poster

Old Boy

  • Jižní Korea

    Oldeuboi

  • Jižní Korea

    올드보이

  • anglický

    Oldboy

  • Slovensko

    Old Boy

Thriller

Jižní Korea, 2003, 120 min

Režie:

Chan-wook Park

Kamera:

Jung-hoon Jung

Hudba:

Yeong-wook Jo

Scénografie:

Seong-hie Ryu
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Hal_Moore
    *****

    To bylo řečí, to bylo keců než jsem se odhodlal po tolika pozitivní kritiky film sehnat. Navíc postavení na csfd v pozici sto jedna a sedmdesátého nejlepšího filmu všech dob zapříčinilo má vysoká očekávání. A tak jsem si inkriminovaný film sehnal. Pravda, sehnat si dnes film je možno takřka neomezeným množstvím způsobů, já jsem se rozhodl pro ten zdánlivě nejjednodušší a film jsem si stáhl, vím, budu se vařit v pekelném kotli společně s Jackem Sparrowem a ostatními piráty ať už zábavního nebo lupičského průmyslu :D Mé první setkání s korejskou filmografií dopadlo více než dobře, ba přímo senzačně. Ohromný zážitek z dosud nepoznaného. Nyní se asi začnu o korejský film zajímat o něco více. Hlavní představitel (kdo si má ta jména pořád pamatovat) je sympatický. Pravda, ne úplně od začátku ale postupem času si mou důvěru získal. Jeho chování je pochopitelné a cesta za pomstou snad krom Muže v Ohni :D nebyla nikdy lepší. Často popisované scény (zubař, bitka, chobotnice) jsou opravdu nechutné (až na tu bitku, ta je dokonalá). Od doby, co jsem film shlédl jsem svého zubaře nenavštívil. Dokonce i na ulici se mu obloukem vyhýbám. Chobotnici jsem jedl, ale jen jako součást přílohy, kterou bych nazval "mořské potvory" a byla definitivně mrtvá. Co se týče jeho ženského protějšku, tak na ní jsem mohl oči nechat. V postelové scéně jsem chtěl být alespoň na chvíli v kůži muže, jdoucím bezhlavě za pomstou. Hlavní záporák mě ve srovnání s ústřední dvojicí tak nezaujal. Byl ale zahrán perfektně. Hudební složka, kterou vnímám u každého filmu, byla taktéž na výborné úrovni a opět, jako každá druhá složka filmu zněla úplně jinak, než co jsem měl tu čest doposud slyšet. O střihu a kameře tady mluvit respektive psát nehodlám, jenom bych vás ochuzoval o čas čtením dalších a dalších řádků. Jak to tedy celé shrnout? Nebojte se něčeho nového. Korejský film je něco úplně jiného, než na co jsme zvyklí z Hollywoodu. IMHO je ještě o něco lepší. Uvidíme...(21.2.2006)

  • TheMaker
    ****

    ::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Originální film. Zvláštní film. Ale nepochopil jsem ho. Byl bych někomu moc vděčný, kdyby mi napsal do pošty a vysvětlil mi ho. Děkuji. ::::::::::::::::::::::::::::::::::(18.3.2009)

  • Jossie
    *****

    Velmi dobré, příběh je zajímavý, celou dobu jste v napětí, proč se to vlastně všechno stalo a postupné odkrývání pravdy je vyprávěno velmi poutavou formou. Výborná je hudba, živá chobotnice je dostatečně nechutná, hlavní představitel je vynikající.(7.7.2005)

  • B!shop
    ****

    Čekal jsem, že to bude víc akční, ale nakonec i přes to, že film trvá dvě hodiny a místama mě i trochu nudil, musim dát 4*, protože to je opravdu dobrej film. A scéna trhání zubů a ustřihnutí jazyka je fakt drsná.(17.10.2004)

  • kiddo
    *****

    Oldboy, třebaže zpracovává stejné téma pomsty a nároku na ni, se ve svém pojetí a stylu nemohl od svého předchůdce „Mr. Vengeance“ lišit víc. Jedná se o cele vizuální, stylizovanou přímočarou hříčku, podobně jako Kill Bill dravě útočící na divákovy emoce z řad první signální soustavy a výraznému vnitřnímu tempu a spádu filmu je zde v kladném slova smyslu podřízeno vše od kamerového filtru přes hudbu až k samotným postavám. Kouzlo tohoto typu tvorby ale z velké části spočívá spíš ve výchozí situaci, než v samotném následném zpracování. Diváka fascinuje především onen prvotní stav Oh Dae-su, muže 15 let vězněného bez udání důvodu, a více méně zas tak moc nestojí o to, aby se dočkal odpovědi na jeho otázku „Proč?“, poněvadž půvab snímku stojí právě na nevědomosti naší i postav. Aby byla ztráta této anonymity dostatečně vyvážena, musí tvůrci přijít se skutečnou POINTOU. A to je největší problém Oldboye, totiž že rozuzlení příběhu je až příliš jednoduché a při prvním zhlédnutí nemá šanci se vyrovnat mrazivému začátku. Naštěstí je koncepce Oldboye záležitostí natolik návykovou, že divák by měl napodruhé na kvalitativně lehce sestupnou úroveň filmu přistoupit a třeba i přijít na to, že přestože melodramatický závěr se úvodu rovnat prostě nemůže, stále se jedná o vyústění tak mrazivé a kruté, že snímku hanbu určitě nedělá. Co se týče postav, jejich charaktery v rámci možností nepostrádají věrohodnost a uvěřitelný vývoj, jejich emoce jsou silné až melodramatické a do jisté míry s nimi souvisí i pojetí násilí ve filmu. V prvním díle trilogie o pomstě bylo násilí logickým vyústěním dění, třebaže postavám nepřinášelo žádné uspokojení a spíš je ničilo. Zde je do jisté míry prvoplánově vzrušující a efektní a slouží především k uspokojení krvavých choutek figur. Způsob, jakým Oh Dae-Su ztvárnil Min Sik-Choi je natolik nádherný, že ať už jej bude v chystaném remaku hrát kdokoli, je ve srovnání s ním předem odsouzen k nezdaru. Min Sik-Choi s omračující přirozeností boří zažitou praxi „jihokorejského šklebu“, jeho výkon se blíží západnímu pojetí herectví, dokáže spoustu věcí uhrát pouze očima a nenápadným nevnucujícím se výrazem a s nadřazenou samozřejmostí zvládá veškeré citové polohy, které mu scénář předepisuje: od zoufalství a pokračujícího šílenství, přes chladnou touhu po pomstě až po osamocené momenty štěstí a závěrečné absurdní sebeponižování. Technicky je film přímo vymazlený, Park používá snad všechny myslitelné postupy od dělení obrazu, jeho častého zastavování, výseků, rychlých jízd kamery až k dětským hračičkám typu tečkování dráhy kladiva. Dojem rychlosti a přímočarosti ještě umocňuje půvabná hudba, která svou jemností a teskností mnohdy ostře kontrastuje s vášnivým děním. A filozofie? Život kopírující: Směj se a svět se bude smát s tebou. Plač a budeš plakat sám.(30.4.2006)

  • - Spoiler: Bitka v chodbě byla natáčena po tři dny. Vše probíhalo reálně, speciální efekty byly použity jen při bodnutí Oh Dae Sa do zad a na drobnou úpravu některých útoků. (HellFire)

  • - Scéna na policejní stanici s opilým Dae-su Oh byla poslední, která se natáčela. Velká část této scény byla pak improvizací. (don corleone)

  • - Závěrečná scéna ve sněhu se natáčela na Novém Zélandu. (HellFire)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace