Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Animovaný
  • Dobrodružný

Recenze (742)

plakát

Pán prstenů: Prsteny moci - Stín minulosti (2022) (epizoda) 

Tak mi to nedalo a mrkl jsem na první dva díly. Původně jsem se chtěl podívat až na celek. A myslím, že je to hodně dobré, i když jsem si z toho nesedl na prdel jako kdysi třeba ze "Hry o trůny". Především zatím oceňuji, že si jde seriál svou vlastní cestou a nepodbízí se. Cítím z toho, že tvůrci věří své vizi a nikam nespěchají. A líbí se mi minimální fan service, to ve srovnání se Star Wars opravdu oceňuji. Jo a ti černoši mi přišli zasazení zcela nenásilně, skoro až vhodně. Taky se mi nezdá, že by se tvůrci zásadněji zpronevěřili Tolkienovu odkazu, to bych si musel podobně stěžovat i na Jacksona minimálně od bitvy u Helmova žlebu.

plakát

The Secret Game (1917) 

Špionážní drama klasického střihu, kterých se po vstupu USA do Světové války natočilo v Hollywoodu spoustu. A můžu napsat, že z těch co jsem viděl, jde o jedno z nejpovedenějších. Kostra příběhu je lehce srozumitelná a nepůsobí fádně, přestože je hned z počátku jasné kudy se děj bude vyvíjet. Každá z postav má ve filmu své místo a jsou ztvárněny typologicky výbornými herci. Za tahouna je tu opět Sessue Hayakawa, jenž se v Hollywoodu té doby těšil výsadnímu postavení exotické hvězdy. Potěší, že japonci ani němci zde nejsou nijak karikování či dehonestováni. Samozřejmě, co Němec to zločinec, přes to nejede vlak. Vykoupit vás může pouze a jen láska ke správnému muži, o čemž se přesvědčí fräulein Kitty v podání krásné Florence Vidor. Od Williama C. de Millea, staršího bratra mnohem slavnějšího Cecila, jsem zatím nic neviděl, ovšem jeho "The Secret Game" naznačuje, že talentem byli obdařeni oba bratři.

plakát

Seven Keys to Baldpate (1917) 

Král Broadwaye, legendární George M. Cohan, v jedné z jeho mála filmových rolí. Zde v adaptaci své divadelní hry, jež vznikla na základě novely E. D. Biggerse. Cohan se představí v roli spisovatele Mageeho, jenž se v klubu vsadí, že dokáže napsat knížku během 24 hodin. Aby měl klid při psaní, odjede do odlehlé vily, kde se ovšem v noci začne objevovat jeden tajemný a nezvaný návštěvník za druhým. Následuje klasický mišmaš se zamotanou zápletkou. Film je to svižný, ovšem místy zbytečně zamotaný a nepřehledný. Cohan je výborný a je velká škoda, že toho během své plodné kariéry nenatočil víc. Jeho srdce ale patřilo hudbě, divadlu a New Yorku. A dodnes mu patří bronzová socha v nadživotní velikosti na Times Square.

plakát

Malombra (1917) 

Lyda Borelli v roli psychicky labilní Mariny, jež se nastěhuje ke svému bohatému strýci na zámek. Vybere si zde pokoj s vyhlídkou na moře, který kdysi patřil její tragicky zesnulé tetě Cecilii. Poté co nalezne skrytý dopis, propadne trýznivému pocitu, že se jí zmocnila ztrápená duše její předkyně. Film je technicky velmi dobře zpracovaný, líbila se mi hlavně kamera a práce s prostorem. Kostýmy a výprava jsou rovněž nadprůměrné. Slabinou mysteriózního melodramatu je scénář, kdy se děj odevzdaně vlače od jednoho hysterického výlevu k druhému a příliš si neláme hlavu s představováním a vysvětlováním motivací postav. Excentrický herecký výkon Lydy Borelli mi nevadil, právě naopak, protože k těmhle italským filmům bytostně patří. Přesto je zajímavé srovnání herectví Borelli s jistou Consuelou Spada, jež zde ztrárnila zcela civilním způsobem vedlejší roli Edith.

plakát

Reaching for the Moon (1917) 

Douglas Fairbanks v roli Alexise, obyčejného úředníka, který sní o šťastném životě v nejvyšších patrech monarchie. Film je to přímočarý a zkratkovitý, včetně dvou očekávaných twistů. Překvapivě nenabízí příliš komiky a Dougove artistické ekvilibristiky. Jsme svědky jen pár rvaček a několika humorných situací, jež vycházejí z kontextu děje. Slabší průměr, který neurazí a s ohledem na stopáž ani nestihne nudit.

plakát

His Picture in the Papers (1916) 

Pan Prindle je velkotovárník a majitel potravinářského koncernu na zdravou výživu. Jeho syn Pete, v podání Douga, jeho nadšení pro vegetariánskou stravu nesdílí, ale přesto by se otci rád zavděčil. Šanci vidí v dobré reklamě, kterou by byla jeho fotka, jako zdárného syna, v novinách. No a taky se chce předvést v dobrém světle před otcem jeho milé, shodou okolností tátovým společníkem. Jeden z raných Dougových filmů, který položil základy jeho budoucího filmového stylu a komediálního výrazu. A rovněž první spolupráce se scenáristkou Anitou Loose a režiserem Johnem Emersonem. Slabší kousek, s haprující narací, ale každý někde začínal.

plakát

The Call of the Cumberlands (1916) 

V horách v Kentucky žijí dva znesvářené klany. Tahounem filmu je člen jednoho z nich. Statný Samson, jenž má nevšední talent pro malířství a rovněž zákeřnou střelbu ze zálohy. Samson je jednorozměrná postava, které by se mělo fandit, ale film k tomu moc důvodů nedává. Malířská kariéra ve městě vyzní do ztracena, hlavně že se tam frajer prokáže jako hlavní bouchač a lamač srdcí široko daleko. Po volání domoviny je finální konflikt klanů podán jednostranně, bez jakékoliv hloubky, hlavně že se tam frajer ukáže jako hrdinný vymahač spravedlnosti. Filmařsky se jedná o dobový standard, jenž zaujme hlavně ve scéně v klubu, která je velmi dobře vystavěná.

plakát

A tolonc (1915) 

Betty se její otec na smrtelné posteli dramaticky svěří, že není její otec a že její matka trčí v kriminále, pokud už tedy neleží přímo na krchově. Betty smířená s rozmary osudu nastoupí jako služebná k paní Kontra-yové, jež má záletného muže a spořádaného syna. Hledání, shledání, láska, křivda, odpuštění. Následuje klasický dobový spletenec osudů, jenž provází velká gesta. Budoucí hollywoodská legenda Michael Curtiz, zde ještě jako Manó "Miska" Kaminer, režíruje zručně. Film je to statický, snímán téměř výhradně ve velkých celcích. Zdobí ho plynulé tempo. Herecká sestava divadelní a spolehlivá. Film prošel povedenou restaurací a provází ho přiléhavá hudba. Lehký nadprůměr.

plakát

Trilby (1915) 

"Trilby" je, či spíše byla, veleúspěšná novela George du Mauriera, jež se dočkala řady nejen filmových adaptací. Děj je zasazen do bohémské Paříže konce devatenáctého století, kde se to umělci jen hemží. Středobodem příběhu je titulní Trilby v podání dobové hvězdy Clary Kimball Young, jež se živí jako modelka. O její srdce stojí mladý malíř Billy, ovšem v cestě mu stojí proradný židovský kouzelník Svengali, jenž na Trilby použije hypnózu aby ji získal pro své nekalé plány. Postava démonického Svengaliho si posléze získala jistou proslulost a stala se synonymem pro manipulátory a svůdce, se zjevnými kořeny v antisemitismu. Režiséru Maurici Tourneurmu se výborně daří zachytit nevázané prostředí živelné Paříže. Rovněž casting je velmi podařený. Jednorozměrný příběh je z dnešního pohledu hodně naivní, ale pokud nad ním divák přivře oči, dočká se svižného filmu v nestrojených kulisách.

plakát

Stavitel chrámu (1919) 

Zřejmě nejlepší film z našich luhů a hájů natočený zde v desátých letech, který jsem měl tu čest zhlédnout. Obrazově velmi zajímavý, s kvalitní výpravou.

Reklama

Reklama