Reklama

Reklama

Když okradete mafiány, není to loupež – ale sebevražda... Měla to být obyčejná loupež. Banda zlodějíčků se ale dostane do vražedné hry na kočku a myš. V New Yorku se jim totiž podaří okrást italské gangstery, kteří mají naneštěstí pro ně pod palcem celý Harlem. A právě několik členů mafie je během loupeže neplánovaně zamordováno. Zlodějíčci přitom budou mít v patách nejen zuřící gangstery, ale také neúprosné bělošské policisty, jelikož i jejich příslušníci byli během krádeže zastřeleni. Boj o přežití a odplatu může začít... Výtečný a v našich poměrech nepříliš známý thriller s akčními prvky vyniká působivou atmosférou, na hony vzdálenou od stylizované studiové produkce. Režisér Barry Shear si prosadil, aby se kriminální námět natáčel v hodnověrných lokacích na Manhattanu. A stejně bezprostředním způsobem přistoupil k látce také kameraman Jack Priestley, který použil navzdory zvyklostem lehké kamery Arriflex. Pohyblivé vybavení spolu s reálnými lokacemi a nekašírovaným herectvím (uvidíme mj. rázovitého Anthony Quinna) dodaly filmu nezaměnitelný punc syrovosti. Poetiku každodennosti ještě umocňuje téma rasismu, vetknuté už do samotného názvu snímku. 110. ulice tvořila v New Yorku 70. let pomyslnou hranici mezi smetánkou a chudinou, mezi „bílým“ byznysem a zanedbanými černošskými ghetty. Toto třídní napětí se podařilo přinést i do dramatického oblouku filmového vyprávění, jehož svébytnost podtrhuje soulová a funková hudba, v čele se stejnojmennou titulní písní Bobbyho Womacka, která byla ještě nesčetněkrát filmaři využita (Jackie Brownová, Americký gangster). Nemenší měrou je snímek zajímavý svým atypickým žánrovým půdorysem, jenž na jednu stranu vychází z „westernově“ uzpůsobených kriminálek typu Drsného Harryho, na stranu druhou ale nezapře etnické prvky tzv. blaxploitation filmů, a v neposlední řadě v něm najdeme znaky potemnělých „noirových“ detektivek. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (47)

woody 

všechny recenze uživatele

Násilná 70's kriminálka s obrovskými bouráky, padouchy rozstřílenými samopalem, kultovním úvodním songem (Tarantino použil v Jackie Brown) a černochy pobíhajícími po newyorských střechách v pestrobarevných pimpovských oblečcích ... Má to svoje neodolatelné kouzlo a navíc je to - na béčkovou kriminálku - poměrně novátorsky natočené s mnoha stylovými vychytávkami. A nesmím zapomenout zmínit fešáckého Anthony Franciosa jako úlisného mafiánského bosse. Vizte geniální titulkovou sekvenci. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Já tentokrát půjdu opět hlavou proti zdi. Film na pozadí loupeže otevírá téma rasismus v New Yorku, o kterém si člověk musí něco načíst, aby pochopil. Až teprve teď, díky zajímavostem, vím co byla a jaký význam měla 110. ulice. Aby snímek zapůsobil ještě víc, je v něm skutečně drsné násilí a potoky krve. Díky novému typu kamery působí tato dost autenticky, ale chvílemi bych ocenil autenticity méně a více filmovosti. A z hereckých výkonů mě zaujal výhradně Anthony Quinn. Hlavního se ale, myslím, podařilo docílit. Poukázat na jiné chování k černochům a bílým. I kriminalisté té doby k tomu tak přistupují a podle toho také s podezřelými jednají, byť v době natočení byla situace nepoměrně lepší než o deset let dříve. ()

Reklama

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Nenadchl ani nezklamal. Snímek patří k těm filmům, které si objednávalo ideologické oddělení ÚV KSSS v rámci akce Pravda o USA. Jestli mi nevěříte, tak se na něj koukněte.  .   .            .               .                                         .                    .              .         . ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Přes 110. ulici je zajímavá kriminálka, v níž se nedočkáme jasně stanovených klaďasů a záporáků jako v mnoha jiných filmech. Děj snímku prožíváme s lidmi, jejichž cíle a způsoby lze morálně napadnout, a proto jde o zcela uvěřitelné postavy, které nepodléhají černobílosti vyprávění. Příběh je tím daleko víc osvěžující a lépe kriticky poukazuje na sociální prostředí, které z poctivých lidí dělá křiváky a z chudáků zabijáky. ()

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Americké akční drama odehrávající se v New Yorku, kde trojice černochů převlečených za policisty zastřelí skupinu mafiánů a ukradne jim tři sta tisíc dolarů. Za touto trojicí chudých černochů se rozjede pátrání jak kriminální služby, tak především zbytku gangsterů, kteří chtějí své peníze za každou cenu zpět. Vyšetřováním několikanásobné brutální vraždy byl pověřen kapitán Matelli (A. Quinn) a mladý černošský poručík Pope (Y. Kotto), jež mají odlišnou vyšetřovací strategii. Kromě kriminálního aspektu filmu je velmi patrná i společenská rozdělenost a rasové předsudky bílých a černých obyvatel města, jež byla v té době obvyklá. Ulice zmíněná v názvu snímku měla představovat dělící linii mezi bohatou bílou newyorskou smetánkou a zanedbanou černošskou chudinou. Nesourodé duo kriminalistů bylo sice zajímavé, avšak většinu pozornosti na sebe strhla mafiánská skupina pod vedením italského gangstera A. Franciosa, jež začala zloděje a vrahy pronásledovat. Výraznou postavu hlavního strůjce přepadení a vraha ztvárnil P. Benjamin, jenž se pomocí svého samopalu dokázal gangsterům ubránit, avšak kriminalistům už uniknout nedokázal. Je s podivem, že tato postava představovala vraha nejen gangsterů, ale i policistů, a přesto dokázala vyvolat svým jednáním jisté sympatie. Scény se zběsilým Benjaminovým samopalem patřily k tomu nejdramatičtějšímu, co film B. Sheara nabídl. Drama, jehož nadprůměrná kvalita byla patrná už od začátku, mě nakonec díky kulce namířené na kapitána Matelliho od jednoho z gangsterů představující nečekané a mrazivé zakončení snímku, přesvědčila o nejvyšším hodnocení. ()

Galerie (79)

Zajímavosti (5)

  • Anthony Quinn bol aj producentom filmu. (Svadbos)
  • Samopaly použité vo filme sú značky Smith and Wesson Model 76, 9 mm. (beso74)
  • V scéne odohrávajúcej sa v kancelárii u Doc Johnsona (Richard Ward), keď s ním rozprávajú detektívi Matelli a Pope (Yaphet Kotto), beží televízia. Práve v nej dávajú western Súboj v El Diablo (1966) o rasovom konflikte medzi belochmi a Indiánmi. (beso74)

Související novinky

Zemřel herec Burt Young

Zemřel herec Burt Young

19.10.2023

Ve věku třiaosmdesáti let odešel americký na Oscara nominovaný herec Burt Young, mnohým fanouškům známý zejména svou rolí Paulieho Pennina z populární série filmů o Rockym Balboovi. Deníku New York… (více)

Reklama

Reklama