Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Animovaný
  • Krimi

Recenze (2 178)

plakát

Fabelmanovi (2022) 

Moc krásný film. Steven Spielberg si zavzpomínal na své dětství a objevení lásky k filmům, a natočil si film, který nám ukazuje svět, jak ho vnímal mladý začínající režisér. Se vším dobrým, tak se vším špatným. Fabelmanovi nejsou životopisný a ani autobiografický snímek, nicméně to ani v nejmenším nevadí, jelikož film zvládne prodat všechny důležité myšlenky, emoce a odpovědi na nejdůležitější otázky. A je úplně jedno, jestli se to v reálu stalo takhle, nebo jsou nějaké scény vymyšlené čistě jen pro film. Důležité je, že to jako celek parádně funguje a Spielberg znovu předvádí, že je jeden z nejlepších vypravěčů příběhů. Spielberg má neuvěřitelný cit pro vyprávění a umí odvyprávět jakýkoliv příběh. Umí dát vyprávěným příběhům život, a udělat je uvěřitelné. A dělá to celou svou kariéru. Pro taky vznikly pecky jako je Jurský park, Indiana Jones, Minority Report, Čelisti nebo temné okamžiky druhé světové války - Zachraňte vojína Ryana a Schindlerův seznam. Fabelmanovi nemají žádný extra strhující děj a samotný příběh je v reálu hodně "obyčejný", ale Spielberg ho dokáže odvyprávět mistrovsky, a nejen kvůli tomu, že jde o osobní téma. Odvypráví ho mistrovsky, protože je to mistr svého řemesla. Samotný film má spoustu nádherný scén a momentů. Z každé scény je cítit láska k samotnému řemeslu a taky k příběhu a tématu. Máme zde luxusní kameru Janusze Kamińskiho, která nádherně prodává důležité okamžiky skrze kameru začínajícího režiséra, a ukazuje skvěle natočené sekvence (natáčení filmů, hraní na piano, skříň). Osobně se mi hodně moc líbil scénář, jenž hezky vyvážený a nechybí mu dramatický oblouk, ale nikdy to nepůsobilo jako hra na city a prvoplánovost. Gabriel LaBelle odvádí perfektní výkon a já mu to věřil celý film. Navíc s přehledem zvládne náročnější scény. Paul Dano je v této roli hodně moc dobrý a jeho výkon se mi dost líbil. Seth Rogen má lehce netypickou roli a poradil si s ní velmi dobře. Michelle Williams má nejnáročnější roli ze všech a zvládla to se ctí. Williams občas musí dramaticky tlačit na pilu, a ne vždy mi to sedlo, tak jak by mělo - to, že to odehrála, tak jak to po ní Spielberg chtěl je samozřejmě věc jiná. Z mého pohledu má film o trochu delší stopáž. Vůbec bych se nezlobil, kdyby byl údernější a místy se soustředil na jedno téma a neměl zbytečné odbočky. Ale to je asi má jediná větší výtka k filmu. Fabelmanovi jsou moc hezký film, který je natočený řemeslně přesně a ocení ho každý, kdo má rád krásně odvyprávěné příběhy.

plakát

Úsměv (2022) 

Fajn horor na víkendovou noc. Režisér Parker Finn mě velmi příjemně překvapil, protože zná žánr a moc dobře ví, co má dělat. Finn si moc hezky pohrál s vizuální stránkou filmu. Kamera je zajímavá a používá různé úhly, zrcadlové efekty nebo otáčení obrazu, střih je hravý a používá různé přechody nebo prolínačky. Dost se mi líbilo, že se šetří s lekačky a sází se více na budovaní napětí, práci s atmosférou, než aby se za každou cenu šokovalo nějakou brutalitou. Režisérovi se moc dobře povedlo prodat ten pomyslný rozpad osobnosti, kdy hlavní hrdinka neví, co je realita a co je halucinace. Sosie Bacon odvádí fyzicky uvěřitelný výkon, problém je že mi byla lehce nesympatická a občas působila, že neumí používat hlavu. Naštěstí má kolem sebe třeba Kyle Gallnera a Kal Penna, kteří jsou sympaťáci od prvního momentu a snaží se být hlavní hrdince oporou a normálně s ní mluvit. Osobně jsem si užil první hodinku, která šlape opravdu dost dobře. Bohužel v druhé půlce je to horší. Scénář se začne rozpadat = hloupnout, je to zbytečně dlouhé, nenabídne to žádný zvrat, vyvrcholení nebo něco uspokojivého - celá část ve starém domě je řemeslně pěkně udělaná, ale jako diváka mě tolik nebrala. Úsměv je fajn horor, který má dobře natočené scény, ale v druhé půlce by to chtělo něco originálního a svěžího.

plakát

Pearl (2022) 

Parádní prequel. Ti West mi udělal velkou radost filmem X, a já si ho jako režiséra dost oblíbil. Začal jsem se na jeho další filmy těšit, a West mi po pár měsících servíruje další povedený a zábavný film. West si naprosto užívá to, jakým způsobem může k filmu přistupovat, hrát si tempem, napětím, očekáváním, nebo i samotným žánrem, který působí lehce parodicky a přitom je ve své podstatě dost nepříjemný a dokáže být správně děsivý. West krásně mixuje dané scény, a doslova tančí na hranici sebeparodie - což byl samozřejmě účel, a něco podobného dělal i v předchozím filmu. Mia Goth by si z mého pohledu zasloužila oscarovou nominaci, jelikož to co předvádí celý film je skvělé herectví (ten její pěti minutový dialog je opravdu moc silná scéna). Navíc pomáhala Westovi se scénářem, který se povedl. Dost se mi líbil výkon Tandi Wright, která svou postavu zahrál perfektně a umí být správně děsivá. Osobně jsem si film užil i po filmařské stránce, protože si West vyhrál se střihem, kamerou nebo hudbou. Pearl je povedený film a já se těším na další film z tohoto světa.

plakát

Andor (2022) (seriál) 

S01 - Velká spokojenost. Nečekal jsem to a popravdě jsem tomuhle seriálu vůbec zpočátku nevěřil, a on mi za odměnu vytřel zrak. Kdyby mi někdo před pár lety řekl, že seriál Andor bude lepší, než návrat nejoblíbenějšího Jediho Obi-Wana Kenobiho, tak bych se mu vysmál. Jenže ono se to stalo. Dostali jsme hodně moc povedený seriál, který parádně funguje, přistupuje k příběhu dospěleji a ukazuje nám nový pohled na svět Star Wars. Ve výsledku je tento seriál jedna z nejkvalitnějších věcí, které kdy pod hlavičkou Star Wars vznikly. Beze srandy, tohle je opravdu povedený, skvěle napsaný seriál, jenž má co říci a dodává celému světu Star Wars nový rozměr. A při tom stačilo opravdu málo. Ubrat na infantilnosti, ubrat pohádkový rozměr, dát pryč světelné meče, a vsadit na realističnost, špínu, pomalost, depresi a obyčejnost. Neříkám, že je to divácky vděčné. Musí se tomu jít dost naproti a změnit si malinko optiku pohledu a očekávání. Nicméně, když to uděláte, tak dostane filmařsky nádherný seriál, jenž šlape neskutečně. Brilantní dialogové scény, uvěřitelné postavy, výborné odvyprávění příběhů a samozřejmě luxusně natočené scény a momenty, které fungují přesně, tak jak mají. Seriál není bezchybný. Některé díly jsou pomalejší, najdou se logické chyby, lehce zamrzí, že se seriál tolik nevěnuje samotnému hlavnímu hrdinovi a moc se o něm ve výsledku nedozvíme. A kdyby v seriálu nebyly nějaké dějové linky, tak by to vůbec nevadilo. Naštěstí tyto nedostatky mi zážitek ze seriálu nezkazily a já si ho hodně užil. Andor je opravdu hodně povedený seriál a já se moc těším na druhou řadu. PS: Tony Gilroy ukázal, že originální přístup je cestou, jak postavit Star Wars jako značku zpět na nohy. PPS: Stellan Skarsgård je v této roli dokonalý, krade si pro sebe každou scénu a postaral se o jeden z nejlepších momentů z celých Star Wars. Klobouk dolů!!

plakát

Strážci Galaxie: Sváteční speciál (2022) (TV film) 

Příjemný speciál, který neurazí, ale bohužel nijak výrazně nenadchne.  Režisér a scénárista James Gunn ví moc dobře jaký příběh chce vyprávět a využije tento speciál, aby si připravil půdu pro závěrečný díl Strážců Galaxie, a zároveň si natočil ulítlý vánoční speciál. Ve výsledku má tento speciál hodně silné emoce a reálně stojí na výkonu Pom Klementieff, která dostane nejvíce prostoru a taky příběh s její postavou nejlépe pracuje. Mantis má tady nějaký vývoj, se kterým se dá v budoucnu pracovat a Gunn to napsal parádně. A tím to bohužel končí. Pár vtipných hlášek, pár srandovních momentů a Kevin Bacon, jenž si dělá sám ze sebe srandu. Něco funguje, a něco mi zas přišlo nudné, zbytečně dlouhé nebo zbytečně na hraně. Strážci Galaxie: Sváteční speciál je fajn oddychovka, od které jsem čekal malinko více, na druhou stranu tady fungují emoce na sto procent, a to je taky dost důležité. PS: Animace Groota je tragická a vypadá hrozně.

plakát

Trojúhelník smutku (2022) 

Pro mě asi největší zklamání tohoto roku. Film mi všichni vychválili a já se na něj začal až moc těšit a pak bohužel přišlo setkání s realitou. Takhle, dostal jsem velmi kvalitní, zábavný a dobře natočený film, který jsem si užil a hodně jsem se u něho nasmál, ale tímto bohužel pro mě končí. A když čtu, že se jedná o jeden z nejlepších filmů roku, tak to tam nedokážu úplně vidět. Ruben Östlund si napsal a natočil trefnou společenskou satiru, která dokáže velmi silně rezonovat a krásně nastaví zrcadlo některým lidem. Östlund chytrým scénářem ukazuje pokrytectví, pomíjivost a absurditu. Naštěstí nejde jen o kritiku bohatství, Östlund má pro nás schovaný více témat, jenž se v průběhu děje znovu objevují a přináší zajímavé změny perspektivy. Bohužel z mého pohledu je film zbytečně dlouhý, a od jistého momentu opakuje pořád to samé dokola, akorát jinak. Naštěstí je ve filmu několik desítek geniálních scén a momentů, které mě od srdce rozesmáli a krásně jsem si u nich užil tu absurditu a černý humor na maximum. Trojúhelník smutku mi napoprvé tolik nesedl, ale v budoucnu mu někdy dám šanci znovu, už kvůli geniální druhé kapitole.

plakát

Black Panther: Wakanda nechť žije (2022) 

V první řadě bych rád řekl, že samotný komentář je mnohem důležitější a vypovídající, než mé hodnocení. Kevin Feige se rozhodl s MCU zkoušet nové věci. Posouvat filmy a seriál dál, objevovat nové směry, žánry a představovat méně známe hrdiny. Tento krok je chvályhodný a ukazuje, že má Feige pod čepicí a dokáže plánovat a přemýšlet o několik tahů dopředu, než konkurence. Bohužel nepočítal s dvěma faktory. Tím, že se diváci lehce přejedí a pokud mají koukat na více projektů během jednoho roku, tak musí dané projekty mít jisté kvality. A tím druhým faktorem je to, že mu v současnosti chybí nějaký tahoun jakým byl Iron Man. S odstupem času po Avengers: Endgame se ukazuje, že najít nového tahouna pro MCU není, tak jednoduché, jak si to Feige a Disney představovali. A tento problém se ukázal i u Black Panthera: Wakanda nechť žije. Zde bohužel těch faktorů bylo více. Nečekaná a tragická smrt Chadwicka Bosemana změnila směr samotného příběhu a muselo se hodně upravovat a přepisovat, aby se tomu dal nějaký řád a smysl. A taky najít nového tahouna pro tuto série. Režisér Ryan Coogler se s tímto nelehkým úkolem popral se ctí. Nicméně spoustu věcí se mu nepodařilo dotáhnout do uspokojivého celku. Největší problém bych viděl ve scénáři, který chce toho říci hodně a ve výsledku toho moc neřekne. A přitom má zajímavé myšlenky a témata, jen je prodává zdlouhavě a krkolomně. Z mého pohledu moc dobře nefunguje titulní konflikt mezi Wakandou a Namorem, ale to je častý nedostatek komiksových filmů. Coogler rozjede několik linek, a neumí je efektivně zakončit. Díky tomu se první hodinu přesouváme z místa na místo a sledujeme, jak jsou všichni smutný a frustrovaný. Jakmile se rozjede to hlavní, tak "jakoby se Coogler uvolnil" začne nám servírovat zábavnou a svižnou podívanou. Akce, souboje, dialogové výměny, osudovost atd. Takový flashback s Namorem je parádně vystavěný a moc hezky natočený. A třeba závěrečný souboj nabídne i něco více, než je mlácení. Musím říci, že tohle je jeden z mála filmu od MCU, který je opravdu dojemný a ta dojemnost funguje. Nicméně je to na úkor jiných věcí. Co se týče hereckého obsazení, tak je silné, ale ukazuje se, že chybí Boseman jako tahoun. Letitia Wright je sympatická a snaživá herečka, ale bohužel na to, aby utáhla velký blockbuster nemá. Jako vedlejší postav je super, jako hlavní hrdinka je slabší a zvláště, když jí scénář hází klacky pod nohy, a dělají z ní mírně nesympatickou postavu. Angela Bassett má velmi dobře napsanou postavu a zahrála to moc dobře. Danai Gurira je super a moc se mi líbilo, jakým způsobem svou postavu posunula. Lupita Nyong'o si krade scény pro sebe a já si její výkon užil. Tenoch Huerta velmi dobře vystihl ego a aroganci, kterou Namor má i v komiksech. Jeho výkon je dost dobrý a je škoda, že Namor místy působí jako plochá postava. Winston Duke a Martin Freeman nemají tolik prostoru, ale umí si užít každou scénu. Líbila se mi vizuální stránka filmu. Prostředí, kostýmy, hudba a rekvizity jsou hodně povedené. Osobně jsem měl problém, že jsem při nočních/temných scénách nic moc neviděl, ale asi jsem měl tento problém jen já. Black Panther: Wakanda nechť žije je dobrý a zajímavý film, o tom žádná, ale jestli je divácky vděčný a zábavný to je věc druhá. Na tuhle otázku si bude muset každý odpovědět sám.

plakát

Válečnice (2022) 

Tento film to bude mít u diváku dost složité. Já jsem rozhodl oprostit se od jakýchkoliv předsudků a přistupoval jsem k filmu otevřeně. A on se mi odvděčil dobrou podivnou, která mě nijak zvláště neurážela. Samozřejmě nebudu tady obhajovat některé konkrétní chyby, které film má (logické chyby, nepřehledné hromadné souboje, nebo lehce přepálená délka). Válečnice je dobře natočený film, kterému se daří velmi stylově odvyprávět svůj příběh. Pokud si chcete film užít, tak je potřeba přistoupit na jistá pravidla, jenž film má. Režisérka Gina Prince-Bythewood odvedla řemeslně přesnou práci a její film vypadá a z ní dobře. Vizuální stránka je působivá, kostýmy jsou hezké, a celková stylizace se mi líbila. Prince-Bythewood měla k ruce šikovné choreografy, střihače, scénáristku a snaživé herce. Viola Davis táhne film na svých bedrech a při slabších momentech je to ona, kdo film podrží. Navíc je to výborná herečka a vše odehraje s přehledem. Lashana Lynch je hodně fajn a v této roli mi sedla. Osobně jsem nepoznala Johna Boyega, ale o to více jsem si užil jeho výkon. Thuso Mbedu jsem do tohoto neznal, ale zde mi ukázala, že je dostatečně talentované a pokud dostane další role v Hollywoodu, tak se nebudu zlobit. Válečnice je povedený a zajímavý, a pokud chcete zkusit něco jiného, tak mu dejte šanci.

plakát

Tři tisíce let touhy (2022) 

Sedlo mi to. George Miller si natočil dospělejší pohádku o zamilovaném džinovi a třech přání. A pojal to dost po svém. Samotný film má specifickou atmosféru, a klouže mezi dospělejší fantasy, pohádkou, komedií a romantikou. A kupodivu to nějakým záhadným způsobem drží při sobě a funguje to. Tedy za předpokladu, že přistoupíte na hru, kterou s Vámi Miller rozehraje. Miller nám ukazuje spoustu zajímavých nápadů a dobrých scén, ale pak přijdou momenty, u kterých si říkáte, že si z Vás režisér dělá srandu. Naštěstí převažují zajímavější a zábavnější scény, nad těmi z ranku lehkého bizáru. Tilda Swinton mi do tohohle filmu přesně seděla a její výkon mě bavil, protože má trefné připomínky a dobré dialogové výměny. Idris Elba svou roli zvládl dobře a jeho výkon se mi líbil, zvláště ve scénách, kdy začne vyprávět svůj příběh. Samotný film není bezchybný. Tempo občas kolísá, digitální triky nejsou nejlepší a občas je film trochu divný. Na druhou stranu bylo příjemné vidět něco originálněji pojaté a autorsky udělané. Tři tisíce let touhy není film pro každého, ale pokud se na něj naladíte, tak si ho můžete hodně dobře užít.

plakát

Mosty (2022) 

Povedený indie film. Mám tento typ filmů rád. Obyčejné příběhy obyčejných lidí, které jsou prodány realisticky a bez zbytečných příkras. Film je moc hezky natočený, jeho pomalejší tempo mi vůbec nevadilo a jeho atmosféra je přesná, díky tomu se nám snadno dostane pod kůži. Režisérka Lila Neugebauer odvedla dobrou práci a moc se mi líbilo jakým stylem odvyprávěla film. Dialogy mezi postavami fungují, některým scénám nechybí něžnost a soucit, a samotný příběh působí nenuceně. Jennifer Lawrence předvádí moc pěkný výkon a je radost jí sledovat, protože hraje parádně. Hodně jsem si užil výkon Briana Tyree Henryho, který je zde výborný a zahrál svůj part moc dobře. Mosty jsou film, který na první pohled působí obyčejně, ale to nic nemění na tom, že uvnitř má srdíčko.