Režie:
Bille AugustScénář:
Bille AugustKamera:
Jörgen PerssonHudba:
Hans ZimmerHrají:
Meryl Streep, Glenn Close, Jeremy Irons, Winona Ryder, Antonio Banderas, Vanessa Redgrave, Maria Conchita Alonso, Armin Mueller-Stahl, Jan Niklas (více)Obsahy(1)
Román "Dům duchů" chilské spisovatelky Isabel Allendeové vyšel v roce 1985. Autorka (neteř bývalého chilského prezidenta Salvadora Allendeho Gossense) v něm zachycuje pohnuté osudy tří generací rodiny Truebů, v nichž se zrcadlí společenské a politické změny v zemi v letech 1926-1973. Dánský režisér Bille August se ujal komplikovaného úkolu převést román do filmové podoby. Výpravný "mezinárodní film", natočený v angličtině, s anglickými a americkými hvězdami, je pokusem vytvořit v popředí historické fresky osobitou reflexi individuálních příběhů několika postav, svázaných rodinnými pouty, utrpením, soucitem, vášní a nenávistí. Přestože Augustův snímek popisuje dobové události (na nichž se postavy podílejí), je kupodivu spíš rafinovaně natočeným melodramatem s prvky magického realismu, než klasickým historickým filmem... Bohatý dobytkář Esteban Trueba se ožení s křehkou aristokratickou Clarou, s níž šťastně žije ve svém velkém venkovském domě. Citlivá žena, obdařená zvláštními jasnozřivými schopnostmi, však těžce snáší po léta narůstající rozpory s manželem, a po vyhroceném konfliktu Estebana opustí. Zatímco muž udělá kariéru jako pravicový politik, jejich dcera Blanca proti otcově vůli spojí svůj život s levicovým aktivistou Pedrem. Fašistický puč v roce 1973 rodinu rozbije (Esteban je zbaven své senátorské funkce, Blanca je vězněna, Pedro musí emigrovat), nad jejími členy však nepřestává bdít laskavý duch andělské Clary, dodávající trpícím a bloudícím odvahu vydržet a přežít... Augustův film není historickou politickou freskou ve stylu Bertolucciho Dvacátého století (jehož půdorys navenek připomíná). Klade důraz na osudové vztahy postav, jejichž role jsou důsledně rozděleny (andělská Clara, démonický Estebanův levoboček), na magii míst, v nichž se tyto vztahy realizují (dům, ulice, rodinný stůl), i na jednotlivé, pro smysl vyprávění důležité předměty (Clařina tajemná krabice, andělská křídla, hvězdy). Zvláštní roli mají i principy mužského vnímání světa ("politici" Esteban a Pedro), jež nejsou v souladu s ženským způsobem laskavého přetváření skutečnosti (Clara, Blanca). Režisérův moderní a inteligentní přístup k "pokleslému" žánru melodramatu dal vzniknout pozoruhodnému filmu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (135)
Velkolepa historika podivana,zachycujici pomerne dlouhe obdobi temer 50-ti let v Chile.Vyrovnat se s timto dlouhym casem a prevest ho vskutku verohodne na filmove platno byl ukol nelehky,ale reziser ho zvladl bravurne a se cti.Pomohl mu k tomu skvely scenar,vyborna kamera a zejmena herci jsou skveli-od Meryl Streep,pres Jeremy Ironse,Glen Close,Winonu Ryder az po Antonio Banderase a Vanesu Redgrave.Vse doplnuje skvela hudba Hanse Zimmera,takze prakticky neni,co vytknout.Ja bych si to prece jen dovolil-misty je film malinko rozvlekly a prilis se zaobira mistni politikou,ktere divaci ve zbytku sveta prilis nerozumi.Mozna by malinko pomohly strihacovy nuzky a film by ziskal dynamicnost,ktera mu trochu chybi.Proto davam,ale i tak skvelych,85%. ()
Námět ani příběh filmu mě bohužel nijak neoslovili...To, že politika je sviňa už všichni dávno víme, stejně jako, že je potřeba si odpouštět, než bude pozdě...nic objevného, nic, co by zaujalo... Film má ale spoustu pozitiv, jako je slušná, nepodbízivá, ale i přesto nápaditá režie, lahodná hudba, andělská Meryl Streep, krásná Winona Ryder, snesitelný A. Banderas a (opět) fenomenální Jeremy Irons... film tedy prostě nemá šanci začít nudit, ale asi si na něj za pár dní ani nevzpomenu. ()
Dlouho jsem v sobě neměl takový rozpor v tom, jak mám ohodnotit film. Jelikož jsem se však dostatečně brzy smířil se skutečností, že mám co do činění s rozvleklou rodinnou ságu a že z potenciálu názvu nebude nic (věčná škoda), pálím za čtyři. Samozřejmě existují i další elementy, jako například Hans Zimmer, Meryl Streep, Glenn Close nebo Winona Ryder, které si spravedlivé hodnocení vysloužili perfektní prací. ()
„Kedysi som ťa nenávidela. Chcela som sa pomstiť. Teraz to ale postupne vyprcháva. Začínam si uvedomovať, že medzi jednotlivými udalosťami sú súvislosti. Pýtam sa sama seba, či mám dôvod prispievať do toho bludného, nekonečného kruhu plného vrážd, pomsty a nenávisti.“ Pôsobivá adaptácia slávneho románu zo žánru „magický realizmus“, ktorý je natoľko originálny, že film nemohol s takým režisérom a hercami (Jeremy Irons bol presne taký tvrdý Trueba, ako som si ho predstavoval pri čítaní) dopadnúť zle. Kniha svojrázne miešala dokopy krvavé scény (nad scénou, v ktorej dievčatko sleduje pitvu staršej sestry som rozmýšľal tri roky v kuse) s poetickými, až nadprirodzenými. Odohrávala sa naprieč desaťročiami a mala obrovské množstvo postáv. Všetko sa to miesilo s úmrtiami, znásilneniami, vraždami i snovými zážitkami, z ktorých zostával rozum stáť (ústredná hrdinka od detstva vie hýbať predmetmi bez toho, aby sa ich dotkla a v obrovskom dome sa motajú priesvitní duchovia). Skrátka látka, ktorá sa nedá ľahko sfilmovať. Tvorcovia to však napriek tomu zvládli. Jediné, čo ma mrzí, je absencia záhadného tvora, ktorý bol v románe predstavený ako kombinácia obrovského psa, menšieho dinosaura a koňa. Je to komplikovaný a dlhý film, pomerne náročný na pozornosť a nedá sa pozerať trikrát do roka. Ale to nie je mínus. ()
Stále méně se mi chce věřit (a již více to zkoušet nebudu), ani myslet na to, jak tento velice nadaný režisér mrhá svým talentem a brodí se v béčkových námětech. Jako by zapomněl na smysl a ůčel filmu (samozřejmě vzbuzovat a podněcovat reflexi, ať je jakákoli), snižuje se k mechanickému popisu jakési rodové ságy, která muže/měla by/musí být většině diváků ukradena.. ()
Reklama