topi

topi

ctibor topolovský

okres Brno

28 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 20 40 59 78
    • 10.5.2021  01:16

    V dnešní době je už moc přebohdalkováno, že už mě to pomale leze krkem. Tohle je ovšem pro Jiřinu Bohdalovou mega mega sólo a celej film s přehledem utáhne jen ona sama. Výborná je i Simona Postlerová v roli afektované Eriky. Film byl distribuován do kin a pamatuju si, že v 93. na něj vyšla recenze v Cinemě a tam to pěkně zplivali. Já jsem po delší době snímek shlédnul znovu a musím říct, že vůbec není špatný, právě naopak! Divadelní představení Jiřího Hubače "Dům na nebesích" jsem sice neviděl, ale tohle rozhodně žádný průser není. Koneckonců František Filip byl vždy zdatný filmový i televizní režisér a svoje kvality potvrzuje i zde. Tohle je vyloženě příběh ze života a vypravuje o všem, co život obnáší. Radost, starost, hořkost i smutek. Krásné motto, které zazní téměř v závěru je k zamyšlení... "Čím víc se známe, tím míň toho o sobě víme"....Jiří Hubač - znalec lidských srdcí.

    • 10.5.2021  00:44

    Do tohoto příběhu se zamotávají rodinné vztahy Faitovýho spolupracovníka Alexe a jeho otce, kdy Alex tají Faitovi některé zásadní indicie a případ, na němž zrovna dělají se značně komplikuje....rozuzlení se dozvíme v poslední části Božích mlýnů.

    • 10.5.2021  00:04
    Vrah (TV film) (1984)
    ***

    Tohle je hodně podivná brněnská inscenace. Dramaturg Vladimír Kelbl se asi zbláznil a servíruje scény za sebou kolikrát tak nesmyslně, že jsem nevěděl, co si o tom mám myslet. Snímek se chvíli tváří jako detektivka, chvíli jako konflikt mezi českou a německou stranou, chvíli jako milostný románek, dohromady to však vyznívá jako nějaký hodně abstraktní slepenec nepochopitelných scén. Což je škoda, protože atmosféra není špatná a kdyby Arnošt Goldflam scénář schopněji zpracoval a využil lépe námětu Josefa Merhauta, mohlo to být mnohem lepší. Je možné, že režie se ujali dva režiséři Karel Fuksa a Svatopluk Vála a proto je to místy takové chaotické. Z hereckého ansámblu mě nejvíce bavil Lubor Tokoš v roli cholerického Balvára. Snové scény nájemníka Pavláta jsou pojaty až expresivně a budují v příběhu samostatnou rovinu. Dělalo mi ale problém, do kterých let příběh zařadit, tu bych řekl, že se odehrává v období první republiky, tu zase před první světovou válkou (má to být přelom 19. a 20. století). Prostě fakt divný. Parádní je však hudba Jiřího Bulise, jehož orchestrace by se klidně hodila k plnohodnotnému celovečernímu filmu. Jak já miluju hoboje a zde jich užívá měrou vrchovatou.

    • 9.5.2021  03:19

    Tahle muzikálová fraška mě vůbec nesedla. Ani strašlivý kostýmy nebo výtvarná stránka Miloše Nesvadby. Kulisy, které se hodí spíše na divadlo, ono to vlastně tak působí jako divadelní hra. Přehnaná teatrálnost a zpívající herecké obsazení vyznívalo poněkud trapně než vtipně. Měl jsem co dělat, abych to dokoukal. Mám rád šílené ulítlosti, ale tohle bylo na můj vkus až příliš dětinské. Ani se mi nechce věřit, že pod scénářem je podepsán klasik František Vlček.

    • 8.5.2021  18:47
    Klec (TV film) (1990)
    ****

    Dusné drama z období heydrichiády. Do rodiny lékaře ze z Německa vrací synek, jehož otec byl doktorovým přítelem a šoférem, kterému slíbil, že se o syna po jeho smrti postará. Jenže syn má styky s Gestapem a rodinu začíná nenápadně vyhrožovat a vydírat, přitom ze sebe dělá hodného a slušného (výbornej Ondra Vetchý). Atmosféra je opravdu vypjatá a dala by se krájet. Lékaře bezvadně zahrál Radek Brzobohatý, jeho ženu Jana Hlaváčová a jejich dceru Bára Srncová. Martin Kratochvíl se postaral o hudební doprovod, těžící ze zvláštních zvuků s občasnými jazzovými výjevy, které já mám u jeho prací vždycky moc rád. Poslední skvělá televizní inscenace Jiřího Adamce před jeho tvůrčím pádem.

    • 8.5.2021  15:37
    Nultý kilometr (TV film) (1973)
    **

    Brněnská agitka poplatná své době, aneb příběh chlapíka, který se vrací z krimu a záhy se zapojí do pracovního kolektivu, kde jako svářeč oslňuje svou prací. Má přitom z kriminálu podmínku, ale napadnout borca mu nedělá žádný potíže. Obsazení není žádná sláva, víceméně hrůza. Mě jako Brňákovi slyšet brněnštinu většinou nevadí, ale tady je to jako pěst na oko. Miroslav Středa jako napravenej hříšník, kterýho práce strašně baví byl na facku. Nejlepší je tam Staňa Zindulka, kterej furt chlastá a půjčuje si peníze.

    • 8.5.2021  04:30
    Zůstanu s tebou! (TV film) (1977)
    ***

    "Takto volá drozd španělský samičku", ozývá se z rádia, jenž poslouchá babička a nečekaně se u jejích dveří objeví vnuk, který utekl z domu, protože nechtěl jet s matkou a jejím novým partnerem na dovolenou do Tater. Zajímavostí je, že se po dvou letech před kamerou spolu sešli parťáci Páni kluci Michael Dymek a Petr Voříšek, zde však místo nerozlučných kamarádů jsou nepřátelé. Ivana Andrlová je otřesná jako vždycky a úlisnej Miroslav Masopust coby vedoucí klubu mladých pionýrů působí jak dealer narkotik a šarlatán. Je to taková naivní blbost, ale koukat se na to dá.

    • 8.5.2021  02:22
    Lucerna (TV film) (1960)
    ****

    Lucerna. Klasika Aloise Jiráska. Obrovská plejáda hereckých es, z nichž mě nejvíce zaujala nádherná Irena Kačírková v roli kněžny a Zdeněk Štěpánek jako starý vodník. Ty jeho proslovy o tom, jak rád sedává v dešti pod olší a je sám a nikde nikdo, to je naprosté herecké mistrovství. Celkově ta inscenace, která se odehrává ve studiových kulisách působí téměř jevištním dojmem a musím říct, že tohle vidět na divadle v té době, tak bych se tetelil štěstím. Je vidět, že kvalita záznamu je už na horší technické úrovní, díky ale za její zachování a ČT3 za její odvysílání. Přeci jen o chloupek více mám rád verzi Františka Filipa z roku 1967. Každopádně je Lucerna národní českou divadelní klasikou.

    • 8.5.2021  00:16

    Dokument nebyl špatný, jen mi vadily ty zbytečné 3D scény a rozpohybované obrazy. Podobně jako v Praze na výstavě díla Hieronymuse Bosche mě tato technika nic moc neříkala a neshledávám jí bůhvíjak zajímavou. Ferda Mravenec nikdy nebyl můj oblíbenec a další malůvky Ondřeje Sekory jsem vždy řadil na druhou kolej. Navíc mi na něm vadilo, že po válce přepochodoval ke komoušům. Z historického pohledu je však tento životopisný snímek svým způsobem zajímavým.

    • 7.5.2021  23:47
    Boží mlýny - Sekta (E04) (epizoda) (2021)
    ****

    V tomhle díle mě velice překvapil Bořek Slezáček, kterého jsem téměř nemohl poznat. Škoda, že nedostává více prostoru v českém filmu, charismatu má na rozdávání.

    • 7.5.2021  23:36

    Kriminálka v režii Petra Schulhoffa sice není bůhvíjak převratný snímek, avšak každopádně zaujme mladým uchem Vladimírem Dlouhým, bezpáteřním Jiřím Klemem a nádhernou Renátou Doležalovou, která se ze Zemanovy Ludmilky změnila v překrásnou kočku, fakt jí to tady sekne! Škoda, že svůj život dobrovolně ukončila v padesáti letech. Co bych ještě vyzdvihnul je mafiánská hudba Luboše Fišera a proto z těchto všech důvodů shledávám filmeček zajímavým.

    • 30.4.2021  23:59
    Pan Novák (1949)
    odpad!

    Hnusná a nechutná agitka oslavující Únor 48. Mám rád herectví Jindřicha Plachty, ale tady předvedl takovej blivajz, že mě byla za něj hanba. Všichni úředníci jsou po Únoru posláni do fabrik (nesmí chybět poznámka, že na Západě by jim ani žádnou činnost nenabídli) a tam přijdou na chuť práci u soustruhů. Po krátkém čase jsou radostí bez sebe a když je mezi svá křídla vezmou normální úderníci a dohromady udělají pořádný pracovní kolektiv, to by i prase blilo. Plachta sice do své postavy Nováka dal určitou komiku, ale v tomhle zpracování to působilo vyloženě trapně. Fuj, odporná oslava komunismu, ideologický blábol, nic jiného v tom nevidím. Následné filmy Bořivoje Zemana o Andělovi jsou sice taky agitační, ale neopěvují tak okatě bolševickou propagandu.

    • 30.4.2021  19:20

    Ono je to v každé epizodě v podstatě pořád stejné, nastražit past na nějakého gaunera a "božími mlýny" ho semlet. Tenhle díl je trochu slabší, ale stále si drží svůj standart.

    • 30.4.2021  19:08
    Pravda neroste na višni (TV film) (1982)
    ***

    Ostravská televize uvádí příběh o rodičích, kteří se chtějí dát rozvést a jejich šestnáctiletý syn to těžce nese. Kuriózní na tom je Ondřej Malý, nyní hojně obsazovaný herec, kterému tenkrát opravdu bylo 16 let.

    • 29.4.2021  18:17

    "Lidé a vítr se lámou. Chval život, máš ho jen půjčen." Komorní inscenace pro dva herce. Rudla Hrušínský jen leží a Václav Postránecký se belhá o berlích. Jak málo stačí, aby vzniklo silné drama o chuti po životě. V malinké roličce se mihne jako primář Gustav Nezval. Zvláštní hudební part napsal Jiří F. Svoboda. A co že skýtá ta krásná vyhlídka za oknem nemocničního pokoje? To si musíte počkat až na úplný závěr. Díky ČT3, že takové zapomenuté snímky vytahuje z archívu.

    • 28.4.2021  19:48
    Blokáda Leningradu (TV film) (2013)
    *****

    Je neuvěřitelné, co všechno člověk dokáže vydržet.

    • 28.4.2021  02:17

    No do prdele co tohle mělo být??? První půlhodina se tváří jako vážnější detektivka, aby se potom změnila v šílenou a totálně bláznivou magorovinu! Já vážně chvílemi nevěděl, co si o tom mám myslet. To vypadá, jako by tu půlhoďku natáčel Jiří Vanýsek střízlivej a potom se i se všemi herci naprosto odvázal a všichni se našňupali koksu, včetně dvouzubé Marie Mottlové :D. Jako fakt bizár situace a scény, u kterých jsem vybuchoval smíchy a přitom si pořád říkal WTF??? Pavel Blatný se s hudbou taky pěkně v té druhé půli rozjel, zkrátka brněnská televize ve vší parádě!! Nevím, jak to mám hodnotit, dám zlatou střední cestu :). A jako pro Brňáka je radost sledovat všechny lokace, kde se snímek koncem sedmdesátých let natáčel a proto poslouží i z historického hlediska. Kdo chytá štěstí za pačesy je pořádně za pačesy přitažená taškařice.

    • 27.4.2021  03:58

    Tolik zla, hrůzy, strachu, úzkosti a napětí nacpat do příběhu, který se odehrává během Štědrého dne roku 1944 jsem musel rozdýchávat. Strašlivé zlo, boj o přežití za každou cenu a naprostá ztráta lidských hodnot, scény, u kterých tuhne krev v žilách. Nebudu rozpitvávat děj, tohle je brutální drama, které předčí snad i Krejčíkův předchozí Vyšší princip. Atmosféra by se dala krájet, herecké kreace neskutečné (tohle je vrchol, co se dá všechno zahrát a je zbytečné někoho vyzdvihovat, z těch všech výkonů mrazí), strach číhající z každého záběru. Strach, strach a zase jenom strach. A do tohoto skličujícího pekla hraje jako paradox vánoční hudba Zdeňka Lišky. Neuvěřitelná kombinace, o to více ještě umocňující krásu vánočního období v době odporného bestiálního vraždění. Lišák to prostě vždycky uměl, vzpomeňme třeba Spalovače, kde použil podobný kontrast. Polnočnou omšu jsem viděl poprvé někdy před dvaceti lety, potom asi před rokem a potřetí teď a musím říct, že každý další zážitek z filmu se pokaždé stupňuje. Jiří Krejčík byl puntičkářský režisér, který si potrpěl na sebemenším detailu, z herců vyždímal vždy maximum a proto je to ve výsledku sakra vidět. Ve svém úsilí a pečlivosti natočit věrohodný film z jakékoliv doby mě hodně připomíná Františka Vláčila, oba dva byli naši největší režiséři, nikdo netočil filmy jako oni. Klobouk dolů. Ještě bych zmínil, že se snímek natáčel na formát Cinemascope, to znamená absolutní vizuální krásu. A když si kameraman Rudolf Stahl mladší zaostřuje různé detaily a záběry, potom nezbývá tenhle klenot zařadit do kategorie filmů, kde pětihvězdičkové hodnocení nestačí.

    • 26.4.2021  02:41
    Malá podmínka štěstí (TV film) (1989)
    ***

    Televizní road movie z doby Protektorátu, kdy si tatík se synkem z Prahy vyrazí na venkov k bývalému spolužákovi pro brambory. Exteriéry pozdního podzimu sálají zvláštní špinavostí, jinak ten příběh nikterak zajímavý není a nejlepšími částmi je klavírní hudba Patra Hapky. Film je předposledním počinem režiséra Ivo Nováka.

    • 26.4.2021  02:05

    Dramatický příběh z posledního roku života italského učence, filosofa a reformátora Giordana Bruna, kterého se církev moc bála a v roce 1600 ho za jeho názory římská inkvizice jako kacíře upálila. Český dabing z roku 1976 je total klasa a Luděk Munzar k Volontému náramně sedí. Dále Martin Růžek jako kněz Satori nebo Miroslav Macháček coby papež Kliment VIII. Úžasná podívaná.

    • 25.4.2021  18:49

    Pokud bych měl jakkoliv charakterizovat osobnost Evalda Schorma, bylo by to filmem Farářův konec. Tam jsou všechny Evaldovy hodnoty, poselství a symbolické obrazy s lidským srdcem citlivě natočeny v jedno silné podobenství. Miluju tento film. Scénář napsal spolu s autorem stejnojmenné knihy Josefem Škvoreckým, kde pár detailů pozměnil, nicméně kniha je stejně dobrá jako film. Co ale naplat, tohle soudruzi nemohli překousnout a tak snímek okamžitě stáhli do trezoru, idioti! Ten film má v sobě duši Evalda Schorma, já ji tam opravdu cítím, takový režisér a člověk byl a je nenahraditelný. Bróďa, Jan Libíček, Jana Brejchová. Obsazení jakékoliv role či roličky je unikát. Nejvíce si vždycky užívám scény s babičkou v podání Josefy Pechlátové, to je totální nářez!! Když hraje s farářem karty : "Ale babičko, šetřte znamení kříže" "Ale co, dokavaď voni sou se mnou, jinak se na mě každej vysere, dvacet! Už jim ani pánbůh nepomůže". "Voko". "No sakra, voni to ale hrajou, no Honza aby zase šel pro nový pětníky. Tak a teď vo televizor!" "No tak to snad ne babičko". "Ale jo, stejně ty programy tam stojej za hovno!" "No tak to už hraničí s neřestí babičko, tady si vemte všechno zpátky, já se neobohacuju karbanem, já jsem kněz!" "Voni sou kněz? Za všechny prachy!!" :D :D. Farářův konec je pro mě srdcovka a jeden z nejlepší českých filmů lét šedesátých.

    • 24.4.2021  02:49

    Při druhém díle jsem pochopil, oč vlastně seriál usiluje. Je to nadsázka a nadhled. Jinak na to nelze pohlížet, tahle epizoda jako by vypadla z Podrazu G.R.Hilla a její uvěřitelnost je ve skutečnosti víceméně pohádková. Mě to však nevadí, já jsem na tuhle vlnu naladěn a těším se na další díl.

    • 24.4.2021  00:59

    Ladislav Lakomý byla význačná osoba brněnského divadla, televize, dabingu a rozhlasu. Jeho charismatický vzhled a hlas byl vždy výjimečný. 20 let vyučoval na brněnské JAMU herectví a pod jeho vedením začínali např. Miroslav Donutil nebo Pavel Zedníček. V dokumentu vzpomíná na své začátky a postupně prochází celou svou životní etapou. Z jeho vyprávění převládá smutek a veliká pokora. Rok po natáčení tohoto dílu zemřel ve věku nedožitých osmdesáti let. Jedna z posledních věcí, co dělal pro televizi byl průvodce pořadem Poutní místa, kde jeho přítomnost byla téměř éterická, škoda že nebyla v pořadu použita alespoň malá ukázka. Vzpomínám si, když jsem si před pár lety koupil v brněnském antikvariátu U Jakubské Věže knihu Letokruhy Ladislava Lakomého, tak mi paní majitelka povídala, že na něj moc ráda vzpomíná jako na hodného a pokorného pána, který si tam chodil kupovat knihy a choval v sobě obrovskou kulturu projevu. Mimochodem ta kniha je moc pěkně napsána a obsahuje i spoustu archivního materiálu a fotografií. Doporučuji.

    • 24.4.2021  00:05

    Šílená jízda na všemožných drogách se mění v jednu obrovskou halucinaci. Děj je v podstatě jen sled bizarních a psychedelických scén pod jejím vlivem. Dva fetoši jedou z L.A. do Las Vegas a během cesty zažívají opravdu nevšední dobrodružství. Obtloustlý Benicio Del Toro byl totálně pekelnej, tomu jsem ty stavy a jednání fakt žral a na scénu ve vaně jak tam ryčí jen tak nezapomenu, strašná prdel! Horší to bylo s druhou postavou Johnnyho Deppa, který hrál alter ego Thomsona (podle jehož knihy byl film natočen), a ač mám herectví Deppa rád, tak tady mě jeho přehrávání a pitvoření bylo víceméně proti srsti. Ve srovnání s Del Torem jsem mu to chování moc nevěřil. Co je fakt výborná práce jsou efekty Roba Bottina (Hellraiser II, The Thing), který se podílel na designu ještěrů v kasinu, ta scéna hlavních postav pod vlivem LSD je opravdu pamětihodná. Výborně šlape i soundtrack složený z dobových válů. V malých rolích se mihnou Cameron Diaz, Christina Ricci, Gary Busey, Harry Dean Stanton, Michael Jeter a další. Je to takovej velkej úlet, který asi každý nezkousne. Já se však bavil parádně a myslím si, že snímek už dávno dosáhl kultovního statusu.

    • 23.4.2021  04:55
    Donšajni (2013)
    odpad!

    Pouze z úcty k předchozí tvorbě Jiřího Menzela se zdržím komentáře. To by nebylo pěkné, co bych zde musel napsat. Prostě jen zapomenu, že nějací Donšajni existují.

    • 23.4.2021  04:44
    Značka: Na dožití (TV film) (1989)
    *****

    Je hodně poznat, že v roce 1989 už cenzura nefungovala jak by měla a tak mohl Rudla Hrušínský utrousit poznámku, že "Rusáci musí vždycky vyhrát." Ono by se v tom našlo víc narážek, ale Hynek Bočan film pojal jako komediální drama s koncem, který jsem rozhodně nečekal. Rudla každopádně kraluje, přestože jeho role není velká. Tady je vidět ten rozdíl mezi ním a jeho synem Janem, který tam hraje postavu Honzy a je v podstatě furt stejnej v každé roli. Tento film je odkazem své doby a hlavně má v sobě poselství o životě, je v něm cítit humor se smutkem zároveň. Život v plné parádě a Hynek Bočan stále ještě v tvůrčím období.

    • 23.4.2021  01:26

    Ta atmosféra staré Prahy z obrazovky neskutečně čiší, tohle se naprosto povedlo. Kdo jiný by to dokázal tak přesvědčivě zfilmovat, než syn samotného autora námětu Ludvíka Aškenazyho. Moc tomu pomohla i hudba Štěpána Koníčka, jehož motivy hobojů nebo smyčců působí překrásným melancholickým dojmem a kamera velevýznamného umělce Dodo Šimončiče. K obsazení nemám jedinou výtku a to jsem se bál Geislerky, že roli hodné kurvičky nedá, ona však zazářila. Jana Schulzová jako bordelmamá byla taky bezkonkurenční a Lanďák coby trojnásobný vrah Prokůpek tomu dodal patřičnou fazónu. Mysteriózní závěr v sobě nese zvláštní poetické kouzlo. Krásný důkaz poctivé televizní tvorby, v dnešních dnech jev zcela nevídaný. Proto s čistým srdcem dávám plné hodnocení. Velká škoda, že Jindřich Mann ve filmování už dále nepokračoval.

    • 23.4.2021  00:17

    "Už to vstalo?" " Ano pane, je to ve vaně." Tuhle černou komedii miluji a pokaždé mě stoprocentně pobaví. Parádní triky, skvělá hudba, fantaskní atmosféra a námět + vynikající obsazení Meryl Streep, Goldie Hawn a Bruce Willis. Výbornou roličku si střihl režisér Sydney Pollack jako doktor. Český dabing je taky nadmíru poveden a Zlata Adamovská k Meryll Streep pasuje dokonale! Robert Zemeckis ve vrcholné formě a spolu s Návratem do budoucnosti a Honbou za diamantem řadím Smrt jí sluší mezi jeho nejpovedenější klasiky.

    • 20.4.2021  04:42

    Snímek z nudného zpracování nezachrání ani český dabing z roku 1977. Politický boj mezi pravičáky a levičáky mě vůbec nebavil a příběh vraždy mladé dívky, odehrávající se na pozadí voleb nemá žádné grády. Řeší se hlavně politika a manipulativnost novinových médií, konkrétně pravicového deníku Žurnál a jeho bezcitného šéfa Bizantiho. Tomu se náramně hodí, když z vraždy policie obviní hipísáckého levičáka a on sám vytvoří na základě falešných údajů a manipulací se svědky svoji verzi pro noviny.

    • 20.4.2021  04:07

    První polovina mě moc nebavila, přibližovala Rosu Luxemburgovou hlavně jako zdatnou řečnici za socialistické a komunistické hnutí SDKP, později za SPD. Druhá půle byla mnohem dramatičtější a líčila osudy, kdy byla Rosa několikrát vězněna, naposledy v Polsku a jak po skončení války se Spartakovci započala Listopadovou revoluci, během níž byla bestiálně zavražděna Freikorpsem. Filmové zpracování takového význačného období německých dějin by si více zasloužilo seriálovou podobu, žádnou telenovelu, ale fakta! Ale i tak jde z historického hlediska o velmi slušný počin, přibližující osobnost a životní postoje této význačné revolucionářky.

<< předchozí 1 2 3 4 20 40 59 78