Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Akční
  • Drama
  • Komedie
  • Horor
  • Krimi

Poslední recenze (5 560)

plakát

Pobřežní hlídka (1954) 

Dětských válečných filmů, obzvlášť v padesátých letech, bylo natočeno mnoho a samozřejmě se to nevyhnulo ani kinematografie československé. Tento, pro Česko neznámý, snímek svým zaměřením ničím nevybočuje. Scénář vznikl na základě stejnojmenného románu Nikolaje Korneviče Čukovského, který byl doslova a do písmene válečný veterán z různých front. Zúčastnil se sovětsko-finské války, stal se zpravodajem novin Rudé baltské flotily, se skupinou politických pracovníků 10. bombardovací letecké brigády došel pěšky z Baltu Flotily do Tallinnu, byl členem obrany Leningradu během blokády, stal se instruktorem hlavního politického ředitelství námořnictva SSSR, úřadu námořního nakladatelství. Zkušeností pro své romány měl tedy více než dost. Avšak se kupodivu zaměřil na literaturu dětskou, kterou psal věkově pro čtenáře plně srozumitelně. Tento snímek, režiséra Vladimíra Nemoljajeva, tedy vypráví příběh o pionýrce Kátě, kterou si ve svých dvaceti čtyřech letech zahrála Naděžda Rumjanceva. Že prý je na tento fakt dodnes kritika, ale my Češi ohledně studentských filmů z třicátých let víme své. Káťa s kamarádkou pomáhají námořníkům potopit nepřátelskou ponorku a vrátit malou holčičku jejímu otci. Přitažené za vlasy? No, a co ve světě filmů není. Že se jedná o propagandistický film? V rámci cti, odvahy a hlavně loajálnosti ke své vlasti skutečně je. Dětská fantazie a radost jsou zvýrazněny už na samém začátku vyprávění, kdy chlapec časně ráno hned po probuzení venku na dvorku domku, kde s maminkou a sestrou bydlí, sestřelí svým prakem válečné letadlo. Nic než obyčejná dětská hra a přesně takto je potřeba brát i tento snímek. Nic víc, ani nic míň, v tom není.

plakát

When Worlds Collide (1951) 

Do Země má narazit zbloudilá hvězda, která se svým putováním vesmírem dostala do Sluneční soustavy. I když to samozřejmě budí u politiků plnou nedůvěru, neboť taková hrozba byla v minulosti již nesčíslněkrát, soudný den je tentokrát skutečně nevyhnutelný. Naděje však přeci jen existuje, ale jak už to většinou bývá, dosáhnout záchrany nebude jednoduché. Tak či onak, stavbě novodobé archy se nakonec dosáhne. Nevejdou se do ní však všichni. Katastrofický barevný snímek je plný biblických odkazů, čímž nevypadá nijak špatně. Ve spojení se sci-fi tématikou dokonce až zajímavě. Podivně však ale vyznívá civilizovanost lidstva. Žádný strach, žádná panika, žádné přirozené barbarství v boji o život. Vše probíhá v poklidu a to i přes to, že po nabrání párů nejrůznějších druhů zvířat se do vesmírné archy vejde pouhých čtyřicet lidí. No jo. Na druhou stranu je povýšena sobeckost boháčů, kteří jsou ochotni financovat vše k záchraně, nikoliv však lidstva, ale hlavně aby zachránili sami sebe. Zákon džungle z realističtějšího pohledu. Nepřežije ten nejsilnější, ale ten nejbohatší. K uvědomění však přece jen dojde a je to hodně příznačně moralistická scéna. Pastelové barvy zvýrazňují uhlazenost a všudypřítomnou čistotu. Skutečně škoda zkázy takového světa. Studiovost tedy spíše nepatřičná, ale na padesátá léta dejme tomu. To se týká i vizuálních efektů, hlavně přírodní zkázy, které jsou na svou dobu plně v souladu technických možností. Nic než stará dobrá poctivá práce filmových trikařů. Za povšimnutí také stojí tvar oné záchranné rakety, coby novodobé archy, záhadně připomínající V-2. To byla balistická střela vyvinutá německými nacisty během druhé světové války k bombardování Anglie. Říká se, že producent tohoto snímku George Pal skutečně znal německého raketového vědce Wernhera von Brauna, který byl jedním z hlavních vývojářů V-2, a který po válce uprchl do Ameriky, kde byl využit k rozvoji amerického vesmírného programu. Ale to jen tak na okraj jako zajímavost. Snímek po dějové stránce vypadá jednoduše, ale ukrývá v sobě spoustu přirozených otázek, z nichž na některé i hledá odpověď. Hlavně z biblické tématiky. Přemýšlí se, co všechno obnáší život, jsou tu úvahy o tom, co se stane, až člověk zemře, čímž se přemýšlí, jestli existuje posmrtný život, atd. Takové myšlenky pravděpodobně budou napadat každého jednotlivce v určité fázi života a to obzvlášť v situaci, když se bude blížit nevyhnutelný zánik. Snímek tedy není jen obyčejné sci-fi. Je v tom hlavně kus životní filozofie k hlubokému zamyšlení.

plakát

Hrůza přichází z moře (1955) 

Z Filipínského příkopu se vynoří obrovská chobotnice, která následně zaútočí na severoamerické pobřeží. Chobotnice je navíc radioaktivní, což na padesátá léta, označovaná jako atomový věk, není zase žádné překvapení. Další filmový kousek z monster série, s typicky známým nejen námětem, ale i dějovou šablonou. Ono taky při takové tvůrčí rozmanitosti v monstrech, kterých vzniklo skutečně více než dost, ani není divu. Takže naprosto předvídatelný dějový koncept nemohl překvapit už ani ve své době uvedení. Ale coby biják není zase až tak hrozný. Co se týče technické stránky vizuálních efektů a všelijakých triků, na padesátá léta se jedná o nízkorozpočtový standard. Je to vidět, ale zase je to stará dobrá ruční práce. Scénář skutečně není ničím neobvyklým, ale po dějové stránce začíná dobře. Ponorkové drama svým způsobem bylo vždy divácky přitažlivé a v podstatě je do dneška. A osudový střet s chobotnicí je už jen začátkem všeho. O něco lepší monster klasika, ale jinak stále nevyčnívající z řady.

Poslední hodnocení (5 593)

Pobřežní hlídka (1954)

12.08.2022

When Worlds Collide (1951)

11.08.2022

Hrůza přichází z moře (1955)

06.08.2022

Lovec senzací (1987)

04.08.2022

Zuřivý reportér (1987)

04.08.2022

Anna proletářka (1952)

03.08.2022

Zaostřit, prosím! (1956)

01.08.2022

Spadla s měsíce (1961)

01.08.2022

Příšerný host (1927)

31.07.2022

Reklama

Ovládací panel
8 bodů

Reklama

Reklama