Tvůrci:
Taylor SheridanScénář:
Taylor SheridanHrají:
Sam Elliott, Tim McGraw, Isabel May, LaMonica Garrett, Billy Bob Thornton, James Landry Hébert, Faith Hill, Tom Hanks, Stephanie Nur, Dawn Olivieri (více)VOD (1)
Epizody(10)
-
1883 (E01)
-
Útes za námi (E02)
-
Řeka (E03)
-
Brod (E04)
-
Úskalí svobody (E05)
-
Unudit ďábla (E06)
-
Jako blesk žluté vlasy (E07)
-
Pláč odevzdanosti (E08)
-
Spěchající mraky (E09)
-
Toto není vaše nebe (E10)
Obsahy(2)
Prequel k seriálu Yellowstone sleduje rodinu Duttonových, která se vydává na zrádnou cestu přes Velké pláně, aby unikla chudobě a našla štěstí v Montaně. (SkyShowtime)
Videa (2)
Recenze (202)
,,Sloboda. Sloboda je o akceptovaní následkov. O ich prijatí. O tom, že sa do nich zabalíte ako do deky..." Môže v dnešnej povrchnej dobe niekto napísať tak vyzreté myšlienky? A ešte k tomu pre western? Yellowstone je skvelý, ale tento hlboko precítený kúsok ma odrovnal tak, ako na seriálovom poli už dlho nič. Strastiplná, namáhavá cesta, akú si my dnes už ani nevieme predstaviť, naprieč divokými americkými prériami za lepším životom, počas ktorej na skupinku novousadlíkov číhajú tie najrôznejšie nebezpečenstvá od prebrodenia riek a uhryznutia hadom až po vražedné strety s Indiánmi či banditmi. Aj keď Yellowstone oplýva mnohorozmernými, vnútorne komplikovanými postavami (Beth, Jamie), často ma iritovali ich bezcharakterné, temné črty. V 1883 na sarkazmus a manierizmus nie je čas, pretože v pazúroch divej prírody postavy myslia iba na prežitie. A divák priam fyzicky cíti ich bolesť a drží im palce. Drsný tón seriálu je zároveň zjemnený nevinnou dievčenskou optikou a krásou, čo mi osobne sadlo viac a dodáva mu to úžasné kontrasty. Scenár plný obohacujúcich myšlienok sa zaryje pod kožu, vizuálne scenérie pohladia zrak a hudba Briana Tylera je pastvou pre dušu. Sheridan je skrátka nenapodobiteľný. A vďakabohu, že aspoň on tak intenzívne v každom počine otvára indiánsku problematiku. ()
Tuhle jsem se jednoho dne na netu dočetl, že existuje celá rodinka nově vzniklých amerických rančersko-westernových seriálů, snad novodobých Dallasů, avšak dobře natočených, řešících prizmatem amerických očiček typicky americké (kapitalistické, ideologické, územní) problémy, které průměrný Čech možná nepochopí. No výborně... Vzal jsem to kulišácky chronologicky a prequel je jedním slovem úžasný - kvality Tance s vlky jsou zde roztažené do deseti hodin. Zaprvé jde o (skoro) dokonalý survival western, kde nebezpečí zdaleka překračuje klišé "indians n' bandits", každý přeživší den je vítaný jako něžné pohlazení po koulích a smrt je zde přirozenou každodenní součástí života pošetilých průkopníků. (Dle pramenů, co jsem četl, to zas až tak horké nebylo - alespoň s přestřelkami. Také myslím není pravda, aby šlo až takto bezkonsekvenčně pogromovat v životem tepoucích městech a jejich blízkém okolí. Ostatně těch pár doložených větších přestřelek ala O.K. Corral se stalo legendami a byly spíše raritou.) Mimo jiné Isabel May byla naprosto skvělá, její bohatá příběhová linka patřila i přes spoustu řečí k tomu nejlepšímu, co seriál nabízí a herečka jako taková svým výkonem zcela rozesrala moje domněnky, že najít mladé a zároveň charistmatické & talentované herce je jako hledat šafrán v moderní kulturně-betonové krajině. Závěr je hrozný, ale nádherný. Seriál je celkově nepředvídatelný a slupl jsem ho jak malinu. Vytkl bych snad jen výskyt několika "lyricko-epických" zpomalených scén, typu utonutí při přechodu brodu řeky za tónů opuštěného klavíru - přišlo mi to příliš umělecké, narušující a celkově nenaturalistické. Asi pětkrát jsem se očima přistihl ulpělý na šipce dopředu, takže pokrátit o pár desítek minut by se to dalo; naopak konec [spoiler] byl moc narychlo zpunktovaný, tuze mě zajímalo, kdo si v údolí co postavil, s kým se dal impro' dohromady, kdo si s kým radostně střihl děcko, atd... :) ()
Vítaný prequel k seriálovému megahitu Yellowstone, ktorý ukazuje strastiplnú cestu udalostí predchádzajúcim založeniu rovnomenného ranču Duttonovcami v Montane. Zároveň je miešaninou viacerých prvkov – poriadne drsným a tragickým westernovým mäsom, niektorými príbehovými linkami pretkaným dnešnými "hodnotami" zaváňajúcimi utópiou, avšak z pohľadu historického kontextu absolútne nie nemožnými, preto mne obratom príliš nevadiacimi (inak áno), čistokrvnou kopírkou Lonesome Dove a silným zápachom telenovely a nikdy nekončiacimi vnútornými monológmi sebeckej blonďavej hrdinky, ktorá oplakáva svojho budúceho manžela, milovaného kovboja, s ktorým chcela stráviť zvyšok svojho života, len aby o pár dní neskôr jazdila na indiánovej fujare po tom, čo jej dal indiánske meno a z vlasov uplietol koníka. Krásne, nie? Záchranou bol len fenomenálny herecký koncert veterána Elliotta, charakterom presvedčivý bradatý McGraw & Garrett a Sheridanov cit pre silnú dramatizáciu a cynickosť a surovosť reálií prostredia. Od mnohými označovaného westernového majstrovského opusu to má ďaleko, istým spôsobom a po eliminácii niekoľkých elementov však nie tak úplne moc. (x) (x) (2.2022) (15.7.2022-16.7.2022) ()
Takúto poetiku obrazu v kontraste s reáliami a krutými zážitkami hlavných hrdinov by som dokázal sledovať stále. V hlavnej úlohe krajina, príroda, ohromná réžia, skvelé postavy a výborní herci. Monológy mladej rozprávačky, akokoľvek naivné, boli ozdobou. Yellowstone som zatiaľ nevidel, idem napraviť. ()
Skvělé westernové road-movie odkrývající nelehký, hořko-trpký osud původních osadníků Ameriky. Jejich touha po svobodě narazila na limity a nelimity svobody samé. Loupeživé skupiny, původní obyvatelé, příroda, počasí, to vše stojí proti nim a jejich cíli zapustit kořeny. Taylor Sheridan stvořil další skvost v tomto žánru a ukázal, že jeho Yellowstone je barvitý nejen v naší současnosti, ale i "daleké" minulosti. Casting je excelentní, rány osudu bolestivé. Hlavní hrdiny jsem si zamiloval a velice těžce se s nimi pak loučil. Každý kdo má rád současný western, ať dá 1883 šanci, i když neviděl Yellowstone. 90% ()
Galerie (308)
Zajímavosti (6)
- Shea Brennan (Sam Elliott) hovorí imigrantom, že sú blázni, pretože majú vo vlaku voly a nie kone. Pravdou je, že väčšina priekopníkov používala na ťahanie svojich vozov skôr voly ako kone, na rozdiel od zobrazenia vo väčšine westernov. Voly sú pomalšie, ale vhodnejšie na takúto cestu, pretože sú silnejšie, dokážu vydržať pod nátlakom, dokážu lepšie ťahať plne naložené vozy do hôr, menej sa vystrašia a po príchode by sa lepšie hodili na život na farme a zakladanie stád dobytka. (belinko)
- V seriáli sa spomína bar White Elephant (Biely slon), ktorý existuje dodnes. (belinko)
- V epizodách Lightning Yellow Hair (2022) a The Weep of Surrender (2022) si zahrál samotný tvůrce seriálu Taylor Sheridan, a to postavu Charlese Goodnighta, která je založena na skutečné postavě slavného rančera amerického západu. (Punisher)
Reklama