Režie:
Gordon ParksScénář:
Ernest TidymanKamera:
Urs FurrerHudba:
Gordon ParksHrají:
Richard Roundtree, Moses Gunn, Drew Bundini Brown, Joseph Mascolo, Kathy Imrie, Wally Taylor, Julius Harris, Rosalind Miles, Joe Santos, Gordon Parks (více)Obsahy(1)
Tentokrát musí Shaft, superinteligentní a neohrožený soukromý detektiv, osobně doručit vzkaz do New Yorku. Ale vše se komplikuje vraždou jeho klienta. (oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (19)
Po mém nevelkém nadšení z prvního filmu se Shaft vrátil a tentokrát konečně již plně vyzbrojen. K charisma z prvního filmu dostal k dispozici zajímavé protivníky a mnoho možností jak se s nimi vypořádat. Zvlášť finále plné výbuchů, střelby, automobilové honičky, rychlé lodi i vrtulníku rozhodně stojí za vidění. Velké zlepšení a velká naděje pro Shaftuv výlet do Afriky. ()
Na prvním dílu byla jediná zajímavá věc hudba, na druhém dílu je jediná zajímavá věc hudba. Ani závěrečná akce s vrtulníkem to nezachrání a já už slibuju, že nebudu nakoukávat všechno na co přijdu. Nutno dodat, že jsem se do těchto dílů pustil jen z toho důvodu, že jsou v nejnovější verzi všichni Shaftové. ()
Mnohem akčnější pokračování příběhů detektiva Shafta, které v paměti diváka zůstane hlavně díky dlouhému finále. To jak se předtím popotahují o místo na New Yorkském slunci "Pudřík" a "Talián" není podstatné a vše spěje ke konečnému, a důležitějšímu, zúčtování nasraného Shafta a otravného vrtulníku. 65 % ()
Nekompromisní a ostrá sedmdesátková záležitost. Nejsilnější zbraní Shafta není obsah jeho spodního prádla, ale kombinace individualistického marlowovského detektiva se spoustou suchých hlášek s exploatačním gerojem hrajícím si na honěnou s vrtulníkem. Stejně jako Marlowe dostane Shaft několikrát na hubu, ale stejně jako on se vždycky zvedne a tluče jiné nabíječe dál. ()
Formálně vymazlenější a finančně lépe vypolstrované pokračování blaxploitation hitu, který definoval podobu žánru a jeho postav, dává permanentně najevo své studiové zázemí. Ostatně na rozdíl od lacinější konkurence oplývá stylovou výpravou a hlavně precizním rozzáběrováním akce. Obzvláště finální honička využívající automobily, rychlostní člun a vrtulník může posloužit jako ukázka staré dobré školy, kdy akce byla maximálně přehledná, ale současně díky nápaditým kamerovým pozicím a jejich svižnému střídání měla stejné dravé tempo a pohlcující efekt jako spasmické kamerové eskapády dnešních akčních filmů. Jestliže první "Shaft" se stal lifestylovou ikonou, dvojka tuto rovinu ještě upevňuje okázalým interiérovým designem a pravidelným střídáním šatníku hrdinových partnerek, ale také productplacementem, který do řady záběrů aranžuje obálky módního časopisu Essence ("pro černošské ženy od 19 do 49 let") a lifestylového Ebony. Ruku v ruce se sebeuvědoměním filmu jde i nadměrně nafouklé ego hlavního hrdiny. Vlivem předchozího dílu, ale zřejmě i konkurenčního snímku "Super Fly" se právě zde definitivně ustanovuje tradiční podoba hypersexualizovaného a sebevědomého blaxploitation hrdiny, jemuž stačí jedna věta, aby všechny ženy v okolí okamžitě rozevíraly nohy v toužebném očekávání. Na tento obraz posléze navázaly mnohé další filmy, až došel svého vrcholu v burleskních filmech Rudyho Raye Moorea či ve famózní ódě na virilitu černošských alfasamců "Black Shampoo". ()
Galerie (18)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Reklama