Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Krimi
  • Akční
  • Animovaný

Poslední recenze (374)

plakát

Poslední souboj (2021) 

Nečekaně silný zážitek. Asi první film obrazového mága Ridleyho Scotta, který svou formu podřizuje chytře ilustrativnímu scénáři, a přitom nechá vyniknout to nejlepší z mistrova umu gradace a choreografie akčních scén. Hlavně ale pro pochopení společensky aktuálního tématu zločinu znásilnění nesmírně důležitý film, který ve třech různých pohledech hlavních aktérů odhaluje, v čem spočívá společenské nepochopení a neschopnost vcítit se do vnitřního prožívání obětí násilných činů. Až do svého závěru přitom nesoudí a neagituje, naopak nabízí divákovi možnost pobrat motivace hrdinů podle svého vědomí a svědomí, aby mu v závěru nalil čistého vína v podobě hořce emocionální koktejlu, který je kritikou krutosti, lhostejnosti a touze po rozptýlení, jimž se lidstvo od pradávna podřizuje. V širším rozměru Poslední souboj úderně upozorňuje na to, že vnímáme dějiny jako sled násilných událostí, které ovlivňovala mužná síla, mužská rozhodnost a odvaha, a přitom přehlížíme, že nám ty dějiny byly vykládány právě touto optikou mužské ješitnosti, která má tendenci přehlížet pravou podstatu věcí. TOP

plakát

Pray Away: Očista modlitbou (2021) 

Zajistit viníky pro dokumentární film soustřeďující se na oběti jakéhokoliv zneužívání je pochopitelně problém. Jednak proto, že být viníkem samozřejmě není něco, s čím by byl dotyčný ochotně střetáván veřejně, a především také z úcty k těm, kteří kvůli němu trpěli nebo stále trpí. Málokdy tedy může dojít k zachycení skutečné konfrontace „dobra a zla“ v jedné místnosti. Tvůrcům Očisty modlitbou se ale povedlo vyzpovídat jedinečnou skupinu lidí, kteří se na praktikách organizace Exodus podíleli, často ve vedoucích pozicích, a ubližovali nejen ostatním, ale zároveň nevědomky taky sami sobě. V těchto výpovědích, které jsou pro svou otevřenost velmi působivé, tkví největší síla filmu, ale taky to s sebou nese jeden problém. Pokud chceme proniknout hlouběji do daného tématu, je obtížné stavět film převážně jen na vyprávění lidí se špatným svědomím. Ti aktéři už se našli a vyprávějí "jen" o temné minulosti. Pro pochopení aktuálnosti problému by přeci jen pomohlo nechat diváky na větší ploše pozorovat praktiky a uvažování těch stále zapálených pro přeměnu orientace svojí či ostatních. To se tvůrcům bohužel daří pouze u jednoho protagonisty, který je ale vedle ostatních aktérů dokumentu osamocen a působí spíš jako slepý vlajkonoš životního zmatení. Je možné ho litovat, ale je takřka nemožné jeho stylu uvažování porozumět, protože je očividně zmanipulovanou figurou vlivnějších myslitelů nad ním. Ty ale nevidíme. Chybí tak výraznější proniknutí do institucionalizace a politizace celého problému, která je dotazovanými pouze okrajově nastíněna. Bylo by víc obohacující podívat se ještě výrazněji na to, proč jsou mladí křesťané nuceni přeměnu orientace podstupovat a proč je to systémově vůbec tolerované (700 000 lidí a další přibývají). Četné výpovědi a rozbory motivací těch, kteří si přeměnou prošli a pokusili se ze své orientace „vymodlit“, jsou silné, ale ve 101 minut dlouhé stopáži po čase přeci jen působí jako ždímání špičky ledovce.

plakát

Není čas zemřít (2021) 

Určitě ne nedůstojné, ale přinejmenším polorozpadlé a v mnoha ohledech neuspokojivé a zapomenutelné. Zvláštně poslepovaný scénář z příliš dlouho trvajících cameo rolí a ve výsledku zbytečných příběhových linií, těžko uchopitelných a hodně vágně vysvětlených motivací postav - včetně nemastného záporáka zabarikádovaného ve svém sídle s mocnou zbraní (tvůrčí lenost k pohledání). Sem tam solidní akce se střídá s nepříliš uspokojivou technickou stránkou o pár minut později - místy odfláknuté (ostrost, stabilita, kompozice) záběry, podivný zvukový mix. Zimmerova generická hudba variující buď hlavní téma, nebo Temného rytíře (tvůrčí lenost k pohledání). Zkrátka na to předlouhé čekání, se kterým opadalo veškeré těšení (vždyť i titulní song je už rok venku), docela málo muziky - a nic, co by mě vtahovalo do plátna a zpříjemnilo příšerně přepálenou stopáž. Já prostě radši bondovky jako Quantum of Solace - jednoduchá hlavní linie, dechberoucí a stylově vymazlená akce, dostatečná myšlenková nadstavba v bočních liních - který si můžu pouštět pořád dokola pro jejich celistvost i úžasné konkrétní scény (Tosca v Opeře). A přitom se dá soustředit víc na psychologii postav, jít k Bondovým kořenům a natočit skvělý film - Skyfall budiž důkazem. Jo, to mohlo být perfektní zakončení craigovské linie. Spectre pro mě byla dobře natočená, ale už trochu kulhající nadstavba a Není čas zemřít mě v zásadě míjí - byť s úlohou Jamese Bonda, jakou tvůrci Craigově postavě určili, jsem ztotožněný a dávám to k dobru. Spolu s tím tam už těch pozitiv bohužel moc není.

Poslední hodnocení (2 560)

Poslední souboj (2021)

23.11.2021

Noční recepční (2016) (TV seriál)

23.11.2021

Geniální přítelkyně - Série 1 (2018) (série) (S01)

22.11.2021

Duna (2021)

10.11.2021

Mare z Easttownu - Sacrament (2021) (epizoda) (E07)

07.11.2021

Mare z Easttownu - Sore Must Be the Storm (2021) (epizoda) (E06)

07.11.2021

Mare z Easttownu - Illusions (2021) (epizoda) (E05)

07.11.2021

Mare z Easttownu - Poor Sisyphus (2021) (epizoda) (E04)

07.11.2021

Mare z Easttownu - Enter Number Two (2021) (epizoda) (E03)

07.11.2021

Reklama

Reklama

Reklama