Režie:
Michael CrichtonScénář:
Michael CrichtonKamera:
Gene PolitoHudba:
Fred KarlinHrají:
Richard Benjamin, Yul Brynner, James Brolin, Norman Bartold, Victoria Shaw, Alan Oppenheimer, Dick Van Patten, Linda Gaye Scott, Majel Barrett (více)Obsahy(2)
Vítejte na hřišti pro dospělé, které je navrženo tak, aby uspokojilo všechny vaše představy, a kde jsou realističtí roboti naprogramováni na romantiku... násilí... cokoli. Vítejte ve Westworldu! Podnikatelé Peter Martin (Richard Benjamin) a John Blane (James Brolin) přijíždějí strávit dovolenou v zábavním parku imitujícím Divoký západ, kde nechybí tanečnice, hromadné barové rvačky ani přestřelky, ale všechno je bezpečné a neškodné. Když je však Blane postřelen robotem (Yul Brynner) a záhy umírá, Martin zjišťuje, že se něco příšerně zvrtlo. Všichni lidští provozovatelé jsou mrtví a roboti vyvražďují návštěvníky v tomto sci-fi thrilleru od scenáristy a režiséra Michaela Crichtona (Jurský park). (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (125)
Westworld má nápad, který předběhl dost výrazně svou dobu, a to v mnoha ohledech. Už to, že roboti tu slouží k zábavě, kdy si lidé dopřávají iluze minulých dob, jen osekané o všechno nebezpečí. Tedy, až do momentu, kdy si to roboti rozmyslí a rozhodnou se ukázat lidem, že i umělý západ může být dost divoký. Nejlepší je tu robo-pistolník Yul Brynner. Určitě se tu dá najít spousta formálních i režisérských nedotažeností, ale jako celek je to povedená věc. ()
Westworld je presne tým typom sci-fi, aké točil v minulej dekáde Paul Verhoeven. Ironizujúce, podvratné, robiace si nekompromisnú srandu z konzumnej spoločnosti a s drsným hrdinom z kamenným (oceľovým) ksichtom. Lenže dvadsať rokov pred tým. Mňa takáto spoločenská alegória maximálne potešila, na filme sa mi páčili všetky jeho zložky a asociácia s westernovými pravidlami je výborne spracovaná. No a keď je na vaše motívy natočená celá časť Simpsonovcov, viete, že ste natočili nehynúcu klasiku. ()
I robot má jen jedny nervy, a tak když Yulla Brynnera už poněkolikáté zastřelí rozesmátý dovolenkář, nemůže to zkrátka dobře dopadnout :) Westworld se mi kdysi ohromně líbil a dodnes si živě vybavím tu hrůzu, která mě popadala hlavně v závěru, kdy jde o vše. No, po letech film sice trochu vyčichl a je nutno uznat, že se místy táhne skoro nesnesitelně, ale jeho myšlenka naštěstí zůstala stejná. ()
Nebýt toho, že mě roboti sami o sobě zneklidňují – toho kuchyňského nevyjímaje – byla by první třetina filmu docela příjemná komedie. Natěšení lidé všech věkových kategorií, směřují do jednotlivých sekcí Delosu, zatímco z reproduktorů se stále dokola ozývá ujištění Nothing can go wrong. Ovšem ve chvíli, kdy vstoupí na scénu pistolník v černém, člověku úsměv spadne. Tehdejší filmové triky se s dnešními pochopitelně nedají srovnávat, ale přesto je Westworld poměrně přesvědčivý. Jde o první celovečerní film, ve kterém byly využity digitální technologie pro pixelizaci obrazu – snímky, složené z viditelných čtverečků, byly použity ve scénách, kdy svět vidíme očima Gunslingera. Pozoruhodná je i myšlenka infekce „centrální mechanickou psychózou“, která se šíří od robotů nižší úrovně (chřestýš) k těm dokonalejším (humanoidní androidi), až nakonec zkolabuje celý systém a zničí jak „uživatele“, tak „adminy“. Škoda jen, že Michael Crichton nedokázal odolat pokušení filmařských klišé (zpomalené záběry při rvačce v saloonu) a nevhodných pokusů o symboliku („plačící“ antická busta), a scénáristicky neošetřil logické kotrmelce příběhu. Naopak Yul Brynner v roli nelítostného Gunslingera už nemohl být lepší. Poselství snímku je zcela zřejmé: obava, že na konzumní způsob života lidé nakonec doplatí, že jsou hranice, za které by člověk ve vlastním zájmu neměl zajít, že jsou sny, které se nemají plnit ani o Vánocích, a že stroj je dobrý sluha, ale zlý pán a ještě horší protivník. ()
Knihy Michaela Crichtona mám hodně rád, ale s jejich filmovými adaptacemi to dopadalo všelijak - pokud se za ně nepostavil špičkový režisér, dívat se na ně moc nedalo. To platí i o samotným Crichtonem režírovaném Westworldu. Na svou dobu bylo lehce "cyberpunkové" téma sice trochu přelomové - deset let před tím než ten žánr vůbec oficiálně vzniknul - ale taky to ty jeho stěžejní myšlenky nerozvíjí nijak do hloubky, a spokojí se s prostinkým příběhem který by vystačil tak na několikastránkovou povídku, a maximálně půlhodinový film. Takže jak tady se ta délka 88 minut zdá krátká, stejně je to zbytečně natahované a útrpně nudné. Tady doslova nic víc než představení prostředí zábavního robo-parku a pak honička s jedním ze zblázněných robotů není. 5/10 ()
Galerie (69)
Zajímavosti (23)
- Když jsou roboti naloženi na pás k opravě na konci dne, první z nich má na hrudi klobouk. V dalším záběru ho má na hlavě. (Marek06)
- Během natáčení došlo k několika zraněním. Yul Brynner při filmování jedné z přestřelek utrpěl zranění oční rohovky, které mu pak komplikovalo nošení reflexních čoček, protože zraněné oko pod nimi neustále slzelo. (vesper001)
- Když Peter (Richard Benjamin) pronásledovaný Pistolníkem (Yul Brynner) opouští Westworld, míjí ceduli s nápisem: „Leaving Westworld.“ Francouzský text na ceduli obsahuje dvě chyby: „Vour“ místo „Vous“ a „doivant“ místo „doivent“. (Marek06)
Reklama