Režie:
Alejandro Loayza GrisiScénář:
Alejandro Loayza GrisiKamera:
Bárbara ÁlvarezVOD (4)
Obsahy(1)
Stárnoucí indiánský pár z kmene Quechua žije na bolivijských pláních roky a roky tu samou rutinu obklopen stádem lam a majestátními horami. Nezvykle dlouhé sucho ale postaví Virginia a Sisu před obtížně řešitelné dilema. Co když se celý jejich způsob života chýlí k neodvratnému konci? Co když pro ně ve vyschlé krajině neexistuje žádná budoucnost? Do malé usedlosti na planině přijíždí jejich vnuk Clever a nabízí jim útočiště ve městě. Zároveň ale své prarodiče nedokáže ponechat napospas osudu, a tak se trojice indiánů po svém vypořádává s umíráním krajiny, nevyhnutelností změny a hledáním smyslu bytí tváří v tvář konci. Utama je pokorným žalozpěvem za mizející kulturu bolivijských indiánů i tichou, ale naléhavou připomínku dopadů globálních klimatických změn na místa, kterým říkáme domov. (Artcam Films)
(více)Videa (2)
Recenze (19)
Pomalá a nezáživná sonda do duše bolívijskej dedinskej duše, ktorá sa musí prispôsobiť novým klimatickým zmenám. Film, ktorý citlivo zobrazuje vzťah človeka a prírody a ktorá ale zároveň nie veľmi výrazným spôsobom upúta diváka. Musím ale vyzdvihnúť herecké výkony "nehercov", ktoré boli ozaj realistické a miestami veľavravné. V globále teda troška nuda, ale účel to plní dokonale. 65 % ()
Ubývá míst, kam chodívala pro vodu. ___ Český, potažmo evropský divák (zmiňuji to v kontextu toho, že film byl distribuován na evropských festivalech, mimo jiné i loni ve Varech, není tedy určen pouze pro jihoamerické publikum), si zhlédnutím filmu může - pakliže nic jiného - utvořit obrázek o životních podmínkách bolivijských indiánů. A to vskutku není zrovna málo, shodneme-li se, že o těchto oblastech a lidech v nich žijících zde většinově nevíme takřka nic. A tak máme před očima existenční závislost dvou staříků na pravidelnosti přírodních cyklů, jinými slovy jejich životně pociťovanou potřebu, aby tehdy a tehdy napršelo tolik a tolik (kvůli globální změna klimatu však už zřejmě nikdy nezaprší), střídmost v životních návycích (stravování, odívání, volný čas) a dennodenní lopotu, aktuálně propuknuvší generační konflikt (vnuk chce, aby si jeho prarodiče pomohli odstěhováním se do města, děd to však s hrdostí "gaučů", nositelů prastarých tradic, srostlých s půdou, zřejmě i s vědomím toho, že se blíží jeho smrt, zarputile odmítá; tady právě hovoříme o hlavní zápletce filmu, jež se může někomu zdát prostou, to však nevadí, film tento "nedostatek" kompenzuje kvazi-dokumentaristickými kvalitami, tj. neherci a autentickým prostředím) a projevy lokální pověrčivosti (scéna s obětováním lamy je pro mě jedním z vrcholů filmu, zkrátka proto, že jsem nikdy nic takového neviděl, měl jsem za to, že tohle už se prostě v 21. století neděje). Sociální antropologie/etnografie zkrátka vládne festivalovému filmu! "Jestlipak víš, jak umírá kondor?" 75 % ()
Vedle tesknivého odcházení jednoho národa v důsledku přírodních změn je Utama taky rodinným dramatem postaveným na stokrát viděných banalitách, které odvádějí pozornost od hlavního sdělení a nepřesvědčují v emocionální rovině. Těžko se zbavit pocitu, že to je příliš hraná vrstva v jinak dokumentárním těle. ()
Hlavnou devízou snímky je bolívijská príroda, respektíve vidiek, pretože podobný príbeh s rovnakými klišé sme videli niekoľko stokrát. Môžete si ich pokojne škrtať, je tam všetko. Ale nijak zvlášť to neprekáža, pretože je to krátke, v podstate stále pravdivé a najmä je tam tá krásna príroda. Mimochodom pôsobí dosť apokalypticky, ono totiž aj do týchto končín zavítalo sucho spojené s globálnym otepľovaním. A medzi mládež zase mobily, takže vnuk je pri večeri na mobile, zatiaľ čo babka naberá polievku. A sme pri tých klišé zase. 70% ()
Až dokumentárně laděné nahlédnutí do míst, které - zvláště po roce sucha - toho k životu příliš nenabízejí. Z vyprahlé krajiny se postupně stává poušť, zvířata hynou, lidé odcházejí. Přesto je pro stárnoucího a nemocného muže snažší zemřít, než změnit způsob života. Láska a pouto, které váže indiánský pár je až dojemné. Škoda topornosti herců (neherců). A hudba nehudba v podkresu mne na sebe až příliš upoutávala. Píseň pod titulky pak byla z mého pohledu náladou zcela mimo mísu. Ale i přesto lepší tři… ()
Galerie (19)
Photo © Condor
Zajímavosti (4)
- Film bol vybraný ako bolívijská nominácia na 95. udeľovanie cien Akadémie za najlepší medzinárodný hraný film. (Arsenal83)
- S výnimkou Santosa Choquea (Clever) je každý člen obsadenia neprofesionálny herec. (Arsenal83)
- José Calcina (Virginio) a Luisa Quispe (Sisa) sú manželmi v skutočnom živote. (Arsenal83)
Reklama