špatný snímek. Za mě 3*.

plakát

Expanze - Série 4 (2019) (série) 

Konečně jsem si našel čas na čtvrtou řadu Expanse a znovu se potvrdilo, proč je považována za nejlepší Sci-fi serii v současnosti. A já bych i přidal, že narozdíl jak někdo tvrdí s Orville, tak já bych řekl, že Expanse je více Star trekem, než Discovery a Picard dohromady. Když pominu fakt, že se jedná o serii natočenou na motivy knižní serie, i knižní serie v podstatě odkazuje na vše na co kdy Star trek poukazoval. I přes vyloženě temné pojetí serie, divák dokáže jasně identifikovat boj mezi dobrem a zlem, řeší problematiku rovnoprávnosti, diverzita v serii je taky přítomná, možná ještě silněji než v nových Star trek serií a přitom i postavy jiné pleti, nebo pohlaví jsou snesitelné a zajímavé. A nevěřím že je to pouze knihou, kniha je když je to dobrá předloha pouze 50% úspěchu, druhá polovina záleží na tvrůci jak to pojmou, jaký výběr herců využijou, jak použijí vizuál atd. Tady se to znovu vše sešlo a fakt jsem chrochtal blahem na detailní vesmírné záběry lodí, hlavně poslední epizody kdy Rocinante byla kabelem propojená s druhou lodí a jak jsme toto mohli vidět z mnoha úhlů. V neposlední řadě dokázali vygradovat zápletku tak, že udrželi člověka v napětí. To jsem třeba u ST: Picarda necítil. Za mě tedy solidní 4* a těším se na pátou řadu.

plakát

Návrat do budoucnosti II (1989) 

Druhý díl do jisté míry těží z úspěchu předchozího dílu série. Film jse svým způsobem geniální. Na jednu stranu zrecyklovali ať už nepoužité, nebo použité záběry z minulého dílu, zároveň vykombinovali to tak dobře, že to není žádná Clip show, takže ačkoliv děj krom roku "2015" do jisté míry kopíruje předchozí film, tak stále je svým způsobem originální a mnozí ho považují ještě za lepší snímek jak ten předchozí. Když nic je to jako jeden z mála povedených sequelů, které jsou minimálně dobré jako předchozí díl a pouze neprazitují na úspěchu předchozího - ikdyž...Znovu musím vyzdvihnout Chrise Loyda s Michaelem J. Foxem, dynamika která naladila na notu "father-son" funguje zde možná ještě lépe. Jediná věc, která je na snímku dost vidět, je změna herečky Jennifer Parker, z Claudii Wells na Elisabeth Shue a ikdyž tvůrci se maximálně snažili aby změna nebyla znát, jakožto Elisabeth je opravdu dobrá herečka, tak je to trochu na pěst na oko. Další věc je že i Michael J. Fox viditelně zestárl o 4 roky od uvedení prvního filmu a zatímco v jeho 24 letech jsme mu ještě jeho roli sedmnáctilého vzhledově dalo uvěřit, skoro ve třiceti už nevypadá zcela nejmlaději. I proto možná se tvůrci rozhodli natočit zároveň i třetí díl. Nevím, každopádně krom těcho malých detailů je to stále asi to nejlepší co Robert Zemerckis kdy natočil a dneska to už právem patří mezi filmové klasiky. Byl jsem u znovu promítání u příležitosti "Future day" kdy Marty se dostal do "budoucnosti", do roku 2015 a mohl jsem si tak užít první dva filmy na širokém plátně a daleko více jsem to i poté ocenil. Snímky BTTF patří prostě k zlatým hřebům svétové kinematografie a dle samotných tvůrců by se neměli remakovat, jakožto i samotní tvůrci to nedovolí, je to dobře. Ty tři díly ačkoliv bych rád viděl pokračování jsou víc než dost. Pro fandy je tu navíc velice propracovaná PC hra a animovaná serie. Myslím si že více není třeba říci, snad jen to, že třetí díl, je trochu v mnohém odlišný od toho předchozího. Ale to je na pořadu dne na někdy jindy.

plakát

Vše, co jste kdy chtěli vědět o cestování v čase (2009) 

Jak někdo uvedl, je to zajímavé jedině tím, že se jedná o britskou produkci a primát zde hraje Chris O´Dowd. Jinak je to vcelku nevázaná zábava, která má potenciál pro něco většího, ale stopáž nedovoluje zcela prozkoumat tento potencial. Neřekl bych že je to nejhorší snímek, ale nyní když jsem se na něj zpětně podíval, není až tak zajímavý, jak jsem se před lety na něj podíval, hlavně tedy kvůli Anně Faris a Chrisovi, který byl tehdy na vrcholu své popularity s IT Crowd a na tom tvůrci trochu sázeli. Každpádně pokud chcete scifi a zároveň se zasmějete narážkám na cestování v čase, stále doporučuji - moc takových snímků není, aspoň nevím o takto kvalitních.