Režie:
Stephen FrearsScénář:
Peter MorganKamera:
Affonso BeatoHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Helen Mirren, Michael Sheen, James Cromwell, Alex Jennings, Roger Allam, Sylvia Syms, Tim McMullan, Robin Soans, Lola Peploe, Douglas Reith, Amanda Hadingue (více)Obsahy(1)
Osm dní, které otřásly monarchií. Oscarová Helen Mirrenová v titulní roli britského filmu, nabízejícího fascinující pohled do zákulisí britské moci po tragické smrti princezny Diany. Komorní drama uznávaného režiséra Stephena Frearse vypráví o těžkých chvílích britské královny Alžběty II., které následovaly po tragické smrti lidmi zbožňované princezny Diany. V době, kdy do křesla ministerského předsedy po drtivém volebním vítězství usedl Tony Blair, svádí panovnice souboj s veřejným míněním, sílou tradic a zejména sama se sebou. Zatímco dvůr považuje událost za ryze soukromou záležitost, veřejné mínění podněcované médii požaduje okázalé truchlení a neméně okázalý pohřeb. A ctižádostivý předseda vlády se snaží královnu, trávící čas na soukromém sídle ve Skotsku, přimět ke změně stanoviska. Režisér Stephen Frears společně se svým scenáristou Peterem Morganem čerpali z nejrůznějších zdrojů, včetně informací z nejbližších kruhů panovnice i premiéra. Pronikli tak do dvou zcela odlišných světů: konzervativního a upjatého prostředí dvora a nekonformního rodinného i pracovního zázemí nejmladšího britského ministerského předsedy, odhodlaného k radikální modernizaci systému. Popsali jak narůstající pochyby o vlastním přesvědčení na straně královny, tak nečekaný respekt, který si s postupem času dokázala u premiéra získat. Mnohavrstevnatý snímek, jehož nedílnou součástí jsou účelně využívané archivní materiály především z televizního zpravodajství, tak na pozadí reálných historických událostí nabízí také úvahu o samotné podstatě královského majestátu a jeho smyslu, o tradici a modernizaci, odpovědnosti a populismu. Vedle precizní režie a propracovaného scénáře film stojí na excelentních hereckých výkonech, jimž vévodí nepřehlédnutelná Helen Mirrenová. Za své dokonalé ztvárnění nepřístupné královniny osobnosti získala řadu ocenění, včetně přestižní ceny Britské filmové a televizní akademie (BAFTA), Zlatého Glóbu a především Oscara. (Česká televize)
(více)Videa (4)
Recenze (429)
Jedno léto v životě královny, léto, které ukázalo sílu médií a jejich schopnost manipulace s davem. Média obletovala jednu, mírně řečeno, přelétavou ženu jen proto, že se stala členkou královské rodiny. Nebýt ženou Charlese, o nějakou Dianu by si neotřel klávesnici ani ten nejpodřadnější pisálek. A náhle si média vynucují úctu pro svoji superstar, kterou s takovou pečlivostí vyrobila, dokonce i na těch, na jejichž známosti celá bublina Dianina kultu parazitovala. Skvěle sehrané drama panovnice, která stojí před rozhodnutím, jestli si zachovat tvář sama před sebou, nebo podlehnout ryku davu a vlézt mu do rekta. ()
Scénář: Peter Morgan .. Z tohoto filmu jsem měl velmi zvláštní pocit. Formálně nedrhne, ale nepodařilo se mi do něj proniknout tak, jak tvůrci zamýšleli - majestátně si totiž držel odstup od mých emocí a ani závěrečný citový nátlak nenese své ovoce, protože je dané poselství o hodnotách apod. podsouváno moc chtěně. Také škoda, že zpracovává pouze úsek z období úmrti princezny Diany, kde se promítá úděl této události na hlavu královské rodiny i na nově zvoleného ministerského předsedy. Celá tíha (filmu) leží právě na těchto dvou (skvěle ztvárněných) postavách, avšak jsou tak přívětivě vyobrazeny, až to působí jako vlezdoprdelkování (protože oba žijí a jsou ve funkcích). Nejpůsobivější stránkou tak kromě herců a několika nápaditých dialogů zůstává jen výborná kamera a okázalá hudební složka. ()
Královna NENÍ komedií, ačkoliv tuto teorii mnohá média podporují. Královna je něčím mezi politickou satirou, biografickým dramatem a dokumentární rekonstrukcí, přičemž má místa vtipná, místa dojemná i místa bolestně pravdivá. Scénárista Peter Morgan si těžko mohl pro „analýzu“ královské rodiny, předně její nejvýznamnější členky, vybrat lepší výchozí situaci než právě tragickou Dianinu smrt. Morgan, na rozdíl od tehdejší veřejnosti, královnino chování neodsuzuje, snaží se jej pochopit. A ať již byl královnin obraz jakkoliv zkreslený, měl jsem po skončení pocit, že jí znám mnohem lépe než ze všech informací objevivších se dosud v tisku. K čemuž nezanedbatelnou měrou přispěla Helen Mirrenová. Ta nejen že dokonale odpozorovala všechna královnina gesta, ale navíc ji dokázala velice „zlidštit“. Co je nejlepší, abyste poznali, že její výkon je naprosto výjimečný, skutečnou Alžbětu II. vůbec znát nemusíte. Tvrzení, že s výkonem Mirrenové film stojí a padá je nesmyslné (nejen z toho důvodu, že by pak jenom stál :) Opatrně, ale do hloubky jdoucí scénář, suchý britský humor a slušná Frearsova režie (dovolil si i pár okázalých leteckých záběrů nádherné skotské krajiny) činí z Královny společně s výkonem Mirrenové komplexní snímek, který alespoň v mých očích dosáhl všech vytyčených cílů. Pokud je vám britská královská rodina ukradená a nemáte rádi filmy postavené na hereckých výkonech a dialozích, nemá smysl dát za tento film sto padesát korun a následně ostatní diváky v kině iritovat výkřiky typu „to je taková nuda!“. Ono to záleží hlavně na přístupu, protože špatným filmem Královna rozhodně není. 80% Zajímavé komentáře: Galadriel, Djkoma, DaViD´82 ()
Veľmi kvalitne natočená rekonštrukcia niekoľkých krušných dní z vládnutia kráľovnej Alžbety. Ako desaťročný som udalosti, ktoré si film vzal na mušku, veľmi nevnímal a neskôr sa už o nich nehovorilo tak horlivo ako v tom čase a tak ma téma filmu potešila nielen kvalitou svojho spracovania, ale aj ozrejmením týchto historických udalostí. 80%. ()
Skvělé herecké výkony s Helen Mirren a Michaelem Sheenem (kterého jsem jako Blaira dříve viděl už ve stejně dobrých Zvláštních vztazích) v čele, výživný, takřka divadelní scénář, který se nebojí ani satiry, jemná Desplatova hudba a Frearsova režie zručně míchající dobové záběry s těmi filmovými... To je Královna. Strhující hodina a půl, v níž se "jenom" mluví. ()
Galerie (65)
Zajímavosti (30)
- Mnohé z pasáží filmu pocházejí ze skutečnosti. Například tisková konference princezny Diany nebo scény na jejím pohřbu. Proto v nich vystupuje mnoho známých tváří, které nejsou v titulkách. Například Elton John, Nicole Kidman, Tom Cruise či Steven Spielberg. (imro)
- K dokonalé přeměně v královnu prý stačilo Helen Mirren jen málo. Hned jak se v paruce a s brýlemi objevila před štábem, dávali si mnozí ruce za záda, aby jí vyjádřili úctu. (Siriuss)
- 15-milionové drama vydělalo distributoru Miramax během prvního víkendu (29. 9. - 1. 10. 2006) promítání na 38. příčce amerického žebříčku navštěvovanosti 40 671 dolarů ve třech kinech. Počet promítacích míst se časem měnil a jak film získával mnohá ocenění, rostl i jeho výdělek. Ten konečný se nakonec vyšplhal na 56,4 mil. dolarů. (imro)
Reklama