Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Krimi
  • Animovaný

Poslední recenze (535)

plakát

Však láska moje nezemře (1913) 

Jakkoli film Však láska moje nezemře reagoval na mezinárodní popularitu snímků Asty Nielsenové, osobitostí přístupu k celovečernímu vyprávění a zejména k možnostem herectví založil jejich alternativu, filmy o divách. ___ Opakováním významu a vlivu tohoto díla se každopádně nikterak neumenšuje skutečnost, že pro současného diváka může být jeho sledování prapodivnou zkušeností. Sestává z řady dlouhých a hlubokých záběrů, v nichž se děje hned několik věcí současně. Prudce mění náladu, když nečekaně přechází mezi společenským dramatem, špionážním filmem, snímkem o divadle a melodramatem. Příběh je rozetnutý na několik odlišných částí, které sledují nečekanou životní cestu umělecky nadané dcery plukovníka, který je zhanoben podlou krádeží důležitých utajovaných materiálů. Stín jeho selhání ji dožene ke změně země, jména i kariéry, leč minulosti neuteče… Ke všemu se značná část konfliktů odehrává takříkajíc v nitru hlavní hrdinky, ztvárněné nejlepší italskou divadelní herečkou své doby. ___  Byla jí Lyda Borelliová, která se rozhodla přijmout kinematografii jako uměleckou výzvu a přijít s radikálním pojetím herectví, jež je podobně jako příběh okázale nepravděpodobné, exaltované, sebeuvědomělé, vynalézavé a hravé. Nevyužívá němé kinematografie jako nástroje k napodobení reality, nýbrž jako východiska k experimentu s performativností a s vyprávěním. Reaguje-li snímek na jevištní normy, pak na rozdíl od jiných národních kinematografií nikoli na činoherní, nýbrž na ty stylizovanější operní. V rovině tématu ostatně variuje Verdiho La Traviatu a Pucciniho Manon Lescaut, jejíž poslední replika tvoří i jeho název. Důležitější je ale sama reprezentace, kdy Borelliové interpretace podobně jako operní herectví odkazuje zároveň k příběhu, k vnitřnímu rozpoložení postavy i k uměleckému výkonu jako zcela samostatné kvalitě. ___  Přetvořila rejstříky hereckých tradic do novátorské, bezmála taneční choreografie plynulého sledu pohledů, výrazů, gest a pozic, které pokrývají širokou škálu emocí a nálad. Oscilují mezi přirozeností a expresivitou, mezi elegancí a erotickou agresivitou. Vytvořila tak základ oné vzrušující větvě italské němé kinematografie desátých let, již pokrývá letošní sekce Němého filmu s živou hudbou a jež nabízí estetickou zkušenost fascinující ve své cizorodosti – i v oné prapodivnosti.

plakát

Sopka (1997) 

Vidět ten film po letech je pozoruhodné už proto, že dneska podobné nevznikají. Ten příběh se sopkou ve velkoměstě je samozřejmě z hlediska jakékoli pravděpodobnosti přitažený za vlasy, ale o to působivější je hravost při nakládání s klasickými žánrovými motivy na jedné straně a funkčním rozvrhování postav na narativní mapě na straně druhé. ___ Zajímavé je už to, jak se pracuje se zdvojováním center: dva klíčové parky v první části, lávový proud a nemocnice coby dvě centra dění v druhé části - z nichž každé navíc dostane svoje vyvrcholení ve třetí části. Každá jedna důležitější postava z první části navíc dostane svůj malý příběh: nejen oba hrdinové, ale i hrdinova dcera, šéf správy metra, doktorka a její přítel, rasistický policista a černý mladík či výraznější záchranáři.  ___  Je to tak pečlivé následování osvědčených hollywoodských tradic, až to mlátí dveřmi, ale jak můžeme vidět zejména v posledních letech, tento typ řemeslné důslednosti zdaleka není samozřejmý. Je za ním spousta poctivé scenáristické, režijní i střihačské práce, která se na bezprostřední úrovni projevuje zejména ve schopnosti dlouze v dynamickém rytmu gradovat jednotlivé scény i sekvence v členitém prostoru.  ___  Bavila mě v tomto ohledu pečlivě budovaná expozice s dvěma parky, scéna s autobusem, lávou a žebříkem... či finální sbíhavá montážní sekvence hledání dcery, dceřina hledání, přípravy výbuchu, evakuace... i hrdinského mikrodramatu dvou záchranářů v podzemí, o němž se nikdo kromě nás ve fikčním světě nikdy nedozví. Současně mě zaujalo i to, jak moc film z poloviny devadesátých let napříč vyprávěním v různých podobách akcentuje protirasistické téma či pracuje se silnými ženskými hrdinkami.  ___  Vždycky jsem měl raději ROZPOUTANÉ PEKLO, ale zpětně myslím, že se SOPKOU ani tak nesoupeří, jako se coby komentáře k jedné spíše pozapomenuté, byť opakovaně znovuobjevované žánrové tradici filmů o obyčejných lidech na pozadí neobyčejných katastrof pěkně doplňují. Ano, jak jsem říkal, ten příběh je jistě praštěný, ale film samotný ne... byť mu tak půl hvězdičky přidávám s ohledem na to, jak nelítostně je odmítán spíše kvůli svému námětu a schematickým prvkům, aniž se bralo v potaz, jak s nimi naložil.

plakát

Predátor: Kořist (2022) 

PREDÁTOR: KOŘIST (2022) je nebývale opojný akční film i western zároveň. Skvěle budovaný sourozenecký vztah, hrdinka hledající vlastní přístup k lovu a hned dva padouši - predátor i vetřelci (bílí lovci). Každý další hrdinčin fyzický, taktický i psychologický krok je precizně motivován nějakým předchozím. Dravou energií i přímočarostí mi to připomnělo Friedkinova ŠTVANCE (2003). Radost a nadšení!

Poslední hodnocení (6 510)

Třináct životů (2022)

11.08.2022

Predátoři (2010)

09.08.2022

Bullet Train (2022)

05.08.2022

Predátor: Kořist (2022)

05.08.2022

The Gray Man (2022)

04.08.2022

Dračí srdce (1996)

04.08.2022

Kunstkamera (2022)

02.08.2022

Chudá holka (1929)

29.07.2022

Varhaník u sv. Víta (1929)

29.07.2022

Reklama

Poslední deníček (21)

Má kniha o seriálech po pěti letech i ke stažení zdarma!

Na své knížce o vyprávění v (nejen) televizních seriálech jsem soustavně pracoval přes deset let a v prodeji je už přes pět let. Ba co víc, soudě z dostupných dat se k mé radosti nejen prodává, nýbrž i čte. Po půli dekády jsme se nicméně s nakladatelem dohodli, že dáme SVĚTY NA POKRAČOVÁNÍ: ROZBOR MOŽNOSTÍ SERIÁLOVÉHO VYPRÁVĚNÍ k dispozici rovněž zdarma online: TADY.

Jelikož mají SVĚTY NA POKRAČOVÁNÍ čtvercový formát, dva sloupce a stovky obrázků, je samozřejmě pohodlnější číst je ve fyzické podobě, jež je stále k sehnání. Ale to už nechám na čtenářích, k nimž se dostanou kupříkladu právě díky své elektronické podobě a kteří o nich možná dodnes vůbec nevěděli, protože na ně v knihkupectví nenarazili.

Podobný typ monografií to má samozřejmě trochu těžké. Kniha na jedné stranu  pojednává o populárním fenoménu televizních seriálu, což by mohlo být její plus, ale intelektuálové se jí kvůli tomu vyhnou. Na druhé straně o něm však pojednává způsobem, který se běžnému diváctví vymyká, nesestavuje žebříčky, nechce hodnotit a jde napříč mnoha podobami děl. 

Co navíc vím, leckoho odradil zejména první blok knihy (SERIALITA JAKO SOUSTAVA), jenž je značně teoretický a vysvětluje abstraktní vztahy, které možná trápí mě a další analytiky vyprávění, leč většině světa jsou srdečně fuk. Z odborného hlediska jej nešlo vynechat, ale vždycky mě mrzelo, když jsem se to dověděl. Takový čtenář se totiž nedostal k druhému bloku knihy (SERIALITA JAKO REJSTŘÍK MOŽNOSTÍ), který by jej - jak věřím - mohl naopak velmi zaujmout.

Právě dvojici kapitol o seriálovém vyprávění jako rejstříku uměleckých alternativ, jak pracovat s naší pozorností, totiž považuji za těžiště knihy. Dílo jako zdroj otázek, které nás tvůrci nabádají si klást, abychom si udrželi zájem o další vývoj - a dílo jako střetávání se oblastí světa. S jakými strategiemi a taktikami tvůrci pracují?

Kohokoli, kdo se na seriály především kouká a kdo se nijak zvlášť netrápí abstraktními otázkami spojenými se systematickou teorií vyprávění a fikce, směřuji proto po úvodu rovnou k druhému bloku knihy. A naopak, čtenáře zaujaté teoretickými disputacemi směřuji i k poznámkám na konci, kam jsem většinu debat umístil.

Chci věřit, že ve svém online životě najdou SVĚTY NA POKRAČOVÁNÍ nové čtenáře a umožní jim vidět (nejen) televizní seriály novým, snad i vzrušujícím způsobem. Žijeme ostatně v éře seriálů, s nimiž se setkáváme nejen v televizi a v komiksech, ale i v kinech, na streamu či v literatuře. Jejich světy pokračují všude kolem nás.

A na závěr prosba: Sdílejte, i když to nikdo nesmaže!

Má kniha o seriálech po pěti letech i ke stažení zdarma!

Reklama

Reklama