Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Krátkometrážní
  • Animovaný
  • Akční

Recenze (214)

plakát

The End of the F***ing World - Série 2 (2019) (série) 

Neskutečně překvapilo. Během jednoho dne jsem bingwatchnul obě série v průběhu koronavirové karantény a můžu si je jen vynachválit. Ovšem spousta lidí mi tvrdilo, že druhá série není tak dobrá jako první. A já si myslím přesný opak. S02 je vyzrálejší a příběh skutečně posunuje. Jen svým stylem trochu jinak. V prvé řadě už se nejedná o lehce naivní černou komedii, nýbrž o thriller s komediálními prvky. Postavy se uklidnily a staly opravdovými osobnostmi. Nejsou hektické a dospěly do jakéhosi bodu porozumění. Hlavní záporačka pak působí jako kontrast. Tedy zrcadlo Alysse a Jamese za jejich chování v první sérii a je hlavní příčinou spouštěče jejich démonů. Krásné dialogové finále v sedmé a epilog v osmé epizodě je pak jen pohlazením po duši.

plakát

Morava, krásná zem III (2019) 

Skvělé uzavření celé série o moravském Slovácku. Vůbec zde není kladen důraz na vytvoření nových motivů, spíše staví na otázkách, které předchozí dvě části vytvořily a důsledně je uzavírá. Tedy to jak na Moravě jsou lidé svými rituály schopni vyvolat zombíky, jak je k tomu třeba dead metal a jak jsme všichni vzešli z AZ kvízu. Tvůrci skvěle pracují s moderními prvky, vstřebá do sebe dost podnětu z české bizarní meme culture, věnuje se bizarním a legendárním hudebníkům a někteří z nich zde i hrají - ústřední dvojicí je duo Kateřina a Jindra, která kdysi složila píseň Mosty, v komparzní roli pak hraje Samčo brat dažďoviek, satanistický folkař a jeden z nejpřednějších slovenských slamerů, a spousta dalších. Nechybí ani Root. Jedná se o úsměvné završení, které ale obsahuje tolik nápaditých mnohovrstevnatých scén, že se k němu budu vracet a rád.

plakát

Manželská historie (2019) 

Pro někoho, kdo si projde rozvodovým procesem svých rodičů, bude tenhle film ránou do zdaleka ne uhojeného srdce. Začíná vše chápat z perspektivy svých pěstounů. Marriage Story je skvělým příkladem pomalého vztahového filmu, který s minimalistickými prostředky zahraje na obrovskou plejádu vašich citů. Třešničkou na dortu jsou ústřední herecké výkony Drivera a Johansson. Tohle bez plné palby nejde. Ne pro mě.

plakát

Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie (2019) 

Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie je kompaktním filosoficko-uměleckým dílem neustále lamentující s vystřikujícími Vachkovými myšlenkami, neustálým polemizováním nad hranou přímé demokracie jdoucí ruku v ruce s demokracií socialistickou a zastupitelskou (parlamentní) demokracií. S neustálými odkazy na Sokrata a Platóna, Kanta a Nietzscheho, umělecká díla, tvůrce samotné a nadmíru současných i (tehdejších) komunistických politiků. V rámci pět a půl hodinové stopáže se to může zdát jako divnozměť plná jmen a referencí, ovšem monstrózní délka jí pouze přikrmuje na kvalitě a počáteční marast se začíná chytat do souvislostí a začíná prohlubovat dnešním moderním dějinám jistý kontext, zajímá se o stav dnešního člověka, o národ, a v čem tkví jeho současná nálada, z čeho vůbec pramení. Vachek má jasnou vizi a manipuluje člověka do fáze, kam on sám chce. Stejně jako s loutkami ve svém bytě si i on sám zahrává s divákem. A zároveň se nám předurčuje se svým názorem a následně ho v dalších scénách zboří a nahlíží na sebe sama s velmi distancovaným kritickým okem. Revoluce v devětaosmdesátém je zde vnímána jako subjekt bez názoru a snaží se ji hodnotit za pomocí historiků i konspiračních teoretiků. A jak sám říká - revoluce byla v šestaosmdesátém, rok devětaosmdesátý byl důsledek. V rámci necelých šesti hodin se dílo neboří a po vzoru - pro Vachka toho blbého - Muchy vytváří enormní výtvarně-filmovou koláž, jakousi Novočeskou epopej. Protože svět, ve kterém žijeme, není jako dřív a všemu nyní musíme dávat přídomek nové, či moderní. Vachek je tím největším filmovým filosofem, který zde v Česku, či snad i v Evropě (nebo na světě) byl.

plakát

Snílci (2003) 

Jestliže od Snílků vyžadujete politický komentář s ohlédnutím na kritiku mladých, jednak to bude dokazovat vaši schopnost myslet naprosto prvoplánově, jednak se budete zkrátka přespřílišně mýlit. Bertolucciho film je především rozprava o naivním bohémském (a ve svém nitru) pózerském životě. Jedna z postav se ráda baví o politice, ovšem se nezajímá o zprávy ve své vlastní zemi. Další vypadá chladně a jako úplná femme-fatale, jenže ona v životě neměla jediného muže. A ten třetí je... zkrátka snílek, který zřejmě chtěl mít rád život, ale na to ho málo znal. V jádru Snílků tak autor neuvrhuje protagonisty do maoistického smýšlení jen tak, jako by mladí byli náchylní k totalitním režimům, ovšem jim možná nezbývá jiná možnost. Dojemné, svěží, citlivé.

plakát

High Life (2018) 

Claire Denis má výborný cit pro vizuální estetiku a užití hudebních motivů do střihové skladby díla. Zdejšímu rozporuplnému hodnocení zde se nedivím, jedná se o věc, která si najde jen zlomek diváků, ale když dáte tomuto filosofickému scifi dílku možnost vás vtáhnout a budete se v něm topit a každý motiv si budete víc a víc užívat. Konec je pak třešničkou na dortu.

plakát

Valerie a týden divů (1970) 

Stará dobrá pohádka až s původním grimmovským nádechem. Na první pohled budete pravděpodobně zmatení, nebudete vědět, co se vlastně děje. Ovšem postupem příběhu začínají do sebe různé dílky zapadat a začnou dávat smysl. Jen to chce více než nadprůměrnou diváckou pozornost. Valerie samotná variuje mezi pohádkou, groteskou, satirou, surrealistickým dramatem a romantickým příběhem. A je na vás, co si vlastně vyberete. ,,Běž si, Valerie, radši procvičit prstoklad měkkých stupnic."

plakát

Jednej správně (1989) 

Naprosto sebekritická výpověď o americkém rasismu. A nejen o bílých k černým, nýbrž i naopak, a že všichni ve výsledku stejně nenávidí Asiaty. Ve zjednodušeném měřítku je zde zcela přesně vyobrazená fanatická demagogie, která obstojí i proti Tomiu Okamurovi. Zcela kriticky rozebírá chápání výroků velkých černých autorit (Luthera Kinga a Malcolma X) jejich učenci. Ve výsledku jsme všichni pro okolní život nebezpeční. A může za to jen a jen naše ego.

plakát

Studená válka (2018) 

Krásně esteticky natočená a příběhově zcela věrohodná ukázka toho, že se film z komunistické éry dá natočit jinak než ala these. Že vlastně dopad režimu na normální lidi vydá i za milion slov. Děkuji Polákům za zvyšující se kvalitu jejich produkce a za úžasný audiovizuální zážitek.

plakát

Home Sleep Home (2018) (studentský film) 

Rybanský zde ukazuje, že je opravdu nejsilnějším objevem za posledních pár let pro českou kinematografii. Mezitímco jeho dokonalé Přátelské setkání nad sportem bylo pouhým opisem reality s humornými prvky, zde už Adam jde více po příběhu a jde mu to. Fandím mu neskutečně moc v jeho další tvorbě. Jen doufám, že se filmově nezkazí. Dal bych si domácí.