poster

Tahle země není pro starý

  • USA

    No Country for Old Men

  • Slovensko

    Táto krajina nie je pre starých

Krimi / Thriller / Drama

USA, 2007, 122 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Bluntman
    *****

    TAHLE ZEMĚ NENÍ PRO STARÝ je existenciální meta-žánrová podívaná vypovídající něco o predestinaci a náhodě a zároveň neakademická podívaná, která nejvíce uspokojí ty, kteří si rádi u filmu kreslí schémata a dělají poznámky._____ NCfOM (TZNpS) protíná dlouhé sekvence bez dialogů střelbou a tu zase oddalují dlouhé dialogy, hudby si všimnete leda tak až při závěrečných titulcích a dominantní jsou zde zvukové efekty. V tomhle mistrovském díle nejde vůbec o vyprávění a potěchu z něj, protože se zde pracuje s "vyprázdněnou narací" společně s tou "parametrickou" (která stejně slouži další podvratnosti), ale o rytmizování scén pomocí zvuku a promyšlených kompozic záběrů (Roger Deakins je na Oscara)._____ Tahle záměrně rozklížená westernovka je až úzkostně nedivácká: k westernu se přistupuje tak, že se nečeká mezi jednotlivými přestřelkami a akce je rázná a vyrazí dech, zápletka inspirovaná zjevně Hodným, zlým a ošklivým nenechá hlavní postavy se setkat (leda náhodou) a... "vyprávění" se soustřeďuje vždy na ty postavy, které diváka zajímají nejméně. (Nedělal jsem si natolik detailní poznámky, ale v nejnapínavějšich chvílích film přefokalizovává na postavu Tommyho Lee Jonese anebo Woodyho Harrelsona.)_____ Postavy mají ryze metonymický význam, Bardem s omezeně uživanými mimickými svaly a výrazem v obličeji může být jak Osud, tak i Smrt. Podstatné je, že tentokráte není vyprávění komplikováno a postavy nejsou troubové či přechytralí grázlové, ale dvě až enigmatické, vychytralé figury. Což je u Coenů novum. Tommy Lee Jones pak pro mě představuje typicky coenovský deziluzivní charakter, který může pouze na staré časy melancholiky vzpomínat. A ze zacházení s McGuffinem (2 miliony dolarů) by měl Hitchcock radost. _____ Famózní, geniální, dechberoucí, dokonalé. Zapomněl jsem snad na něco? Jo. Fargovec, nebo Dudeovec? Countreyovec. :-)(5.2.2008)

  • Marius
    ****

    No country for old men je kvalitná filmárčina, narúšajúca zažité naračné postupy a je až neuveriteľné, že práve tento film si Akadémia vybrala medzi ostatnými (hoci tiež poriadne antioscarovskými) kandidátmi ocenenie film roka. Počas troch štvrtín Coenovci výborne gradujú atmosféru. Predkladaná hra na mačku a myš je napínavá a isté nie je ani to, či na vás skvelý Javier Bardem (absolútne zaslúžené ocenenie, len nechápem, prečo sa nepobil s Day-Lewisom o plešatca za hlavnú úlohu) nevykukne s plynovkou či brokovnicou s tlmičom aj zo záchodovej misy. Dej sa darí výborne gradovať a jednotlivé scény úderne pointovať až do mexickej epizódky, odtiaľ to ide pekne dolu vodou. Práve rúcanie naračných must-be, ktoré je na NCfOM zaujímavé, je tu nahustené a v konečnom dôsledku u mňa láme väz možnému päťhviezdičkovému hodnoteniu. Pretože pokiaľ sa s postavou Josha Brolina vysporiada režisér tak, že divák nevie čo sa vlastne stalo a pozná len výsledok podobný koncom bežných štatistov vo filme, je to tak trochu „podrazácke nóvum“. Dozaista je to čierny vtípek od Coen Bros, na ktorom sa museli veľmi dlho zabávať avšak na mňa ako diváka to nepôsobí veľmi seriózne, lebo viac než Brolin si to odnesú moje divácke očakávania. V neposlednom rade nechápem zaradenie postavy Tommy Lee Jonesa. Predlohu som síce nečítal, takže neviem porovnať, ale jedinou úlohou TLJ vo filme je potácať sa odnikiaľ nikam a na konci vyklopiť nejaké to „povinné múdro“. Ak má ísť o zobrazenie nemohúcnosti predstaviteľov zákona, nech sa páči, avšak presne tento element je to, čo v záverečnej štvrtine spomaľuje a triešti dej. Coeni skrátka nesklamali, na druhej strane ani neohúrili. 8/10(17.3.2008)

  • H34D
    *****

    NCfOM rozhodně není obyčejný naháněcí thriller, dějové vyprávění je zde spíše v pozadí a do popředí se dostávají jednotlivé, přemýšlivé scény, na které se navíc nenahlíží vždy stejně (přefokalizování na hledisko jiné postavy). Díky tomu ani nelze pořádně určit postavu hlavní, Coenovci nejspíš chtěli, aby jejich film vypovídal více o samotném prostředí, tedy o zemi, která není pro starý, než o jedné konkrétní osobě, což se ovšem ne zcela povedlo, protože divák je stále fixovaný na jednoho člověka, z kterého je pak akorát nucen rozpačitě "přejít" na jiného. NCfOM si ve své podvratnosti taktéž hodně pohrává s diváckými předpoklady a očekáváním a odvážně se vyhýbá zajetým kolejím. Aby takový film mohl fungovat, musel by šlapat pod taktovkou opravdu bezchybné režie, což se zde krásně povedlo. Tak trochu poloakční scény jsou prostě úchvatné, detailní a realistické, kdy např. Javier Bardem (mimochodem perfektně hrající) si nejdřív zkontroluje tloušťku zdi a teprve potom stříli skrz a mnohé další... Absence hudby taktéž jen podrhává zvláštnost celého snímku. 9/10(17.8.2008)

  • Fr
    ****

    To bylo tenkrát, když Lleywelyn udělal největší kravinu svýho života…… PŘÍBĚH:****Pomalé. Poklidné, napínavé a přímočaré vyprávění. J.Bardem je záporák k pohledání. ¾ filmu výtečná. Konec mě ale už tak ,,nebral“./ HUMOR:**občas z perfektních dialogů vypadne něco jako vtipná věta. Tak akorát./ AKCE: ***kolik akce se muže vejít do filmu dua C+C, kde oběť prchá před masovým vrahem?/ NAPĚTÍ:****na opuštěném místě, sám vstříc svému osudu. Všude je mnoho smrti. Rozhovor zabijáka s pumpařem o šťastném čtvrťáku – fantastické! A pokaždé, když tenhle chlápek potká někoho dalšího, nemůžete si být jistí, jak to vlastně dopadne. Nebo ano?(22.5.2008)

  • POMO
    ****

    Atmosfericky mrazivý, plýživo tichý, chladne drsný, coenovsky osobitý thriller, ktorý sa vo finále tvári ako veľké umenie a divák mu to ochotne žerie. Coenovci sa po zopár komediálnych úletoch vracajú tam, kde ich mám najradšej. V teenage veku ma v nočných morách prenasledoval Michael Myers, dnes to bude Bardemov zabijak. A nezachráni ma pred ním ani šerif Tommy Lee Jones.(19.2.2008)

  • - Tradiční „hollywoodská filmařská krev“ obsahuje cukr. Pro natočení scén, ve kterých zabití Texasané leží v poušti na zemi vedle aut, museli bratři Coenovic objednat speciální bezcukrovou krev z Londýna, aby hmyz nedráždil komparzisty ležící na písku. Jeden galon této speciální krve stál produkci 800 amerických dolarů. (POMO)

  • - Bratři Coenové se toužili vrátit k vážnějším a drsnějším tónům svých starších filmů (Zbytečná krutost) a tak po námětu Tahle země není pro starý okamžitě skočili. (Rodriguez)

  • - Ve filmu jsou tři protipóly: Zabiják, honící drsňáka - kovboje, který šlohl drogy, a šerif, kterému jde o spravedlnost. Ti tři se ve filmu nahánějí. Zajímavé však je, že nikdy nemají společnou scénu. (Rodriguez)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace