poster

Teď se nedívej

  • Velká Británie

    Don't Look Now

  • Itálie

    A Venezia... un dicembre rosso shocking

    (Itálie)
  • slovenský

    Teraz sa nepozeraj

Mysteriózní / Thriller / Horor / Psychologický

Velká Británie / Itálie, 1973, 110 min

Režie:

Nicolas Roeg

Předloha:

Daphne Du Maurier (povídka)

Hudba:

Pino Donaggio

Střih:

Graeme Clifford
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • DaViD´82
    ***

    Teď se nedívej od Daphne du Maurierové je o znejistění, navození pocitu začínající paronie, manželském svazku v krizi a o Benátkách. Těch na turisty prostých, zato však plných zapadlých uliček, které za mlžného úsvitu či soumraku nabízejí atmosféru jakou byste v jiném městě hledali jen marně. Teď se nedívej od Nicolase Roega není o znejistění, navození pocitu začínající paronie, manželském svazku v krizi, natož o Benátkách. Těch na turisty prostých, ani žádných jiných. Předloha od Daphne je úderná padesátistránková povídka. Adaptace od Roega je rutinní a bezmála dvojhodinová. A to jsou zcela zásadní kameny úrazu. Nenudí to pouze díky Sutherlandovi, odhalené Julii Christie, závěrečné pasáži a červené barvě.(8.8.2008)

  • Bloody13
    ****

    Povídku, která je prý údernější, jsem nečetl, ale filmová adaptace mě zasáhla dostatečně silně. Kromě toho, že se tu prolínají dvě časové roviny, tak je brán velký zřetel i na červenou barvu, která i v tomto případě znamená jen a pouze jediné. Krásné prostředí Benátek zas působí díky skvostné kameře a intenzivní hudbě dost odcizeně a čím dál tajemněji. Povedený závěr skvěle graduje a střípky záhad pak do sebe přesně zapadnou... Já jsem nadmíru spokojený.(22.2.2011)

  • MikO_NR_1909
    ****

    Po slušnej, existenciálnej, ale najmä výborne natočenej úvodnej scény v snahe zachrániť malú dcérku v močariskovej, špinavej a chladnej vode, bol skvelým prológovým impulzom a predznamenanie duševnej bezvýchodiskovosti. Systematicky sa filmové dejisko sústreďovalo do psychologickej oblasti plnej dojmov, prchkosti, súcitu či paranoií (s pomocou vizuálne výstavnej európskej architektúry a prázdnymi zašpinenými ulicami)... Približne 25 minút do konca na nás vytiahne začínajúci režisér mozaikovú hru s nie vždy vysvetlenými reálnymi schémami, s divokou kamerou, kde zábery na hlavných protagonistov sú explicitne pútavé, kde predtuchy a zlé predstavy sa zakladajú na viac ako polopravdivých tvrdeniach a kde samotný koniec jasne charakterizuje myšlienkový nepokoj a zbláznenie. Navyše herectvo Julie Christie je ešte ostrejšie než Sutherlandov boj či hroziaci pohľad na slepú babku.(26.9.2013)

  • Pluhy
    ***

    Roegovo jedinečný střih v kombinaci s hororovými Benátkami, je zvrácená kombinace díky které probdím několik následujících nocí. Natolik intenzivní atmosféra, že se mi chvilkami dělalo až fyzicky špatně. Ještě lépe než horrory jdou ale Roegovi psychologická dramata, jako například úžasný a nedoceněný Bad Timing.(6.12.2015)

  • Shadwell
    **

    Křížový střih byl známý už od raného začátku 20. století, konkrétně od roku 1906. Nešlo o nic složitého. Tento střih jednoduše přeskakoval mezi akcemi v různém prostoru. Příklad: manžel jede domů, zatímco manželka roztahuje nohy před sanitárním inženýrem. Diváky to pochopitelně mátlo, nebyli na takové věci zvyklí, film byl stále na začátku. My s tím dnes problémy nemáme. Film se od té doby rapidně zesložitil. Proč to všechno říkám? Protože ve stejném konceptu pracuje Don't Look Now. Vždycky tu existuje nějaká druhá paralela, třeba jen zvuk zvenčí, který vyruší scénu. Postavy nacházející se daleko od sebe jako by o sobě věděly. Při instalaci sochy J. Christie kamsi odchází, přesto prožívá to samé, co D. Sutherland. Totéž zlá předtucha a pojetí celé scény na začátku při tragickém úmrtí dcery. Tohle všechno vytváří blahodárný efekt nejistoty a atmosféry. Jedna linie představuje vždy zlo, druhá dobro. Jenže často nevíme, která je která. Don't Look Now je filmem o paralelách. Filmem chytře strukturovaným.(14.6.2008)

  • - Renato Scarpa, který hraje inspektora Longhiho, nemluvil anglicky. Veškeré dialogy četl z kartiček a nevěděl co znamenají. (Chatterer)

  • - Donald Sutherland během natáčení nosil kudrnaté tupé. (Chatterer)

  • - Britský filmový institut zařadil film na osmé místo v anketě Top 100 British Films. (Chatterer)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace