Recenze (1 363)
Dialog s doprovodem děl (1983) (TV film)
Tahle inscenace mi utkvěla v paměti již při televizní premiéře. Dnes jsem kritičtější, ale stále obstojí. Tohle je opravdu dobré. Preiss a zejména Vinklář excelují, ovšem Daněk zaslouží respekt pouze jako dramatik provinčního formátu. Nu, však i to je pro plátno nebo obrazovku docela dost. --- Vůbec poprvé jsem si všiml (snad díky kníru dobového střihu), jak skvěle by Vinklář býval mohl zahrát Stalina. Ovšem to by muselo být o Stalinovi napsáno něco dobrého (ve smyslu "kvalitního") a nesměl by to cenzurovat žádný politruk. Takže se to stát nemohlo. Bohužel...
Po stopách krve (1969)
Udrželo úroveň předchozích. Bez ideologického balastu, jen obecná kriminalita. A taky bez politické korektnosti, která dnes kurevsky pokřivuje hodnoty a jednání lidí.
Vrah skrývá tvář (1966)
Dobrá detektivka. Zdobí ji mimo jiné skvělá hudba Pavla Blatného. Kde jsou ty časy, kdy filmovou hudbu dělali skuteční umělci?! --- Poukázal bych ještě na jeden zajímavý detail: chování dvojice detektivů k civilistům. Nejsou agresivní, ale naprosto se neobtěžují nějakou zdvořilostí. Jednají s lidmi jako entomolog s hmyzem; studují ho, ale cítí se nad něj nekonečně povýšeni. Byl to dramaturgický záměr, anebo bezděký odraz reality ve vztahu mezi vrchností a plebejci za časů rovnosti a sociální spravedlnosti?
Strach (1963)
Dobrých 70 minut jsem si tohle dílo užíval velmi dobře. Politicky zabarvené rozuzlení to trochu shodilo, ale nesmazalo dojem z dobré klasické detektivky.
Král Šumavy (1959)
Jestli to byla propaganda, pak byla geniální. Ani slovo o historické úloze dělnické třídy, ani náznak třídního boje. Všichni zlí jsou v podstatě pachatelé obecné kriminality; bylo by to úplně stejné, pokud by to bylo posazeno o dvacet let dřív a financové honili pašeráky. --- Dost pochybuji, že se našel politruk, který pochopil, že takhle může glorifikovat strážce hranic nejúspěšněji. Spíš si to vykládám tak, že Kachyňa měl objednávku a dokázal ji zručně vyřídit, aniž by divákovi před očima šermoval srpem a kladivem.
Případy komisaře Mejzlíka - O lyrickém zloději (1965) (epizoda)
Hudeček to scénáristicky zvrtal.
Popel (1969) (TV film)
Asi nespravedlivě podhodnocuji, ale já Šrámkovu operetní poetiku prostě nemůžu.
Holka na zabití (1975)
Hrozně slabý příběh.
Noční jezdci (1981)
Jen vlažné.
Na konci světa (1975)
Prázdné, naivní, bezcenné.