Reklama

Reklama

Epizody(3)

Obsahy(1)

Malá Dido vyrastá v patricijskej rodine lekára Alexandrosa. Je vychovávaná k pohŕdaniu a nenávisti ku kresťanom. Postupne však zisťuje, že tí najlepší a najčestnejší ľudia z jej okolia sú kresťania. Nevie to pochopiť a v jej detskej dušičke nastáva zmätok. Až postupne porozumie, že kresťanstvo je predovšetkým láska človeka k človeku a podľa toho sa zachová v závere filmu. Zatiaľ však zdanlivo usporiadaná rodina zažíva svoju morálnu drámu, ktorá vedie až k tragédii. Jej iniciátorom je najstarší syn Fortunant, ktorý v záujme dodržiavania poriadku v štáte pošle nevedomky na smrť kresťanov, členov svojej rodiny. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (7)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Před několika lety jsem v Praze na hlavním u stánku s DVD (to se akorát vyprodávala)  koupil do zásoby tuším za 49 Kč 3 DVD v papírovím obalu s podivným názvem DIDO.  Že nejde o další album populární zpěvačky jsem pochopil již z úvodního fota, protože na něm byl zarostlý Bartoška v jakési plátěné tunice a hned za ním stejně zarostlý a v tunice Sagvan Tofi. Rok vzniku filmu 1991. Obsah hovořil cosi o prvních křesťanech a Římu. Nu, to by mohla být docela bžunda na nějakou párty na chalupě s přáteli napadlo mne hned. Mám bujnou fantazii, ale představit si Sagiho jako křesťana... a ještě bez Vaculdy, to mi prostě nešlo. Časem se neustálým přehrabováním v knihovně určené pro DVD tahle věc někam ztratila až byla nedávno nalezena. Ze zvědavosti jsem si to pustil a už jsem nepřestal koukat. Našim se totiž ve spolupráci s Němci podařilo natočit něco mezi Ben Hurem a Quo Vadis a to fakt nepřeháním! A nemyslím teď jen námět samotný, tedy dobu krátce po smrti Ježíše, kdy byli křesťané pronásledováni a zabíjeni. Římská říše byla v podstatě mnohonárodnostní a neskutečně tolerantní. Pokud jste chtěli, mohli jste mít za boha třeba koně, nebo kohouta. Ale museli jste být oddáni císaři jako svému vládci a bohům Říma. Většina tehdejších náboženství s tím uměla koexistovat, ale křesťané nesmí míti jiného Boha a touto podmínkou se zcela jasně vymezovali tehdejšímu pořádku. Přesto i tak měli leckdy dost času odvolat a zachránit si život. Leč, kdo to s vírou myslel vážně, neměl jiné cesty než na popraviště. Dido je dospívající dívenka žijící v domě řeckého lékaře a řádného římského občana. Je to privilegovaná rodina vlastnící otroky i veliký dům mající se velice dobře na thedejší poměry. V čase našeho příběhu se křesťanství šíří navzdory represím velmi rychle. Je tehdy běžnou zábavou chodit se dívat na popravy a upalování křesťanů. Křesťané jsou škůdci, tráví vodu ve studnách i chleba, je tedy v pořádku je likvidovat. To ví od dospělých i Dido a bere to jako samozřejmou věc. Dívky je plný dům, občas se nudí a tak poslouchá za dveřmi co si kdo povídá. Díky tomu zjistí, že i v domě jsou nejspíše křesťané. Snaží se pochopit co je k víře vede a proč někteří touží po mučednické smrti, nebo odmítají milost možností obětovat v římském chrámu. Dobře ví, že stačí se jen zmínit a římští vojáci dům vyberou jak liščí doupě. Ona ale není sama kdo je z nástupu nového náboženství zmaten. I její dospělý bratr vidí, že se něco děje. Pro něj ale jako Římana je to jednoznačné porušování řádu, kázně a pořádku na kterém říše stojí. On chaos nedovolí... --- Musím říci, že jsem byl ohromen náročnou látkou do jaké se filmaři pustili krátce po revoluci i tím, že tento skvost je prakticky divákům u nás neznámý. Bratři Slováci prominou, štval mi tam ten slovenský dabing. Českých herců tam hrála hromada a špatně se kouká na Barťáka nebo Luďka Munzara, kterak jsou slovensky dabováni. Film byl točen dle lokací snad kdesi na Balkáně nebo v Severní Africe. Tvůrci si dali neskutečnou práci s dobovými reáliemi a já si ve filmu krom litinových patek sloupů veřejného osvětlení v přístavu nevšiml jediné chyby. Ať už se jednalo o oblečení, kahany, vybavení domů či domy samotné. Dokonce chleba se podával pravý římský. Nad tímhle filmem bděl někdo, kdo dobře věděl jak vypadal Řím v prvním století na začátku našeho letopočtu... Krásná byla i hudba. Munzarovi ten fous a ohoz moc slušel. Krásné byly mladé Eva Vejmělková a Vendula Křížová v římských outfitech s dobovými účesy... Horší to bylo s hlavní představitelkou Dido pihatou Janou Švecovou. Moc mi tam typově neseděla a její postava se chovala občas divně. Například když její blízké odvádí vojáci, směje se atd... Blbost mládí? Možná. Ale hrála celkem slušně, to jí musím nechat. Každopádně tohle je dost neprávem zapomenutá věc a já nechápu proč se to u nás nepouští v TV alespoň na velikonoce, místo přiblblých amerických filmů s nábořenskou tématikou ! Dávám za 4 potvrzení o obětování! * * * * () (méně) (více)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

1/3 Vysloveně zajímavý příklad porevoluční televizní koprodukce, ve které hrála prim bratislavská televize a německé peníze. Námět zvolen podle německé autorky zabývající se životy křesťanů ve 2. století našeho letopočtu je skutečně zajímavý. Ačkoli slovenský nebo český překlad Die Nacht der Zugvögel z roku 1983 nikdy nevyšel. Obsazení je na svou dobu atraktivní, exteriéry působí také dobře. Pakliže jde o seriál Dušana Rapoše, samozřejmě nechybí Eve Vejmělková, solidní výkony jsou na bedrech Munzara, Bartošky, Valentové a Hanzlíka s Vášáryovou, pro mladší je tu Tofi, představitelka hlavní dětské role Švecová je přirozená. Dnes by ale samozřejmě stejný děj stačilo převyprávět v jednom televizním filmu. ()

Reklama

Gig 

všechny recenze uživatele

Příjemné překvapení. Čekal jsem inscenaci ze starého Říma a dostal jsem minisérii ve stylu Quo Vadis či Poslední dnové Pompejí z osmdesátých let. Navíc jako třešinka čeští herci. Munzar či Valentová jako by se pro roli narodila. Výborná byla i pihovatá Jana Švecová coby Dido. Překvapil i Sagvan Tofi v nečernobílé postavě. Co se někumu nemusí sedět vyprávění příběhu z pohledu malé či dospívající holky. ráží celkové hodnocení to je možná tempo seriálu. I když vše se vyvíjí a nic není otázkou "pěti minut". Škoda, že tento seriál není víc vidět v televizi. Minimálně o Velikonocích. ()

javlapippi 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Príbeh dievčiny Dido z bohatej rodiny miestneho gynekológa v antickom Ríme, ktorá zisťuje, že okrem oficiálneho štátneho náboženstva existuje aj disidentské kresťanské hnutie a prekvapene poznáva objem jeho stále sa rozrastajúcej členskej základne, zasahujúcej aj do ich domácnosti. Napriek tomu, že je film podľa úvodných titulkov určený deťom a mládeži s neohrozenou nezletilou hrdinkou a kresťanským podtónom, sú tu niekedy celkom odvážne scény sexuálneho charakteru. To bude asi tým slobodným začiatkom deväťdesiatych rokov s ešte nie presne definovanými pravidlami. Pamätám si veľký článok o nakrúcaní seriálu v mládežníckom časopise Kamarát, televízna premiéra mi ušla, repríz asi veľa nebolo a tak som sa k jeho zhliadnutiu dostal s 32 ročným oneskorením. No a musím konštatovať, že aj keď je námet veľmi zaujímavý, výprava bezchybná, herecké obsadenie na dnešnú dobu dychberúce, tak výslednému dielu čosi chýba. Napriek tomu určite stojí za pozretie. Viac v komentároch k jednotlivým častiam. ()

KrestanFilms 

všechny recenze uživatele

Tento film byl spíše zklamání. Ano - na Česko-slovenské poměry je to dost nezvyklý a tudíž zajímavý výtvor. Nicméně pro koho byl natočen? Vzhledem k tomu, že byl točen spíše z pohledu křesťanů nejspíš nezaujme nevěřící. Ale křesťany zase odradí už první díl, který je plný sprosťárniček a jakoby mimochodem, na ději zcela nezávisle, je zde i zcela nahá žena. V druhém díle už sprosťárniček ubylo, ale nahotinku sem stejně vrazili a to rovnou při milování. A třetí díl? Tady šlo o prsa a velkou sochu penisu. Dělají si z nás snad autoři srandu? A vzhledem k tomu, že byl děj dost nezáživný a konec naprosto nijaký, tohle dílko prostě nemohu doporučit... ()

Galerie (3)

Reklama

Reklama