poster

Old Boy

  • Jižní Korea

    Oldeuboi

  • Jižní Korea

    올드보이

  • anglický

    Oldboy

  • Slovensko

    Old Boy

Thriller

Jižní Korea, 2003, 120 min

Režie:

Chan-wook Park

Kamera:

Jung-hoon Jung

Hudba:

Yeong-wook Jo
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • movie
    ****

    Tohle je skvělý, ale bacha abyste neočekávali moc, protože si myslím, že Old Boy je malinko přehodnocován, zvláště řeči o nějaké "pointě" (závěr je IHMO malinko blbost, ale ... ?) ... Ale i tak se dočkáte skvěle odehraného a krásně natočeného snímku, takže vřele doporučuji. A samozřejmě stojí za shlédnutí i vícero Parkových děl !(14.6.2005)

  • Zíza
    ***

    Nemůžu si pomoc, ale přišlo mi to zbytečně moc násilnické, průhledné (když se potkali ti dva v baru a ona mu řekla, že jí někoho připomíná, první, co mě napadlo bylo to, co se chlapec dozvěděl na konci z alba) a trochu vaření z vody. Jo, natáčení asi nebyl med, a ačkoliv z toho filmu něco je, není to nic světoborného, pro mě je to průměrný snímek. V podstatě ani nevím, co bych na něm měla obdivovat nebo co se mi na něm opravdu líbilo. Škoda, docela dost jsem se těšila.(15.4.2013)

  • kiddo
    *****

    Oldboy, třebaže zpracovává stejné téma pomsty a nároku na ni, se ve svém pojetí a stylu nemohl od svého předchůdce „Mr. Vengeance“ lišit víc. Jedná se o cele vizuální, stylizovanou přímočarou hříčku, podobně jako Kill Bill dravě útočící na divákovy emoce z řad první signální soustavy a výraznému vnitřnímu tempu a spádu filmu je zde v kladném slova smyslu podřízeno vše od kamerového filtru přes hudbu až k samotným postavám. Kouzlo tohoto typu tvorby ale z velké části spočívá spíš ve výchozí situaci, než v samotném následném zpracování. Diváka fascinuje především onen prvotní stav Oh Dae-su, muže 15 let vězněného bez udání důvodu, a více méně zas tak moc nestojí o to, aby se dočkal odpovědi na jeho otázku „Proč?“, poněvadž půvab snímku stojí právě na nevědomosti naší i postav. Aby byla ztráta této anonymity dostatečně vyvážena, musí tvůrci přijít se skutečnou POINTOU. A to je největší problém Oldboye, totiž že rozuzlení příběhu je až příliš jednoduché a při prvním zhlédnutí nemá šanci se vyrovnat mrazivému začátku. Naštěstí je koncepce Oldboye záležitostí natolik návykovou, že divák by měl napodruhé na kvalitativně lehce sestupnou úroveň filmu přistoupit a třeba i přijít na to, že přestože melodramatický závěr se úvodu rovnat prostě nemůže, stále se jedná o vyústění tak mrazivé a kruté, že snímku hanbu určitě nedělá. Co se týče postav, jejich charaktery v rámci možností nepostrádají věrohodnost a uvěřitelný vývoj, jejich emoce jsou silné až melodramatické a do jisté míry s nimi souvisí i pojetí násilí ve filmu. V prvním díle trilogie o pomstě bylo násilí logickým vyústěním dění, třebaže postavám nepřinášelo žádné uspokojení a spíš je ničilo. Zde je do jisté míry prvoplánově vzrušující a efektní a slouží především k uspokojení krvavých choutek figur. Způsob, jakým Oh Dae-Su ztvárnil Min Sik-Choi je natolik nádherný, že ať už jej bude v chystaném remaku hrát kdokoli, je ve srovnání s ním předem odsouzen k nezdaru. Min Sik-Choi s omračující přirozeností boří zažitou praxi „jihokorejského šklebu“, jeho výkon se blíží západnímu pojetí herectví, dokáže spoustu věcí uhrát pouze očima a nenápadným nevnucujícím se výrazem a s nadřazenou samozřejmostí zvládá veškeré citové polohy, které mu scénář předepisuje: od zoufalství a pokračujícího šílenství, přes chladnou touhu po pomstě až po osamocené momenty štěstí a závěrečné absurdní sebeponižování. Technicky je film přímo vymazlený, Park používá snad všechny myslitelné postupy od dělení obrazu, jeho častého zastavování, výseků, rychlých jízd kamery až k dětským hračičkám typu tečkování dráhy kladiva. Dojem rychlosti a přímočarosti ještě umocňuje půvabná hudba, která svou jemností a teskností mnohdy ostře kontrastuje s vášnivým děním. A filozofie? Život kopírující: Směj se a svět se bude smát s tebou. Plač a budeš plakat sám.(30.4.2006)

  • Djkoma
    ****

    Další zajímavý korejský počin, který potěší nejednoho obdivovatele filmové tvorby asijského světa. Zápletka filmu, která vychází postupem času na povrch je zvláštní a opravdu od začátku neodhadovatelná. Uvěznění na 15náct let do vězení v 7 a půltém patře bez jediného slova moc nepotěší. Herecký výkon hlavní role oldboye je výborný stejně tak jako většiny ostatních herců, až na fakt, že jsou všichni asiaté, což pro mě v pár okamžicích bylo trochu problematické a jejich jména mi opravdu nedávali potřebný přehled(nebylo to tak hrozné, ale postěžuji si ...). Závěrečné rozuzlení, které trvá asi 30 minut a pak snad pochopíte všechno je dosti nečekané. Hudba a vizuální stránka je perfektně zvládnutá. Skvělá atmosféra podržená silnou hlavní postavou a motivem pomsty dává filmu silný příběh, který prakticky nemá chybu. Uvažuji nad počtem hvězdiček, ale raději si nechám rezervu a třeba po dalším shlédnutí zvednu své hodnocení.(5.3.2005)

  • Jara.Cimrman.jr
    ***

    "Nemůžete najít správnou odpověď, když kladete špatné otázky." Já tedy asi ne, ale Oh Dae-su by mohl. S kladivem v ruce a nožem v zádech se totiž nekompromisně řítí za svou pomstou a je mu zcela jedno, že možná nemá dostatek informací. Jenže tak jednoduché to není. Je to spíše tradičně korejsky drsné, lehce překombinované a nabízející řešení, s jejichž strávením by mentalita středoevropana mohla mít jisté problémy. Stále si třeba myslím, že bych svou ruku za mrakodrap nevyměnil, ale o prsteníku levé ruky bych možná zauvažoval. Nějaké nabídky?(18.4.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace