Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Dokumentární
  • Krimi

Recenze (868)

plakát

Vodní svět (1995) 

Měl jsem jako děcko základ v češtině na VHSce už v devadesátkách, teď mám doma Ulysses Cut s perfektním zvukem a pořád to žeru :-) Konec je furt stejně pitomý a z děje furt okatě čouhá rozpolcenost vývoje Costnerova charakteru, vyplývající z konfliktu mezi Costnerem a Reynlodsem, jinak ale Ulysses Cut lépe vysvětluje mnoho věcí díky přítomnosti spousty vystříhaných drobností a je zde dovysvětlených i pár relativních nesmyslů. Zastávám názor, že takto výpravné celovečeráky by se měly buďto vypouštět s pekelnou stopáží, nebo raději netočit vůbec, protože bývají střihem pěkně dokaličené a scénárista pak vypadá jako hňup. Z UC např. vyplývá, že se Costner snažil obě baby ještě daleko za půlkou filmu prodat do otroctví a proto je tedy nikdy nešustl přes palubu, i když si samy několikrát nasedly na lopatu :-) Dále rozvádí minulost Tripplehornky (která je neuvěřitelně hot) a Enoly a pitomá náboženství Čmoudů i na Atolu. Jedná se o jeden z posledních nedigitálních drahých akčních filmů, "analogové" kaskadérské kousky na plátně doslova bolí. Skoro vše je viditelně "analogové", oněch pár digitálních triků (obří ryba) je zpětně naprostá hrůza, Costnerův podvodní dvojník vůbec nevypadá jako Costner :-) Natáčelo se na nějakém havajském ostrově s problematickým zásobováním, problém střídal problém a Havajci štáb finančně doslova sdírali z kůže. Film bylo logicky potřeba natočit prakticky celý na vodě a podle toho natáčení taky vypadalo a dopadlo... Atol byl postavený hned dvakrát, protože Atol č. 1 tuším odnesl tajfun a jednou jim zmizel i Trimaran s Costnerem na palubě :-) Škoda, že Vodní svět nenatočili víc jako filosofické surrealistické post-apo drama a míň jako madmaxistickou drahou béčkovku s komiksovými záporáky. Lore světa je úžasný a připomíná Fallout na vodě. Začátek, kdy Costner recykluje chcanky ("budeme ji brát jako čistou hydro"), divně se pohybuje v prapodivných hadrech a potkává divnolidi, je vůbec nejlepší. Také umírající Atol (podrobnosti jsou opět dostupné v UC) plný hloupých, pseudonábožensky vypatlaných rigidních vidláků je skvěle natočený. Pro někoho skvělý film, který mohl být zároveň i hollywoodskou klasikou, nebýt problematického natáčení, velmi křehkých vztahů mezi hlavní hvězdou a režisérem a (i přes komplikovaný scénář) velmi brakovitému konci. Pozornost do konce však udrží skvělí herci (minimálně ti tři na Trimaranu). Film je bulvárně označován za umělecký průser a finanční propadák, ale to je nepřesné, protože po vedení v Evropě naopak celkově dost vydělal a dobře se posléze prodával i na VHS apod. Což už vám murdlanti neřeknou, žejo.

plakát

Sexmise (1983) 

"Koperník byla žena, pche? A Marie Cuire Sklodowská, to byla snad taky žena???" Ten film jsem viděl nejméně třikrát v naprosto odlišných fázích svého života a musím zkonstatovat, že zraje jako víno a jeho nekorektnost se do dnešní čurácké doby náramně hodí. Zatímco za těžkého totáče to měl nahnutý nejspíš za cynické hlášky o tom, že měl (hrdina) v roce 1998 konečně nafasovat byt, "chcete ze mě udělat buzeranta!" by přes cenzory těžko prošlo dnes:-) Spolu s filmem Idiocracy/Absurdistán místama nabírá skoro dokumentární/metaforické parametry! X-krát jsem se řehtal jak kůň. "Rok XYZ. Hluboká krize v USA, inflace. Polská lidová republika od USA kupuje Aljašku." Celé je to jak herecky tak scénáristicky i kulisácky velmi zmáknuté, Poláci umí. Depresivní uniformismus a všekontrola 1984 se zde potkává s alienovskými kulisami poctivého retrofuturismu 70. a 80. let, který je navíc střihnutý socialistickou industriální poetikou. Svižné, vtipné, nadčasové, vypointované - a prakticky zcela bez speciálních efektů (nádherná oldschoolová zemitost).

plakát

Černé zrcadlo - Série 4 (2017) (série) 

USS CALLISTER zaobírající se myšlenkou vybouřením nevybouřené frustrace, chtíče... ve virtuálním prostoru... ne až tak košer způsobem. Skvělá myšlenka i provedení, sympatie k dílčím postavám se přelévají rychleji než covidové helicopter dumb money na trollerských spekulacích znuděných mileniálů. Skvělá myšlenka i provedení - 90%. ARKANGEL (příhodnější název by snad byl "Who shags my daughter?") je studie starostlivé matky, které postupně hráblo fest. Díl řeší vliv trackovacích = šmírovacích moderních zařízení, kontraproduktivních útlocitných dětských filtrů apod. na rodinné vztahy. Místama hlušší zdlouhavé pasáže - 70%. KROKODÝL je podceňovaná kriminálka skandinávského střihu, odehrávající se na futuristickém Islandu se skvělou Andreou Riseborough, která se do vezdejšího prostředí výborně hodí (...svou bílou hlavou). Rafinované a napínavé, ale závěr už poněkud přešpikovali, přeamplifikovali a celé to trochu znehodnotili - 90%. DJ NA ODSTŘEL - jeden z asi tak tří "sladších" dílů Black Mirror. Bravurně udělaný futuristicko-romantický cajdák s myšlenkou, že pravá láska kilometrovou zeď s jedním malým žebříkem přenáší. Mezi hlavními hrdiny panovala neuvěřitelná chemie - 90%. ŽELEZNÁ VŮLE: neviděno/nehodnoceno. ČERNÉ MUZEUM: některé dcery mají dlouhou paměť. Díl se podobně jako LOVNÁ ZVĚŘ (2. série) zaobírá myšlenkou spravedlnosti vložené do rukou sadistického úchyla - hledá nedefinovanou hranici mezi adekvátní výší trestu "alternativními způsoby" a zločinem páchaným na osobách, které předtím spáchaly ohavný zločin. Složeno ze tří souvisejících futuristických povídek, jedna vedle druhých ujeté jedna báseň. 80%. _____ Jako jediné sérii dávám 5 hvězd, ačkoli jsem ji neviděl úplně celou, 3 ze 6 epizod hodnotím jako fantastické (Callister, Krokodýl, DJ) a jednu jako velmi dobrou (Muzeum).

plakát

1883 (2021) (seriál) 

Tuhle jsem se jednoho dne na netu dočetl, že existuje celá rodinka nově vzniklých amerických rančersko-westernových seriálů, snad novodobých Dallasů, avšak dobře natočených, řešících prizmatem amerických očiček typicky americké (kapitalistické, ideologické, územní) problémy, které průměrný Čech možná nepochopí. No výborně... Vzal jsem to kulišácky chronologicky a prequel je jedním slovem úžasný - kvality Tance s vlky jsou zde roztažené do deseti hodin. Zaprvé jde o (skoro) dokonalý survival western, kde nebezpečí zdaleka překračuje klišé "indians n' bandits", každý přeživší den je vítaný jako něžné pohlazení po koulích a smrt je zde přirozenou každodenní součástí života pošetilých průkopníků. (Dle pramenů, co jsem četl, to zas až tak horké nebylo - alespoň s přestřelkami. Také myslím není pravda, aby šlo až takto bezkonsekvenčně pogromovat v životem tepoucích městech a jejich blízkém okolí. Ostatně těch pár doložených větších přestřelek ala O.K. Corral se stalo legendami a byly spíše raritou.) Mimo jiné Isabel May byla naprosto skvělá, její bohatá příběhová linka patřila i přes spoustu řečí k tomu nejlepšímu, co seriál nabízí a herečka jako taková svým výkonem zcela rozesrala moje domněnky, že najít mladé a zároveň charistmatické & talentované herce je jako hledat šafrán v moderní kulturně-betonové krajině. Závěr je hrozný, ale nádherný. Seriál je celkově nepředvídatelný a slupl jsem ho jak malinu. Vytkl bych snad jen výskyt několika "lyricko-epických" zpomalených scén, typu utonutí při přechodu brodu řeky za tónů opuštěného klavíru - přišlo mi to příliš umělecké, narušující a celkově nenaturalistické. Asi pětkrát jsem se očima přistihl ulpělý na šipce dopředu, takže pokrátit o pár desítek minut by se to dalo; naopak konec [spoiler] byl moc narychlo zpunktovaný, tuze mě zajímalo, kdo si v údolí co postavil, s kým se dal impro' dohromady, kdo si s kým radostně střihl děcko, atd... :)

plakát

Mrs. Doubtfire - Táta v sukni (1993) 

Mrs. Doubtfire je ztelesnenim kvalitni rodinne komedie (s jistymi prvky dramatu). C Columbus je v ruznych intosskych platcich pravidelne oznacovan za slusneho rodinneho kycare, ale podle me to neni zase tak malo. Lvi podil na uspechu filmu ma samozrejme zcela fantasticky R Williams, ktery se pro tuhle roli na rodil a ze ktereho z platna osobita lidskost doslova sala. Pouzity humor ve filmu je inteligentni a vetsinou velice vtipny. Takovy film pro vsechny (at its best), snad krom kontrarianu za kazdou cenu.

plakát

David Attenborough: Život na naší planetě (2020) 

"Je silene, ze nase banky a fondy investuji do fosilnich paliv, kdyz prave ona ohrozuji budoucnost, na kterou sporime." Zatimco vetsina svetove populace v jeho veku jiz spociva pod drnem, pali to Mistrovi v 93 letech jako malokomu. Musi byt velmi smutne pro cloveka s jeho zkusenostmi, intelektem a srdcem, videt na prahu stovky lidstvo resit antropocentricke kraviny typu LGBT, gendery, covid, BLM ci rovnopravnost, zatimco se jenga vez ekosystemu prinejmensim severni polokoule vesele hrouti. Dal vzniknout fantastickemu dokumentu, akorat jehoz finale pokladam za nepresne. To, co je nyni v pripjatske oblasti, neni zadny vitezny takeover prirody - jde o bohapustou sukcesi, typickou pro landscape abandonment skoro vsude v mirnem pasu Euroasie, po predchozich zasadnich zmenach clovekem (s grafitovym a plutoniovym bonusem). Moderni vyzkumy ukazuji, ze pred clovekem (nejen) na Ukrajine nebyl souvisle zapojeny les, nybrz lesostepi a "savany". Prave ty byly ci jsou, a nikoli huste lesy, navic prioritne slozene s konkurencne zdatnych drevin, klicem k fantasticke biodiverzite temperatni Euroasie. Ale jinak - smekam. 95% s tim ze prodat akcie Exxonu byl dobry napad :)

plakát

Outsider - Fish in a Barrel (2020) (epizoda) 

Pomalejší (než True Detective), ale skvělé! Konkrétní důvody: a) Atmosféra nejvíc jako True Detective (od dob True Detective - série 1); b) ambienty jako ze starého dobrého Falloutu, když se člověk prodíral mezi zelenými káděmi po mutantech; c) skvělá kamera! - každý druhý pohled coby sexy hrátky s hloubkou ostrosti, jistě natočeno nějakým hodně starým, hodně světelným a hodně šíleným cine či jiný-formát-adapted objektivem ala Dallmeyer Super Six, Kodak Aero Ektar, P Angenieux..., jen si posuďte ten bokeh; d) jako obvykle husté Kingovo téma (leč poněkud paranormálnější, než TD). Jinak moc pěkné civilní charaktery (a též některé další švihnuté nenormální charaktery!).

plakát

Sázka na nejistotu (2015) 

The Big Short, opět obskurně přeložený do češtiny, je pravděpodobně nejlepší film, který jsem za posledních 10 let viděl, na ČSFD podhodnocený v přímé úměře k nepochopení a zmatení nad obsahem, který kulometnou rychlostí hustí do průměrného (českého) diváka průměrné inteligence a podprůměrného finančního vzdělání. Prakticky všichni herci jsou zde excelentní, od vyzrálého Pitta nebo Marisy Tomei jsem to očekával, ale přidali se i méně pravděpodobní Gosling s Carellem a jako víno zrající Christian Bale, který z mého pohledu vyrůstá z estrádních, popcornových druhořadých rolí typu Batmani... Opravdu skvostné a relativně obsáhlé dílo, natočené s fantastickou lehkostí (talent neochčiješ), od druhého shlédnutí mi film připadá příliš krátký. Každá druhá scéna je geniální, z filmu bych i přes 130min stopáž nevyndal nic. Je sice pravděpodobně dalek věrného zpracování tematiky hypoteční krize (ve 2 hodinové kinoverzi ani nemůže), ale satiricky a komendiálně je geniální. Skvěle ho v recenzi popsal Fuka na fffilmu - přečtěte si. _____ Q: kdopak zacáluje příští krizi? A: typicky divák, který ohodnotil za 3 a méně hvězdiček.

plakát

Volyň (2016) 

Film z cyklu Festival otrlého diváka. Neměl by se na něj dívat nikdo, kdo nemá z hlediska naturalismu natrénováno na Gibsonovi nebo úchylech typu Pasolini nebo Zahler. Možná bych se nebál postupně začít u podobného snímku Idi i smotri (který mi přišel méně šílený, než Volyň). _____ Film nemá nic společného se slaďoučkýma a směšnýma hollywoodskýma filmama emerickou optikou o východní frontě či partyzánech, funguje jako reálná sonda do života v podstatě i našich předků. Natočil jej Polák a na Ukrajině je dodnes zakázán (no comment), a já jsem velmi rád, že mezi ČR a Ukrajinou je dlouhý špunt jménem Slovensko (kterého, protože spolu máme "dospělý" vztah na úrovni, naopak velmi lituji). Jedná se o "válečnou road movie" matky, za kterou se postupně batolí až capká malé děcko (které postupně přijde o 1 vlastního a 2 nevlastní otce, aniž by bylo z filmu zcela jasné, kdo je biologickým otcem). _____ Matka předčasně dospívá z naivní blbky, protože se v krátkém časovém úseku musí vyrovnat s: majetkovým sňatkem, nacisty (ti jsou poměrně v pohodě, protože jejich zabíjení má řád, je předvídatelné a nemučí), bolševiky (+rozkulačení), banderovci. Počet žijících lidí v sociálním kruhu rodiny se s postupem války stále zmenšuje až nakonec není kam utíkat. _____ Film je ukázkovým mementem, proč na pořádně nevymezeném prostoru nemůže dlouhodobě pospolu žít více odlišných národností a kultur vzájemně velmi dlouho znesvářených. Z pouhých komentářů pod trailerem na Youtube navíc zřetelně vyplývá, že máme možná za sebou jen poločas, protože se ten problém bude velmi pravděpodobně "řešit" v příští válce (která určitě přijde), tedy v nejbližším období chaosu a bezpráví. _____ Přitom je to jen pár hodin cesty autem, velmi znepokojivé. Posledních 30 minut filmu je naprostý zmar a maras, podpořený fakt obskurními ambienty.

plakát

Inkognito (1995) 

Average fucking John my ass. Mladý a neklidný policajt až po uši v hovnech soukolí očekávaného společenského vývoje (mrd, svatba, dítě, první povýšení, první dovča v Brajtnu, druhé dítě, druhé povýšení, třetí dítě, na druhou dovču v Brajtnu z důvodu vysokého počtu naplozených dětí už nezbylo, třetí až n-té povýšení, x-té dítě... nebo, lakonicky jen mrd -> smrt), dostává spolu s partou o něco méně divokých kumpánů "nepříliš koncepční" životňák vmísit se mezi hools. Následuje klasický rozklad osobnosti & ztráta identity (avšak mistrně zahraná), podpořená "tendenčním" chováním některých poldů na stadionech (ale to už vidíme z pohledu chuligána), nedostatečným pochopením situace těch, kteří tam ty kluky poslali, a nakonec naprosto necitlivým a riskantním stažením z terénu (které jsem nepochopil). Reece Dinsdale se za 107 minut zvládne proměnit z policajta na sympatického, byť strašně kolektivuchtivého, rebela, aby záhy skončil jako nechutná vyholená fuck this, fuck that bestie. Skoro všechny chuligánský filmy jsou dobře nebo dokonce skvěle zahraný, asi proto, že je na čem se vyřádit, ale tento film podle mně vystihuje tu atmosféru kolem fotbalu asi nejlíp, co jsem viděl. Naprosto vůbec mi proto nevadilo, že film technicky vypadá jako nízkorozpočťák ze 70.-80. let. P.S. ty scény, kdy čtyři (snad ještě stále) policajti několikrát zůstanou pohromadě sami a nenápadně si přiznají, že tohle jsou TY dny jejich životů, že myslí jen na TO, jsou geniální a mrazící... jenže vše za tím je už bod, kde to nevyhnutelně končí průserem. P.P.S. vůbec nechápu ty kecy z diskuzí na ČSFD, že je to jen poplatná na ruku jdoucí sračka objednaná vládou či hocičo. Podle mně ten film v prvé řadě funguje jako obžaloba policajtskýho systému a až potom jako obžaloba rowdies (jak známo, rowdie-filmy mívají tak nějak opačný efekt na mladistvé, než by bylo kýženo).