Režie:
Sam MendesScénář:
William Broyles Jr.Kamera:
Roger DeakinsHudba:
Thomas NewmanHrají:
Jake Gyllenhaal, Jamie Foxx, Peter Sarsgaard, Chris Cooper, Dennis Haysbert, Kevin Foster, Lucas Black, Laz Alonso, Honorine Bell, James Morrison (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Psychologická studie očima amerického vojáka Anthonyho Swofforda během operace Pouštní bouře. Anthony se po vzoru svých prapředků rozhodl přidat k námořnictvu. Nicméně ideály, které ho k tomuto rozhodnutí vedly, brzy vezmou za své. S puškou a padesátikilovým batohem na zádech uprostřed nekonečné arabské pouště se ocitá tváří v tvář vražednému horku a nepřátelským iráckým vojákům. Se svou nezáviděníhodnou situací se Swofford a jeho kamarádi ve zbrani vyrovnávají prostřednictvím sarkasmu a černého humoru. Vojáci trčí v zemi nikoho a neví proč. Nesmí střílet, nesmí utéct, nesmí dělat nic, jen čekat a doufat, že to všechno, co dosud prožili, nebylo úplně zbytečné. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (880)
Jarhead začíná tak trochu jako Full Metal Jacket, úvod patří drsnému "gay" instruktorovi Fitchovi s knírkem v uniformě s kloboukem buzerující vše, co se jen pohne. Mariňáci projdou drsným fyzickým i psychickým výcvikem, stráví měsíce v poušti, válka v Zálivu konečně začne, ale nakonec si vlastně ani nevystřelí. Co zaujme, je především Mendesovo vizuální zpracování a kamera, noční scéna postupujících vojáků po poušti s pršící ropou a hořícími ropnými vrty v pozadí nebo záběr na koně potřísněného ropou jsou syrově dokonalé. Film však chce ukázat něco jiného, předhazuje nám téma USA a jejich militantní politiky, tuny $$$ nalitých do války v Perském Zálivu na přelomu let 1990-1991 a studuje morálku vojáků v praxi a zobrazuje vliv válečné atmosféry na jejich psychiku. Jake Gyllenhaal je skvělý už od dob Donnieho Darka a opět potvrzuje své kvality. Snímek má výborné hlášky a celý film doprovází vnitřní hlas hlavního představitele Swofforda. Ke všemu přispívá Newmanova hudba i pestře vybrané skladby podporující tamní atmosféru. Vynikající Mandes sáhl na potřetí sice do úplně jiného soudku než předtím, ale opět zabodoval a to především díky vizuálnímu podání, scénáři, hereckým výkonům, dialogům, hudební stránce, kritice i vtipu (pálení latrín je kapitola sama o sobě). (9/10) ()
Nedejte se mýlit tím, že je to film o mariňácích z doby první "války v Zálivu" - tohle je především film Sama Mendese. Takže je "trochu jiný". A tím nemyslím jen surrealistické vložky jako hořící vrt a koně. Místy jsem měl pocit, že jde o nějakou aktualizaci a prolnutí Čety a Apokalypsy, ale opět pozor - Jarhead není o boji a traumatech války, ale o hlavně jde o výbornou studii toho, co s mladými, přesvědčenými a do jisté míry naivními kluky udělá pouštní výheň, odloučení od domova, a čekání na akci. Humor tu sice je, ale je kromě zelené barvy dost přibarvený načerno. V armádě se názorová pluralita moc nenosí, takže proč si to neužít alespoň ve filmu? Zvlášť když se v něm vyskytuje hned několik vynikajících herců ve výborně - a v případě těch hlavních i ambivalentně - napsaných rolích. A k tomu je to celé vybavené naprosto dokonalou kamerou Rogera Deakinse (ačkoliv na jeho stodevadesátouosmou nominaci na Oscara to tentokrát nebylo...). Takže ode mě jedno "Hoo Rah!" pro USMC a pro tohohle konkrétního Mariňáka 80%. A i když není pro každého, rozhodně je přístupnější než Hurt Locker. ()
„Swofford!“ - „Áno, pane!“ - „Vy na mňa valíte oči?!“ - „Nie, pane!“ - „Ja sa vám páčim, Swofford?!“ - „Nie, pane!“ - „Vy myslíte že mi uniforma nepristane?!“ - „Vyzeráte v nej skvele, pane!“ - „Vy ste teplý, Swofford?!“ - „Nie, pane!“ - „Máte priateľku, Swofford?“ - „Áno, pane, mám!“ - „Hovno máte, už vám ju hobľuje nejaký iný! 25 klíkov za každé číslo, ktoré teraz robia! Na zem, hovado!“ Úplná bomba a to pokladám Sama Mendesa za preceňovaného režiséra (hlavne ROAD TO PERDITION bola dobrá nuda). Skvelý Jake Gyllenhall, skvelý Jamie Foxx, skvelé scény (futbal v plnej poľnej, kôň od ropy), skvelý Peter Sarsgaard, skvelé drsné vtipy pre dospelé publikum (od sexu po krv) a zrejme najlepší vojnový film bez vojny, aký kedy vznikol. Myšlienku o tom, aké je to celé zbytočné, šialené a kuriózne, podávajú tvorcovia tak šikovne (a s takými skvelými pesničkami a nechutnou latrínovou scénou), až dole klobúk. Nevraviac o tom, že vojenskí snajperi v skutočnosti naozaj pracujú vo dvojici, kde jeden je snajper a druhý tzv. pozorovateľ. Toto mnohé filmy ignorujú a nezmyselne odstreľovača ukazujú ako vlka samotára (ktorým síce kedysi skutočne bol, ale plus mínus v druhej svetovej vojne, potom sa to zmenilo a bol mu pridaný pozorovateľ). Cinemax Trenčín 2006 ()
Válečný film bez bojové akce, zato s obrovskou dávkou ironie a humoru (byť černého). Několikrát jsem viděl Deer Huntera, Apokalypsu i Full Metal Jacket, ale tohle je opravdu zcela jiný způsob nazírání na válku. Nedivím se, že se to mému kamarádovi, fandovi válečných filmů, nelíbilo... Pro mě velmi inspirativní a silný zážitek. Jake Gyllenhaal ani Sam Mendes zkrátka zklamat nemůžou... ()
Hodně problematický film. Svým dějem, provedením, přístupem i snahou ze sebe udělat něco čím není. Od začátku jedou oprátky na maximum, ale film začně před polovičkou stopáže zpomalovat až na nulu a konec vyzní doprázdna.Nejde tu ted o herce ani hudbu, ale o formu tohoto filmu. Je to malý dokument o vojácích, jejich životech, jejich válce, jejich zbraních a jejich oslavách. Mendes se chvílemi až moc snaží být okouzlující, ale nevytváří scény které by vyvolali úžas nebo naopak odpor. Vše je tu hezké, příliš uhlazené a moc moc umělé. Škoda, že syrovost vycházející z každé vteřiny snímku není využita k úžasu diváka, ale ke spokojenosti režiséra. Jake Gyllenhaal je budoucnost Hollywoodu a moc se těším co s tímto hercem provede David Fincher v jeho novém filmu. Jamie Foxx je čím dál lepší, ale něco mu do postavy tvrdýho kapitána chybí. Nevím jestli je to chybějící aura autority nebo o malinko drsnější charisma. Peter Sarsgaard je slušný herec a nevybočuje z nadprůměru. Ozvučení tohoto filmu opravdu stojí za to. Je dobové, vkusné a lehce satirické. Je velká škoda, že Sam chtěl být trochu kritičtější režisér než dříve a předvádí nám tu např. počety vojáků a jejich smysl pobytu v poušti. Ale proč? Počet vojáků je příjemný, jen škoda, že není podán způsobem, který nám vyrazí dech. Pouze si řeknem: "Další číslo? proč jich je tam tolik?". Pár dobrých nápadů jako je kamera v plynové masce je super, ale proč se nám snaží ukázat režisér, že v kusu umělý hmoty se asi dost blbě dejchá, běhá a kouká skrz skleněné očí?V jednu chvíli to tak je v druhé si všichni zahrajou americký fotbal a nikomu to nevadí. Nevyjde pak snaha o revoluční záběr v niveč? Kdo bude sledovat tento film a zamyslí se nad příběhem vojáka a jeho zbraně z které si vlastně nikdy ve válce nezastřílí(ale třeba nakonec jo :)) možná si řekne, že těch 123 minut je dost zbytečných. Kdyby obsahově bylo 123 filmu jarheada nabito stejnými náboji jako začátek a neměnili se průrazné náboje za slepé pravděpodobně bych shlédl film roku a rozplýval se nad krásou zapálených ropných vrtů. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale snaha o provokaci, kritiku, satiru a komedii se v tomto filmu míchá s příchutí nezvládnutelnosti. Andrew Niccol ať je podle hodně lidí o dost horší režisér než Sam Mendes zvládá takový to mix mnohem lépe a jeho Lord of war je ukázkou výborného filmu, což by Jarhead také rád byl. Možná příště, protentokrát jeden z nejméně vyvážených filmů tohoto roku. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (31)
- Keď vojaci vyskakujú na hranici z nákladiaku, tak Sykes (Jamie Foxx) má na očiach ochranné okuliare, ale v ďalšom zábere ich má na prilbe a na očiach má okuliare slnečné. (ČSFD)
- Téměř 70% scén herce Ivána Fenya (Pinko) bylo nakonec vystřiženo. (HellFire)
- Michael Keaton, Kurt Russell a Gary Oldman si mohli zahrát Kazinského (Chris Cooper). (HellFire)
Reklama