Režie:
Bennett MillerScénář:
Dan FuttermanKamera:
Adam KimmelHudba:
Mychael DannaHrají:
Philip Seymour Hoffman, Catherine Keener, Clifton Collins Jr., Chris Cooper, Bruce Greenwood, Bob Balaban, Mark Pellegrino, Marshall Bell, Amy Ryan (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Americký spisovatel Truman Capote (1924–1984) se proslavil především reportážním románem Chladnokrevně (1965, česky poprvé 1968), v němž sledoval vyšetřování vraždy kansaské farmářské rodiny z roku 1959. Dnes legendární knížka, zakládající žánr literatury faktu, líčí složitý sběr informací a postupnou proměnu spisovatele, který se nechá „vtáhnout do děje“ a ovlivňovat svými zdroji, především jedním z dopadených vrahů Perrym Smithem. Homosexuální Capote, do té doby populární hlavně v newyorských intelektuálních kruzích a zvyklý manipulovat se všemi okolo sebe, je hluboce zasažen zkoumanou tragédií a s uzavřeným Smithem, který dlouho odmítá mluvit o průběhu osudné noci, cítí hlubokou citovou spřízněnost. Snímek natočil debutující režisér Bennett Miller (nar. 1966) podle spisovatelovy biografie, již napsal v roce 1988 Gerald Clarke. Působivé dílo s přesně vystiženou dobovou atmosférou je postaveno na fenomenálním výkonu Philipa Seymoura Hoffmana v titulní úloze, vyznamenaném řadou prestižních cen (mj. Oscar, Zlatý glóbus, Cena BAFTA, Independent Spirit Award). Dobře mu sekundují i další herci, zejména málo známý Clifton Collins Jr. (vnuk populárního mexického herce Pedra Gonzaleze Gonzaleze) jako Perry Smith a Catherine Keenerová v roli Capoteho přítelkyně, spisovatelky Harper Leeové. Scénář napsal režisérův spolužák ze střední školy Dan Futterman, kterého známe jako představitele Vincenta Graye z populárního seriálu Soudkyně Amy. Ve stínu Capoteho vznikl konkurenční snímek o kontroverzním spisovateli, nazvaný Pochybná sláva (2006, Infamous), v němž titulní postavu neméně pozoruhodným způsobem ztvárnil anglický herec Toby Jones. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (310)
Pamätám si, že keď som čítal knihu "Chladnokrvne", tak na mňa skutočne silne zapôsobila. Jednak svojim obsahom a jednak formou akou ju Truman Capote napísal. Doteraz ju pokladám za jednu z najlepších vecí, čo som prečítal. Struhujúci a skvele podaný príbeh dvoch mladých vrahov - Perry Smith a Dick Hickock. No ani vo sne som netušil, aký bol autor tohto románu podivínsky, homosexuálny exot. Velice výnimočný človek, ktorý napísal výnimočnú knihu. Preto som veľmi vďačný pánovi Bennettovi Millerovi, ktorý mi svojim krásnym filmom odhalil osobnosť tohto umelca. ***** ()
Tak vypadá to, že B. Miller sa špecializuje hlavne na životopisy, pričom všetky spája jedna charakteristická črta - nudná forma a ospalé, nízkoenergetické slimačie natočenie. Pokiaľ si však divák nájde vo filme niečo, čo ho dokáže zaujať, tak to až tak nevadí. To je prípad aj tohto snímku. Doslova ma fascinovala samotná postava Copoteho, jeho excentrický charakter, jeho slizkosť, ale aj všetky dôvody a príčiny, ktoré z neho spravili človeka akým bol. Záver pritom ponúka spestrenie v podobe zaujímavej avšak ťažkej životnej situácie a jej psychologických aspektov do budúcna. Chválim český dabing Capoteho, do celkovej charakteristiky tejto postavičky zapasoval ako riť na šerbeľ. Na druhú stranu by som snímok moc neodporúčal, asi nie každý dokáže stráviť totálne nudnú formu natočenia, mnohých to preto moc neosloví. 75/100 ()
Ne klasicky vystavěný biografický příběh, ale zásadní kapitola z Capoteho života. Film je vlastně rekonstrukcí rekonstrukce - vypráví o tom jak Capote píše o Holcombské vraždě. Tvůrci kladou velký důraz na morálku a svědomí spisovatele. Capote je prezentován jako komplikovaná osobnost - na jedné straně citlivý, nadaný (úžasná paměť), odlišný člověk, na straně druhé bezskrupulózní lovec co největšího množství informací zneužívající vraha Perryho Smithe. Film tak přináší nejen cenné faktické informace (i když některé jsou zkreslené a záměrně skandalizované - především Capotův homosexuální vztah k Perrymu), ale stává také se mementem spisovatelské (a vůbec umělecké) profese. ()
Upřímně mě první hodina zase tolik nezaujala, ale po přerušení a surfování na netu, abych si o tom díle a samotném autorovi něco přečetla, jsem to dokoukala a hned mi to nejen začalo dávat větší smysl, ale dokonce se mi i ta druhá půlka docela líbila. Co bych však musela vychválit, i přesto, kdyby se mi ten film nelíbil, byl výborný výkon Hoffmana. 4* ()
"Hello, my name is Truman Capote..." Kniha-film-rozhovory s Capotem na YouTube. Philip Seymour Hoffman mě svou hereckou genialitou donutil hledat i v těch nejzapadlejších koutech knihoven, internetových blozích a kdo ví, kde ještě. Chtěl jsem vědět o tomto autorovi všechno. Pokud byla kniha oslňivou zpovědí obyvatel Holcombu a jejich "vraždících hrdinů", pak je film bravůrní zpovědí Trumana Capota. Benneth Miller nejede podle pravítka, který určuje, kam až může zajít životopisný film. Jede vlastní cestou. Stejně jako Hoffman, který hraje neuvěřitelně přesvědčivě. Jeho pohyby, gestikulace, myšlenkové pochody, klady a zápory, vystihl více než oscarově. Mnozí by mohli tvrdit, že jeho podání Capota je přehnaný, já tvrdím, že to lepší být ani nemohlo. Prostě jsem se ho nedokázal nabažit. A to je rozhodně největší poklona, kterou mohu herci dát__ V závěru nedýcháte. Ten provaz, který je obmotán kolem krku Trumanovo hrdiny vám najednou připadá neadekvátní. Takový pocit mám i z knížky. Truman nechtěl popisovat proč a jak, chtěl dopomoci člověku k lepšímu odchodu ze světa. Aby alespoň odešel s napůl čistým štítem... Odešel. A Capoteho duše s ním. 95% ()
Reklama