Režie:
Brian HelgelandKamera:
Ericson CoreHudba:
Chris BoardmanHrají:
Mel Gibson, Gregg Henry, Maria Bello, David Paymer, Bill Duke, Deborah Kara Unger, John Glover, William Devane, Lucy Liu, Jack Conley, Kris Kristofferson (více)Obsahy(2)
Pomsta je zábava, když se jí ujme dvojnásobný držitel ceny Akademie(R)* Mel Gibson v roli drsného Portera. Odplata je svižná a vtipná směs akce a filmu noir. Snímek režíroval držitel Oscara za L. A. Přísně tajné Brian Helgeland a podílel se také na scénáři, jež je adaptací románu Donalda E. Westlakea. Ten už posloužil jako předloha pro klasiku Point Blank, která vznikla ve spolupráci Jon Boorman/Lee Marvin. Když Portera podrazí vlastní kumpáni, ukradnou jeho podíl v hodnotě 70 tisíc dolarů a nechají ho napospas smrti, zbývá jen jeden způsob, jak věc vyřešit: Porterův způsob. Jeho vendeta postaví spoustu podrazáků před hlaveň pistole. Zkorumpovaní policajti. Pouliční gangy. Bezpáteřní křiváci. Šéfové podsvětí. Všichni, kdo stojí mezi Porterem a jeho sedmdesáti tisíci, brzy zjistí, že se Porter vrátil... a chce se mstít. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (695)
Scénář: Brian Helgeland, Terry Hayes .. Pomsta, vždy stejná a vždy jiná. A tentokrát geniální, drsná a zábavná. Film plný překvapení, napětí, násilí, atmosféry a stylu Noir. Tak přesně tohle a takhle si to představuji. Skvěle jsem si to užil. Gangsterka jak má být. Cool 94%! ()
Rozhodně skvěle ztvárněný detektivně akční snímek. Ovšem Mel, jako akční hrdina, je pro mně trošku problém. Časy Smrtonosné zbraně 1 jsou ty tam a Gibson se dostává do fáze Batmanovské, možná i trochu Supermanovské. Komediální stránka filmu je bezvadná, ovšem nezničitelný Porter, je pro mně bohužel až moc nezničitelný a naopak Val, je zase až přehnaně zápornej. Na rok výroby si myslím, že scénář mohl být daleko více dramatičtější a zamotanější. Po 30min. filmu je Ti prostě jasné, že Portera nikdo a nic nezastaví. Nakonec už jen zbývalo, aby si vzal svých 70tis. a zbytek zahodil. ()
Stylová noir-gangsterka s přesvědčivým Melem Gibsonem v hlavní roli tvrdého zloděje Portera. Helgelandovi se podařilo vtisknout přestně tu atmosféru, která prochází většinou knih Donalda E. Westlakea (předlohu k ODPLATĚ s názvem "The Hunter" vydal pod pseudonymem Richard Stark) a ukazuje svět plný zloďejů, feťáků, šlapek, zkorumpovaných policajtů, sadistů anebo prostě pitomců s kterými má co dočinění hlavní hrdina. Doprovázený sarkastickým monologem k divákovi se Porter pomalu propracovává ke svým sedmdesáti tisícům dolarů, které mu ukradl jeho parťák Val a jeho manželka. Styl jakým všechny překážky likviduje je prostě "cool" a člověk mu musí držet palce i kdyby nechtěl. Po chvíli vám začne být jedno, že zápletku jste už stejně někde viděli a že víte co příde dál a necháte se unášet světem, který je sice tvrdý jako skotskou nasáklé ledviny, ale taky je zatracěně sympatycký. V mojí osobní TOP 20. ()
Megamor!!! Gibbson je tady drsnější než kdykoliv jindy a nebezpečně mu to sedne. S nikým se nesere, před nikým nemá respekt (díky čemuž i pořád dostává do držky) a postupně likviduje jednoho bosse za druhým, jako by se nic nestalo. Všechno má navíc moc dobře vymyšlené a občas se i divíte, že mu to tak dobře vychází. Už to samo o sobě by na dobré hodnocní stačilo, jenže ono to ještě není všechno a autoři vám jako šlehačku na dort servírují zatuchlou noirovou atmosféru a spoustu perfektních vedlejších postav v čele se slizounem Reznickem, dominou Lucy Liu nebo duem zkorumpovaných koblihových poldů, kteří si myslí, že s Gibbsonem můžou vyjebat. Nemůžou... Ale teď už uhněte, jdu si sehnat tu verzi s alternativním koncem! ()
Popravdě nechápu, proč je tu Odplata zadána dvakrát. Vzhledem k tomu, že se jedná v podstatě o dva různé sestřihy téhož. Což je tu vždy v rámci jednoho profilu, kde jsou v hlavičce uvedeny akorát různé stopáže různých verzí. Uznávám, že zde to možná může být trochu jiný případ, kdy byl tedy původní režisér v průběhu natáčení vyražen a část filmu přetočena, ale stejně... Notabene když já jsem v tom zase až tak zásadní rozdíl neviděl. Tak dvě třetiny filmu jsou stejné, odlišný je pouze konec. Ale princip světí prostředky, v obou dvou případech Porter na konci filmu usedá do vozu s Rosie do auta s prachama a za hlášky "Just drive, baby" ujíždí v dál... Mel je tady děsněj borec a i ostatní obsazení je fajn. Dloužno dodat, že u mne vítezí nová verze, která se mi prostě líbila víc... 80% ()
Galerie (34)
Zajímavosti (22)
- Všimněte si, že v jedné scéně je detailní záběr na klíče v zapalování auta, na kterých je logo Fordu. Porter (Mel Gibson) ale odjede v Cadillacu. (don corleone)
- Věta "Get ready to root for the bad guy" musela být pro australskou verzi upravena jako "Get ready to cheer for the bad guy". Je to kvůli tomu, že "to root" vyjadřuje v australském slangu pohlavní styk. Přišel s tím Mel Gibson (Porter), rodilý Australan. (don corleone)
- V průběhu natáčení, když bylo hotovo asi 30 % filmu, vystřídal Briana Helgelanda na pozici režiséra John Myhre. (don corleone)
Reklama