Oblíbené filmy (10)
![Memento](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/165/181/165181796_e55395.jpg)
Memento (2000)
„Nevzpomínám si, že bych na tebe zapomněl.“ Věta, která sama o sobě Memento nádherně charakterizuje. Christopher Nolan mě již od začátku padnul do oka. Jeho způsob režírování se mi líbí a velice zamlouvá. Insomnie je skvěle zahraná netradiční kriminálka s nádechem mrazivého thrilleru. Batman Begins je jeden z nejlepších prequelů; Nolan netopýra polil živou vodou a nechal vzpomenout na první dva filmy pod taktovkou Tima Burtona. Dokonalý trik je pak vrcholem kamerových hrátek, vytříbeného scénáře a perfektních hereckých výkonů v čele s Balem. Trochu mě mrzí, že Memento vidím jako jedno z posledních děl v (teď už můžu říct) mistrově kariéře. Hledáte originální kriminálku s geniálním scénářem, dokonalou režií a úctyhodnými hereckými výkony? Lepší než Memento zřejmě nenajdete. Už od prvních záběrů mě totiž Nolan doslova ničil nejasnými otázkami a neobvykle pojatou režií. Černobílá kompozice střídá barevnou, retrospektivní vyprávění na sebe nádherně navazuje a k tomu všemu herci odvádějí výjimečné výkony, a to jak v případě potetovaného Guye Pearce, tak i Trinity Carrie-Anne Moss, která všem dokázala, že umí víc, než jen pár otoček, lézt po stěnách a vysolit do Smithů několik zásobníků naráz. Memento je výborná, originálně pojatá detektivka, která čerpá z netradičního scénáře a brilantní režie Chrise Nolana, který se rázem řadí mezi mé oblíbence. Víc takových námětů, víc takových kriminálek, víc takových experimentů. Víc takových Mement. Víc! [Přesná stopáž: 109 min]
![Terminátor 2: Den zúčtování](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/162/030/162030421_a857c2.jpg)
Terminátor 2: Den zúčtování (1991)
Druhý Terminátor jakoby stavěl milník hned z několika kusů kinematografie. Převratné efekty, které započaly éru 90. let, hláškující robot Arnold na vrcholu herecké kariéry a James Cameron v nejvyšší tvůrčí formě, kdy je jeho zábavný rukopis nejvíce čitelný právě zde. Den zúčtování se přitom rozbíhá vcelku pomalu a nabírá postupně vyšší obrátky. Mistrné prolínání deadlinů (vstup obou terminátorů, pěstouni, ústav, středisko CyberDyne Systems), akční šňůra počínaje mým oblíbeným setkáním v chodbě (automobilové honičky, přestřelky, likvidace, rvačky, výbuchy), mrazivá hudba se zdrcujícím feelingem a zkázonosný T-1000 v podání Roberta Patricka, který se stal touto rolí nesmrtelný. Připočtěte si ještě fakt, že na tomto filmu jsem vyrůstal a dostanete jeden z mých oblíbených kousků celosvětové filmografie. [Přesná stopáž: 147 min - Director's cut]
![Kmotr 1, 2, 3](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/163/170/163170277_3079f2.jpg)
Kmotr 1, 2, 3 (1992)
Jednoznačně nejlépe natočená trilogie ve světě filmu. Film, u kterého budete brečet, budete nadšení, budete překvapení, budete ... v úžasu. Díky Coppolovi, Puzovi, a několika hercům, kteří ze sebe vymáčkli životní výkon. Tohle je prostě klasika, která nemá obdoby.
![Mlčení jehňátek](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/164/654/164654903_dfa13e.jpg)
Mlčení jehňátek (1991)
Dialogy ve věznici, scéna s noktovizorem, nebo útěk Hannibala patřili a patří mezi moje nejděsivější a přitom mezi nejlepší scénky vůbec. Jak já tenhle trhák žeru! Anthony Hopkins vstoupil ztvárněním Hannibala Lectera do historie. Neskutečné herectví, které se setkalo s kvalitní předlohou a šikovným štábem. Nestárnoucí klasika, které neubírá z lesku nic ani xté opakování v televizi.
![Jurský park](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/161/829/161829573_5ce49b.jpg)
Jurský park (1993)
V žádném případě by neměly být bezduchými štěky typu "Matrix je nejlepší film mého života!"... Jurský park je nejlepší film mého života! Film mého dětství, který dokonale skloubil odlehčené dobrodružství s hororem a NEOBSAHUJE žádné slabé místo. Největší filmový zážitek v kině. Seděl jsem úplně nahoře, vlevo maminka a vpravo nějaká parta puberťáků, která se po památném švenku na Brachiosaura nezmohla na nic jiného než na "Ty píííííííčo". I dnes mi to připadá jako nejadekvátnější reakce na tento skvost.
![Telefonní budka](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/162/481/162481311_e9e66d.jpg)
Telefonní budka (2002)
Hodně efektně zabalená konverzačka o tom, že zahýbat se nemá. Farrell zde definitivně potvrdil své herecké kvality, Kieferovi stačil jen hlas a občasné zašimrání své odstřelovací pušky a Schumacherovi zase postavit před budku kameru a 13 melounů na rozebrání jedné osobnosti. Stopáž je hlavní devizou filmu - ta cca. čistá hodinka, co se odehrává v prosklenné budce je tak akorát, stačilo by přetáhnout o nějakých 10-15 minut a už by se příběh začal nepříjemně natahovat. Takto vše krásně odsýpe a film diváka nenechá ani na chvíli v klidu. Stále na něho útočí prostřednictvím excelentního výkonu Ferrella. Z toho konce mrazí...[Přesná stopáž: 81 min]
![Láska a smrt](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/164/645/164645175_1183de.jpg)
Láska a smrt (1975)
Vojna a mír? Ale kdeže – Láska a smrt! Znáte nějaký film, kde by seznam nějakých vtipných a vypointovaných hlášek zabral aspoň tucet normostran a stejně byste nevyčerpali veškerou zásobu, kterou skýtá? Pokud ano, sem s ním. Pokud ne, Láska a smrt budiž příkladem. Allenova raná tvorba je zkrátka nepřekonatelná. Napoleonské války, Rusko, Francie, chystaná poprava… Pro někoho drama, pro Allena půda pro jeden z jeho nejlepších filmů. Všude samé odkazy, narážky na vše možné i nemožné, a to zabaleno do typického allenovského hábitu, který má hluboko v látce zašito několik filosofických myšlenek, jejichž interpretace je opět zábavného, ba až groteskního rázu (časté promluvy přímo na kameru pak vůbec nepůsobí křečovitě, ale naopak velmi senzibilně a empiristicky). Posuzování každého systému jevů přeci existuje v každém logickém, metafyzickém nebo epistemologickém rozporu s abstraktním empirickým konceptem, jakým je bytí, či nebytí nebo vyskytnutí se ve věci samé nebo věci sama o sobě…Jo, to říkám pořád.
![Podfu(c)k](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/162/221/162221230_cb0ab6.jpg)
Podfu(c)k (2000)
Jeden z nejlepších (ne-li nejlepší) podfu(c)kářský film všech dob. Parádní humor asi s tisíci sprostými slovy za celý snímek a brilantní herecké výkony. Skvěle napsané, skvěle natočené, skvěle odehrané. A ten konec, jak se vše na sebe krásně naváže, prostě krása. Guy Ritchie ve vrcholné formě a tehdy ještě Statham, který si nehrál na drsňáka a neukazoval svalstvo. [Přesná stopáž: 99 min]
![Sedm](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/159/256/159256875_01354b.jpg)
Sedm (1995)
Špičková režie a skvělé herecké výkony doprovázejí geniální scénář. V tomhle filmu se sešlo všechno, co mám rád od tématiky sériových vrahů po pomrkávání na noirovou atmosféru. Viděno nejméně desetkrát.
![Forrest Gump](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/158/988/158988468_acc7b5.jpg)
Forrest Gump (1994)
Prototyp amerického hrdiny, který se nachomýtnul ke všemu a nepotřeboval k tomu nijak závratně vysoké IQ. Naučil Elvise kroky, odhalil aféru Watergate, setkal se s JFK, Nixonem, mluvil před desítkami tisíc lidí, zúčastnil se nesmyslné války ve Vietnamu, prosadil se v lodním průmyslu, zajistil se na celý svůj život, reprezentoval Ameriku v ping pongu, běžel přes 3 roky jen tak, seděl v talk show vedle Johna Lennona a byl celý svůj život zamilovaný do Jenny a jako vzor měl svou mámu. Prosťáček Forrest a jeho naivní přístup k životu vás pohladí po duši, jakkoliv snímek vyznívá kýčovitě a poddajně. Tom Hanks je dechberoucí, hudba překrásná, kamera s efekty úžasné. Po všech stránkách komplexní snímek, který si nikdy nenechám ujít. Tento film je jako bonboniéra. I když chutná někdy přesládle, nelze odolat. Plakat, smát se, mít obavy. To je Forrest, Forrest Gump. [Přesná stopáž: 136 min]