Režie:
Neil BurgerScénář:
Neil BurgerKamera:
Dick PopeHudba:
Philip GlassHrají:
Edward Norton, Paul Giamatti, Jessica Biel, Rufus Sewell, Eddie Marsan, Jake Wood, Tom Fisher, Karl Johnson, Aaron Taylor-Johnson, Eleanor Tomlinson (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Iluzionista, který si dal umělecké jméno Eisenheim se narodil jako syn truhláře. V dětství se potkal s kouzelníkem, který ho naučil pár triků a ovlivnil tím jeho celý život. Jako mladý chlapec se seznámil s vévodkyní Sophií a zamilovali se do sebe. Vzhledem k rozdílnému původu obou mladých lidí, nebylo jejich lásce přáno a Eisenheim utekl z domova, aby si zachránil život. Asi po patnácti letech, kdy se živil jako velmi úspěšný iluzionista se vrací z cest po světě do Vídně. O jeho představení je velký zájem a jednoho večera se dostaví i korunní princ Leopold se svou snoubenkou Sophie von Teschen. Sophie se přihlásí jako dobrovolnice a vystoupí na pódium k Eisenheimovi. Později se dozvídá, že princ Leopold se ke svým přítelkyním nechová zrovna džentlmensky a je říká se, že jednu z nich dokonce zabil. Nicméně představení prince natolik zaujalo, že pozval Eisenheima, aby vystoupil na jeho soukromém večírku. Eisenheimovi se nelíbí princovo chování a tak ho veřejně poníží. Samozřejmě tak chytrým způsobem, že to není přímo napadnutelné. Princ se přesto urazí a podnikne vše pro to, aby Eisenheimovi byla další představení ve Vídni zakázána. Sophie a Eisenheim se setkají a Eisenheim ji žádá, aby s ním odešla. To se Sophie z obavy před Leopoldovou pomstou bojí udělat a prozradí, že Leopold plánuje puč proti svému otci císaři Franzi Josefovi I. Přestože má obavy, rozhodne se Sophie ukončit vztah s Leopoldem. Princ není zvyklý na odpor a hrozně reaguje velmi nepřiměřeně. Po pár dnech je vévodkyně nalezena mrtvá. Je očividné, že se jedná o vraždu. Princ je v podezření, ale chybí důkazy a navíc se k vraždě přizná jiný muž. Eisenheim je ze smrti Sophie zoufalý. Kupuje divadlo a zde vyvolá duchy zemřelých a také ducha Sophie. Na jedno z představení dorazí v přestrojení i Leopold a Sophiin duch řekne, že její vrah je mezi diváky a přitom ve vězení je muž, který se k její vraždě přiznal. Představení Leopolda velmi rozruší a tlačí na policejního inspektora Uhla, aby Eisenheima zatkl za podvod, ale Eisenheim se z obvinění dostane protože se veřejně přizná k tomu, že se jednalo pouze o iluzi, nešlo o skutečné duše zemřelých. Je propuštěn, ale Uhl ho varuje, pokud bude s tímto představením pokračovat, vězení už neujde. Eisenheim však znovu vyvolá ducha Sophie a pak k úžasu všech přítomných zmizí. Jako by se rozplynul... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (908)
„To ste už úplne skorumpovaný?“ – „Úplne nie.“ No to bol zasa hit... Niekedy sa to stáva, že v krátkom časovom úseku vzniknú dva podobné filmy v dvoch konkurenčných spoločnostiach: ARMAGEDDON (1998) verzus DRVIVÝ DOPAD (1998), ROZPÚTANÉ PEKLO (1997) verzus SOPKA (1997), MRAVEC Z (1998) verzus ŽIVOT CHROBÁKA (1998). DOKONALÝ TRIK (2006) verzus ILUZIONISTA (2006). Nijako zvlášť nemilujem bezcitne chladný historický rozprávkový romantický triler Christophera Nolana (nijako zvlášť za 80%), v súboji s podobným ILUZIONISTOM ale bez problémov vyhráva. Tam, kde nás spaľovala živočíšne vášnivá Scarlett Johanssonová, teraz tuctová Jessica Bielová asexuálne špúli pery. Kde sa Jackman a Bale uvoľnene bavili, tu Edward Norton po „vynútenej“ LÚPEŽI PO TALIANSKY znova nasadzuje do akcie svoj čoraz slávnejší výraz „všetko ma serie a kamera dvojnásobne“. Kde Nolan uchvacoval obdivuhodne realistickou, detailnou a špinavou dobovou výpravou, ponúka ILUZIONISTA fajn české domčeky. A, to najmä, kde DOKONALÝ TRIK dráždil (a dodnes dráždi) fantasticky zapleteným scenárom (v ktorom neišlo „len“ o jednorázovú záverečnú pointu v štýle „vrahom je záhradník“, ale asi o dvadsať navzájom poprepájaných point), tu zadýchaný a až príliš matne civilne nevýrazný ILUZIONISTA hodinu a pol nudí, aby nás na konci s rozkošne vysmiatym Paulom Giamattim (KRYCIE MENO DONNIE BRASCO, BOKOVKA) šokoval prekvapivým koncom. Kým DOKONALÝ TRIK si môžete pozrieť dvadsaťkrát a zakaždým v ňom objavíte nové súvislosti a motivácie jednotlivých postáv, ILUZIONISTU si s utrpením pozriete už len raz, pretože finále na železničnej stanici je tak narýchlo zostrihané, že niektoré zvraty jednoducho na prvý raz nepochopíte. Ak ich pochopil scenárista. ()
║Rozpočet $16,5miliónov║Tržby USA $39,868,642║Tržby Celosvetovo $87,892,388▐ Tržby za predaj DVD v USA $38,407,259 //počet predaných kusov 2,302,855║ Takéto sklamanie som dlho nezažil a to tam hrá Edward Norton, v jeho podaní asi najslabší výkon čo som videl. A film vypadá výzorovo ako televízna produkcia, do očí bije na silu vtesnaný hnedý filter, moc okatý je aj prázdny príbeh a nesúrodosť až povrchnosť réžie ani nehovoriac - amatérčina, Český štáb tomuto počinu moc nepomohol. "Katastrofálne odfláknuté a tým pádom pre sledujúceho dosť nezáživné, zvučné herecké obsadenie to nazachráni!" /20%/ ()
Pohádka v hávu důmyslné podívané pro dospělé. Iluzionista již názvem přiznává barvu. Po většinu stopáže se totiž tváří jako něco jiného než čím je. Zdá se být chytrým a promyšleným snímkem, aby se závěrečnou pětiminutovkou vybarvil a zjistilo se, že je vlastně hloupý až běda. Pominu, že doslovné vysvětlení v závěru je trapně zbytečné, když je vše jasné hodinu před koncem. Spíše mě fascinuje, že tvůrci z ničeho nic ignorují jediný bod, který by jim to celé rozsypal jako domeček z karet; "přízraky". Herecky rozhodně nejde o žádné zklamání, ale nezapírám, že od takového obsazení jsem očekával přeci jen více. Iluzionista je až do představení na Hofburgu před honorací výtečný, poté dobrý a v závěru takřka až směšný. Krom toho je také poněkud delší než by bylo nutné. Co ho však činí zajímavým po celou dobu jsou pro našince natáčecí lokace a Glassova hudba, která to v mnoha momentech táhne až moc sama. ()
Hm, tak toto byl pro mě docela překvapení, v tom negativním slova smyslu. Ne že bych očekávala bůhvíjakou katarzi (ano, Dokonalý trik je jenom jeden), ale že se nedostaví ani nejmenší stopa zájmu o dění ve filmu, to by mě nenapadlo. Nortona ráda nemám a jeho herectví mě nudí, Bielina role je prostě být hezká a na Giamattiho zbylo jenom nějaké to pobíhání z místa na místo a zadumané krčení obočí. Když se v závěru začal usmívat nad odhalením té velepřekvapivé pointy, skoro mi ho bylo až líto. Plýtvali jsme oba svým časem, akorát jemu za to někdo aspoň zaplatitl. ()
Neil Burger (scénář a režie) by si kouzlením nevydělal ani na slanou vodu. Hrdinův mistrovský trik-šokující pointa celého filmu jsou jasné sotva se rozvrhne milostný trojúhelník a digitální triky suplující triky reálné jsou jako pěst s boxerem na oko (stejně jako dosti trapná milostná scéna). Ale jinak je to příjemné nakouknutí do iluzionistické kuchyně, se standartně dobrým Giamattim a Sewellem a standartně bezkrevným Nortonem. Nejvíc jsem tam ocenil tu politiku. ()
Galerie (26)
Zajímavosti (31)
- Trik s pomerančovníkem bylo známé kouzlo, které předváděl slavný kouzelník 19. století Jean-Eugène Robert-Houdin. (don corleone)
- Záběry na konci filmu, v nichž se inspektor Uhl (Paul Giamatti) snaží dohonit Eisenheima (Edward Norton) před jeho odjezdem z Vídně, byly natočeny v pražské ulici Prvního pluku pod Negrelliho viaduktem. (navabaca)
- Místo, kde lidé na ulici údajně spatří ducha z Eisenheimova (Edward Norton) představení, je křižovatka ulic Bílkova a Kozí na pražském Josefově. (navabaca)
Reklama