Režie:
Martin ScorseseKamera:
Rodrigo PrietoHrají:
Andrew Garfield, Adam Driver, Liam Neeson, Tadanobu Asano, Ciarán Hinds, Šin'ja Cukamoto, Jósuke Kubozuka, Ogata Issei, Sabu, Rjó Kase, Nana Komacu, Mičie (více)Obsahy(3)
V polovině 17. století je Japonsko zcela uzavřené kontaktu se západními mocnostmi. Křesťanství je zde postavené mimo zákon a křesťané musí svou víru skrývat. Dva portugalští jezuité, otec Rodrigues (Andrew Garfield) a otec Garupe (Adam Driver), se vydávají do země vycházejícího slunce s velmi nebezpečným cílem: najít svého učitele, otce Ferreiru (Liam Neeson), který se prý zřekl víry. Japonští feudálové a vládnoucí samurajové jsou odhodláni křesťanství ve své zemi vymýtit. Šířit slovo Boží je jeden z nejtěžších zločinů. Křesťané jsou pronásledováni a brutálně mučeni. Buď se zřeknou své víry, nebo jsou vystaveni dlouhé agónii a bolestivé smrti. Mladé mnichy čeká ta nejtěžší zkouška víry a vytrvalosti, na kterou možná nejsou připraveni... (Bioscop)
(více)Videa (19)
Recenze (429)
Európa vs. Japonsko. Viera vs. "pravda". Utrpenie vs. spasenie. Pozemský život vs. raj. Oheň vs. voda. Život vs. smrť. Deň vs. noc. More vs. pevnina. Samota vs. spoločnosť. Väzenie vs. sloboda. Mlčanie vs. doslovnosť. Vnútorné monológy vs. dialógy. Scorsese vs. dlhodobé produkčné problémy. Plné hodnotenia vs. odpady. Mlčanie nie je rozhodne bezchybným filmom, ale nejak mi zapasovalo do nálady dňa. Na plné hodnotenie mi to stačí. A zaujalo myšlienkovou otvorenosťou, čo asi mnohých naopak sklame. Treba hľadať v príbehu aj aktualizáciu? Ja si myslím, že áno. ()
Knihu jsem četla před 10 lety, o Scorseseho účasti jsem se dozvěděla před 10 lety, ale tak nějak až teď si říkám, že byla vlastně už od začátku celkem blbost dát to do ruky jemu. Někdo s menším jménem a většíma koulema pro experimentování s filmovou lyrikou (lol, nevim, nejsem Douglas) by tam tu atmosféru možná dostal. Jinak samozřejmě viz A_FISH. ()
FILM, ktorý nie je pre každého, takto by som chcel na úvod charakterizovať tento výnimočný snímok. Dal som si extra načas, pretože naposledy som bol na filme velikána Scorseseho, pred viac, ako 10. rokmi, keď premietali : THE DEPARTED, čo bol jednak úspešný oscarový film, pri ktorom sa konečne MARTY dočkal, aj keď mal v minulosti účinnejšie zárezy do análov kinematografie ( napríklad Zúriaci býk ), ale najmä to bol pomerne komerčný snímok, určený pre široké masy. TICHO - také nie je, je to atypický film, ktorý sa v súčastnosti, už málokedy nakrúca, je to pomerne veľmi zriedkavé, treba si uvedomiť, že je to vysnený PROJEKT Martina Scorseseho, ktorý túžil nakrútiť viac, ako dve dekády. Povedzte mi, koho dnes zaujímajú osudy dvoch portugalských jezuitov v Japonsku, v 17. storočí, keď sa snažili rozšíriť KRESŤANSTVO, do krajiny vychádzajúceho slnka, pričom zo začiatku mali úspech u prostého ľudu, ale zakrátko o sebe dala vedieť japonská inkvizícia, ktorá pekne systematicky potlačovala tieto návyky. A k tomu si ešte pripočítajte : Trvanie 3. hodín... De - facto, otec Rodrigues a otec Garupe, títo dvaja odhodlaní, nebojácni BORCI, mieria do Japonska, aj kvôli tomu, aby zistili, čo sa stalo s ich MENTOROM, otcom Ferreirom, ktorý podľahol nátlaku, ZRIEKOL sa svojej VIERY, a vôbec ho to netrápi... Pokiaľ sa s ním Rodrigues stretne, tak sa udejú čudesné, nebezpečné veci, keď sa Rodrigues s Garupeom rozdelia, kvôli bezpečnosti, ale následne prichádzajúce udalosti, dávajú vedieť, že ten húževnatý otec Rodrigues, podľahne tomu, čomu nechcel, za čo bojoval. Bacha, toto je SPOILER ! Garfield je excelentný, nechápem, čo všetci, voči nemu majú ? Driver mu sekunduje, ale toto je HLAVNE FILM - ANDREWA GARFIELDA ! Neeson sa tu objaví na chvíľku, ale aj tak to stačí, aby totálne zaujal. Vynikajúca kamera Rodriga Prieta ! Parádny strih, Martinovej dvornej strihačky Thelmy Schoonmaker. Ja som totálne nadšený, lebo to sa nenakrúcalo pre PRACHY ! Minimálny, ak nie žiadny honorár pre herecké obsadenie ! Sú tu veľmi dynamické brilantné scény, ktoré mi nedovolili zaspať ! Týkajú sa najmä nelichotivých negatívnych hodnôt, ale tie rezonujú najviac ! Prestaňte to láskavo zrovnávať s japonskou verziou, z roku 1971, fakt, nepatrí sa to !!! ()
Osobnosti jako Martin Scorsese mají tu moc přimět širokou veřejnost se zajímat o témata, která vyberou. Takto osobní téma pro Scorseseho představoval román Šúsaku Endóa Mlčení (1966, česky 1987), který představil západním divákům po 45 letech od jeho původní japonské adaptace Ticho. Přesto je velmi těžké najít si osobní vztah právě k příběhu portugalských jezuitů na japonské misii v 17. století. Naší historické zkušenosti jsou mnohem bližší filmy typu Tovaryšstvo Ježíšovo. Spirituální atmosféra a překrásná krajina samozřejmě zaujmou, nicméně áčkoví herci jako Garfield, Driver nebo Neeson bývají přirozenější v jiném kontextu. ()
Budu přízemní a prohlásím, že je to místy děsná nuda. Ono taky z dvousetstránkové knihy, která je spíš zahloubaným pohledem na sílu a důsledky víry než čímkoli jiným, natočit více než dvou a půl hodinový film je samo o sobě kousek, který Martin ne tak úplně zvládl. Co filmu však musím jednoznačně přičíst k dobru, jsou nádherně pojaté záběry nespoutané přírody i lidského utrpení, které kontrastují a splývají zároveň, a mistrovská práce s ruchy a zvuky přírody (cikády), které jsou takřka jako jediné schopné prorazit ono Mlčení. A co se týče herců - výkon Liama Neesona, ač vystoupí ve filmu relativně krátce, dle mého ten Garfieldův převyšuje (možná jsem ale jen s ubíhající stopáží začal být alergický na jeho neustálou přítomnost na plátně), plus nemohu nezmínit roztomile se pitvořícího, avšak jinak do morku kostí krutého pana Inoueho v podání Issei Ogaty. Celkem vzato, průměrné 3 hvězdy. ()
Galerie (60)
Zajímavosti (21)
- „Sledovať scénu a počuť prírodu okolo mňa, vtáky, zvieratá, to bol vstup do celkom iného sveta a ja som nesmierne vďačný za túto skúsenosť,“ nechal sa počuť režisér Martin Scorsese, ktorý je známy tým, že tvorí filmy zasadené prevažne do mestského prostredia. (Darth Maul)
- Ken Watanabe měl původně ztvárnit roli překladatele, nicméně kvůli jiným závazkům se musel role vzdát. Nahradil ho Tadanobu Asano. (Tuxedo)
- Autor predlohy Shusaku Endo povedal, že sa nechal inšpirovať filmom Cesta (1954) od Federica Felliniho. Zaujala ho hlavne postava Kichijira. (misterz)
Reklama