jitrnic

jitrnic

Jan Klečka

okres Tachov

17 bodů

Moje komentáře

    • 5.1.2010  13:59
    Dny zrady I. (1973)
    *

    Není to úplná katastrofa a třeba osobní zápas Edvarda Beneše je tu popsán, myslím, dost solidně. Také obsazení historických postav se povedlo, takový Bohuš Pastorek je opravdu Gottwald k zulíbání. Samozřejmě problémem číslo jedna je ideologická demagogie, která s přibývajícím časem nabývá stále monumentálnějších obrysů. Nedělám se iluze o tom, že by se dnes točily objektivní historické filmy (a obecně, že by se z tohoto měřítka k historii z tohoto hlediska dnes přistupovalo), ovšem propaganda v našich filmech především 50. a 70. let byla skutečně obludná a možná bych byl schopen se nad ní tu a tam pousmát. Rozhodně je však těžkým morálním zločinem autorů tohoto filmu, že zneužili nejtěžší okamžiky našeho národa (snad jsem takhle patetický pouze výjimečně) ke glorifikaci totalitní ideologie (např. národ v obranné euforii pěje internacionálu, Sovětský svaz je nám připraven stát v boji bok po boku). Druhým problémem je naprostá absence nějakého autorského vkladu - film působí dojmem dost statického divadelního představení, především ve scénách politických jednání. Někteří herci své repliky prostě jen odříkávají (snad pro pozdější alibi, že v tom vlastně hrát nechtěli). Dny zrady lze vidět, ovšem je bezpodmínečně nutné dostatečně znát historii (a záměrně nepíšu "tu správnou").

    • 6.1.2010  18:50

    Druhá část mi přišla o dost přijatelnější než ta první. Sice na nás hned v jejím úvodu vybafne se svým projevem Bohuš Pastorek alias Klement Gottwald, pak už ovšem komunistická ideologie příliš prostoru nedostane. A ten závěrečný Gottwaldův citát lze vnímat s hořce ironickým úšklebkem. Na filmu bych ocenil, jak kritické dny roku 38 rozebral do podrobna a myslím, že se mu povedlo dobře zachytit stupňující se beznaděj. Pochválil bych výběr Jiřího Pleskota do role Edvarda Beneše. Takhle nějak si ho představuju - jako moudrého a vzdělaného, ale také příliš jemného a nerozhodného muže. Bratry v triku Jiřího Krampola a Vítězslava Jandáka budu dělat, že jsem neviděl.

    • 6.12.2009  23:28

    ¨Nebudu se pouštět do odborných rozborů o přínosu Dobrodružství světové kinematografii (ani na to nejsem dostatečně intelektuálně vybaven), hodnotím film jako takový. Je rozhodně natočen vytříbeným stylem a první hodina je velice zajímavá i dějově, vše nasvědčuje silnému diváckému zážitku. Přibližně od té chvíle, kdy se Sandrovi konečně podaří sbalit Claudii, se vyprávění podivně rozplizne a dá se dohromady až na samém konci - posledních deset minut je opět vynikajících, ale ani povedená pointa nedokázala v mých očích plně ospravedlnit předcházející dlouhou bezvýraznou pasáž filmu. Zajímavý film a jsem rád, že ho mám z krku.

    • 27.8.2009  17:40

    Gemini popsal poměrně přesně moje pocity při sledování filmu - můj pocit z něho se tedy sice nevyvíjel z nuly na sto, ale asi tak ze čtyřiceti na osmdesát. Z počátku mě dost iritoval okatě výchovný ráz příběhu, na travesty show taky zrovna neujíždím a Guy Pearce mi přišel naprosto strašný. Zlom nastal někdy ve chvíli, kdy se na scéně objevil "výkal Abby", to jsem se poprvé zasmál, od té chvíle se příběh i herci (i já jako divák) tak nějak uvolní z počáteční křeče a film dospěje ve svěžím tempu až do povedeného finále. Navíc se moje pocity vyvíjely přesně tak, jak si to tvůrci přáli. Z počátečního zhnusení jsem se dopracoval až k obdivu všech tří hlavních představitelů (včetně Pearce, u kterého mi došlo, že afektovaného homosexuála je vhodné ztvárnit afektovaným způsobem) a jejich vystoupení se mi líbila čím dál tím víc. Je to zvláštní zážitek vidět pozdější představitele tak v nejlepším smyslu slova chlapáckých rolí jako jsou agent Smith z Matrixu nebo Leonard z Mementa na pódiu v kalhotkách a síťovaných punčochách...

    • 14.2.2009  21:30

    Myšlenkou tento film navazuje na Milujte svého zabijáka nebo mu spíše předchází. Zatímco Clooneyho prvotina ukazuje, co se z televize stalo, tento film dává odpověď na otázku "A co by v ní teda měli dávat?", ukazuje dobu, kdy televize vzdělávala a také bojovala za ideály. Triumfem je obsazení Davida Strathama, nedovedu si představit v této roli nikoho jiného.

    • 22.12.2007  01:20

    Tak já jsem rád, že se díky tomuto filmu prosadili Matt Damon i ten Ben Affleck a tím jsem tak s výčty kladů tohoto filmu skončil, hrajou se tu pekelně falešné notičky...

    • 24.12.2007  02:10
    Dogma (1999)
    *****

    Vynikající zábavný film, nad kterým je povoleno i přemýšlet. Dvě chybičky - podle mě zbytečná scéna s oživlou hromadou hoven a strašidelně přehrávající Salma Hayek, ostatní jsou znamenití (zjm. duo Affleck-Damon)

    • 3.5.2010  13:54

    Strašně překombinovaný film. Nolan jako by v obavě, že to ještě stále není dost chytré a tajemné, přihazoval další a další ingredience a přidával pod kotel, až se mu bramboračka rozvařila. Herecké výkony jsou solidní (nikdo nezáří, ale ani není v herecké sestavě vyloženě slabé místo), výprava velice podařená a zpočátku i příběh plný posedlosti a nenávisti má něco do sebe, ovšem každý další dějový zvrat je slabší a slabší, můj zájem o děj uvadal čím dál tím víc a kdo se nakonec utopí či bude oběšen, mi bylo v podstatě jedno.

    • 3.5.2010  00:45

    Timothy Olyphant je naprosto dokonaly, Milla Jovovich a Kiele Sanchez jsou nadherne a take velmi dobre hraji, Steve Zahn hraje prijatelne, kamera je chvilemi velkolepa, z pribehu jsem zklamany (onen sokujici zvrat je smesny), dohromady solidni zabava na nedelni vecer.

    • 14.2.2008  09:16
    Donnie Darko (2001)
    ***

    Celý film jsem přemýšlel, jestli se náhodou nekoukám na ptákovinu a na konci jsem se spíše přiklonil ke kladné odpovědi. Nemůžu souhlasit s nadšenými ohlasy poukazujícími na režisérův věk, podle mě je to sakra znát, že to točil mladý kluk, který by chtěl moc a moc být "nevysvětlitelný" a to hned svým prvním filmem Problém je, že není ani zdaleka tak zručný(a od přírody vyšinutý) jako Lynch, s nímž je tuv srovnáván a kterého já osobně nikdy nepodezírám z pozérství. Richarda Kellyho ano.

    • 4.12.2009  10:22

    Inteligentní a výtečně natočený pohled na válku. Vidět téměř výhradně japonské herce pod taktovkou režisérského veterána (který točí lepší filmy, zůstává-li pouze za kamerou) je příjemné zpestření, patos některých scén (kterého je zde ovšem tentokrát použito opravdu s citem) působí v jejich podání mnohem přirozeněji a věrohodněji. Občas Eastwood společně se scénáristy příliš tlačí na pilu a je trochu moc doslovný. Např. je nám všem jasné, jak silně zapůsobil na japonské vojáky dopis matky amerického zajatce, přesto si ještě v následujícím rozhovoru musí dva Japonci uvědomit (a s nimi i ti natvrdlejší diváci), že jsme všichni z jednoho těsta... A občas mi nepřišla motivace jednání postav úplně srozumitelná, ale to byl možná záměr (ukázat, že přece jen je ta japonská mentalita malinko odlišná od té naší, neřku-li americké).

    • 14.9.2009  00:16

    V tomto filmu z roku 1931 lze vidět ňadra (skoro) i ženské nohy vysoko nad kolena, na svojí dobu skvělé herecké výkony (pana Hyda jsem se opravdu bál) a revoluční práci s triky a kamerou. Pro mě zatím nejlepší film počátku zvukové éry.

    • 8.9.2009  12:23

    Poměrně srozumitelná alegorie, jejíž velkou předností je výskyt groteskního humoru zjm. díky komikovi jménem Toto (raději neskloňuji). Jako celek však film podle mě moc nedrží pohromadě, scény jsou na sebe občas naplácány dost podivně a některé působí zbytečně. Myšlenkově mě to také zrovna neohromilo. 60% a podívám se ještě jednou, možná mi něco uteklo.

    • 2.3.2008  17:54
    Drsnej Shaft (2000)
    ****

    Překvapivě dobrá zábava s dobře se bavícími a hrajícími herci, hlavně Samuelem L. Jacksonem a Jeffrey Wrightem.

    • 28.5.2018  08:27
    Dukla 61 (TV film) (2018)
    odpad!

    Strašlivý kočkopes. Buď obsadím ostravské herce a naturščiky, pak může film působit autentickým dojmem. Nebo rezignuji na autenticitu a hraju se svými "nepostradatelnými". O razovitost se pokoušející Issová, chachar Taclík a Langmajer s dikcí ála poručík Troník mě budou ještě chvíli strašit ze sna.

    • 7.2.2010  09:29
    Dvanáct (2007)
    **

    Srovnání s originálem se zkrátka žádný remake nevyhne. Dvanáct rozhněvaných mužů je filmový klenot, kde každá promluva má svoji logiku a vrhá na případ nové světlo, herci jsou dokonale vybráni, sladěni a dominuje jim charizmatický Fonda. Michalkov promluvy rozmělnil do sáhodlouhých historek ze života, které jsou jednou vypointované celkem slušně, podruhé o dost hůře. Herci předvádějí teatrální výkony, které se s herectvím Fondy, Voskovce a spol. nedají srovnávat (občas se také třeba roztančí, aby film působil dostatečně rázovitě). A zatímco originál nakládá s patosem velice střídmě, Michalkov to řádně přehnal a tklivé klarinety jsou slyšet na konci snad každé promluvy. A je to opravdu neúměrně dlouhé. 30%

    • 30.12.2007  10:14

    Mám takový pocit, že to byl jediný film s JCVD, na kterém jsem byl v kině, byl jsem na to náležitě pyšný, mohl jsem pak kamarádům, co to neviděli, vyprávět scény z filmu (obávám se, že některé jsem se i pokusil předvést...). Pak jsem to viděl po letech, pořád se mi to celkem líbilo a myslím, že to byla Mistrova nejlepší role (resp. jediná, kde se blížil čemusi jako hereckému výkonu, pokud nepočítám film JCVD).

    • 9.7.2009  00:19

    Moc jsem to nepochopil, ale kritiky se zdržím, pro určitý okruh lidí to určitě může být hluboký umělecký zážitek (tuším, že se asi víc bude líbit ženám), já se nenudil ale nerozuměl. Irene Jacob je krásná, stejně jako hudba a loutky.

    • 29.11.2008  22:33

    Parádní vánoční výplachovitý superkýč, průzračný jako křišťál, bez podrazů a falší. Sice jsem se za to malinko styděl, ale moc se mi to líbilo.

    • 26.4.2009  23:41

    Já ani Lustigovu předlohu nepovažuju za moc dobrou, ale aspoň je čtivá, kdežto tento film je téměř nekoukatelný. Z počátku jsem myslel, že hlavní postavy mlčí, protože zažili něco hrozného a jsou tedy uzavřeny do sebe. Pak se objevily další postavy a ty většinou mlčí taky. Prakticky tu nejsou dialogy, přibližně jednou za pět minut někdo pronese dvě tři slova. Přemýšlím proč a nenapadá mě jiný důvod než být za každou cenu umělecký. Jana Němce tak definitivně řadím k mnou nepochopeným klasikům (Fellini, Kurosawa a spol.)

    • 31.3.2009  21:39

    Nakonec mě film kupodivu do sebe celkem vtáhl a zanechal ve mně ten dojem, který ve mně pravděpodobně zanechat chtěl, takže námitky vůči němu opomíjím. Líbilo se mi to.

    • 27.12.2007  09:46

    Velká očekávání od tohoto film,u zůstala bohužel nenaplněna. Téma, režisér i herci, to všechno slibovalo výjimečný zážitek, výsledný film je přinejlepším mírně nadprůměrný. Scénář poměrně lehce odhadnutelný, režie i herecké výkony rutinní. Snad budu po druhém shlédnutí hodnotit jinak.

    • 12.4.2009  21:56

    Film o dvou lidech kteří se sejdou, rozejdou, sejdou, rozejdou, sejdou a nakonec rozejdou, Nekouká se na to špatně (dočkáme se i pár holých zadků a prsů), herci hrajou mírně nadprůměrně (a jsou mírně podprůměrně nadabováni), ale je to šíleně natahované (takže jsem smrt hlavního hrdiny doprovodil radostným výkřikem) a závěrečný proslov hrdinky na hřbitově je tak příšerný, že dávám nakonec hvězdičky jen dvě.

    • 5.12.2009  19:36

    Originálem jsem nedotčen, tenhle film sám o sobě je solidní romantikou, kterou sice sráží logické boty (kterých se dopustíte pravděpodobně vždy, když si začnete pohrávat se skoky v čase), na druhou stranu Keanu Reevese a Sandru Bullock sice řadím do kategorie hereckých tragédů s občasnými světlejšími chvilkami, tady jim to spolu (ač opět každý zvlášť hraje maximálně průměr) dohromady celkem šlape a přiměli mě držet jim palce.

    • 2.4.2010  19:22

    Solidní sociální (či snad etnické) drama, které zdobí skvělý Kingsley a ještě skvělejší Connely. Slabší už je její parťák Ron Eldard (nějak jim to dohromady neladilo). Scénář je sice plný skvělých dialogů, ovšem jako celek podle mě moc nefunguje. Vlastně když se nad tím zamyslím, nedává mi zápletka dohromady moc smysl.

    • 23.12.2007  00:35

    Ze všech komedií 30. let tahle zestárla snad nejméně a lze ji vidět znovu a znovu.

    • 21.7.2009  01:11

    Nikoho jsem zatím neviděl být více Ježíšem, než jak to dokázal Enrique Irazoqui. Hudba je k tomu ideálně vybraná, scénář je de facto výtahem z Bible a Pasolini to vše doplnil obrazově vytříbeným ztvárněním (a vytvořil tak svůj zřejmě nejlepší film). Svaté písmo v kostce.

    • 10.4.2008  18:52
    Faktótum (2005)
    **

    Ten film je průšvih, byť zřejmě dobře míněný. Tohle v žádném přžípadě NENÍ Charles Bukowski (ani Henry Chinaski). Obsazení hezounka Matta Dillona do role ve skutečnosti hnusáckého zhýralého chlapa mě uráží, celkově bych uvítal daleko více syrovosti a špíny, vkládat Chinaskimu do úst jakési úvahy o Bohu je vyložená zhovadilost, ale HLAVNĚ co proboha ve filmu o zhruba čtyřicetiletém Bukowském (tedy v období kolem roku 1960) dělají počítače, auta ze souičasnosti a otázka "Budete platit kartou nebo hotově?"

    • 4.3.2009  11:17
    Farinelli (1994)
    ***

    Svým způsobem zvrhlá podívaná o tom, jak když někoho nadosmrti zmrzačíte, bude vám potom krásně zpívat o dvě oktávy výš. Vzhledem k tomu, že nejsem operní fajnšmekr a tříčárkované cé je mi ukradené, nepociťoval jsem při Farenneliho zpěvu příliš příjemné pocity, naopak jsem byl spíš zhnusen. Což je podle mě problém, protože autor zjevně počítal s tím, že budeme hudební složkou nadšeni. Hudební čísla zaberou snad polovinu filmu. Zbytek děje pak je dost provařená story. Navíc postava Georga FRidricha Handela mi přijde opravdu podivně pojatá. Největším kladem snímku je kromě věrohodné výpravy a kostýmů především herecký výkon Stefana Dionise - já ho řadím mezi ty nezapomenutelné.

    • 25.12.2007  10:48
    Firma (1993)
    **

    Silně předvídatelné a slabě obsazené