poster

Old Boy

  • Jižní Korea

    Oldeuboi

  • Jižní Korea

    올드보이

  • anglický

    Oldboy

  • Slovensko

    Old Boy

Thriller

Jižní Korea, 2003, 120 min

Režie:

Chan-wook Park

Kamera:

Jung-hoon Jung

Hudba:

Yeong-wook Jo

Scénografie:

Seong-hie Ryu
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • TheMaker
    ****

    ::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Originální film. Zvláštní film. Ale nepochopil jsem ho. Byl bych někomu moc vděčný, kdyby mi napsal do pošty a vysvětlil mi ho. Děkuji. ::::::::::::::::::::::::::::::::::(18.3.2009)

  • Brouk
    ***

    Lepší 3* nebo horší 4*? nepopírám některé zajímavé scény, nepopírám určitý jiný nadhled, ale pokud bych chtěl něco nové říct k tomu filmu, dost dobře mně to nejde. Lima to řekl v podstatě za mě a já bych se jen opakoval...(8.1.2006)

  • kiddo
    *****

    Oldboy, třebaže zpracovává stejné téma pomsty a nároku na ni, se ve svém pojetí a stylu nemohl od svého předchůdce „Mr. Vengeance“ lišit víc. Jedná se o cele vizuální, stylizovanou přímočarou hříčku, podobně jako Kill Bill dravě útočící na divákovy emoce z řad první signální soustavy a výraznému vnitřnímu tempu a spádu filmu je zde v kladném slova smyslu podřízeno vše od kamerového filtru přes hudbu až k samotným postavám. Kouzlo tohoto typu tvorby ale z velké části spočívá spíš ve výchozí situaci, než v samotném následném zpracování. Diváka fascinuje především onen prvotní stav Oh Dae-su, muže 15 let vězněného bez udání důvodu, a více méně zas tak moc nestojí o to, aby se dočkal odpovědi na jeho otázku „Proč?“, poněvadž půvab snímku stojí právě na nevědomosti naší i postav. Aby byla ztráta této anonymity dostatečně vyvážena, musí tvůrci přijít se skutečnou POINTOU. A to je největší problém Oldboye, totiž že rozuzlení příběhu je až příliš jednoduché a při prvním zhlédnutí nemá šanci se vyrovnat mrazivému začátku. Naštěstí je koncepce Oldboye záležitostí natolik návykovou, že divák by měl napodruhé na kvalitativně lehce sestupnou úroveň filmu přistoupit a třeba i přijít na to, že přestože melodramatický závěr se úvodu rovnat prostě nemůže, stále se jedná o vyústění tak mrazivé a kruté, že snímku hanbu určitě nedělá. Co se týče postav, jejich charaktery v rámci možností nepostrádají věrohodnost a uvěřitelný vývoj, jejich emoce jsou silné až melodramatické a do jisté míry s nimi souvisí i pojetí násilí ve filmu. V prvním díle trilogie o pomstě bylo násilí logickým vyústěním dění, třebaže postavám nepřinášelo žádné uspokojení a spíš je ničilo. Zde je do jisté míry prvoplánově vzrušující a efektní a slouží především k uspokojení krvavých choutek figur. Způsob, jakým Oh Dae-Su ztvárnil Min Sik-Choi je natolik nádherný, že ať už jej bude v chystaném remaku hrát kdokoli, je ve srovnání s ním předem odsouzen k nezdaru. Min Sik-Choi s omračující přirozeností boří zažitou praxi „jihokorejského šklebu“, jeho výkon se blíží západnímu pojetí herectví, dokáže spoustu věcí uhrát pouze očima a nenápadným nevnucujícím se výrazem a s nadřazenou samozřejmostí zvládá veškeré citové polohy, které mu scénář předepisuje: od zoufalství a pokračujícího šílenství, přes chladnou touhu po pomstě až po osamocené momenty štěstí a závěrečné absurdní sebeponižování. Technicky je film přímo vymazlený, Park používá snad všechny myslitelné postupy od dělení obrazu, jeho častého zastavování, výseků, rychlých jízd kamery až k dětským hračičkám typu tečkování dráhy kladiva. Dojem rychlosti a přímočarosti ještě umocňuje půvabná hudba, která svou jemností a teskností mnohdy ostře kontrastuje s vášnivým děním. A filozofie? Život kopírující: Směj se a svět se bude smát s tebou. Plač a budeš plakat sám.(30.4.2006)

  • Marius
    *****

    Oldboy je prostredným dielom Park Chan-wookovej voľnej trilógie o pomste. Podáva príbeh O Dae-su, priemerného muža v stredných rokov, ktorý je nedobrovoľne väznený pätnásť rokov v malej miestnosti. Čas si kráti tréningom boxu a a snovaním plánu pomsty. Keď sa dostane na slobodu za okolností rovnako záhadných, ako keď slobodu stratil snaží sa dopátrať odpovede na to, prečo bol väznený a pomstiť sa svojim väzniteľom. Bude však mať prečo žiť aj po vykonaní svojej pomsty ? A je vlastne O Dae su ten vykonávateľ alebo ten, na ktorom sa pomsta vykonáva ? Oldboy je jedna nádherná inovatívna hračka. Ako už napísal POMO je to jednoduchý príbeh sfilmovaný zložitým spôsobom, i keď na rozdiel od neho si nemyslím že tá zložitosť je zbytočná. Práve ona je dôvodom, že Oldboy pôsobí ako mnohovrstevnejšie dielo, než v skutočnosti je. Formálna stránka filmu je vypiplaná podobne ako u jeho súrodencov, avšak bez toho, aby po prvom opakovala a druhý predznamenávala. Miestami až videoklipový strih je kontrastne preložený dlhou sekvenciou bez strihu, spomienky sú sfilmované tak, že hlavná postava v staršej verzii chvíľu akoby s odstupom sledovala niečo čo sa už dávno stalo, chvíľu vidí seba v mladšej verzii a chvíľu sa mladšia verzia podieľa priamo na deji spomienok. Tradične výborný je aj výber hudby, či pôvodnej alebo prevzatej.. Pán režisér má asi dosť rád Vivaldiho a používa ho ešte radšej na obzvlášť brutálne scény, čo nádherne kontrastuje s optimistickou živelnosťou klasika. Oldboy je skrátka film, aký sa často nevidí. Je to film z kategórie „kladivom do hlavy“ a nikto by si ho nemal nechať ujsť. A i keď mám oboch jeho súrodencov o niečo radšej, nemôžem ho hodnotiť inak ako 10/10 Na záver ešte dve ponaučenia. Po prvé, ak Váš zubár počúva Vivaldiho, rýchlo ho vymeňte a po druhé, kto mi povie že Star wars sú najlepšia trilógia, toho ubijem obuvníckym kladivkom.(9.5.2005)

  • Superpero
    ****

    Jasně bylo to super, ale prostě po všech těch recenzích a ohlasech jsem jaksi čekal víc. Prostě mě to nechytlo za koule. Samozřejmě skvělá režie a vizuální stránka. Brutální scény jsou opravdu brutální. Přesní herci (fakt nevím proč chtěj američani dělat remake když u tohohle se jim to prostě nepovede). Old Boy je super film promyšlenej a vůbec všechno, jenže příčina toho všeho mi přišla dost přitažená za vlasy čekal jsem prostě spiknutí proti galaxii nebo tak něco. Tím ovšem neříkám že Old Boy není instruktážní video o tom jak někoho dokonale setřít a zdecimovat na všech frontách.(7.5.2005)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace