Oblíbené filmy (10)
Člověk do každého počasí (1966)
Den kobylek (1975)
Další šťastné tvůrčí spojení Johna Schlesingera s Waldo Saltem, pro které byl Den kobylek příležitostí jak se znovu za hollywoodské peníze vymezit vůči americkému snu, výsledné dílo však v mých očích přesáhlo i záměry samotných tvůrců a rozměr Westovy předlohy. Vizionářská báseň, filmařsky opojná i drtící, a nastiňující vývoj společnosti, kultury i celé naší (nejen) západní civilizace pro další epochy. Umění ovládané lůzou a sloužící jejím potřebám, pragmatičtí intelektuálové hynoucí v davu, slabost ducha, jako jediná půda, která ještě rodí cit, ovšem bezcenný a bezbranný. A lynčující kobylky, ať už je jejich politické přesvědčení jakékoliv. Doufám, že tento film bude jednou - až budeme na kulturu 20. století nahlížet s větším odstupem - patřičně doceněn. A samozřejmě i kniha. "Její krása byla téhož rodu jako krása stromu; čistě fyzická, nesouvisela s duchem či srdcem." Nathanael West jakoby v této prosté charakteristice postavy Faye Greenerové předznamenal vnímání krásy pro další století...
Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu (1964)
Geniální satira, škoda, že Kubrick podobných filmů nenatočil víc. Film, který i v dnešní době zůstává živý a aktuální - ne protože je tak vtipný, ale protože je tak vážný.
Frajer Luke (1967)
Lovec jelenů (1978)
Pat Garrett a Billy Kid (1973)
Planeta opic (1968)
Na Planetě opic je krásné, že pohltí desetiletého kluka hledajícího na plátně dobrodružství, užije si ji nihilistický teenager, jenž k smrti nenávidí moderní civilizaci, a plně uspokojí i třicátníka schopného ocenit něco, co mu při dřívějších projekcích připadalo zcela samozřejmé - jako je třeba kamera veterána Leona Shamroye či Goldsmithův životní soundtrack. Jsem si zcela jist, že tenhle film se mi nepřestane líbit už nikdy. Filmová radost pro každý věk a pro každé životní období.
Rok Draka (1985)
Stanley White. Zatvrzelý, trochu zahořklý, nedělá kompromisy, nedá se koupit a jde tvrdě do boje za svoji věc i za cenu toho, že ohrozí svůj život a někdy i životy těch, kdo ho mají rádi, přestože mu nezřídka - a ne zcela neprávem - připomínají, že je ve svém úsilí často bezohledný a sobecký. Jedna z nejkrásnějších dvojznačných postav, jaké v kinematografii znám a Ciminovo zapomenuté mistrovské dílo. A pokud vám Stanley aspoň trochu nepřiroste k srdci, tak jste touhle zbabělou civilizací zdegenerovaní ještě více, než jste si mysleli...