Recenze (4 351)
Rudí prezidenti - Kněz komunismu - Gustáv Husák (2018) (epizoda)
Nečekal jsem příliš, měl jsem dojem, že mne Husák nemá čím překvapit, ale nakonec jsem se dověděl spoustu nových věcí. Hlavně jsem se znovu ubezpečil, že to nebyl vůdce, jehož hlavním motivem bylo provést národ a stát nepříznivým obdobím s co nejmenšími ztrátami, jak se občas tvrdilo, ale tvrdý, nesmlouvavý kariérista. V jiné historické situaci by organizoval politické procesy s tresty smrti na jejich konci patrně s menšími výčitkami svědomí, než pravděpodobně měli Gottwald nebo Zápotocký. Navíc to byl chytrý rétor - tím hůře pro všechny kolem.
Totem vlka (2015)
Zápolení přirozené lidské moudrosti nasbírané mnoha generacemi pokorných hrdých lidí s "vědeckým" sociálním inženýrstvím vždycky dopadne špatně. Je-li onou "vědou" pak Maoův "vědecký komunismus", dopadá to ještě hůře. Až je z toho člověku do vzteku. Moc pěkný drsno-dojemný film umocněný nádhernou přírodou.
Bohémský život (1992)
Film sám o sobě je docela pěkný. Co mě zklamává, je srovnání s knížkou. Předloha je prostoupená skutečnou, nespoutanou bohémskou srandou, zatímco tato dramatizace si tuto kvalitu uchovává jen v několika prvních desítkách minut. Pak všechno sklouzává do až plačtivého melodrama, což Henri Murger rozhodně neměl v úmyslu.
Rudí prezidenti - Poslušný generál - Ludvík Svoboda (2018) (epizoda)
Dokument potvrzující, že onen válečný hrdina a roky vynášený a idealizovaný spasitel byl ve skutečnosti poslušný a poměrně dost hloupý maňásek a ruské ruce.
Maudie (2016)
Hořkosladký film, chvílemi komedie, chvílemi romantika a pak zase ne příliš předvídatelné drama. Zejména však naprosto skvělá Sally Hawkins, která celý film táhne.
Pásky z Nagana (2018)
Velice děkuji všem autorům za tento do dokonalosti vybroušený dokument. Zase jsem si to celé prožil a vychutnal.
V písku - Příslib svobody (2015)
Po všech stránkách zajímavý a povedený film. O této poválečné epizodě na dánském pobřeží jsem neměl ani tušení. Bez vymáhání diváckých emocí se zde podává averze a nenávist k Němcům po fašistické okupaci, kterou však nakonec převáží a přebije soucit a mužská solidarita.
Rudí prezidenti - Těžkosti Antonína Novotného (2018) (epizoda)
Tento díl mne zaujal nejméně, zřejmě také proto, že za Novotného éry se toho ve skutečnosti nejméně dělo. Navíc mě trošku rušily vsuvky zápasníků a sekvencí filmů, což ruší styl dokumentu.
Muž v oranžové košili (2017) (TV film)
Další z mnoha dojemných snímků o homosexualitě. Zajímavý je zejména přece jen originálnějším způsobem vyprávění rozkročeným přes dvě generace. Sem tam nelogičnost, na závěr pak slzy sentimentu.
Týden a den (2016)
Nádherný nesentimentální snímek a vyrovnávání se se smutkem způsobeným tou z nejtěžších životních tragédií, která člověka může potkat. S moudrostí židovských anekdot se vyprávění vznáší zdánlivě na povrchu, přičemž svými kořeny vězí hluboko v lidské přirozenosti. Vlastně je to šňůrka lehce komických, často bláznivých situací, které spojeny dohromady zobrazují zcela skutečný běh života.