Režie:
Jan de BontKamera:
Jack N. GreenHudba:
Mark MancinaHrají:
Helen Hunt, Bill Paxton, Cary Elwes, Jami Gertz, Philip Seymour Hoffman, Lois Smith, Todd Field, Joey Slotnick, Jeremy Davies, Zach Grenier, Gregory Sporleder (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Dům se láme na kousky. Bučící kráva se ve víru zvedá do vzduchu. Traktory padají jako déšť. Těžký benzínový tanker se stává letadlovou bombou. Rozsáhlá ničivá přírodní síla devastuje vše a blíží se rychlostí 300 mil za hodinu. Tornádo udeřilo. Začíná vířící dobrodružství plné vzrušujícího napětí a skvělých speciálních efektů s Helen Huntovou a Billem Paxtonem v roli vědců stíhaných nejničivější silou přírody. Tito lovci bouří doufají, že pomocí elektronických senzorů získají dost informací na vytvořené lepšího varovného systému. Aby to dokázali, musí vražednému tornádu vstoupit do cesty. Honička začíná. (Universal)
(více)Videa (1)
Recenze (328)
Jak toho Jan De Bont moc nenatočil, tak mu při usednutí na režisérskou stoličku nelze upřít až nezdravá hyperaktivita. I kočírování velkolepých digitálních orgií chce pevnou režijní ruku - Rolland Emmerich by mohl vyprávět. De Bont se ve smršti jím servírovaných tornád přímo vyžívá a zároveň jimi maskuje, na styčném bodu nula, uvíznutý příběh z pera Michaela Crichtona. Hromady šablonovitých scén a charakterů, které jsou vytáhnuty z nejrozmatinějších zákoutí Crichtonovi fantazie pak, možná ano, možná ne-úmyslně strhavájí výsledek De Bontovi práce níž. Jako příklad si může divák vzít vybavení konkurenčních partií lovců tornád. Joe s Billem se vozí v rozpadajících se kraksnách, zatímco konkureční partie se řítí po silnicích i polních cestách v moderních džípech černé barvy a členové posádky se nosí v šedém stejnokroji. Charaktery postav (velmi lehce) načrtnuté hned na začátku se do konce filmu nezmění. Jejich chování je předvídatelné podobně jako v Nebezpečné rychlosti , ale tam to nevrzalo tolik jako zde, což je možná dáno tím, že zde se vyskytuje mnohem více postav než v De Bontově prvotině. Pořádný katastrofický film potřebuje pořádnou hudbu. O katastrofičnosti filmu (co se velkoleposti týče) lze úspěšně pochybovat, ale o nabušenosti soundtracku Marka Mancini už rozhodně ne. Nad přehráváním Billa Paxtona a pokusu o hraní Helen Hunt, lze bez jakýchkoliv obav mávnout rukou, protože o herce zde nejde. Jde o to si to užít, jenomže sledovat dvě hodiny černé trychtýře, jak likvidují všechno co je sebelíp přidělané, vyžaduje od diváka taky trošku trpělivosti. Vystříhat rádoby příběhovou vatu, která si říká řešení manželské krize , tak nad pátou hvězdičkou nezáváhám ani na chvilku. ()
Ve své době špička katastrofického filmu, dnes příjemné upomenutí na to, že v daném žánru jde tvořit i tak, aby se divák necítil podceňován nebo regulérně urážen schématickým patriotickým patosem s průměrnými efekty a přehrávajícími nebo přímo dřevěnými herci. I když jde stále o zábavu bez hlubšího smyslu, v Twisteru všechno funguje tak jak má, a proto stále stojí o třídu výš než Day After Tomorrow (a o straigt-to-DVD a televizních počinech, které máme zejména v okurkové sezóně to "potěšení" vídat o víkendových odpolednách, radši ani nemluvím). Zásluhou sympatické hlavní dvojice je nezpochybnitelná sedmdesátka povýšena na osmdesátku, a je nutné poznamenat, že jde zřejmě o poslední dobrý film Jana De Bonta:) ()
Na svojou dobu celkom drahý film, je vidno, že na efektoch sa nešetrilo. Twister aj po rokoch patri medzi tie lepšie katastrofické filmy a aj keď je to viac menej iba naháňačka v aute za tornádom, bavilo ma to. Režisér Jan de Bont (Nebezpečná rýchlosť) ma za sebou hviezdne mená producentov (Kennedy / Spielberg) a tak štedrý rozpočet mohol veselo utrácať za deštrukcie, lietajúce kombajny, traktory alebo kravy a je to stále celkom dobra zábava aj dnes. Hudba Marka Mancinu celkom dobre pumpuje adrenalín do filmu a Paxtonovi s Helen Hunt, budete len fandiť a držať ich na diaľku za ruku, aby ich neodfúklo. 75% - 4* ()
Film se skvělými akčními scénami - vedle výborných triků při nich ještě De Bont nezapomněl , co předvedl v akčním žánru u Speedu. Společně s mistry z ILM se mu tak podařilo vytvořit pár nezapomenutelných minut. Mezi těmito akčními scénami jsou ovšem velice nezajímavé a špatně napsané dialogové scény řešící vzájemné vztahy hrdinů. Jednak je tu milostný trojúhelník (Paxton, Hunt a Gertz) a jednak rivalita dvou týmů (Paxton a spol. vs. Elwes a spol.) - obě tyto neakční linie jsou nudné. ()
Tenhle film musí udělat každému malému klukovi jasno v tom, čím v budoucnu bude. Přece lovcem tornád! Originální katastrofický film, ve kterém postavy nejsou pouhými obětmi rozběsněného živlu, ale naopak se do ohrožení života dostávají opakovaně zcela dobrovolně. Triky jsou i s odstupem času slušné, každé další setkání s tornádem maximálně vzrušující a sotvakdo se asi při sledování tohohle bijáku nezamiloval do mimořádně okouzlující Helen Hunt. Poněkud horší je to s Billem Paxtonem, který je sice sympaťák jako trám, ale řekněme si to na rovinu - na hlavní roli tak úplně nemá. Scénář je naivní a průzračný jako u disneyovky, zlí mají černá auta, neposlouchají dobré rady hodných a tak umřou, hrdina a hrdinka jsou si souzeni a to nemluvím o hrdinčině překonaném traumatu. Nicméně natočeno je to velmi zručně a film rychle spěje k senzačnímu finále, ve kterém se zničí kdeco a hrdinové se podívají do útrob tornáda. Škoda že Jan de Bont upsal duši ďáblu jen za dva skvělé filmy. ()
Galerie (103)
Photo © 1996 Warner Bros. & Universal Pictures
Zajímavosti (48)
- Bill Paxton uviedol, že sa s producentom Spielbergom stretol až rok a pol po natočení filmu. Spielberg ho údajne pozdravil slovami vďaky za to, že mu zarobil veľa peňazí. (Real Tom Hardy)
- Hlásatelia počasia v televíznych správach boli skutoční a v lokálnych regiónoch veľmi populárni. (Real Tom Hardy)
- Štáb mal pocit, že de Bont nie je pod kontrolou, často odchádzal, nikdy dopredu nevedel, čo chce natočiť a všetky problémy a chyby zvaľoval na ostatných. (Real Tom Hardy)
Reklama