Brejlil

Brejlil

David Hrbek

okres Praha


10 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 16.8.2010  08:04

    Rozmazlený hollywoodský režisér na cestě za spodinou a skutečným uměním. Upřímně řečeno, co k tomu dodat. Hollywood nechce umění, a jak zjistí i režisér, ani spodina nechce umění. Mrazivá je scéna se zatčením a odsouzením do řetězů a pozoruhodně kladné vykreslení černošské kongregace. Veronica Lake je velice roztomilá. Jen škoda, že film nenatočil náš Slavínský, to mohl být sentiment.

    • 16.8.2010  08:00

    Celkem příjemná, letní oddychová blbost. Možná kdyby si ze sebe dokázal Cruise dělat legraci ještě trochu více, mohlo to být lepší. Ale i tak.

    • 16.8.2010  07:58
    Salt (2010)
    **

    Mohlo to být docela dobré. Angelina pořád ještě není k zahození a ze začátku je film docela nápaditý. Jenže už první honička na kamionech vesele pošle jakous takous realističnost do záhrobí a tam ji dorazí to seskakování výtahovou šachtou. Aspoň že nechybí česká stopa majora Vlčka.

    • 16.8.2010  07:56
    Agora (2009)
    ***

    Alexandrie, konec 4. století. Křesťanství už se šikovně etablovalo a začíná svou vítěznou pouť říší. Ve slavné knihovně se stále ještě učí řecká astronomie, matematika a novoplatónská filosofie. Jednou z přednášejících je Hypatie, krásná a mladá a zatraceně chytrá... Už v tomto okamžiku jsem začal pochybovat o smyslu celého filmu, a moje pochybnosti už nic nerozptýlilo. Celý film je krásně provedená ilustrace určité teze. Interpretací si lze vymyslet celou řadu, mně osobně sice nevadí paralely mezi křesťanskými fanatiky a jejich současnými muslimskými protějšky (i když fundamentalistický americký Jih je podobných blbů také plný), osobně si ale myslím, že děsivější možnost výkladu je střet nevzdělaných mas s elitou. Elita se o masy vůbec nezajímá, těm se nic přednášet nebude, a ony potom dychtivě hltají každou blbost, která jim odpoví na jejich stejně palčivé otázky. A Hypatie to odnesla. Jenže, mohla by vůbec v té době někde něco přednášet žena? A tato první pochybnost mi celý film rozmetala. Na evropské poměry nebývalá výprava a krásná kamera už mi radost z filmu nevrátily.

    • 3.8.2010  18:22
    Počátek (2010)
    ****

    Celý film je monumentální, ovšem chladná konstrukce. Pracuje snad se všemi představitelnými klišé, které si dokážete k myšlence snu ve snu přiřadit. Je jich tolik, že jsem měl neodbytný pocit, že něco takového už jsem viděl nebo četl. Je to škoda, protože hrabat se ve všech těch klišé se mi prostě nechce.

    • 20.7.2010  08:19
    Predátoři (2010)
    ****

    Béčko, které osmdesátkám a prvnímu Predátorovi z oka vypadlo. Nesmíte se vyděsit prvních epileptických záběrů, které hodně, ale hodně připomínaly úderku Naveldine/Taylor, ale pak se objeví uklidňující zeleň, pár skoro vyděšenců a jsme zpátky. Džungle, listy, podivné květiny, podivná zvířata, podivné... Utíkejte!! Skoro tak. Akce je zpočátku dosti málo, ale první polovina šlape docela dobře. Bohužel následuje setkání s Nolandem a tam už scénáristé doslova vaří z vody a ani zručná Nimródova režie to nedokáže zachránit. Také konečný zvrat je poněkud "over-the-top." Ovšem předchází mu úplně blbý, ale krásně nasnímaný souboj bojovníka jakuzy z jedním z predators. Tři hvězdičky jsou tak akorát, jedna navíc z nostalgie.

    • 14.7.2010  11:47
    Náhlá smrt (1995)
    *

    Akční film má asi nějaký vážný problém, když se mi u něj podaří usnout. No, možná, že to není chyba filmu, já usnu i u formule jedna. Takže nějaká podobnost? No ano, v zásadě je tento film stejný jako libovolný závod F1. Dlouhá období nudy se snaží přebít nějaká akce. Tak, kde na okruhu létají kousky karbonu a občas celé vozy, tam nastoupí jednočlenná úderka a začne. Ze začátku to jde, boj s tučňákem má docela grády (i když střihači bych vrazil obě ruce do fritézy) a občas i pokus o humor zazní. Pak už to jde s kopce, velice otravné děti, nelogické díry, JCVD na ledě a... A pak mně zahalil oblak Morfeův a zbytek jsem milosrdně prospal.

    • 12.7.2010  07:32

    Jedna hvězdička za Mela Gibsona, který i ty nejneuvěřitelnější bláboly pronese tak, že mu i věříte. Druhá hvězdička za poměrně brutální (byť poměrně řídké) násilí. Největšího násilí se ovšem dopustil scénárista, protože takový blábol, který má poměrně vysoké ambice, už jsem dlouho neviděl. A ten konec! A ten poslední záběr!! WTF!!!

    • 9.7.2010  07:40

    Není to na víc. Začátek? Obligátní "výroba" traumatu (dvojnásobná vražda) trochu opepřená letmým nahlédnutím do praktik amerického právního systému. A pak? "Po deseti letech" (Jak původní). Po deseti letech hyne jeden z vrahů v popravčí místnosti (a světe div se, není to poprava), a druhý bídnou smrtí rozkucháním za živa. Ctihodný občan jde za svou vizí spravedlnosti a úspěšný státní zástupce (tentýž jako na začátku) jde po ctihodném občanovi. Až do smrti soudkyně to docela jde, ale ctihodný občan překročí míru a přestávám s ním sympatizovat. Protože se zástupcem jsem nijak nesympatizoval (přes veškeré charisma Jamieho Foxxe) už od počátku, mizí tak jediná "kladná" postava. Bohužel slibované velké výbušné a anarchistické finále se nedostaví (happy-end za každou cenu nebo jen problémy s rozpočtem) a řešení nastalého problému je na vraždu scénáristy, zbyde po skončení jen ošklivá pachuť a mírný pocit zklamání. Jen mírný, dobrý film to totiž není už od začátku. Update po Total Recall 2012: sice jsem vraždu scénáristy vyžadoval, ale nikdo ji nespáchal a tak může Kurt Wimmer škodit dál.

    • 7.7.2010  07:43

    Asi bylo prakticky nemožné převést dosti složitou strukturu vztahů a dějů, které tvoří svět Millénia. V knize na to má autor spoustu místa a marnotratně jej využívá, podařilo se mu ale skoro nemožné. Svět je koherentní a relativně přehledný. Příběh je kombinace klasické "záhady uzavřeného pokoje" a dosti kruté sondy za pozlátko milého Švédska. V knize to funguje, navíc co se nevysvětlí teď, vysvětlí se v dalším díle. Film zvolil podobný režim, ale tady to vadí. Hodně. Použité prostředky jsou sice adekvátní, nedočkáme se žádných režisérských exhibicí, ale změny, které byly provedeny, působí při znalosti předlohy dosti rušivě. Film je tak dobrý ze začátku, kdy sledujeme dva paralelní příběhy, které spolu nemají nic společného, a čekáme, kdy se protnou. Pak už je to slabší. Zatímco hlavní hrdinka je přesvědčivě asociální (i když scénu znásilnění advokátem Bjurmanem jsem jí věřit nedokázal), u Kalle Blomkvista lze těžko hovořit o adekvátním obsazení.

    • 14.6.2010  08:51

    "Jsem Kuky, medvěd plný pilin, s idiotským úsměvem a nejsem růžový, jsem červený. Vyhodili mně na skládku, ale já se nevzdám!!" Kuky, vedený strachem svého dětského majitele a jeho bujarou fantasií, prožije spoustu neskutečných dobrodružství se spoustu lesní "havěti". Vede krásná honička s podivné vypadajícímí, ale velice svižnými autíčky. Film má nepochybně svoje vady, ale je prosycen nadšením z vyprávění a neustále fascinuje hračičkovstvím při natáčení. Přesto mu pět hvězdiček dát nemůžu, není mi bohužel asi tak 10 - 12 let.

    • 7.6.2010  08:24

    Od počátku do konce nádhera. Kombinace animace s hereckou akcí je skvělá, zvláště když si uvědomíme, že jde o poctivou ruční práci. Zápletka je nápaditá, femme fatale je nádherná (byť kreslená) a záporák šílený, že to už snad více nejde.

    • 7.6.2010  08:17

    Koncept se vyčerpal hned v jedničce a scénáristé se rozhodně nepřetrhli, aby ho trochu pozvedli. Ale tu a tam se nějaký vtip najde.

    • 7.6.2010  08:05

    Docela vtipná záležitost, byť většinou stojí jen na kontrastu Jonesovy odměřenosti a Smithovy živelnosti. Do toho pár (docela hodně) emzáků. A pak nádherně ironický konec: jsme jen jedna z mnoha koulí, se kterou cosi hraje mezivesmírný petanque.

    • 25.5.2010  08:01

    Problém tohoto filmu je jediný. Jeho zastarávání, protože co dneska někomu studená válka říká. Film byl natočen dva roky po kubánské krizi, kdy byl svět na hraně jaderné války asi nejvíce. O to víc z něj muselo tehdy mrazit v zádech. Jak jednoduché je začít uvažovat jako naprostý idiot. Názory, které předvádí generál "Buck" Turgidson byly v americkém i sovětském štábu dosti rozšířeny. Vrcholem všeho je pro mě scéna telefonického hovoru amerického prezidenta se sovětským protějškem. Ovšem dr. Divnoláska má také své klady.

    • 11.5.2010  07:49

    Tříhodinový trip, který je s postupujícím časem špatnější a špatnější (ten trip, nikoli film). Po titulcích, které u mě skoro vyvolaly epileptický záchvat, následuje první část. Do dokonalosti dovedený subjektivní pohled očima vypravěče. Po jeho smrti (tolik snad mohu prozradit) začne být vyprávění poněkud nepřehledné a hlavně režisér až manýristicky spočívá na děsivých výmyslech. Přelety od jedné postavy k druhé jsou sice pěkné, ale kolik jich jen bylo. A to neustále nalétávání do světla či plamenů taky časem nudilo. A forma nepochybně vítězí nad obsahem, protože v podstatě jde o nejapnou vyprávěnku ze života malého dealera, jeho sestry, tokijské subkultury a aby intelektuál dílkem nepohrdl, tak i buddhismus tibetský režisér přihodil a k zamyšlení nás diváky tímto přivézti ráčil.

    • 10.5.2010  09:44
    Piloti (1988)
    ***

    Co na to říci. Kladem je neřešení politiky a nějaká hustá propaganda také chybí. Jenže bohužel už od prvního záběru na idylický český rybníček, nad kterým se choulí stavení a odkud utíká Petr Štěpánek, dá film tušit, která bije. A bije hodně. Do diváka. Štěpánek, velitel letky, prošel skoro celou Evropou a nakonec skončil na východní frontě. Má ošklivé trauma, ve Francii padla jeho přítelkyně. Hlavním hrdinou je ovšem mládenec, jehož zjevení se se nijak nevysvětluje. Odkud je, co dělá v SSSR a tak... Do toho Slovák a pár ruských pilotů a máme celou jednotku. Psychologie veškerá žádná. Velitele žene spravedlivý hněv, Slovák je kanec, který nenechá jedinou sukni v klidu, Rusové jsou skoro dokonalí nadlidé. Tady taky nic přesvědčivého. Letecké bitvy vzbuzují dojem, že snad jde o film někdy z 50. let. Modely, makety, zadní projekce, vše je beznadějně zastaralé. Herecké výkony, darmo mluvit. Je to tedy mírně zábavný, ale špatný film.

    • 5.5.2010  07:20
    Richard III. (1955)
    *****

    Divadelní kulisy pranic nevadí. Jediný nápad, využívající možnosti filmu také nevadí. Divadelní statičnost v rozestavení postav už vůbec nevadí. Nakonec ani Shakespearova předloha není z nejlepších jeho kusů. Fascinující jsou herecké výkony, a to nejen sira Laurence. Lehkost a uvěřitelnost občas velmi šroubovaných vět je skoro dokonalá. A tomu právě dává vyniknout výrazně divadelní pojetí, kde kamera, většinou ve velkých celcích jen pozoruje herce.

    • 3.5.2010  07:45

    Skoro stejná jízda jako jednička, kterou bohužel shazují dvě věci. Celý koncept s umělým srdcem sice vede k několika brutálním kouskům, ale jinak nemá hlavu ani patu. A konec: ohnivý mužíček a jeho žhavé objetí. What the fuck!

    • 3.5.2010  07:36

    Co to bylo? Co to bylo? Udatná Veřejná bezpečnost a rozvědka bojují proti drogovému nebezpečí. Tvrdý, leč lidský Vinklář ("Já to všechno vím!") vede oddělení, které je schopné skoro všeho. Tato část filmu je spíše jen nudná, protože poměrně chytrou past nedokáže nijak věrohodně předvést. Opravdový horor přijde při zobrazování mladých "feťáků". Pešek sebou mlátí v absťáku a Brodský hysterický vříská. A na závěr přijde i motivační proslov. Hned bych si jednu šlehnul.

    • 26.4.2010  07:17
    RoboCop (1987)
    *****

    Osmdesátky jak vyšité. Všechno, co si spojujete s pokleslou zábavou tohoto období v tomto filmu dosahuje krystalické čistoty. Herecké výkony? Źádné nejsou, zvláště Robocop opravdu nic nehraje. Ani nemusí. Stačí že je. Zápletka? Hodný policista vs. zlý kapitalista. Kapitalistovi poskoci? Banda opravdu svérázných týpků. Film je tak neskutečně "cool", až mrazí. Verhoeven ovšem přesně věděl, co ještě může a co by už bylo moc, a tak RoboCop nesklouzne k laciné sebeparodii, i když občas je to na hraně.

    • 26.4.2010  07:12
    Gamer (2009)
    ***

    Úderka Neveldine/Taylor se opět odvázala. Hyperrychlé střihy a brutální kousky kamery celkem dosti úspěšně maskují značnou nelogičnost v provedení jinak dobré myšlenky. Film je úchylně zábavný, byť tato zábavnost je dosti klišé. Tlustí nerdi (užívá se to slovo ještě vůbec?) hrají své úchylné hry se skutečnými lidmi. Vtipné, byť opravdu omleté. Zábavná je také dekadentně vyhlížející přestřelka v tanečním klubu, zvláště zabíjení polonahých dívek v průhledných koulích. Duo Neveldine /Taylor se opravdu "vyblbne" vymýšlením podobných ujetostí a poté jejich efektním aranžováním, to vše na úkor jakékoli logiky děje, psychologie postav a koneckonců i přehlednosti příběhu. I přesto celkem dobrá zábava.

    • 19.4.2010  07:46

    Neviděl jsem originál. Zatím. Něco takhle zbytečného udělal naposledy Van Sant s Psychem. Nechápu, co všichni na remacích mají, ale nezdá se, že by bratři Pangové chápali, co dělají. Jeden hrozný Nicolas Cage vaše dílo do 1. ligy nepovýší. Obávám se, že Cage trpí buď a) špatným citem pro výběr rolí; b) špatným agentem; c) nedostatkem peněz (nehodící se škrtněte). Bloumá filmem s tím svým trademarkovým gesichtem a vede neuvěřitelné dialogy. Má být profesionál a dělá jednu chybu za druhou. Selže. Dojde poznání. A zamiluje se. A vyučí nástupce. To vše s neustále stejným výrazem a díky nápadu kameramana ještě mrtvolně modrým či zelenkavým. Zbytečnost nad zbytečnost a vše je zbytečnost. Jedna hvězdička za velice roztomilou lekárnici.

    • 30.3.2010  15:25

    Asi každý kluk, kterému je teď kolem (dosaďte dle libosti) chtěl na cestu do pravěku. Kombinace vodácké výpravy s dinosaury, obřími vážkami, neandrtálcem a trilobity je neodolatelná. Neodolatelná je i triková stránka filmu. Když stegosaurus bojuje s tricetaropsem, je to úchvatné. Kam se hrabe realistická CG grafika.

    • 30.3.2010  13:10

    Moore zůstal masivně nahrazovaný dubléry. Zlepšil se ale příběh, film obsahuje některé ikonické kaskadérské kousky, zvláště skok z Eiffelovky a záporák v podání Christophera Walkena je dosti zábavný.

    • 29.3.2010  07:18
    Duna (1984)
    ***

    Film, který zastaral. Již v roce 1984 asi nevypadal nejlépe, ale dnes je to děs. Evropská produkce se prostě nedá zapřít. Ani obsah není nejlepší, všechno, co bylo v knize snesitelné, tady mizí, a co bylo v knize vynikající, se ve filmu mění jen na snesitelné.

    • 25.3.2010  07:40
    Casanova (2005)
    ****

    Roztomilé nasnímané, roztomile zahrané. Benátky jsou krásné, ladí s barokními hity, herci nic nijak nekazí a všichni jsou v pohodě. Divák taky. Ale žádné zásadní objevy či hlubokomyslné ponory nečekejte. Jde jen o úsměvný filmeček.

    • 24.3.2010  07:32
    Den poté (2004)
    **

    Celkem úděsně naprostá blbost a zřejmě nejhorší Emmerichův film. Dílko, které by mělo být zábavné, se bere smrtelně vážně a jediná trochu vtipná věc je představa Američanů - nelegálních uprchlíků do Mexika. Jinak je to tristní. Přílivová vlna rychlosti šneka, ten smrtící mráz, kterému stačí zavřené dveře a malý oheň v krbu a je poražen. Vrcholem jsou digitální skoro vlci... Emmerichu, Emmerichu, holomráz na tebe a globální ledničku.

    • 22.3.2010  07:29

    Co s tímto filmem. Scénář je jen sledem scének, režijní pojetí se "vyřádilo" na statickém komponování postav, občas sice zaujme artistický kousek tanečníka, ale co dál? Postavy se nikam nevyvíjejí, a to příběh zabere čtyři roky! Vlastně to ani nejsou postavy, jen ilustrace teze. Jen v lidovém umění je pravá podstata lidu, tu dokáže uchopit jen správně vedený odborník a dokonce na jejím podkladě vytvoří něco nového. Je pěkné, že tyto poučky, dnes známé jen z rozborů socrealismu, zde někdo tvrdě uplatňuje v praxi, ale výsledek je neživotně blbý. Zaujme ovšem bez jakýchkoli zábran předvedená metoda ovládnutí: ten soubor je zpočátku jen vědecko-zájmové združení, je infiltrováno činovnicí svazu mládeže, ovládnuto a převedeno na činnost svazu a straně milejší. Takhle se to dělá, soudruzi, je to jasné? Tento pokus o novou mytologii socialistické společnosti je tedy dnes jen povinným filmem pro studenty historie 50. let, pro ostatní jen kuriositou, která není ani pro zasmání.

    • 17.3.2010  07:23

    Co to k sakru bylo? Eastwoodova postava alkoholického, leč i tak namachrovaného poldy přežije snad všechno. Zničení domu palnými zbraněmi, neschopy ve vrtulníku i závěrečnou konfrontaci. Logiku v tom nehledejte. Jistě, každý začátek je těžký, a Eastwoodova režisérská kariéra někdy v té době startovala, ale scénář byl špatný už od počátku. Honička vrtulníku s motocyklem ovšem obsahuje některé pěkné kousky a za tu je hvězdička navrch.