Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Mladý muž odjíždí z města na odlehlou venkovskou samotu, kde žil jako dítě. Počáteční idylku však naruší vztah s místní dívkou, mladíkův návrat k malířství, zjištění, že se dříve v okolí děly kruté události spojené s vraždami nacistů na sklonku války a zapomenutá místa v domě, související se vzpomínkami na jeho dětství… (Devadesát Dva)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (352)

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

T.M.A. je velmi zvláštní film. Má hromadu nedostatků a negativ, nevyrovnaným scénářem vršícím na sebe všemožné zápletky a klišé počínaje, přes velmi podivné dialogy až po tu a tam velmi drhnoucí herectví. Že není vůbec nijak originální a pokukuje po všem možném, to je to nejmenší, co by vadilo. Občas to vypadá, jako by tu a tam kus filmu s něčím důležitým nebo nutným pro právě teď se odehrávající scénu, prostě chyběl, jako by jste na pár okamžiků usnuli a něco vám uteklo. Kamera občas neplní svůj účel, příběh přeskakuje z jedné nohy na druhou, z jedné místnosti do druhé, věci se občas dějí náhle, zčistajasna a jakoby nahodile. Na druhou stranu je třeba říci a uznat, že nakonec všechno zapadne tam kam má, všechny dějové odbočky se slijí v jeden jednolitý a ne zcela špatný závěr. Dočkáme se několika velmi povedených a atmosférických scén a celková atmosféra je na české poměry docela ucházející. Některé role jsou zajímavé, třeba dětské role jsou bezchybné a zpěvačka, ač mi byla nesympatická byla taky dobrá). Jelikož jsem jako první četl knihu, která byla napsána podle scénáře, prakticky jsem skoro přesně věděl, do čeho jdu, přesto tak nějak nevím, jestli se mi to líbilo, nebo ne. Jak říkám, na český poměry poměrně slušný horror se zajímavými scénami, exteriéry a tu a tam atmosférou, na druhou stranu by člověk od Herze čekal více. Myslím si, že za to největší měrou může slabý scénář. ()

Campbell 

všechny recenze uživatele

tak tady Herz dokonale ztroskotal. Horory z Česka hodnotím trošku jinak než klasický horory přeci jen jich moc nemáme, ale když uděláme tak máme sem tam kvalitu(Vlčí bouda) ale taky se nevede a máme poměrně průsery(Total detox). Tohle se veze na vlně průseru, neříkám že to bylo bůh ví jak špatné ale celé to působilo docela suše a o ničem, a myslím že film byl šel klidně sestříhat do 40 minutového filmu. Ale na druhou stranu musím pochválit 2 věci a to je špičkovej Franěk který hraje fakt výborně a všechno jsem mu žral a ta druhá věc je slušná atmosféra která je sice zabita nudou ale vykukuje odevšaď. ()

Reklama

mchnk 

všechny recenze uživatele

Podle mého názoru se za tento snímek Juraj Herz rozhodně nemusí stydět. Tohle je Herz 21. století s perfektní kamerou, prostorovým zvukem a skvělým způsobem rozloženým dějem. Dobře napsaný, skvěle zpracovaný. Téma je rozhodně v normě únosnosti. Juraj Herz je skvělej od 60tých let dodnes, což je v současných poměrech českého filmu velmi ojedinělé. Nevím, kdo jiný, kromě mistra Švankmajera, by měl v Česku natočit horor. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Nemohu si pomoct, ale podle mne šly Herzovy režijní kvality rapidně dolů již rokem 1981 a snímkem Buldoci a třešně. Jak jeho pokus využít hudbu Pražského výběru, tak čistě normalizační komedie o cukráři, životopis komunistické odbojářky, dokonce ani ulítlá pohádka už nedosahovaly kvalit jeho předchozích děl. Snad ještě v Galoších šťastia se objevila ona zasněná, tajuplná atmosféra, tak blízká jeho předchozímu režijnímu rukopisu, ale i tak nedosahuje kvalit třeba Panny a netvora. Herzova německá, čistě pohádková tvorba, už stojí skutečně za starou belu. I jeho televizní věci - jak dva díly Maigreta, tak ty pro Českou televizi, mi přišly jen rutinně dobře natočené, ale ničím již nepřesahovaly, nebyly zajímavé natolik, aby si je člověk pamatoval jako třeba Spalovače mrtvol. Inu, a po celovečerním filmu Pasáž se Herz vrhnul na Němcův dlouho odkládaný scénář, s nímž měl své úmysly už Vladimír Michálek. Pokud měl Michálek v ruce tento scénář, podle něhož točil Herz, pak se ani nedivím.     Příběh není nijak složitý - muzikant Marek kdovíproč opouští hudební scénu, kde se proslavil, má hodně milenek, chlastu i fetu, a odjede na dům, kde žil v mládí s rodiči a sestrou. Nevíme proč. Nepamatuje si ze svého dětství nic než útržky. Jen tušíme proč (rodiče zahynuli při autonehodě, ale to není důvod nepamatovat si pro dětství jiné, výjimečné situace.). V domě se skrývá nějaké tajemství, jež Marka začne pohlcovat jako tma. I jeho obrazy, jež maluje, se od zářivých mění v děsuplné noční můry. Podaří se mu včas odhalit ono děsivé tajemství, než bude pozdě?    Film má sice určitou mytologii, ale sám ji nedodržuje. Mnoho témat je jen nahozených a vyšumí do prázdna. (Např.: Odkud se vzal pes? Kdo a proč ho zabil? Co a proč nechtějí vesničané Markovi prozradit?) Chování postav je občas vyloženě nelogické. (Tak ano, chápu Herzovu stařeckou touhu vidět a točit nahatý baby, ale když jste v zimě v prázdném, neznámém a prochladlém domě, asi po něm nebudete běhat jak tupci nahatí. Nebo odjinud: Máte pocit, že v domě se děje něco fakt hodně podivného. Máte kronikáře, který vám může podat vysvětlení. Zajdete k němu ale až po dlouhé době, a pak ani kronikáře pořádně nevyslechnete, usrknete kafe, nahlédnete na jeden list kroniky a utečete. Jo a nejvíc by mě zajímalo, kdo celá leta v tom baráku platil zbůhdarma za elektriku?) Celkové vedení jinak možná zajímavého příběhu také není zvoleno zrovna šťastně.  Pokud jsou člověku známy různé hororové předlohy, s nimiž scénář pracuje, dojde mu velmi brzy, jak se věci mají (ono se čtyřmi, maximálně pěti postavami to ani není tak těžké). A nakonec zhůvěřilost největší. Celá duchařská linka tady nemá žádný smysl! Skutečně. Když ji odmyslíte, zjistíte, že k ději nepřispěla vůbec nijak! Jen jako kolorit. Ale duchové v podstatě nezasáhnou, jen se sem tam mihnou obrazem.  Hodně hereckých výkonů je amatérských, včetně ústřední role Marka (Ivan Franěk), nebo dua bisexuálně orientovaných divoženek (Dagmar Součková, Tereza Němcová) - ano, samoúčelné nahoty a až pornografických scén je ve filmu zbytečně mnoho a "mamina" Krobotová nevypadá krátce po porodu na plátně nahá moc valně, sorry.    Na Andreji Hrycovi je vidět, jak moc rád by charakterně hrál, ale zoufale neví co, nemá podklady pro svou postavu, nedostal je ani od scenáristy, ani od režiséra. Možná si byl režisér amatérského herectví svých oveček vědom, takže v závěrečné scéně se uchyluje k tak nehoráznému doslovení myšlenky, až by jeden brečel - když se hlavnímu hrdinovi konečně "rozsvítí", jak vše bylo, když se mu rozjasní, tak vysvitne sluníčko. Ano, pan režisér nám chtěl říci, že období tmy skončilo. Nejenom, že atributy hororu jsou šmírovité (od slova šmíra), nejenom, že duchařina je zde jen naprosto nefunkční ozdobičkou, ale navíc se sem ještě jako z jiného světa vetřel nacistický motiv. Těch pár flashbacků asi mělo vzbudit nějaké emoce, ale za prvé jsou natočeny naprosto odtažitě, za druhé nejsou německé dialogy přeloženy, takže němčiny neznalý divák je tak nějak v kelu, o čem je řeč. Asi jako když jsem teď použil já slovní spojení "v kelu", jež se používá jen na Moravě. Navíc celá "německá" linka opět nemá s "tmou" hlavního hrdiny nic společného.      Pár atributů je sice vykradených, ale profesionálně použitých - mlha, spadané listí, s nímž si pohrává vítr, tajemná knihovna, odsvěcený kostel a varhanní hudba, blikající zářivky v podivném koloniálu, ale což naplat, když jde o ojedinělé záblesky kdysi tvůrčí Herzovy geniality, zatímco celek má sice určité ústřední tajemství, ale nefunguje, jak by měl. Mimochodem, nějak jsem nezjistil, proč se film jmenuje T.M.A., a ne Tma, ale možná jsem se jen blbě díval a poslouchal. Znalci možná tuší, že jde o zkratku hororového podžánru The Mysterious Address (Záhadná adresa), ale český divák to nebude tušit ani náhodou. Disk načíná protipirát a tři upoutávky na jiné filmy. Jako bonus zde najdeme trailer (2:05), film o filmu (20:08) a fotogalerii (3:21). Zvláštní je, že ve filmu o filmu se Juraj Herz prezentuje jako ateista, který v duchy nevěří, ale na place při natáčení asistuje kartářka a esoterik. A na "lesbickém" gauči z filmu se odehraje gerontologický pokus osahávat vlastní manželku. () (méně) (více)

Dadel 

všechny recenze uživatele

Juraj Herz je bohužel dávno senilní, jak dokazuje např. tento rozhovor nebo právě film Tý Em Ej. Oprýskané zdi, oškliví herci a zelený filtr ještě nedělají z filmu horor, to by musel mít film lepší scénář, takhle jedna hloupá a směšná scéna střídá druhou. Největším hororem je tak příšerná agroalternativní hudba v úvodní scéně a v závěrečných titulcích (nepřekvapivé zjištění, že scénárista filmu je zároveň členem oné kapely je už jen třešničkou na dortu) ()

Galerie (41)

Zajímavosti (14)

  • Američtí distributoři se Juraje Herze pořád ptali, co znamená zkratka T.M.A. Nevěděl, jak jim to má vysvětlit, tak si nakonec dodatečně vymyslel název „The Mysterious Address“. (raininface)
  • Do domu, v ktorom sa film natáčal, priviedli aj skutočného vyháňača diabla, ktorý povedal, že sa v minulosti v dome niekto obesil a jeho duša tam stále je. (Raccoon.city)
  • Hudební skupina, která se ve filmu objeví, je ve skutečnosti Lili Marlene. (Amras)

Související novinky

Zemřel herec Andrej Hryc

Zemřel herec Andrej Hryc

31.01.2021

V noci ze soboty na neděli zemřel slovenský filmový, televizní a divadelní herec Andrej Hryc. Bylo mu 71 let. Hryc bojoval od loňského roku s akutní leukémií, informace o úmrtí nyní médiím předala… (více)

Reklama

Reklama