Režie:
Jack SmightScénář:
William GoldmanKamera:
Conrad L. HallHudba:
Johnny MandelHrají:
Paul Newman, Lauren Bacall, Julie Harris, Arthur Hill, Janet Leigh, Pamela Tiffin, Robert Wagner, Robert Webber, Shelley Winters, Harold Gould, Roy Jenson (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Paul Newman v nezapomenutelné titulní roli kasovního trháku podle knihy Rosse MacDonalda Pohyblivý terč. První detektivka v Newmanově kariéře, čítající tehdy třiadvacet filmů, doslova vzkřísila tento žánr.Harper slídí a uniká nástráhám při odkrývání pravdy v propleteném případu únosu a vraždy. Chytrý scénář Williama Goldmana vás pobaví a provede světem "typicky zvláštních" kalifornských postav. Potkáte bohatou dámu (Lauren Bacall), ozbrojeného právníka (Arthur Hill), plážového gigola (Robert Wagner), zapadající filmovou hvězdu s náklonností k alkoholu (Shelley Winters), jazzovou závislačku (Julie Harris) i Harperovu odcizenou manželku (Janet Leigh). A k tomu všemu bezbožný řád z chrámu Mraků vedený Strotherem Martinem. Každý z nich může mít klíč k vraždě nebo kulku pro Harpera. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (96)
Snaha přiblížit se Philu Marlowovi by se Newmanovi podařila, kdyby se scénárista pokusil přiblížit Raymondu Chandlerovi. Takhle je to mizerná detektivka, jejíž překvapivou pointu tušíte díky zdůraznění některých vztahů od začátku. Navíc je klopotný konec hodně zpackaný a motiv opravdu málo uvěřitelný. Skoro bych tipoval, že se hodně střihalo a končilo to původně jinak a lépe. Takhle vznikla mizerná krimi. Co ocenit? Paul Newman dobře hrající rozporuplnou postavu? Ukázku dekadence soudobých pracháčů Ameriky?? Možná, ale to je málo. Vlastně nuda. ()
Vzkříšení detektivních filmů v polovině šedesátých let. Lew Harper, jako soukromý detektiv, řešící zamotaný případ únosu a vraždy. Co chvilku mi film připomínal staré Columbovky, poté zase Jamese Bonda a pak zase Hitchcocka. Prostě takový správný mix ze staré školy. Co mě na snímku nejvíce zaujalo, kromě výborného Newmana - je pěkná, pasující hudba. Pro mnoho herců by byl tento film jedním z jejich vrcholů, ale v bohaté a nabité filmografii Paula Newmana se jedná pouze o lepší průměr. Určitě ale stojí za to, tento počin vidět. ()
70% Slušná detektivka s jasně oddělenými charaktery postav. Slušela by jí kratší stopáž Proč vidět: 1) Ochutnáte karamelku Pamelu Tiffin, sladší než cukrová vata s medem dohromady 2) Soukromé vočko a floutek Paul Newman 3) Obohatí váš taneční repertoár, který zaručí, že se v současnosti na parketu stanete dlouho nezapomenutelným ()
Oldschool noir detektivka jako řemen. Sarkastický detektiv, slunná Kalifornie, zašmodrchaný děj, krásné dámy s černou duší, navenek spořádaní občané (rovněž s černou duší), whisky, cigarety...nic z toho zde nechybí. A navíc koncentrace cynických hlášek je taková, až téměř zastiňuje vše ostatní. 95%. ()
V rámci žánru hodnotím kladně, bavila jsem se, Paul Newman je v roli soukromého detektiva k zulíbání, sype hlášky, dělá cynické vtípky, potměšilé grimasy, strhává na sebe pozornost, jakmile se objeví na scéně.. Příběh zmizelého milionáře a celé to vyšetřování je skvěle zamotané, délka filmu mi vůbec nevadila, na Paula se budu dívat klidně i déle.. ()
Galerie (51)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (5)
- Song, na který Miranda (Pamela Tiffin) bláznivě tančí u bazénu, se jmenuje „Mexican breakfast“. Na konci scény u bazénů se u této písně určitým minimalistickým způsobem „zavrtí“ i Harper (Paul Newman). Scénu je možné dohledat i na YouTube pod názvem „Pamela Tiffin in HARPER“. Chytlavá melodie zazní ve filmu později ještě jednou, a to ve scéně v baru, kde na ní lidé rovněž s nemalým elánem křepčí. Píseň mají na svědomí jako autoři Johnny Mandel, Bill Holman, Billy Byers a Richard Hazard, a vznikla stějně jako film v roce 1966. (Posheidon)
- Vůz, který Harper (Paul Newman) používá, je Porsche 356 A Speedster, jeho cena je dnes závratná, cca 8 milionů Kč. (sator)
Reklama