Poslední recenze (421)
Umění se opičit (2016) (studentský film)
Animáky indického studia Eaksaurus se mi začínají líbit. Objevuji indický humor. A schválně se přiznejte, jak vysoko na opico-metru jste vy. Já asi tak na třetím stupni.
Zvuky spoza lúky (2020) (studentský film)
Druhý film, který jsem od Filipa Diviaka viděl, je mnohem lepší, než ten o trpaslíkovi, jenž se slunil. Hudebníkovi bych ale doporučil, aby si s princeznou raději nic nezačínal a našel si obyčejnou slušnou holku. Nevěřím ani za mák té závěrečné princeznině proměně. Lidé totiž nezmění tak radikálně ze dne na den svoji povahu. Bohužel ani kvůli krásné hudbě.
Gita Govinda (2013)
Sledujeme obrazy lidových indických miniatur, které režisér doplňuje zvuky. Dovoluji si předpokládat, že běžný středoevropský divák Gita Govinda neocení, řekl bych, že ani běžný indický divák (ten má Bollywood). Amit Dutta, indický filmař, výtvarník, muzikant, teoretik estetiky a významný historik umění, točí pro rozjímavé přemýšlivé jedince, kteří se umí dívat kolem sebe a nedělá jim problém, zastavit se u nějakého uměleckého díla na půl hodiny, nebo nalouchat zvukům přírody, sedět na místě a obdivovat krajinu, či se dlouze modlit a meditovat v tichu. Podobný pocit, i když západním způsobem natočený, jsem měl u filmu Mlýn a kříž. Věřím, že film Gita Govinda bych ještě více docenil, pokud bych znal ty indické příběhy a mýty, které byli na malbách. Jako evropský divák jsem tak ochuzen o příběhovou a myšlenkovou stránku filmu a mohu obdivovat jen tu vizuální a zvukovou. - Tak jsem film v půlce zastavil a alespoň zprostředkovaně se nechal poučit wikipedií: Gita Govinda je básnické dílo hinduistického básníka Džajadevy z 12. století a je rozděleno do dvanácti kapitol. Líčí Krišnovu lásku k pasačce a dojičce krav Rádě, jeho nevěru a následný návrat k ní. Což je chápáno jako symbol odklonu lidské duše od její pravé věrnosti, ale nakonec se vrací k Bohu, který ji stvořil. Takže přece jen může poučení příběhu částečně pochopit i středoevropan a křesťan jako já.
Poslední deníček (34)
IRVIN VENYŠ & EPOQUE QUARTET: CIMPOIASCA
režie videoklipu: Barbora Halířová
hudba: Miroslav Kolacia
Toto dílo získalo v roce 2022 na ANIFILMu v Liberci cenu za nejlepší český videoklip. Vůbec se tomu nedivím. Je vidět, že Bára Halířová se zřejmě inspirovala přátelstvím, folklorem a slivovicí.