Režie:
Jean-Jacques AnnaudKamera:
Robert FraisseHudba:
Gabriel YaredHrají:
Jane March, Tony Leung Ka-fai, Frédérique Meininger, Arnaud Giovaninetti, Melvil Poupaud, Lisa Faulkner, Philippe Le Dem, Hélène Patarot, Jeanne Moreau (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Není nic bolestnějšího než láska… Saigon, konec dvacátých let minulého století, patnáctiletá francouzská školačka se vrací z prázdninového pobytu na venkově u matky. Na přívozu přes řeku Mekong upoutá pozornost bohatého mladého Číňana a ten jí nabídne odvoz do Saigonu. Již během společné cesty do města mezi nimi vzniká výrazné napětí, jež záhy přerůstá v intenzivní vztah – spíše erotický, než citový. Nezkušená dívka, pocházející z nemajetných poměrů, začíná prostřednictvím svého sedmadvacetiletého přítele objevovat svět fyzické lásky i svět peněz. Zatímco Číňan zcela propadá jejímu kouzlu a zamiluje se, dívka mu dává najevo, a jako by tím utvrzovala i sebe samu, že ji k němu váží jen sex a peníze. Styky mladičké bílé dívky se světáckým Číňanem však nemohou zůstat dlouho utajeny... Příběh se ve filmu začíná odvíjet jako vyprávění staré spisovatelky, jedná se o autobiografický román "Milenec" známé francouzské spisovatelky, dramatičky a filmové režisérky Marguerite Durasové, který vydala v roce 1984 a získala za něj prestižní Goncourtovu cenu. Nezvykle otevřeně v ní vzpomíná na svůj bouřlivý milostný vztah, který prožila jako patnáctiletá, když žila se svou matkou a bratry ve francouzské kolonii Kočinčíně (jižní Vietnam) ve dvacátých letech minulého století. Film režíroval Jean-Jacques Annaud, autor slavných filmů Jméno růže, Medvědi či Nepřítel před branami. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (168)
Dej se odehrava v dvacatych letech minuleho stoleti na asijskem pobrezi. Do pozornosti mladeho Cinana se dostane jeste mladsi francouzska skolacka. Nastane fyzicke pouto. Ze strany skolacky jde spie o prunik do neznamych vod ciste ze zvedavosti a mladicke touhy po poznani, naopak Cinan je okouzlen jak jejim zevnejskem, tak jejim pro nej netypickym chovanim. Klasicky pripad stretu naprosto odlisnych kultur. 75% ()
V scenári síce chýbal väčší epický záber a taktiež nejaké dramatické vypätie, ale toto všetko bohato vynahradila chytľavá atmosféra Saigonu 20tych rokov a skutočne príjemný vizuál. Škoda, že to pôsobilo často až príliš lyricky, lebo to určite malo potenciál na väčšie emócie a drámu. Ale napriek tomu to bol pekný umelecký zážitok, vnútorný monológ mladej dievčiny a jej rôznorodé úvahy tomu pridali ešte väčšiu kvalitu. Takže za mňa jednoznačne nadpriemerná záležitosť = 4* ()
Vášeň sa dá pri niektorých scénach krájať (aby sa nedala, že, keď sa odhalí všetko odhaliteľné a keď medzi hercami, zdá sa, preletela nejedna iskra). Avšak najväčšia vášeň sála práve zo splynutia rúk ešte len budúcich milencov na sedadle v aute. Najzaujímavejší okamih filmu, zmyselný a poetický. Okrem tých stretnutí milencov ma už nič nedokázalo zaujať, rozprávačka- mladučká milenka, teraz už starenka mi často šliapala po nervoch (keď si zvyknete, budete sa na tom už len baviť). A to najhoršie: všetky postavy, nevynímajúc ústredné, mi boli dokonale cudzie. Milenci zvlášť mi prišli ako nekompletní, ako bez duše... Zvažovala som 3*, ale keď to po sebe čítam a privolávam si ten márny scenár, nevybijem z toho 60% ani za nič. Preto 2,5*. (Ľudia dobrí, čo na tomto vidíte?) Užívateľ Matty to vystihol úplne skvele. ()
Skvělý snímek. Přímo z něj sálá smyslnost a erotické dusno, skloubené s drsnou přírodou a drsnými mravy ve Vietnamu. Jane Marchová je krásná a Tony Leung nesmírně přesvědčivý a charismatický. Ani se nechce věřit, že příběh je natočen podle autobiografické knihy M.Durasové. Že se dokázala takto otevřeně se vším svěřit. Samozřejmě nechybí spolu s výtečnou režií Jeana Jacquese Annauda rozsáhlé záběry kamery. I odvážných erotických scén je dost. Z filmu vyzařuje taková erotická atmosféra, že "Sedmý hřích" nebo "Devět a půl týdne" musí oproti tomuto snímku chodit v dětských botičkách. Annaud umí. 75%. ()
Patnáctiletá Francouzka při cestě z prázdnin při čekání na přívoz potká bohatého mladého Číňana. Ten jí nabídne odvoz do Saigonu, a už během cesty mezi nimi narůstá intimní atmosféra. Nezkušená dívka objevuje první sexuální pocity, a její milenec - ten si užívá své mladé přítelkyně. Ale okolí, včetně jejich nejbližších, vztah bílé dívky a bohatého Číňana moc neakceptuje... Film jsem viděl před lety jako "náctiletý", a tenkrát mne dost uchvátil. Nedávno jsem si na něj znovu vzpomněl, a tak jsem si řekl že je čas na trochu vzpomínání. Sice je mi jasné proč mne tenkrát tak uchvátil (těch sexuálních scén tam bylo docela dost, a v těch dobách byla erotika hodně vzácným zbožím, když ještě "nebyly ty internety"), ale už nechápu proč by mne měl uchvátit nyní. Naopak - mimo ony scény jsem se docela dost nudil, sice se Jean-Jacques Annaud snaží dát příběhu hloubku pomocí rasové rozdílnosti obou milenců, a hlavně jejich okolí, jenže mne nějak nedokázal zaujmout. A tak, až si budu zas jednou chtít pustit film na podobné téma, tak asi spíše sáhnu po Lolitě (a je už jedno jestli Kubrickově původní nebo té novější s Jeremy Ironsem.. ()
Galerie (75)
Zajímavosti (9)
- Na konci filmu na parníku, kterým se dívka s matkou a bratrem vrací zpět do Francie, jedné noci zazní krátký úryvek valčíku C moll, op. 64 č. 2 Frédérica Chopina. (noelcoward73)
- Natáčení filmu bylo přísně hlídáno místní vládou. Četné sexuální scény musely být natáčeny až dodatečně v Paříži. (Cherish)
- Film byl natočen podle stejnojmenného románu spisovatelky Marguerite Duras, pro kterou bylo dílo napůl jejím autobiografickým příběhem. (Cherish)
Reklama