Režie:
Nicolas RoegKamera:
Anthony B. RichmondHudba:
Pino DonaggioHrají:
Julie Christie, Donald Sutherland, Hilary Mason, Massimo Serato, Renato Scarpa, Leopoldo Trieste, Clelia Matania, Giorgio Trestini, Bruno CattaneoObsahy(1)
Vizuálně bohatá adaptace zlověstného příběhu Daphne du Maurier o zlé předtuše. Režisér Roeg využívá expresivního potenciálu italských Benátek a jeho jedinečný střih, fragmentarizující časoprostorové kontinuum, vytváří neopakovatelně zlověstný pocit. Na začátku tohoto mistrovského psychologického hororu potká šťastné manželství Laury a Johna (Julie Christie a Donald Sutherland) noční můra všech rodičů, tragické úmrtí dcerky. Johna, který tragédii instinktivně vycítil, pronásledují výčitky, že jí nedokázal zabránit. Manželé odjíždějí do Benátek, kde potkají sesterskou dvojici starších, výstředních Angličanek. Jedna z nich, slepá jasnovidka, tvrdí, že vidí jejich dcerku... Film se proslavil i odvážnou erotickou scénou mezi Laurou a Johnem. Legenda praví, že návštěvníci pracovních projekcí projevovali velký zájem o záběry právě z této scény. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (133)
Jeden z najvydarenejších hororov 70-tych rokov a to už je čo povedať, pretože sa vtedy urobili veci ako Votrelec, Čeľuste, Vyháňač diabla, Halloween, Prichádza Satan!, Carrie, TCHM, Úsvit mŕtvych, Amityville, Zombi 2, Hory majú, oči, Invázia lupičov tiel, Stepfordské paničky, Kosatka zabijak alebo Osvietenie. No a práve v tomto bombovom období si Nicolas Roeg povedal, že je správny čas na filmovú adaptáciu poviedky Daphne Du Maurier (podľa ktorej inej poviedky Hitchcock začiatkom 60. rokov nakrútil Vtákov). A tak sa aj stalo. V taliansko-britskej koprodukcii vyslal Roeg do fascinujúcich Benátok manželov Baxterovcov (Donald Sutherland a Julie Christie), aby sa tu spamätali z tragickej smrti svojho jediného dieťaťa. Začína sa to husto, veľmi husto to pokračuje a končí sa to megahusto. Do toho brutálne pochmúrna výprava Benátok, ktoré v tomto filme pôsobia dojmom, že ich nafilmoval niekto, kto dostal špeciálne príplatky za to, aby po tomto filme nedostal nikto, nikto, opakujem NIKTO chuť niekedy v živote do nich ísť. K tomu dve čudácke sestry, záhadná postavička v červenom a ešte i na dnešné pomery neuveriteľná, intenzívna a otvorená erotická scéna, o ktorej sa dodnes špekuluje, že bola reálna. Skvelá kamera, skvelá hudba, skvelá výprava, skvelí herci a drastické ukončenie. To proste MUSÍTE vidieť. Poviedka je podobne vydarená, aj keď film mám predsa len trošku rád. Zmeny sú len v drobnostiach (v poviedke John v Benátkach nepracuje, ale ide čisto o dovolenku + v poviedke je erotika vybavená v jednej vete, kým vom filme ide o jednu z najdlhších scén, záver s "fakt stupídnou smrťou" je našťastie ako v poviedke, tak v jej filmovom spracovaní). ()
Atmosféra budovaná na základě genia loci a až uměleckých postupů při snímání a stříhání udržuje dosti jednoduchý příběh pohromadě. Dalo by se skoro říci, že film je vyprávěn čistě za pomoci zvuku (hudby), kamery, střihu a důležitost konzistentního příběhu je odsunuta na druhou kolej. Herecké výkony jsou převážně silně expresivní a až teatrální. Přesto to, nevím proč, na mne fungovalo. ()
Křížový střih byl známý už od raného začátku 20. století, konkrétně od roku 1906. Nešlo o nic složitého. Tento střih jednoduše přeskakoval mezi akcemi v různém prostoru. Příklad: manžel jede domů, zatímco manželka roztahuje nohy před sanitárním inženýrem. Diváky to pochopitelně mátlo, nebyli na takové věci zvyklí, film byl stále na začátku. My s tím dnes problémy nemáme. Film se od té doby rapidně zesložitil. Proč to všechno říkám? Protože ve stejném konceptu pracuje Don't Look Now. Vždycky tu existuje nějaká druhá paralela, třeba jen zvuk zvenčí, který vyruší scénu. Postavy nacházející se daleko od sebe jako by o sobě věděly. Při instalaci sochy J. Christie kamsi odchází, přesto prožívá to samé, co D. Sutherland. Totéž zlá předtucha a pojetí celé scény na začátku při tragickém úmrtí dcery. Tohle všechno vytváří blahodárný efekt nejistoty a atmosféry. Jedna linie představuje vždy zlo, druhá dobro. Jenže často nevíme, která je která. Don't Look Now je filmem o paralelách. Filmem chytře strukturovaným. ()
Donald Sutherland na vrchole svojich hereckých síl sa upísal trileru, ktorý brutálne prepadol. Zovretá atmosféra Benátok najväčšie plus filmu spolu so Sutherlandovým sústredeným výkonom. Na Exorcistu a Polanského horory to ale bohužial myšlienkovo nemá. Pred týmto filmom som bohužiaľ videl Antichrista, ktorý vychádza z podobnej premisi a dostal sa v mojej topke poriadne vysoko, takže Dont look now musím ohodnotiť iba priemerne. VIDENÉ ZNOVA: Sledovanie umiestnenia červenej farby v záberoch bolo natoľko zábavné a zmysluplné, že musím zvýšiť hodnotenie. Manželský pár prenasleduje v myšlienkach smrť ich dieťaťa a benátsky vrah je symbolom ich utrpenia. Nadprirodzený prvok filmu je rovnako účinným prostriedkom k precíteniu filmu. ()
A nejhorší jsou trpaslíci... Roeg sice dokáže využít smrdutého a zatuchlého prostředí Benátek, ale nedokáže pracovat s napětím, což je u mysteriózního hororu celkem průšvih. Jsem zvědavý na údajně údernou a velmi útlou předlohu Du Maurierové. A tipuji, že se mi potvrdí očekávané Roeg nudí, Du Maurierová děsí. Dvě a půl. (po přečtení povídky možná zvednu) PS: na Christieové nula plusky jen tak nezapomenu :P ()
Galerie (92)
Zajímavosti (17)
- V USA a Británii byl film přístupný pouze pro dospělé. (Duoscop)
- Pro skladatele Pina Donaggia je tento film debutem. (Chatterer)
- Donald Sutherland během natáčení nosil kudrnaté tupé. (Chatterer)
Reklama