Režie:
Nicolas RoegKamera:
Anthony B. RichmondHudba:
Pino DonaggioHrají:
Julie Christie, Donald Sutherland, Hilary Mason, Massimo Serato, Renato Scarpa, Leopoldo Trieste, Clelia Matania, Giorgio Trestini, Bruno CattaneoObsahy(1)
Vizuálně bohatá adaptace zlověstného příběhu Daphne du Maurier o zlé předtuše. Režisér Roeg využívá expresivního potenciálu italských Benátek a jeho jedinečný střih, fragmentarizující časoprostorové kontinuum, vytváří neopakovatelně zlověstný pocit. Na začátku tohoto mistrovského psychologického hororu potká šťastné manželství Laury a Johna (Julie Christie a Donald Sutherland) noční můra všech rodičů, tragické úmrtí dcerky. Johna, který tragédii instinktivně vycítil, pronásledují výčitky, že jí nedokázal zabránit. Manželé odjíždějí do Benátek, kde potkají sesterskou dvojici starších, výstředních Angličanek. Jedna z nich, slepá jasnovidka, tvrdí, že vidí jejich dcerku... Film se proslavil i odvážnou erotickou scénou mezi Laurou a Johnem. Legenda praví, že návštěvníci pracovních projekcí projevovali velký zájem o záběry právě z této scény. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (133)
Film disponuje skvělou atmosférou, kamerou, výpravou a hrou s náznaky něčeho tajuplného nad námi, co nějak ovlivňuje naše životy. Dokonce dojde i na vědmu. Ale všechny ty řeky, kanály, sochy, monumentální paláce a chrámy, červená barva, znamení, zapadlé uličky nakonec nedají dohromady ústrojný děj a konec je zklamáním, kdy si člověk - nebo aspoň já - řekne, a to bylo všechno? Z dnešního pohledu bych to mohl přirovnat k seriálu Lost - hromada tajemných náznaků a znamení, a nakonec se z toho vyklube taková obyčejná historka. Ale jak říkám, tou atmosférou je to podmanivé. ()
Ústřední dvojicí snímku jsou manželé John a Laura, kteří hned na začátku filmu za tragických okolností přicházejí o dcerku. John jakousi svou předtuchou vytušil, že se něco stane a v postupném odkrývání příběhu zjišťujeme, že John má i jinou předtuchu, která je pro něj zásadní v podobě červeného trpaslíka. Ta poslední třetina filmu mě však přišla strašně zmatená a taky trochu nepochopitelné chování některých postav jsem nepobral. I když závěrečná scéna vše vysvětluje a je velmi silná, tak v tomhle žánru jsou určitě i kvalitnější snímky. Manželé v podání Donalda Sutherlanda a Julie Christie (krása sama) ladí přímo chemicky, neboť v době natáčení filmu byli skuteční partneři a proto i ta jejich postelová akce je tak mocně eroticky přirozená. Ještě bych po technické stránce zmínil scénu, když John restauruje v kostele ve výšce asi deseti metrů mozaikové okno a stane se nehoda. Mazec natočeno, ani jsem nedýchal. Hudba taky kolikrát pekelně graduje a pro Pina Donaggia to byla jeho první skladatelská práce pro film. Don´t look now je určitě kvalitní filmařina plná zvláštních střihů, ale nezapůsobila na mě tak, jak bych si představoval. Každopádně ale mohu doporučit. ()
A nejhorší jsou trpaslíci... Roeg sice dokáže využít smrdutého a zatuchlého prostředí Benátek, ale nedokáže pracovat s napětím, což je u mysteriózního hororu celkem průšvih. Jsem zvědavý na údajně údernou a velmi útlou předlohu Du Maurierové. A tipuji, že se mi potvrdí očekávané Roeg nudí, Du Maurierová děsí. Dvě a půl. (po přečtení povídky možná zvednu) PS: na Christieové nula plusky jen tak nezapomenu :P ()
V sedmdesátých letech vykrystalizovala vlna atmosferických mysteriózních hohorů o kterých si teď můžeme nechat leda zdát. Don't look now je jedním z nich a ačkoliv mu k dokonalosti něco chybí, rozhodně za to stojí už jen kvůli práci s obrazem a zvukem (i když po čase už ty všudypřítomné prostřihy trochu nudí). V době natočení byla pochopitelně zdaleka nejzajímavější soulož Sutherlanda a Julie Christie, čemuž se asi nelze divit. Dneska takhle s někým souložit Brad Pitt, tak jsou toho taky plné noviny. Nicméně i nesouložící část filmu je zajímavá, Benátky jsou temnější a temnější, atmosféra příjemě houste... V itálii se počátkem sedmdesátek objevil génius a proto je dobře, že jeden z lepších evropských hororových snímků se odehrává právě tam. Benátky prostě mají něco do sebe a Nicolas Roeg taky. ()
......manželia o jedno dieťa tragicky prídu a druhé nechávajú v Anglicku zatiaľ čo oni idú do Benátok ....a ona tam ide načo-prečo nie je s chlapcom ??.....tá erotická scéna možno v tej dobe bola erotická .....dnes je k smiechu .......nič......pre mňa len vata na vyplnenie času .......aj to bolo zbytočné - dlhé to bolo až moc......a hlavne ten koniec -chlapík niekoho prenasleduje-myslí si, že nejaké dieťa (svoje? čo zomrelo...?) a nakoniec to dieťa nie je...skončí podrezaný a pomaly vykrváca z krčnej tepny.....prečo ? kto to bol? ....každy nech si domyslí..... a koniec......tak žiaľ tento film nezachránili ani Benátky - len by mňa zaujímalo či ozaj v tej dobe rok 1973 a v tej ročnej dobe -asi jeseň alebo jar.....či ozaj tam bolo tak málo ľudí alebo je to vďaka produkcii...... ()
Galerie (92)
Photo © British Lion Film Corporation
Zajímavosti (17)
- Pro skladatele Pina Donaggia je tento film debutem. (Chatterer)
- Renato Scarpa, který hraje inspektora Longhiho, nemluvil anglicky. Veškeré dialogy četl z kartiček a nevěděl co znamenají. (Chatterer)
- V USA a Británii byl film přístupný pouze pro dospělé. (Duoscop)
Reklama