Reklama

Reklama

Epizody(1)

Obsahy(1)

Pátý a poslední díl série výpravných historických filmů o věhlasné panovnici je situován do let 1760 až 1780. Marie Terezie nechápe, proč se její manžel, František Štěpán, neustále zabývá finančními problémy monarchie, když její prioritou je zajistit trvalý mír a prosperitu monarchie prostřednictvím sňatkové diplomacie. Oběma rodičům přitom dlouho uniká, jak složitým dospíváním prochází jejich prvorozený syn Josef, který se má stát následníkem habsburského trůnu. Kromě přiblížení života Marie Terezie a doby jejího panování nám série dává možnost stát se svědky trnité cesty Josefa II. od privilegovaného a zároveň svými rodiči opomíjeného dítěte přes obtížná léta spoluvlády s matkou, až po závěrečné smíření s odkazem otce i matky. Jeho první manželství s půvabnou Isabelou Parmskou skončí tragickým zklamáním. V době epidemie neštovic, při níž umírají i Josefovi sourozenci, musí císařovna se slzami v očích v sobě potlačit zoufalost matky a dokončit svůj záměr sjednocení evropských zemí. Přinutí Josefa k dalšímu sňatku, tentokrát s Marií Josefou Bavorskou, která se půvabu Isabely nevyrovná. Ve vyhrocené situaci se Josef se ostře vymezuje proti otci, jehož vnímá jako prostopášníka. Teprve po smrti Františka Štěpána a následném konfliktu s matkou si Josef uvědomí, jakou roli jeho otec skutečně v chodu říše hrál, a až po smrti matky pochopí, jak významný je pro budoucnost monarchie odkaz obou rodičů – a co naopak může udělat jenom on. V roli Josefa v tomto dílu exceluje A. Friesz, jehož výkon se jistě zapíše do paměti diváků stejně, jako skvělý výkon V. Kotka v roli Františka Štěpána a výjimečné ztvárnění role Marie Terezie U. Straussovou. (Česká televize)

(více)

Recenze (77)

Malarkey 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jsem rád, že takový námět, jakým je Marie Terezie, Česká televize dotáhla do zdárného konce. Když jsem totiž před lety viděl první díl, nenapadlo by mě, že tvůrci víceméně zůstanou, z celého námětu se stane trilogie, a že budu ze všeho po skončení tak nadšený. Epizodické vyprávění je sice kamenem úrazu, ale pořád je to asi nejstravitelnější pro formát televizního filmu. Pokud Vás zajímá doba Marie Terezie včetně jí samotné, tak podle mě nedostanete lepšího zfilmování. I třetí herečka Marii zvládla skvostně, nicméně osobně jsem byl nejvíce nadšený z Vojty Kotka. Z něj je regulérní pan herec, klobouk dolů. Plus závěr byl tak silný, že se mi zvedly až chlupy po celém těle. To se mi u české tvorby hodně dlouho nestalo. Děkuji ČT, děkuji za krásné dobové drama, za nádhernou kameru v krásných zámeckých kulisách, za ty perfektní dobové obleky, za ty herecké výkony. Je vidět, že tady si s tím někdo dal práci a byla by hrozná škoda to tu náležitě neocenit. ()

Disk 

všechny recenze uživatele

Závěrečný díl celé pentalogie je bez debat nejlepší. Skvělý divácký zážitek, boží kamera, kostýmy, atmosféra (pravda, digitální Alpy to drobet kazí, ale jsou horší věci), výborný Aaron Friesz v roli Josefa II. a skvěle nadabovaný Janem Cinou. Obrovsky mi to sedlo a jsem rád, že tahle série vůbec vznikla. ()

Reklama

Nach 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Příjemná tečka za pentalogií o Marii Terezii. Pokud ji retrospektivně zhodnotím, musím smeknout. Po věru nezajímavých prvních dvou epizodách, kde mě u druhé série motivoval ke sledování pouze Vojta Kotek, se ve druhé sérii Marie Terezie přetavila ve kvalitní politické drama, aby v posledním díle tuto kvalitativně nastavenou laťku dovedla do chtěného cíle. Největší negativum Marie Terezie III. tak tkví v přílišné rozvleklosti. I tak ale - zvláště pro milovníka pomalejších filmů - ty dvě hodiny byly naplněny množstvím zajímavých charakterů, které hrají excelentní herci. Obzvláště zmíněného Kotka bych rád vychválil. Příběh o střetu generací byl podán záživně, vtipně i dramaticky. Pro celou koprodukci určitě více než chvalitebná tečka za celou sérií. 75% ()

Vajonek 

všechny recenze uživatele

Dívalo se na to pěkně - kamera, kostýmy, masky (snad jen u exteriérů mi některé záběry připadaly, nevím proč, trochu umělé)... Obzvláště se mi líbil Vojta Kotek a to nejen vizáží, ale i tím, jak se dokázal celkově, včetně třeba hlasového projevu, vžít do role stárnoucího Františka Štěpána. Oproti předchozím dílům (kde to bylo obsaženo také výrazně, přece jen ale pořád dost prostoru dostaly i jiné linky) na mě byla (a ponechávám při tom úplně stranou historickou věrohodnost) Marie Terezie III ale až příliš zaměřená na vztahové (či spíše sňatkové) peripetie, působilo to už hodně "bulvárně", monotematicky. Čekala jsem prostě trochu více třeba o chystaných reformách, politice, více společných dialogů matky a syna z "pracovní" oblasti. Velice působivá byla ale závěrečná scéna pohřbu, důstojné zakončení. A v celkovém souhrnu si tento koprodukční projekt určitě zaslouží pochvalu - jsem přesvědčená, že řadu lidí nejen bavil, ale probudil v nich skutečný zájem o význačnou panovnici. Asi je to právě i tím, že tu byla velká snaha udělat filmy divácky co nejpřístupnější, možná trochu na úkor historické přesnosti nebo komplexnějšího podrobnějšího shrnutí života císařovny. Věřím, že si každopádně teď po zhlédnutí spousta diváků bude dohledávat bližší informace, některé věci upřesňovat (podobně jako se na to chystám já :D). Když nějaký počin něco takového dokáže spustit, vždycky se to podle mě počítá. ()

UncleG 

všechny recenze uživatele

Kostýmy a paruky sedí. Kamera dobrá. To je bohužel jediný pozitivum, co se o tomhle televizním tyjátru dá říct. Je opravdu tragické, když se postavy oslovují celými jmény a plnými tituly, aby nebohý divák věděl, do čí imaginární držky se právě dívá. Dále následují scény, kdy rozliční hybatelé světovými dějinami stojí, sedí nebo někam kráčí a přitom si vysvětlují motivace svých politických machinací. Korunu tomu hned z kraje nasazuje scéna s mapou a ukazovátkem - ve které nějaký čičmunda (pečlivě představený a otitulovaný) vysvětluje Marii Terezii, koho si její fakani mají vzít a proč. Protože ona to asi neví. Nebo zapomněla. "Připoměňte mi pane hrábě, proč vlastně chceme provdat Marii Antoinettu do Francie...?" A pán hrábě vezme ukazovátko a začne nad mapou vysvětlovat. Tak fakt dík, tímhle se ze zamýšleného historického dramatu mentálně posouváme na úroveň učební pomůcky pro sedmou třídu zákaladní školy. Á propos, když už jsme u toho "dramatu"... tak Vojta Kotek dokáže celkem solidně zahrát Vojtu Kotka.  Ale přiznejme si, že na velkou dramatickou roli prostě nemá. Celý jeho herecký um (ehm) se tu redukuje na "tvářím se jako ropucha se zaseklou třískou v rektu a přitom na půl huby bez zájmu drmolím nějaké proklamace"... Tenhleten nezúčasněnej pološepot zvládá rutinně a přesvědčivě Roden. U Kotka je to jedno velký Auvajs! ()

Galerie (17)

Zajímavosti (5)

  • Scenáristka Mirka Zlatníková řekla k obsazení Vojtěcha Kotka do role manžela Marie Terezie Františka I. Štěpána Lotrinského: „V první sérii jsem nevěděla, že Štěpána bude ztvárňovat právě Vojta, v dalších už ano. Psala jsme ho pak vyloženě pro něj o on ho hrál tak dobře, že mi začal zabírat stále větší a větší část scénáře, což vyvrcholilo právě v posledním dílu. Možná by se tato část měla jmenovat spíš Manželka Františka Štěpána.“ V případě role manžela Marie Terezie se původně rovněž uvažovalo o střídání herců, ale z důvodu skvělého výkonu Vojtěcha Kotka se od myšlenky ustoupilo i v posledním díle, kde herec ztvárňuje o pětadvacet let staršího muže. (Komiks)
  • Natáčelo se mj. v Kroměříži – v Arcibiskupském zámku a zahradách a v kostele sv. Mořice. Dále na zámcích Slavkov, Jaroměřice nad Rokytnou, Milotice, Valtice a Český Krumlov. Točilo se také v klášteře Plasy. (jungewolf)
  • S přípravou scénáře tvůrcům pomáhala i rakouská spisovatelka Monika Czernin, jejíž předkové pocházejí z českého šlechtického rodu Černínů z Chudenic. (Komiks)

Reklama

Reklama