Reklama

Reklama

Krvavá paní

Československo, 1980, 77 min (Alternativní 71 min)

Obsahy(1)

Po zpracování příběhu o Juraji Jánošíkovi si klasik slovenského animovaného filmu Viktor Kubal vybral další historickou postavu opředenou pověstmi, nechvalně proslulou uherskou hraběnku a paní Čachtického hradu Alžbětu Báthoryovou. Ta v Kubalově lyricko-pohádkové interpretaci z roku 1980, v níž se snoubí děsivá tragika s odlehčujícími komickými prvky, darovala na důkaz lásky jednoho dne své srdce muži, který se o ni v nemoci postaral a zachránil jí život. Bez srdce byla ale jen plná chladu a nenávisti a začala si libovat v utrpení druhých. Viktor Kubal se stejně jako u svého předešlého titulu stal sám autorem námětu i scénáře, výtvarníkem, animátorem a režisérem a po svém boku měl i zde hudebního skladatele Juraje Lexmanna a dramaturga Rudolfa Urca, průkopníka slovenského animovaného filmu. (Česká televize)

(více)

Recenze (67)

Campbell 

všechny recenze uživatele

Tak tohle mě zklamalo, z nějakého důvodu jsem čekal něco totálně jiného. Čekal jsem něco jako Krabata, takže atmosférickou temnou pohádku, a navíc když to je o Bathoryové? Tak jsem čekal i krev, ale kde nic tu nic. Je tu sice koupel v krvi, dokonce i jedna mrtvola. Ale ten animovanej styl se mi totálně nelíbil, a o atmosférře ani nemluvím, polovina filmu je o Báthorce jak začínala, takže nic extra všude smích a barvy. Později se snaží film padnout na temnější notu ale s tou animací to je prd platný, tak aspoň přidá temnější hudbu ale prostě to nijak extra nefunguje. Ale aspoň to nebylo nic extra hroznýho a na ty 3* to vyšplhá. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Animace je velmi jednoduchá a občas používá dost divoké barvy. Prvních asi 18 minut bylo idyličtějších než běžné disneyovky, až jsem si říkal, zda nekoukám na jiný film. Režisér celý příběh zvládá odvyprávět obrazem a hudbou, jen v první minutě zaznělo pár vět komentáře (takže je vlastně docela sranda, že vydavatel na DVD umístil české titulky). ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

Spočiatku odľahčené, ku koncu desivé a bezvýchodiskové. Kubal ukazuje, ako sa z krásnej, aj keď osamelej Alžbety, stáva smutne preslávená Krvavá grófka. Bez slov, zato s animáciou plnou nápadov (videli ste už, ako niekto druhému dáva svoje srdce, alebo modré z neba?) a za sprievodu hypnotickej hudby Juraja Lexmanna. ()

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Viktor Kubal chvalabohu nechce riešiť ťažko riešiteľné historické skutočnosti a prezentovať podlé úklady mocichtivých uhorských magnátov voči chudinke grófke Báthoryovej a radšej ponúka neuveriteľne emotívny a poetický príbeh postavený na omračujúco prostej a pôsobivej metafore o žene (doslova) bez srdca. Vytvára geniálny animák, ktorý (okrem iného) dokazuje, že i "disneyovské" tancujúce zvieratká môžu fungovať, pokiaľ sú zasadené do správneho rámca. Krvavá pani ponúka extrémny emocionálny rozsah siahajúci od utešene hravej arkadickej selanky večerníčkového typu po veľmi drsný horor, pričom to dohromady sakramentsky dobre funguje. Ak by boli niektoré scény poňaté ako hraný film (pochovávanie odkrvených mŕtvol na sychravom cintoríne za zvuku umieráčika a v svetle fakle či vrúcne objatie pozoruhodne vybavenou železnou pannou), bol by to horor, na aký sa nezabúda ani po transplantácii mozgu. Skláňam sa pred spôsobom, ako úžasne je možné pracovať s priam infantilne minimalistickou animačnou stratégiou. Tí, ktorí si potrpia na technickú perfekciu, budú dokonale zhnusení, alebo prinajmenšom kruto rozčarovaní. Tí, ktorí očakávajú číru poéziu (a nebude im vadiť i nejaká tá číra hrôza) budú skučať blahom. ()

edie sedgwic 

všechny recenze uživatele

Velmi som chcela dat pat hviezdiciek, lebo Viktora Kubala a jeho jedinecny styl mam velmi rada, bohuzial urcite momenty ma trochu neprijemne prekvapili a rusili ma, hlavne prilis radikalne prechody z lalala rozpravky do hororu najhrubsieho zrna. Lexmanovi urcite patri osobitna hviezdicka za hypnoticku a mrazivu hudbu. ()

Zajímavosti (5)

  • V roku 2017 animovaný film Krvavá pani vybrali do programu jedného z najuznávanejších medzinárodných festivalov klasického filmu vo francúzskom Lyone. V digitálne reštaurovanej podobe mal film v Lyone svetovú premiéru. (Raccoon.city)
  • Na Slovensku bolo počuť hlasy, že sa radšej malo siahnuť po inej téme animovaného filmu. Jedna výčitka sa týkala aj úvodného komentáru, v ktorom sa namiesto zvyškov hovorí o zbytkoch Čachtického hradu. Kubal len zalamentoval, že teda zbytočne dostával v škole bitku, keď odrecitovával zoznam vybraných slov po "b" končiaci sa na dobytok, zbytok, živobytie. Zrazu už zbytok neplatí. Hovorieval: "Je mi ľúto, ale film musí mať nejakú chybu." (Raccoon.city)
  • Na snímku pracoval Kubal väčšinou osamotene. Zvládol to, hoci to bola animácia na kolene. Podmienky v Štúdiu krátkych filmov boli úmerné tej dobe. Bola tam jedna kamera, s ňou sa všetko snímalo, žiadne triky sa robiť nedali. "Ale Kubal by ich ani nepoužíval," spomína dramaturg snímky Rudolf Urc. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama