Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Akční
  • Drama
  • Sci-Fi
  • Komedie
  • Animovaný

Recenze (112)

plakát

Mission: Impossible Odplata - První část (2023) 

Po vynikající šestce, kterou považuji za etalon moderního akčního filmu a které bych dal 100 %, je toto výrazný kvalitativní sešup. Scénáristicky je to učebnicová definice plytké honby za McGuffinem (klíč), až je k nevíře, že to takhle opravdu prošlo bez jakékoliv přidané hodnoty. Napětí v akčních scénách je poloviční než minule (kromě závěru, ten je super), zbytečný humor kazí imerzi a až příliš je vidět snaha o prezentaci hezkých kulis na úkor děje. Pořád je to řemeslně a z hlediska production values vysoký nadprůměr, ale zklamání po stránce scénáře a diváckého prožitku tedy veliké.

plakát

Flash (2023) 

Na hraně 3* a 4*. Pomohlo možná nízké očekávání dané špatným průměrným hodnocením. Hlavní hrdina není moc sympatický a triky jsou občas ošklivě digitální, ale jinak to je docela OK. (Bohužel nedokonalé digitální triky jsou už dnes časté, tak bych to nevytýkal zrovna jen tomuto filmu. Avatar je holt jen jeden.) Dějově je to ale jinak v rámci už dávno vyčpělého žánru komiksáren vlastně v pohodě, nějaká invence tam patrná je. Nenudí to, má to spád, občas to pobaví, provazby na další hrdiny DC potěší, stejně jako batmanovská nostalgie a nerdovské odkazy do multivesmíru. Ale jasně že to žádný zázrak není. Pro fanoušky DC 65 %, po ostatní tak 50 %.

plakát

Matrix Resurrections (2021) 

Film jsem viděl čtyřikrát a snad pokaždé je to ještě lepší. Vyloženě vynikající film, především promyšleným scénářem. Oproti masově sdílenému názoru, že to není povedený film, je potřeba se zde vymezit. Jediná „slabina“ jsou akční scény, které jsou v porovnání s původní trilogií „jen“ normální, ale vše ostatní je brilantní skoro jako dřív. Vlastně mě překvapuje, že to fanoušci původních filmů moc nemají rádi. Je to chytré, scénáristicky opravdu vytříbené a sofistikované (opakovaná shlédnutí hodně pomáhají), myšlenkově bohaté, nabízí to řadu WTF momentů, které na matrixu máme tak rádi (zejména v první hodině), fungují tu emoce, má to spád, nejsou tu hluchá místa (v tom je to možná i lepší než trojka!), je to příjemně meta, až na výjimky to dobře vypadá, je to výborně zvládnuté i herecky. Nechápu ten hejt. Tento film je přitom několik věcí zároveň: 1) naprosto obstojné pokračování příběhu matrixu (což po uzavřené trojce snad ani nebylo možné, ale Wachovská to dokázala!), 2) je to meta-esej o tom, jaké by mělo a mohlo pokračování matrixu být, 3) je to meta výpověď o dnešní době, ve které se lidi skrze emoce nechávají ovládat ještě lépe než dřív skrze (umělá) fakta – proto je vhodně zvolená nová postava psycho-Analytika oproti mechanicky přesnému Architektovi, 4) je to meta o zábavním průmyslu jako celku a 5) je to meta asi i o wachovské a její (aktuální a budoucí) pozici ze něm. A pravděpodobně je tam toho ještě o mnoho více… Pravda, aby si divák film naplno užil, musí umět vychutnávat ty metaúrovně stejně vydatně, jako tu primární story. Ale nebyla tohle kvalita celé matrixovské ságy, kvůli které ji máme rádi, od počátku? Pro diváky, pro které byl první matrix především akční spektákl s úžasnými triky, bude matrix 4 opravdu málo. Na téhle rovině toho mnoho nenabízí. Ale všichni ostatní tomu klidně můžou dát druhou šanci a nechat se nadchnout. Stojí to za to.

plakát

Elvis (2022) 

Na hraně čtyř a pěti. Nakonec se zejména kvůli hereckým výkonům přikláním k pěti. Ale úplná pecka to není, není to v žádném ohledu nezapomenutelné. Ale skvělý film to je určitě.

plakát

Babylon (2022) 

Love letter filmovému umění, který je sám vrcholným filmovým uměním. Náhled do zvrhlosti světa za kamerou, který je sám občas zvrhlý. Oslava herectví, filmového řemesla ve snad všech profesích, mistrně vypiplaný film, u kterého divák žasne, jak se mohlo podařit vše tak úžasně zchoreografovat a zrealizovat v takovém rozsahu a stopáži. Maximální využití možností filmového vyjadřování. Je to velkolepé, opulentní, přitom v komorních scénách niterné. Celkově ale vždy maximálně intenzivní. Je to více o filmovém průmyslu než o konkrétních postavách, ale to je myslím záměr. Oni jsou jen součást "něčeho většího", jak doslova říkají. A velké to je. Velké uznání pro Chazella, který je zároveň režisérem i jediným scénáristou. Tvůrce s velkým T. Čistých 5*. Velké plátno a pořádný zvuk určitě výhodou. Herecké výkony, zejména Margot Robbie, fenomenální. A je to místy mimořádně vtipné!

plakát

Watchmen (2019) (seriál) 

Opravdu vynikající. Velmi rafinované, obsahem i formou mnohovrstevnaté, náročné, ale "rewarding" na sledování. Rozhodně to není pro casual diváka, vyžaduje to docela soustředění, ovšem odměna je veliká. Lindelof tu po Leftovers opravdu prokazuje naprosté mistrovství. Je vidět, že se toho hodně naučil a neopakuje chyby z minulých dob. Škoda, že ho běžný lid hejtuje a nedá tomu šanci, je to génius. Scénáristicky je to úžasně provázané, složité, ale srozumitelné, naplňující, i tentokrát navíc s dávkou jisté bizarnosti a podvratnosti :) Fungují jak celkové linky, tak jednotlivé scény a dialogy. Navíc i řemeslně je to prvotřídní - herecky opravdu hodně, ale i střih, kamera, hudba, navíc mnoho zajímavých režijních projevů (nejen ve flešbecích). Prostě dobré. Má to ale i negativa - stejně jako Leftovers, nechytne to hned při prvním dílu. Ten je naopak dost slabý a skoro jsem si neměl chuť ani pustit druhý... Chce to trpělivost a zkouknout aspoň tři najednou. Nevím, zda je to záměr (rovnou profiltrovat diváky, aby zůstali jen ti otrlejší :), ale spíš si ne. V tom je zatím Lindelofova slabina, že jeho díla potřebují spíše binge watching. Na HBO mi to proto až tak vhodné nepřipadá. Spíše by to asi sedělo nějakou streamovací službu, kde by bylo k dispozici vše najednou. Velmi tedy doporučuju binge. A navíc - vyžaduje to informovaného diváka. Zejména pro neznalce komiksu (který jsem nečetl) by to bylo samo o sobě asi zmatené - nutno si dopředu o postavách i předchozích událostech něco načíst a po každém díle se nejlépe pustit na youtube nějaký rozbor. Seriál je plný neprvoplánových sdělení, které by divákovi jinak unikly. Celkově 90%

plakát

Umění sebeobrany (2019) 

Velmi podivný film. Pozitivní je, že občas umí překvapit. Nabere to obrátky, které nečekáte. Pár hlavních věcí je ale naopak předvídatelných až moc, takže to nefunguje. Nefunguje to ani jako komedie - zas tolik tam toho vtipného není. Vývoj postavy a celkové uzavření je vlastně docela důvtipné, ale na celovečerní film je to asi málo. Napadl mě pro srovnání Swiss Army Man. To byl taky takový bizár. Ale ten by tak nějak sevřenější, paradoxně smysluplnější a hlavně v jednotlivostech zábavnější. Tady to byla více nuda. Takže tři.

plakát

Otzi, muž z ledu (2017) 

Film se hodnotí velmi nesnadno, přemýšlím, zda to jsou čtyři hvězdy nebo ne. Film mí totiž dokonce i pětihvězdičkové aspekty (úžasná kamera, výprava, dobré herecké výkony), docela i vtáhne a vlastně chvílemi nabízí i docela silný zážitek, když mu chceme jít naproti. Má to ovšem na druhé straně řadu slabin - je to opravdu celkem o ničem, je to moc pomalé, a vlastně prázdné, a navíc jsem nějak nemohl uvěřit tomu chování postav (bez spoilerů se to těžko popisuje, ale hlavně hned na začátku filmu - opravdu by ty postavy ve světě, kde je vše tak strašně pracné a vzácné, tak bezdůvodně ničily a pálily, když přitom samy potřebují tolik? Pokud to měla být nějaké reakce na předchozí činy, tak ty ale nebyly ani naznačeny.)

plakát

Aquaman (2018) 

Zábavná akční jízda, která nenudí, a není zas tak blbá, aby to překáželo. Pro mě příjemné překvapení. A to dokonce i co se týče monstróznosti a velkoleposti - věděl jsem, že to je velký film, ale i tak jsem toho nečekal až tolik. Navíc, bavila mě většinou i akce, což už je dnes vzácné. Scény, kde se moc nestříhá a vše jede na větší precizně zchoreografované celky jsou úžasné. I hudba v zásadě dobrá. V rámci žánru dokonce uvažuju o těsných pěti hvězdách. Je to předvídatelná blbost, ano, ale kouká se na to fakt dobře. Velké plátno nezbytné. Druhé shlédnutí bude.

plakát

Jack Reacher: Poslední výstřel (2012) 

Úžasná jednohubka, napínavé od začátku do konce, vynikající tempo i zpracování. Film několikrát překvapí, a to na 99% příjemně. Nad scénářem ale neni radno zpětně až tolik přemýšlet.